Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: vad föreslår ni får synt i denna prisklass?

  1. #1
    Bucc

    vad föreslår ni för synt i denna prisklass?

    hejsan allihopa..

    min mamma av alla personer vill ha en synt.
    prisklass e väl mellan 2500 - 3500 kr ngn stans där..
    hon e mega nybörjare men jag kan väl dra nåra fingrar här och där och har i bakhuvet att hon kommer tröttna efter en vecka och då vill ja lägga beslag på den.

    så vad föreslår ni att man ska köpa för slags synt för dem pengarna.. ?

    en korg, roland ahh vad vet ja
    väldigt tacksam om man kunde få en hjälpande hand.

    /mathias

  2. #2
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Vad vill hon kunna spela för något? Axel F (ja det finns ju koola mammor) eller något med Vikingarna? Hon kanske kommer med en täckmantel för att få hjälp av dig med att köpa din julklapp? I så fall tycker jag du ska önska dig en Roland Juno 106 för den har ingen fått ont av. Men testa att alla sex toner låter på den bara, annars kan den ha så kallad vajsing alternativt tjall.

  3. #3
    Bucc

    :)

    nej axel F e nog helt uteslutet, hon vill nog pekfingervalsa med till vikingarna.
    ..

    men får ju gärna va massa balla grejjer på synten för min skull ,
    det ska va rätt bra högtalare på synten så hon hör va hon spelar. den ska inte kopplas till ngn förstärkare eller ngt sånt..
    sen får det gärna inte låta så polyfoniskt om ljudet.. ska va schyssta grejjer ..


    hehe

  4. #4
    Dalleponken
    Dalleponken är inte uppkopplad
    Dalleponkens avatar
    Veteran
    En Yamahakeyboard för 2- 3 lappar borde funka helt ok.

  5. #5
    Bucc

    jaaaa

    en Keyboard Yamaha PSRE403 kanske skulle vara ngt... ngt i den stilen i alla fall..
    en keyboard e nog ett mer passade redskap i alla fall för henne del..

    så bra keyboard e väl ngt ja skulle vilja ha rekommenderat

  6. #6
    makari
    makari är inte uppkopplad
    makaris avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Bucc
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    sen får det gärna inte låta så polyfoniskt om ljudet.. ska va schyssta grejjer ..
    Bjud på volles moog prodigy här på forumet då, mindre polyfoniskt kan det nog inte bli, men tvivlar på att det är synthen din mamma vill ha

  7. #7
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Synthesizer och inbyggda högtalare är vanligen en relativt omöjlig ekvation. Finns ett fåtal undantag och ett verkligt fåtal undantag där synten fått fortsätta vara en renodlad synt. Extremt ovanliga är just Rolands Juno 106 och Juno 2-modeller med högtalare (jo, det fanns sådana, men förmodligen inte i Sverige). Så vad som återstår då är förmodligen vad som, liksom Dalleponken skriver, ett så kallat keyboard. Där syntdelen får ge stor vika åt annan glass såsom automagiska komp och ljud av alla slag mellan cymbal och spöregn utan att någonsin beröra känslan av en Arp 2600 på något vis alls. Men där man i stället kan få ett hyfsat läte åt pianohållet. Casio, Yamaha, Roland, är logotyper som flyger förbi mitt inre öga. Bor du i Stockholm så kanske Musikpunkten på Sveavägen är rätt val, annars kanske du har något Musikbörsen eller 4-sound på orten där du bor. Look and feel är viktigt för mammor och söner, så välj IRL - eller välj URL: Musicstore. Prylarna kommer hem på ett par dagar och är föredömligt förpackade. Yamaha PSR-450 är prissänkt med 2000:-, kanske helt rätt?

  8. #8
    Bucc

    ja ett Keyboard.

    blir nog ett sådant. passar nog henne bäst .

    kollade på dessa tre och vilket som är bättre än det andra hoppas ja att ni kan ge en vink om

    Keyboard Yamaha PSRE403
    http://www.halmenmusik.se/es/product...oductid=196961

    Yamaha DGX-220
    http://www.halmenmusik.se/es/product...oductid=197186

    Keyboard Casio CTK-900
    http://www.halmenmusik.se/es/product...oductid=195862

    Dgx-220 e ju aningen dyrare, men ungefär i samma prisklass i alla fall..

    ska inte göra ngn reklam för halmenmusik här nu men dom hade alla tre samlade på samma ställe så för att göra allt enkelt

  9. #9
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Ajabaja PF, glömma Thomann sådär. Och www.jam.se har ju också en webbutik nu. Shoppa loss!

    Bucc: Jamenvisst, där har du ju. Grymt grymt. Ta med dig mamma och hennes kreditkort till datorn så kan ni snart gå och vanka av och an och vänta på posten!

    Gissningsvis 0,31% av alla syntköpare genom tiderna har nog blivit så där riktigt besvikna på någonting från Yamaha. Det är ett pålitligt märke. Roland är i samma klass. Casio ligger dock förmodligen kring 6,19%, men där är det VZ-serien från sent 80-tal som drar ner lite. Korg har kanske också någonting att erbjuda. Deras rating ligger på, tja, vi drar till med 2,48%. DW-6000 och Poly 61 drar ned.

  10. #10
    Bucc

    strålande.

    tack för alla svar.
    ska ta mig ner till min lokala musikaffär och se mig omkring. plinka här och där och så småningom bestämma mig för den som e grymmast.

    man ska nog plinka live för att kunna bestämma sig bäst, känns så i alla fall .

    ni tog mig en bra bit på vägen.

    /strålande..

    /mathias

  11. #11
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Posta gärna test & köprapport! Alltid roligt med stoff till denna sajt.

    Slutligen, bara för att:



    Arp 2600. Nästan världens enda äkta synthesizer med inbyggda högtalare. En av världens absolut bästa synthesizers någonsin därtill. Ett välskött exemplar med klaviatur torde idag vara värt närmare 30.000:- eller mer. Den kan med nöd och näppe ljuda med två toner samtidigt. För en lekman låter den förresten förmodligen ungefär som en mygga.

  12. #12
    Bucc

    nu har jag bestämt mig

    va nere i den lokala handeln idag. tittade på dem olika Keyboardsen jag nämt ovan.
    fastnade för Casio CTK-900. tyckte den va skönast av dom.
    va ju ganska likvärdiga så ahh men i alla fall. en Casio fick det bli

    /Mathias

  13. #13
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    En annan äkta synth med högtalare har jag ju.

    Yamaha CS01.

    Monofonisk och med axelbandsfästen, wow.

  14. #14
    rymdeko
    rymdeko är inte uppkopplad

    Veteran
    Glöm inte bort Roland HS-60. En Juno 106 med inbyggda högtalare.


  15. #15
    Citat Ursprungligen postat av PF
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Posta gärna test & köprapport! Alltid roligt med stoff till denna sajt.

    Slutligen, bara för att:



    Arp 2600. Nästan världens enda äkta synthesizer med inbyggda högtalare. En av världens absolut bästa synthesizers någonsin därtill. Ett välskött exemplar med klaviatur torde idag vara värt närmare 30.000:- eller mer. Den kan med nöd och näppe ljuda med två toner samtidigt. För en lekman låter den förresten förmodligen ungefär som en mygga.
    Jag kan inte annat än instämma! Jag menar om jag formidabellt älskar min så borde ju min morsa också göra det!

    Det var kanske bara det med priset x10 samt den låga "entry level" som denna maskin besitter. :rolleyes:

  16. #16
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    En trasig Polivoks med glapp, världens snällaste synth
    ............ ............ ............. .............. NOT!

  17. #17
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Vad menar du med att det inte får låta för polyfoniskt? Jag bara undrar... jag får en känsla av att du inte riktigt har koll ppå begreppen. Men då är det ju tur att vi är snälla och mer än gärna hjälper dig att reda ut dem.

  18. #18
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    "Det får inte låta för polyfoniskt" = Korg Poly 800, polysynth men med ett gemensamt filter för alla rösterna.
    http://www.synthmuseum.com/korg/korpoly80001.html

  19. #19
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Tror killen tänker på polyfona ringsignaler och det oförskämt kassa ljudet från mobiltelefoner.

Liknande ämnen

  1. Mystisk roland synt i denna video
    Av HEK i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-06-15, 12:31
  2. SÅ träffande. Denna dag.
    Av PF i forum Komposition & textförfattande
    Svar: 92
    Senaste inlägg: 2005-10-25, 00:44
  3. Är denna låt känd ?
    Av sybariten i forum Skivor & artister
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2004-09-30, 14:22
  4. Vad tror ni om denna...
    Av Demokid i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2004-03-04, 23:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •