Resultat 1 till 24 av 24

Ämne: Tajta till?

  1. #1
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage

    Tajta till?

    Satte mig ner igår och pulade lite med musiken. Men det är något som inte stämmer.

    Ljudbilden känns för gles.

    Alltså, det känns mer som om alla ljud är små öar som ligger och skvalpar lite varstans i ljudbilden. Mer än att det är ett sammanhängande land av städer, skogar och åkrar. Bastrumman känns separerad från resterande del av mixen, detsamma gäller virveln och basgången.

    Lösningen blir då att fylla på med mer ljud, så att man tänker upp den glesbefolkade landsbygden. Men detta resulterar istället i snårskog som grötar upp hela mixen och gör allt till en jämntjock gröt.

    Vad bör jag göra?

    Jag antar att det vore bra med någon form av referens, som kan beskriva det idealljud jag söker. Men jag har svårt att hitta någon. Ectro kanske jag ska beskriva att jag vill göra (Drexciya, Aux88, Cybotron, Dynamix II (Kan vi väl ta som förebilder idag)).

    Kort sagt så har jag problem med att få samma kompakta ljudbild som de. Kanske är det bara ljudvalet, EQ och lite kompressor som separerar mig från mästarna..?

    (Jag antar att man kan sedan diskutera i hurvida de band jag skrev där uppe har en kompakt ljudbild - Cybotron tycker jag personligen har en fint avvägd dynamisk struktur. Aux88 smäller det mer om och Drexciya bubblar hit och dit men är ändå ganska spaciöst. Dynamix II är mest samma låt om och om igen :kaaaka!: )

    Eller ska vi diskutera saken över ett glas glögg?

  2. #2
    limpan2
    limpan2 är inte uppkopplad
    limpan2s avatar
    Senior
    Prova kompressor på alla spåren om du inte gort det

  3. #3
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Du menar lägga en kompressor på hela mixen?
    Master -> kompressor -> ut?

  4. #4
    limpan2
    limpan2 är inte uppkopplad
    limpan2s avatar
    Senior
    Nej var inte så jag tänkte men det är ju också en variant jag menade kompressor på varje spår med instrument.

  5. #5
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Hm, det blir inte billigt att göra så. Får köpa på mig en 2-3 kompressorer till Det borde jag iofs göra ivf.

    Men det går ju att lösa med lite kreativ hantering av kablar och effektreturer.

    Nu vill jag hem och labba!

  6. #6
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Kolla även upp de ljud du använder, samt hur de förhåller sig till varandra. Dynamiskt och frekvensmässigt. Visst kan man smiska på saker med kompression och limiter vid mastring, men ju närmare man kommer innan dess desto bättre tycker jag det blir.

  7. #7
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Tror inte du behöver komprimera allt, typ trummor och bas är väll viktigast att det smäller om, syntljud är ofta plattare från början. Tror som janne är inne på att ljuden man använder är a och o... att det känns glest kan nog bero på det.

    Jag tror att med en liten mixer med svepEQ till varje ljud, en delej, en reverb och 2kompresorer så kommer det låta jäkligt bra om man rattar rätt....för deluxce:
    en extra buss där du parrallelt komprimerar trummor och bas, ger tighthet och stuns....

    För mastering, antingen så recar du och playar igenom bordet och kompressorn till dator, eller mastrar med en eqplugg och enlimiterplugg....

  8. #8
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    jgb, Ja, det börjar faktiskt luta åt att det är ljudvalet samt effektbehandlingen som är det som skiljer. Antar att när det väl sitter så kan man trycka ihop lite med kompressor för att få det där rejält köttiga.

    enapa, Jao! Tror du har rätt där. Borde inte behövas mer.

  9. #9
    Electroboy
    Electroboy är inte uppkopplad
    Electroboys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av zthee
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Eller ska vi diskutera saken över ett glas glögg?
    Hade varit supertrevligt Men...

  10. #10
    odlarn
    odlarn är inte uppkopplad
    odlarns avatar
    Veteran
    Jag har samma problem, fast tvärtom. Lyckas på något sätt alltid göra basen (det är den jag börjar med) för stark + att den täcker hela ljudbilden, sedan är jag så uppe i varv att jag glömmer att sänka och skära i den och då blir trummorna ännu starkare osv... sedan är det godag tegelvägg.

    .. 99glögg! (romglögg)

  11. #11
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran
    hej bra favoritgrupper!

    jag tror också på ljudval (använder du 808-ljud eller?) och nivåer i mixen, och sedan kompression där det behövs

  12. #12
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Nu har jag gjort ett kopplingsschema!

    Den övre beskriver hur jag har kopplat. Den undre hur jag borde koppla.
    Right?

    Förslag mottages med glädje!



    Electroboy, Malmö aviation landar på bromma typ 1 gång i timme. Drar du vid lunch är du hemma ikväll igen

  13. #13
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av hasparigus pink
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    hej bra favoritgrupper!

    jag tror också på ljudval (använder du 808-ljud eller?) och nivåer i mixen, och sedan kompression där det behövs
    Inte enbart 808:a. Jag försöker balansera ut det så att det inte ska bli så förutsägbart. Men själva stommen brukar bestå av 808:a snare och 808:a hihats. Sen får man klämma till med en kagge med lång decay ibland för att få den där bas-touchen.

  14. #14
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    zthee: http://99musik.se/forum/showthread.php?t=16748 tycker åtminstone jag har köttat ihop sig rätt bra. Där ligger det en kompressor på stereoparet som spelades in, sedan är det lite sedvanlig fulmastring på det.

    Glögg hade varit trevligt!

  15. #15

    Redaktör
    Lägg upp något exempel så man får höra?

    Jag tror också på lätt busskompression + jobba med eq/effekter/ljudval. Tex kan en bra reverb i rätt doser få ljudbilden att kännas mer sammanhållen istället för att bestå av ljud som svävar fritt från varandra. Tex busskompression går ju att lösa i datorn, så då behöver du inte köpa något extra.

  16. #16
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Fm, Ja, det ska skulle vara trevligt med ljudexempel. Men jag kan fortfarande inte få in ljud i datan

    Reverb verkar vara en ganska magisk problemlösare. Om man nu får till det på rätt sätt. Annars finns det en risk att det mest grötar ner hela mixen.

  17. #17
    Bobbski
    Bobbski är inte uppkopplad
    Bobbskis avatar
    Veteran
    Dr Bobs behandling:
    1. Väl avvägda ljudnivåer
    2. Komprimera det som spretar.
    3. EQ - peta ner det som spretar.
    4. Reverb på mastern, kanske så lite som 3%, gärna ett ambience-program.
    5. Komprimera mastern - Reverbet kommer bli liite tydligare men samtidigt limma fast ljuden i varandra lite lätt.
    6. Kör allt genom en maxad dist, ut genom en megafon, mika upp med mik från Rusta, spela in på ett fickminne och skicka runt till bolagen!

  18. #18
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Dr. Bobs hade nog funkat för en 5-6 år sedan Men inte idag tyvärr.

    Jag kopplade om så att jag fick den större delen av mixen genom kompressorn. Samt sega stråkljud och sånt vid sidan av. Det funkar mycket bättre!

  19. #19
    köp nya galago och läs om Bill Drummond (KLF) .. han fick i nerverna på att han alltid kunde dekonstruera all musik han hörde till olika delar - Utom körmusik! du ska börja sjunga i kör zthee

    mitt bästa tips är att pitcha hela instrument/kanaler utav bara helvete tills man hittar rätt förhållanden. men just att kleta ihop ljud är nåt jag oxå vill bli bättre på.. om du hade dator skulle du kunna testa en reaktor effekt som heter vierring, det är som 4 bandpass filter med en snitsig sequenser.. ett helt öppet chord in i den så har man fyra lager att stänga och öppna rytmiskt. passar såklart bra ihop

  20. #20
    kallback
    \\\ indirekt till topic

    vill nog strippa det till bara eq+ljudval och jobba bara i mono till att börja med när du börja köra\bygga tracket

    ...börja basic och bygg på efter som så hänger du med hela vägen i processen
    ...sen kan du sväva ut med balance\pan och effekter...
    ...för ivrig och bara smäller på grejjer bara för andra gör det och för att det går? (kan vara en tanke att ställa till sig själv)

    \\ tänker så här typ jämt: (vet man redan innan hur saker kommer låta e det ju bara att hoppa över flera steg) -- ställ detta som krav: om jag kopplar in det här och gör si och så utan att förlyssna så kommer det låta på de här sättet ____: ref.lyssa med ljud och pinna av hur nära du lyckades nå det hypotetiska resultatet... snarkilt och du kan grejerna typ... nu kan man ju börja att experimentera vidare

  21. #21
    syked
    syked är inte uppkopplad
    sykeds avatar
    Veteran
    en del av den musiken som du beskrev som mål-ljudbild skulle lätt kunna kallas gles, det är lite utav grejen. arbetets fokus ligger en del i just balansen mellan ljuden vilket kan vara rätt svårt men aldrig omöjligt att lära sig identifiera/emulera/kopiera/härma [tricks som pitch-delayet på BD SD i kraftwerks computerworld t ex]. i en musikstil som är såpass genre reglerad som electron så vinner man på nåt sätt också på att man använder sig av element som länkar samman musiken med dess kontext, vilket jag förövrigt tycker att du fixar mycket bra [electro-konnässör som jag är [muskelbyggarpose]].

    visst, limiter, EQ, kompressorer och allt möjligt men lika gärna spela in på annorlunda medium [bandare], använda specifik utrustning [personligen tycker jag att mixerbordet spelar rätt stor roll] eller som i fallen du nämner ovan, se till att musiken omgärdas av mystik, nostalgi, pondus, tydliga koncept och produktbeskrivningar.

    för mig blir en skruttig låt som jag gillar och som jag relaterar till overklig i mina öron om du förstår mig? jag kan producera en i det närmaste exakt replika av musiken [som en person som inte känner till musiken inte skulle höra nån skillnad på] men ändå känna att min egen inte har det där tjocka i soundet som orginalet [förmodligen mest för att en högst subjektiv klump av fett tagit kontrollen över min kropp sen en tid tillbaka]. jag upplever viss musik som äkta och ärlig, ibland tycker jag tillochmed att jag lyckas förmedla det i min egen musik men poängen är att andra tycker nåt annat eller tredje...

    mitt tips, höj volymen, på med mer bas, mer 808;a. och sen kan du kosta på dig ett rofyllt lugn över att i andras, tillexempel mina, öron så är din musik ibland både äkta, ärlig och lika fet som vilken journey home, computerworld eller vad somhelst.

  22. #22
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Syked, Ditt inlägg ska bli mitt manifest!

  23. #23
    Lindeberg
    Lindeberg är inte uppkopplad
    Lindebergs avatar
    Veteran
    Lite på samma spår som syked så tror jag att man som musiker alltför ofta hör beståndsdelarna i sin egen musik, istället för musiken. Så att säga.
    En bra metod för att kolla om det håller är att stoppa sig full med sinnesutvidgande substanser och lyssna igen. Har man tur glömmer man bort att vara vaksam och kan lyssna som på vilken annan låt som helst.

  24. #24
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    DD, Ja, det är verkligen sant. Man lyssnar mer på nivåer och förhållanden istället för att lyssna på musiken. Det man kan göra är att låta låten ligga och dra lite i några månader. Då brukar man tappa bort sig och när man kommer tillbaka till den igen så kan den vara riktigt bra.. Men med julstress och annat spex i ryggen så vill man ju helst vara färdig för 5 min sen..

Liknande ämnen

  1. Svar: 50
    Senaste inlägg: 2009-03-20, 17:50
  2. Uppgradera Reason 3 till 4, eller Logic Express 7 till 8?
    Av Dalleponken i forum Reason Studios
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-03-12, 14:46
  3. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-10-12, 13:48
  4. PC-card till firewire till ljudkort
    Av rydan i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-06-30, 03:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •