Sidan 4 av 6 FörstaFörsta 1 2 3 4 5 6 SistaSista
Resultat 181 till 240 av 311

Ämne: Den ultimata MIDI-controllertråden ..

  1. #181
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Vänta då jag kanske har varit förhastad.. ska läsa lite ok!!

  2. #182
    Arete
    Arete är inte uppkopplad
    Aretes avatar
    Veteran
    Nä går inte att kontrollera direkt, däremot kan du ju köra in midi yoke och låta det kontrollera macron... Antagligen lite pilligt att få till dock.

  3. #183
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Du har nog rätt... undo redo var där men inte de som du sa... förlåt om jag famståt som en idiot igen!

    Mitt misstag!! Sorry!!

  4. #184
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    jo, det finns ju midi till ascii konvertering

  5. #185
    encore
    encore är inte uppkopplad
    encores avatar
    Veteran
    Förresten, CME Bitstream 3X har ju arpeggiator. Någon som har lust att uttala sig om den? Jag har alltid saknat en synt med arpeggiator (eller något som kan spotta ut det via midi). Ett datorprogram känns inte som samma sak.

  6. #186
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Har bara testat den dyftigt änsålänge men den verkar hightech, ska prova lite i veckan och kan skriva lite mer om den då.Har mest använt motionsamplerdelen änsålänge och bett dem utveckla lite grejer som de verkar jobba på. Ska börja testa Arpegiatorn och LFOn som nästa projekt.

  7. #187
    The Introvert
    The Introvert är inte uppkopplad
    The Introverts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Nihad Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    har läst igenom manualen, men hittar inget angående de kommandon jag skrev ovan. man skulle kunna tänka sig att assigna F-knapparna, men vad jag vet går det inte att kontrollera cpoy, paste, osv med vanliga midicontrollers, eller har jag missat ngt?
    Ledsen, har missat att svara i den här tråden. Jag har inte mappat den typen av kommandon till min Mackie-controller, för jag uppfattar att Live är lite omoget just på den punkten (Logic var betydligt enklare att mappa upp kortkommandon för att göra operationer på spår osv om man inte ville använda mus)

    Man kommer oerhört långt med de möjligheter som finns på Mackiecontrollern dock. Bara en sån sak som att ha Mute/Solo/Arm och nivåer/inställningar direkt på fingertopparna är värt mycket.

  8. #188
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Nu har jag testat arpeggiatorn en dag.
    Den var väldigt inspirerande, ledde nästan till en ny prodktion. man styr den via 6 parametrar, som kontrollerar: rytm, melodi, transonering, accenter, gatetid, tonintervall, riktning (uppgående toner/nergående, och lite fler val), och vad som ska trigga den (startsignal, tangenttryck, om arpeggiot ska loopas eller gå en gång per tryck). Sedan kan man ställa in klockan i vilka delar den ska gå, 8th,16,32,64 samt lite trioler samt offset samt in och utgångar. Rätt avancerad arpeggiator med en hel del möjligheter kort sagt.
    Nu är det bara LFOn som är otestad.

  9. #189
    encore
    encore är inte uppkopplad
    encores avatar
    Veteran
    HZA : Nice, tack för upplysningen kring arpeggiator-funktionen.

  10. #190
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran

  11. #191
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Digital DJ | Vestax Japan <- den där tycker jag ser intressant ut

  12. #192
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Jag har väll nästan rott en sl zero i hamn nu, nån som vet hur bra de funkar??

  13. #193
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    De fungerar skitbra

  14. #194
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Verkar skumt bara att det är en template för live och en för vst/au?? Vet du om den klarar sysex och annan avancerad midi!

  15. #195
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Den fixar alla möjliga MIDI-format.. däremot tror jag inte att den kan snacka OSC.

  16. #196
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Bra då kan jag konfa upp den mot midibox sid som slutat ta 7bitars cc 14 bitars äter den nu!!

  17. #197
    Synapskollaps
    Synapskollaps är inte uppkopplad
    Synapskollapss avatar
    Veteran
    I Live tycker jag SL serien funkar skitbra. Mappar upp mixerns reglar, play & stop osv automagiskt. Lätt att kontrollera det mesta. Den där vstvrappern för att styra VST pluggar använder jag sällan... Jag vill ju nästan bara styra filterrattarna endå!

  18. #198
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Hört att padsen på den är lite rackliga...

  19. #199
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    hehe.. jo.. de kan knappt kallas för pads.. helt oanvändbara för sådant
    Jag använder dem för att trigga igång effekter... tror inte de duger till något annat.

  20. #200
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Duger till att starta clips iaf då?

  21. #201
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Det känns som samma sak på ett ungefär. Jo, de duger lite halvdant till att trigga saker

  22. #202
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    ok... kan ju mappa dem till att växla sequenses på sid då och starta klipp i Live..

  23. #203
    Karl Johan
    Karl Johan är inte uppkopplad
    Karl Johans avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Digital DJ | Vestax Japan <- den där tycker jag ser intressant ut
    Tycker också denna verkar intressant!
    Har skickat flera mail utan svar till Vestax angående releasedatum. Musicstore.de har flyttat sitt leveransdatum från 15/10 till 30/10. Dom svarar för övrigt heller inte på om det är korrekt.

    Någon som har erfarenheter från andra vestax produkter?

  24. #204
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Ser fin ut men lite dyr.

  25. #205
    carma
    carma är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Om man vill ha budgetgrejor ser dessa intressanta ut tycker jag:

    korg.com

    Vad tror ni?

  26. #206
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Ok.. måste säga att sl zero var super till live.. padsen är uräckliga fast går att nyttja!!

  27. #207
    fsm
    fsm är inte uppkopplad
    fsms avatar
    Senior
    Nån som testat Miditechs mtb-command? Ser trevlig ut, men infon på miditechs sajt är ju rätt bristfällig.


  28. #208
    fsm
    fsm är inte uppkopplad
    fsms avatar
    Senior
    Kollade med thomann, och de säger att mtb:n inte är mac-kompatibel. Trist, och udda marknadsstrategi från miditechs sida...

  29. #209
    gujarati
    skulle avråda korg nano, nocturn,M-audio x-session pro och liknande budget controllers av den enkla anledningen att de är dyrare än betydligt mer professionella controllers som använts lite. När en annons läggs upp och någon vill sälja en controller så är det ju inge hög efterfrågan oftast, det är endå rätt få som sysslar med sånt här, inte som att lägga upp en annons om xbox direkt. Vissa har så svårt att sälja sina controlers att de blir desperata o säljer något som borde säljas för 1500kr för 400 spänn typ.. Själv fixa jag en uc33 och en padkontrol för 1300 spänn. Kostade mindre än två nanobitar o de var inte slitna överhuvudtaget... Sen återstår det förståss att se hur mycket beggade korg nano kommer kosta...

  30. #210
    rwq

    Frontierdesigns Tranzport

    Hey

    Det verkar inte som om någon av er har hittat den skönaste lådan av alla: Frontierdesigns Tranzport.





    Det är bästa grejen i hela min studio, starta clips / scenes, mixa volymer, ändra sends. Bäst av allt är att man kan sätta tagningar utan att behöva sitta vid datorn, den är trådlös så det är bara att parkera sig vid sitt instrument och bara resa sig igen när man är helt nöjd.

    Grym grej, billig. köpköpköp..

  31. #211
    Vert
    Vert är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    någon provat iphone eller ipodtouch som remote?

    http://thrill.artificialeyes.tv/i3L


    akai apc40 från det ena till det andra..

  32. #212
    pingu
    pingu är inte uppkopplad
    pingus avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    APC 40 är min personliga Obama. Mina förväntningar är gigantiska och totalt orealistiska. Men jag kommer köpa den ändå trots att en viss besvikelse är oundviklig. Det är ju egentligen bara en Monome med mix/transportkontroller.

  33. #213
    Jätten
    Jätten är inte uppkopplad
    Jättens avatar
    Veteran
    Ingen som nämnts akais ableton controller?

    http://www.ableton.com/touch

  34. #214

    Redaktör
    Du menar APC40 som pingu nämner i inlägget ovanför ditt?

  35. #215
    Jätten
    Jätten är inte uppkopplad
    Jättens avatar
    Veteran
    ha ha. jo precis. jag tycker det den utlovar inte verkar så svårt att leverera dock...Att det inte bara skickar utan också tar emot tycker jag e ett stort plus. att man den visar vilka spår som man har loopar på tex. men det kanske Monome gör med? lysdioderna vid rattarna känns tacksamma med.

  36. #216

    Redaktör
    Allt går nog att göra med Monome, men frågan är hur mycket hackande det kräver? Som jag ser det är en av poängerna med APC40 att den kommer i ett färdigt paket med all integration direkt ur lådan, och dessutom med uppmärkta kontroller för sånt som auxar, mute osv.

  37. #217
    Jätten
    Jätten är inte uppkopplad
    Jättens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av j antoni Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ....fast DJ2 och DX2 är ju rätt ointressanta för ableton egentligen,
    iaf om man jämför med LV 2 och LX2 som är gjorda specifikt för just Ableton.

    (alltså, på länken med uppställning av controllers)
    Håller med. Har DJ2 och har själv inte tyckt att den passade så bra för ableton. även om det är trevlgit med en crossfader.

  38. #218
    Vert
    Vert är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    När kommer egentligen APC40 hit, det är det man undrar, den ligger ute på thomann som slutsåld..någon som vet?

  39. #219
    The Introvert
    The Introvert är inte uppkopplad
    The Introverts avatar
    Veteran
    Så fort den kommer köper jag den. <hype>

  40. #220

    Redaktör
    APC40 FAQ

    When does it come out?

    Hopefully April or May. Initial testing has looked great so far.

  41. #221
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    http://www.youtube.com/watch?v=k-CtxzSMAYc

    inget nytt men akaien verkar ok.. för att vara kommersiell... hehe

  42. #222
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran

  43. #223
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran


    Nätt MC kontroler DIY.....!!! Motorreglar VU mätare från dator... tja vad säger man?

  44. #224
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran


    Inte byggt klart ännu vad jag vet men speciellt designad för live av en kille på ucapps! Kolla knapparna... ska bli baklyse i dem.. mummma!!

  45. #225
    spanky
    spanky är inte uppkopplad
    spankys avatar
    Veteran
    Korg Zero8 är faktiskt inte så dum måste jag säga...

  46. #226
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    den över ser ju ur som en zero 8 kopia... men den blir lite billigare att bygga..

  47. #227
    odlarn
    odlarn är inte uppkopplad
    odlarns avatar
    Veteran
    Kastar in min då (fast den funkar inte än )

  48. #228
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Det gör den snart!!

  49. #229

  50. #230
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    YouTube - MonoStribe Jam

    när vi ändå är igång så!! DIY såklart

  51. #231
    DaveSpruce
    Möjligtvis inte någon som sitter inne med en UC33 och vill sälja till mig?

  52. #232
    Synapskollaps
    Synapskollaps är inte uppkopplad
    Synapskollapss avatar
    Veteran
    Nya Novation SL Zero MkII är ju riktigt riktigt läcker!

    Undrar iof vart dom har gjort av "blädder knapparna" som man byter bank/scen med, och som jag även använder för att bläddra bland clips i Ableton...

    Priset är också rätt saftigt (runt 4k), men man får väl hoppas på en prisdropp framåt höst/vinter... Har funderat på en Zero MkI ett tag nu, mest för att jag sällan använder klaviaturet på min Remote 25 när jag jammar. Plus att det skulle vara mkt lättare att plocka med vid live tillfällen. Men nu när dom kommer med en sån här fin pjäs börjar man ju överväga om man inte ska hålla på pengarna ett tag...


  53. #233
    glmarine
    glmarine är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av DaveSpruce Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Möjligtvis inte någon som sitter inne med en UC33 och vill sälja till mig?
    Sitter på en sån, men vill inte sälja *retas lite*
    Nä men allvarligt, det är den mest använda prylen här hemma, köp en "e" om du hittar någon.

  54. #234
    Synapskollaps
    Synapskollaps är inte uppkopplad
    Synapskollapss avatar
    Veteran
    Ingen som testat Vestax VCM-600?

    Verkar vara precis vad jag är ute efter, fast man skulle ju önskat 8 kanaler + 4 sends... Sen är priset rätt långt ifrån min budget.


  55. #235
    mikee
    mikee är inte uppkopplad
    mikees avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Synapskollaps Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ingen som testat Vestax VCM-600?

    Verkar vara precis vad jag är ute efter, fast man skulle ju önskat 8 kanaler + 4 sends... Sen är priset rätt långt ifrån min budget.
    Har ej provat, men den verkar skön.

    Kolla denna video...
    YouTube - Tom Cosm Using the Vestax VCM600 with Ableton Live 8

  56. #236
    Synapskollaps
    Synapskollaps är inte uppkopplad
    Synapskollapss avatar
    Veteran
    Ah, tack för länken!

    Fick faktiskt nys om Vestaxen tack vare en bild på Tom från nån Ableton workshop!
    Senast redigerat av Synapskollaps den 2009-06-03 klockan 01:01.

  57. #237
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    fattar inte varför ni med elektron lådaor inte gör script för dem... kan ju ha midi layers för mix , send ... och sen det andra.. använd midimachine?? Parameterlåsa mot ableton!! Varför testar ingen??

  58. #238
    rwq
    Hey hey

    Jag köpte på mig en Novation Nocturn häromveckan och sitter och upptäcker mina pluggar igen, otroligt att jag inte köpte en riktig controller tidigare.

    Två frågor:

    Novation Automap funkar inge vidare med Live's inbyggda grunkor. Är det vanlig midi-mapping som gäller eller finns det något smartare sätt?

    Vad använder ni andra för att styra Midi CC FRÅN ableton TILL andra enheter? Det verkar som om Live själv inte har stöd för det utan att en VST måste till som kan översätta.. eller finns det något smartare sätt?

    Rock on!

  59. #239
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    okej jag vet inte om detta är rätt tråd men nån får gärna flytta inlägget isf. Jag ska/håller på att bygga mig en modulärsynth och tänkte (mot allas råd) styra den med en midikeyboard och midi-cv (många här verkar tycka att seq. och random generators räcker men ja vill ju kunna spela på den också ). Jag har då tänkt att om man ändå ska köp ett keyboard så behöver man inte lägga på så mycke för att få en schysst synth också, så vad säger folk om att använda en nord lead 1 som keyboard? synthdelen är jag inte särskilt orolig över men är keyboarden något att ha? vart ligger dom i pris?
    om nån råkar sitta på en som dom vill bli av med så e de bara å kontakta!

  60. #240
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Jo det finns ett sätt att styra externt MIDI med live..... man gör en instrument buss med ett rack i fast inga fx mer... då blir det cc du vrider på ratt ett (cc33 tex) samma cc ut... lite bökigt för man måste ha rätt cc på kontrollern!! Men det går!!

Liknande ämnen

  1. Den ultimata synthen :)
    Av Puppets i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2008-12-20, 20:16
  2. Ultimata studiodatorn!
    Av richarddd i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 53
    Senaste inlägg: 2006-05-15, 11:03
  3. Den ultimata softphasern?
    Av sawtooth i forum Övrig mjukvara
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-08-20, 00:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •