Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: "Värma till" en Nordlead 2, hur?

  1. #1
    Jony
    Jony är inte uppkopplad
    Jonys avatar
    Senior

    "Värma till" en Nordlead 2, hur?

    Tycker om min nordelad 2 väldigt mycket som livesynt, men den kan vara lite steril å kall ibland. Skulle vilja ha tips på hur jag mjukar till och värmer upp ljudet lite.

    Testade med en T-Rex compnova kompressor pedal och kom ganska nära. Inte för att jag behöver komprimera ljudet så mycket, men det ger rätt känsla. Kompressor känns helt rätt, måste bara hitta kompressorn med mest "analog värme".

    Eftersom det är en livelösning jag söker är det inte en liten sublim färgning som ändå kan kvitta i en livemix jag är ute efter, det måste höras skillnad! Och helst i form av en stryktålig gitarrpedal som tål att tappas i marken ett par gånger! Åtminstone inget som faller sönder efter 100 gig.

  2. #2
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Vad sägs om en overdrive? Inte en dist alltså, utan dess mjukare kusin från landet?

  3. #3
    syked
    syked är inte uppkopplad
    sykeds avatar
    Veteran
    den kusinen kan jag rekomendera, eller kanske en ännu mer avlägsen släkting som det anolga filtret skulle kunna hjälpa dig. kolla in electrix filterfactory eller den andra lilla gröna saken. tål stryk, banansmet och kan tvättas! har en dist, 4 filtertyper, LFO om du vill, låter mumma också...

  4. #4
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Då jag körde nordlead1 (faan vad jag saknar den) så körde jag den ofta genom två st marshall guv'nor-pedaler.. även då de är avstängda så färgar de ljudet på ett snyggt sätt.

  5. #5
    Jony
    Jony är inte uppkopplad
    Jonys avatar
    Senior
    Vad sägs om en overdrive? Inte en dist alltså, utan dess mjukare kusin från landet?
    En overdrive tror jag färgar ljudet för mycket tyvär. Jag vill ju inte att det ska dista eller så. Har testat med T-Rex Mudhoney samt BJF Electronics Blueberry och Emerald green och även min Boss SD-1. Alla var för "distiga" och färgar ljudet för mycket.

    kanske en ännu mer avlägsen släkting som det anolga filtret skulle kunna hjälpa dig. kolla in electrix filterfactory eller den andra lilla gröna saken. tål stryk, banansmet och kan tvättas! har en dist, 4 filtertyper, LFO om du vill, låter mumma också...
    Vad gör ett filter för ljudet då? Jag använder ju mest 24db lågpassfilter i nordleaden, men det är ju olika för alla olika ljud. Jag hinner ju inte sitta och göra nya inställningar på filtret varje gång jag byter ljud. I vissa låtar byter jag mellan 4 olika ljud!

    ...genom två st marshall guv'nor-pedaler.. även då de är avstängda så färgar de ljudet på ett snyggt sätt.
    Kan inte tänka mig att en en avstängd guv'nor gör någon skillnad som kan uppfattas i en livemix? Eller?

  6. #6
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Det är ingen "äkta" bypass på guv'nor.. skillnaden blir inte stor.. men en färgning ser inte jag som någon särskillt "stor" effekt.

    Nästa tips: En bra eq.
    Ett till tips: Experimentera med korta och filtrerade delays (verkligen helt annan effekt såklart).
    ..eller kör den genom en gitarrstärkare eller liknande

    En effekt som läser nordens programchange kanske vore något för övrigt?

  7. #7
    syked
    syked är inte uppkopplad
    sykeds avatar
    Veteran
    kunde kanske passa i ditt fall. själv kör jag en del mjukt genom filtret och det adderar en rätt tydlig värme till ljudet. rätt genom filtret utan resonans och med cut off har du en i stort oförändrad signal därifrån kan du vrida till rätt känsla på en massa olika sätt. addera resonans, lägga filtret på en send och plocka ut på en egen kanal och mixa båda, bara köra bandpass filter med lite långsam lfo på basar och sånt. lagom ojdå-egenheter med random lfo + valfri mängd dist. ljudet kan får en helt annorlunda karaktär. värme i ljud är ju å andra sidan en högst personlig grej så jag vet inte om filterfactoryns värme är din typ av värme, men om du kan testa en så prova, jag diggar den...

Liknande ämnen

  1. "Sång"-pålägg till "electro"-låt
    Av saddox i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-08-02, 14:58
  2. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-07-02, 11:33
  3. "Cubase VST 4,7" till "Logic Pro 6"
    Av Grandpianoguy i forum Logic
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-01-24, 13:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •