Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 85

Ämne: Bättre förr?

  1. #1
    lasselus avatar
    Redaktör

    Bättre förr?

    ACID LIZARD la in en länk till http://www.youtube.com/watch?v=-gMVM...elated&search= i den här tråden och i kommentarerna på sidan så hittade jag följande:
    this song reminds me of the simpler times in life when music was fun and carefree, something lacking in today's music
    Låten i sig är väl ingen speciellt men kommentaren prickade helt rätt imho...på 80-talet var musiken kul och lättsam, något som jag inte har upplevt på mycket länge nu...det kanske är ett ålderstecken, vad vet jag...

    Någon som håller med? Protesterar?

  2. #2
    Frebrik
    Frebrik är inte uppkopplad
    Frebriks avatar
    Veteran
    Jag håller med om att det är ett ålderstecken, börjar så smått märka av det själv.

  3. #3
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Äsch, det finns väl lika "fun and carefree" musik nu? Paris Hilton känns väl tex. inte speciellt tung. Eller Sugababes. Det handlar nog enbart om att ni råkade gilla sån musik som gjordes på 80-talet, inte att det är så jäkla stor skillnad egentligen...

  4. #4
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Det finns alltid bra musik, som är ny. Gäller bara att veta var man ska leta.

  5. #5
    FIKSOFOKSI
    Jag gillar 80talets mäktiga pop mer än dagens smurfmusik.

    bättre melodier, skönare produktioner, gladare foksar


    http://www.youtube.com/watch?v=r2PtFwiEdoc smooth, även av coverband på filipinerna

  6. #6
    Moddo
    Citat Ursprungligen postat av Frebrik
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag håller med om att det är ett ålderstecken, börjar så smått märka av det själv.
    Samma här, och jag är bara 21! Hur skall detta sluta?!

  7. #7
    Allt var bättre förr

  8. #8
    rymdeko
    rymdeko är inte uppkopplad

    Veteran
    Har känt sådär sen jag var 16-17. Fast min utgångspunkt är 70-talet och några år innan och efter det.

  9. #9
    Arete
    Arete är inte uppkopplad
    Aretes avatar
    Veteran
    Allt var bättre i framtiden.

  10. #10
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp

  11. #11
    zthee
    zthee är uppkopplad nu
    zthees avatar
    Vintage
    Jag tror det beror på att framtidsoptimismen var väldigt mycket större på 80-talet. I och med 90-talets börskrasch och sånt så blev ju världen mörkare och allt kändes sunk -> grunge och dyl. växte fram. Sen kom ju WTC 2001 vilket också blev ett bakslag. Sålunda så har det inte funnits så mycket äkta optimist på ett bra tag i samhället generellt sätt sen typ -91. Vilket självklart återspeglas i musiken..

    Jag tror att det ärligt glada kommer komma igen, men det kommer ta ett bra tag till..

  12. #12
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Det finns hur mycket bra musik som helst från 1980-1988 att upptäcka också.

    Hur många av er har t ex hört "State Of The Nation" med Industry. Eller "World Come Back To Life" med Scritti Politti. Eller "Mans World" med Brilliant. Eller "All I Want" med Howard Jones. Eller... allt är inte reklamradions glättiga och färdigtuggade, söndertuggade yta.

  13. #13
    lasselus avatar
    Redaktör
    Jamen det är ju det jag säger, PF......du har just räknat upp ett gänge exempel på att musiken var bättre för...

    Ligger nog en hel del i det du säger, zthee...

    En annan orsak till att det var bättre förr tror jag är att pop-musiken inte var så konstruerad före 90-talet...med det menar jag att fler artister/ kom fram på sin egen rätt...de var inte konstruerade av managers/skivbolag eller enfaldiga talangprogram i TV4:a...

  14. #14
    Don
    Citat Ursprungligen postat av lasselu
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ACID LIZARD la in en länk till http://www.youtube.com/watch?v=-gMVM...elated&search= i den här tråden och i kommentarerna på sidan så hittade jag följande:

    Låten i sig är väl ingen speciellt men kommentaren prickade helt rätt imho...på 80-talet var musiken kul och lättsam, något som jag inte har upplevt på mycket länge nu...det kanske är ett ålderstecken, vad vet jag...

    Någon som håller med? Protesterar?
    Ojojoj, här travar vi in på intressanta saker, vad är det som är bra med det här? Den stiffa Fairlight-produktionen,"yeah yeah"-fraseringarna, eller den ej särskilt melodiska melodin?

    Jag diggade oxå Jane Child när jag var yngre, mest för att jag tyckte synthljuden var tuffa och försökte härma på min d50 ...

    Men bra, på allvar, det är milt sagt subjektivt, och jag håller inte med dig öht.

    Lyssnade ordentligt på ett Charles Asnavour album som ligger här i iTunes-bingen, jisses vilka musikaliska melodier man gjorde på den tiden.. DET triggar mina sinnen, riktiga melodier, nästan oavsett framförande och produktion.



    ---

    "du är aldrig tuffare än din sista hit"

  15. #15
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Scissor Sisters å Kaskade å en massa andra gör kul musik signerad 2006, så även Scritti Politti, ännu still going, och Howard Jones, å Pet Shop Boys å...

  16. #16
    Arete
    Arete är inte uppkopplad
    Aretes avatar
    Veteran
    Hooken är dom snabbt triggade trummorna va?

  17. #17
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Hooken? Trummor kan aldrig bli en hook. Gemensamt för den här musiken är ett utnyttjande av instrument och harmonier och toner. Något som verkligen saknas i det som man "ska" lyssna på. Såvida det inte är den glättiga musiken där alla harmonier bara försöker kopiera "The Winner Takes It All" om och om och om och om och om och om igen.

  18. #18
    Arete
    Arete är inte uppkopplad
    Aretes avatar
    Veteran
    Ok. Jag kopplade bort mina öron från tramset och lyssnade på det jag tyckte lät bra istället. Trummorna alltså... eller tja... kicken... när den triggades snabbt. Resten lät tråkigt.

  19. #19
    lasselus avatar
    Redaktör
    Eh, Don...läste du överhuvudtaget vad jag skrivit?

  20. #20
    lasselus avatar
    Redaktör
    Visst, PF...Scritti, Howard Jones och PSB gör fortfarande bra musik...med en botten i 80-talet imho...

  21. #21
    Don
    Citat Ursprungligen postat av lasselu
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Eh, Don...läste du överhuvudtaget vad jag skrivit?
    Jo, iofs snöade jag vidare i kommentarerna på youtube, mitt inlägg är nog mer baserat på konnotationer gjorda där, sorry!



    ---

    "du är aldrig tuffare än din sista hit"

  22. #22
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av lasselu
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En annan orsak till att det var bättre förr tror jag är att pop-musiken inte var så konstruerad före 90-talet...med det menar jag att fler artister/ kom fram på sin egen rätt...de var inte konstruerade av managers/skivbolag eller enfaldiga talangprogram i TV4:a...
    Optimist. Det finns hur många exempel som helst på just det genom historien.

    Jag tror snarare att möjligheterna för en osignad talang är större idag än för tio år sedan. Varför? En enda orsak. Internet.

  23. #23
    1st_Science
    Jag gillar 80talsmusik. Visst en väldig massa är ju smaklöst och överdrivet men på det stora hela gillar det bättre än tex 70talet. All bra house gjordes ju på 80talet

  24. #24

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av Arete
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Allt var bättre i framtiden.
    Framtiden var bättre förr.

    Men jag håller med Peter H: det finns lika hur mycket glättig och lättsam musik idag som på 1980-talet (om inte mer). För hur svår och politisk är den genomsnittliga listmusiken idag, speciellt om vi tittar på musik som siktar på dansgolvet?

    Och det var ju ingen brist på folk som klagade över den ytliga produktionsfixerade musiken när det begav sig på 80-talet. Och detsamma på 70-talet, på 60-talet och så vidare.

  25. #25
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Eftersom vi är på 99musik säger jag helt enkelt gör det själv, just fucking do it. Möjligheterna finns. Sedan får väl folk klaga då, om det låter gammalt om det helt nya. Själv tycker jag det är en fin känsla att lyckas skapa något som låter just som man vill, be it 80s, eller 90s eller vad som helst. Framtiden är ändå extremt lovande och spännande. Fy fan för att stanna i 1985 med allt vad det innebar, berlinmur och horribla kläder, asdyra datorer och ingenting som kunde påminna om internet på något vis, snarare totalt jävla mörker och isolation om man som jag bodde i skithålan Gnesta, omgiven av en massa fördomsfulla fotbollshuliganer utan smak för något förutom snus, som i skolan kastades upp i taken. Fy fan för 80-talet, vad jag älskar 80-talet.

  26. #26
    Don
    En sak kan jag skriva under på om 80-talet.. Om 60-70-talen var grogrund för utvecklingen av den elektroniska och elektroakustiska musiken, så var 80-talet dito för den digitalelektroniska musiken, vilket även ledde till kulturutveckling medelst eller via teknisk utvecklng. Massor med nyskapande, massa avantgardism, och massa energi..

    Sen kom det som vanligt inte bara ut bra grejor ur det...

    ---

    "du är aldrig tuffare än din sista hit"

  27. #27
    Bobbski
    Bobbski är inte uppkopplad
    Bobbskis avatar
    Veteran
    Radiopopen skrivs inte för oss som sitter här, den skrivs för dagens tonåringar, som i sin tur kommer sitta år 2020 och nostalgitrippa över musiken som släptes mellan 2000-2010. Det är min uppfattning. Jag tror bara ni börjar bli gamla och gubbgriniga

    EDIT: Fast när jag tänker efter... Som jag minns det innehöll låtarna som sålde bra på åttiotalet oftast väldigt glada och lättsamma harmonier, medan dagens topplistemusik antingen är förhållandevis fattig på harmonier och mest innehåller texter i stil med bing bång, I wanna take you to the party yo, take your clothes off, bitch! och den musiken som innehåller mer harmonier är nog faktiskt oftast lite mer vemodig.

  28. #28

    Redaktör
    Absolut. Att få gnälla över vad ungdomen lyssnar på är ett av privilegierna med att bli äldre.

    Till och med eurodiscon har ju börjat återupprättas av musikskribenter som börjar bli lite äldre – vilket i popjournalistkretsar innebär att de fyllt 24 – tex i Sonics temanummer häromåret.

  29. #29
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Hade vi inte en eurodisco/indie-crossover-grej för fem år sedan redan?

  30. #30
    Don
    Citat Ursprungligen postat av Bobbski
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Radiopopen skrivs inte för oss som sitter här, den skrivs för dagens tonåringar, som i sin tur kommer sitta år 2020 och nostalgitrippa över musiken som släptes mellan 2000-2010. Det är min uppfattning. Jag tror bara ni börjar bli gamla och gubbgriniga

    EDIT: Fast när jag tänker efter... Som jag minns det innehöll låtarna som sålde bra på åttiotalet oftast väldigt glada och lättsamma harmonier, medan dagens topplistemusik antingen är förhållandevis fattig på harmonier och mest innehåller texter i stil med bing bång, I wanna take you to the party yo, take your clothes off, bitch! och den musiken som innehåller mer harmonier är nog faktiskt oftast lite mer vemodig.
    Åttitalet var glammigare, högkonjuktur, en ofantlig framtidstro och inga växthuseffekter eller tsunamis hade nått vårt medvetende, AIDS var knappt känt och det fanns inte någon rädsla för terrorister på samma sätt även om 70-talet skakat världen en del...

    I övrigt ser jag inga större skillnader på Madonna på den tiden, och Britney Spears för 5-6 år sen ...



    ---

    "du är aldrig tuffare än din sista hit!

  31. #31
    android
    android är inte uppkopplad
    androids avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hooken? Trummor kan aldrig bli en hook.
    "Blue monday"??

    VSB

  32. #32
    avart
    avart är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Trummor kan aldrig bli en hook.
    hrmpff, tur att varken Steve Reich eller diverse technoproducenter brytt sig om det...

  33. #33
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Abbans, att jag inte tänkte på det. Steve Reich gör ju ofta musik med hookar! Riktigt hittigt rentav. Blue Monday har en hook, och det är en syntslinga som gnabbar åttondelar.

  34. #34
    android
    android är inte uppkopplad
    androids avatar
    Veteran
    Kommer inte alls ihåg synthslingan (eller i stort sett nåt annat heller i den låten), men trumhooken har alltid suttet som en smäck!

  35. #35

  36. #36
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Det som var bra då är dåligt nu, dåligt då retro nu....

    Black sabbath är väll det enda innan 1980 som borde sparas, efter det nada till 1990 utom viss hård rock ... den med minst reverb på virveln....

  37. #37
    avart
    avart är uppkopplad nu

    Veteran
    ...det enda jag saknar från förr är maxi-singlarnas "extended versions" som fanns på 80-talet. jag saknar dem bland dagens (ibland väldigt lyckade, dock) totala låt-rekonstruktioner... vi har den musik vi förtjänar, antar jag.

  38. #38
    barsnpipes
    barsnpipes är inte uppkopplad
    barsnpipess avatar
    Senior
    tydligen låter musik bara bra FÖRR och i FRAMTIDEN för då tycker man om det som var FÖRR.

  39. #39
    Arete
    Arete är inte uppkopplad
    Aretes avatar
    Veteran
    Därav bör man ej lyssna på musik förrän om 10 år.

  40. #40
    Olle Truck
    Olle Truck är inte uppkopplad
    Olle Trucks avatar
    Veteran
    Jag tror nog att Jody Watley
    http://www.youtube.com/watch?v=3TS5mG80at8
    hade mer kul och var lite mindre av en broiler än Cassie:
    http://www.youtube.com/watch?v=-kIXzVfgNLk
    Icke desto mindre är Cassies musik bättre och mera smakfull.

  41. #41
    Bobbski
    Bobbski är inte uppkopplad
    Bobbskis avatar
    Veteran
    Blue Monday skrevs väl bland annat av Peter Hook, så nog har den en hook!

    Jag vet dock inte riktigt om jag köper teorin om att människor var gladare på åttiotalet och att detta ska ha påverkat musiken till att bli likadan. Jag tror mer på att det var det som var inne då och att marknaden styrde det hela till att bli till vad det blev.
    Huruvida människor var lyckligare då vet jag inte heller, åttiotalet hade sitt elände det också. Tror snarare på en liten glorifiering såhär i efterhand, man har en tendens till att minnas det bra. Fast nog tror jag att medelmänniskan överlag var lite lyckligare, men inte på långt när i så stor utsträckning som jag får intrycket av att ni vill framställa det som

  42. #42
    Don
    Citat Ursprungligen postat av Bobbski
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag vet dock inte riktigt om jag köper teorin om att människor var gladare på åttiotalet och att detta ska ha påverkat musiken till att bli likadan. Jag tror mer på att det var det som var inne då och att marknaden styrde det hela till att bli till vad det blev.
    Huruvida människor var lyckligare då vet jag inte heller, åttiotalet hade sitt elände det också. Tror snarare på en liten glorifiering såhär i efterhand, man har en tendens till att minnas det bra. Fast nog tror jag att medelmänniskan överlag var lite lyckligare, men inte på långt när i så stor utsträckning som jag får intrycket av att ni vill framställa det som
    Missade du konjukturraset i början av nittitalet?

    Dessa faktoror inverkar ENORMT mycket på kulturyttringarna, konjunkturen började snurra igång hyfsat igen, typ i slutet av nittitalet men fortfarande inte som på åttiotalet, då vi hade en högkonjunktur och en tillväxt som efter sjuttiotalets deprimerande industrikriser fick folk att fullständigt slå klackarna i taket, låna pengar, köpa hus, bilar, prylar, som aldrig förr...

    Folk var gladare och hade mindre bekymmer på åttiotalet, och börjar du kika på kulturutveckling och konjunkturer, så ser du snabbt hur det hänger ihop... dåliga tider, seriösare och "dystrare" kultur, goda tider, glammigare och "lättsammare" kultur...

    Nu drar jag streck och generaliserar här, men vi talar om den stora bilden, och det som speglar och speglas av massorna ...



    ---

    "du är aldrig tuffare än din sista hit"

  43. #43
    deleted user
    Jag gillar en massa musik från 60-talet. Jag gillar en massa musik från 70-talet. Jag gillar en massa musik från 80-talet. Jag gillar en massa musik från 90-talet. Jag gillar en massa musik från vårt årtionde. Jag kommer att gilla en massa musik från nästa.

    Det sista som har med om musik är bra att göra är när den är daterad.

  44. #44
    TMB
    TMB är inte uppkopplad
    TMBs avatar
    Veteran
    Skilling: Klarsynt. Så är det naturligtvis men frågan som LasseLu ställer gnager i folk ändå

  45. #45
    Bobbski
    Bobbski är inte uppkopplad
    Bobbskis avatar
    Veteran
    Don: Angående människors välbefinnande håller jag med dig och tror som dig, fast inte lika starkt. Jag tror inte att människor var så otroligt mycket lyckligare, men ändå lyckligare än nu, så där är vi halvt överens.
    Men jag tror fortfarande inte att det var detta som fick (toppliste)musiken att bli mer lättsam

    EDIT: Jag tror att det berodde på att vi fick tillgång till fler medier i folkhemmet, vilket skapade en större bredd och plötsligt fick humor, komedi, mer lättsam underhållning etc. större utrymme, och folk gillade det. Sedan dess har vår dagliga konsumtion av humor och lättsam underhållning fortsatt och nu har vi en extrem topp där vi får vår dagliga dos genom internet, youtube, hemsidor, mobiltelefoner, humor i reklam, humor på tv, humor i den politiska propagandan, humor precis överallt. Humor och sex. Glatt och skojigt. På alla saker förutom i topplistemusiken, där sex tycks vara huvudattraktionen.

  46. #46
    Heualia
    Heualia är inte uppkopplad
    Heualias avatar
    Veteran
    Det var inte bättre förr, det är sämre nu!

  47. #47
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Jag skrev detta i en annan tråd, men kopierar hit också. Men passar på att denna gång släppa en extra förlängd Max Mix-version av inlägget.

    80-talet

    Vad många glömmer är hur mycket man tröttnade under just 80-talet. Det var hela tiden ett sökande efter nästa sound. Att man gick vidare så radikalt gjorde att de steg av stil & smak som blev lämnade i akterseglet har seglat upp igen kanske. Det var ju rätt bra det där våren 1985-soundet som var helt off hösten 1986...

    Jämför t ex Human Leagues Love Action med deras Human. Jag älskar bägge låtar och produktioner men de är radikalt olika. Eller Eurythmics Sweet Dreams och Sisters Are Doing It For Themselves, samma där. Eller varför inte New Life versus The Things You Said med Depeche Mode. Eller låt säga Ratata med För Varje Dag versus Mauro Scocco med Sång Till De Ensamma. Natt och dag verkligen. De där växlingarna känns nästan unika för 80-talet. Många band som kom senare har i stort sett oförändrat sound genom åren, exempelvis Texas, vars katalog jag nyligen snabbkollade. Man hör liksom lätt att det är samma band hela tiden, men i exemplen innan låter det nästan som helt olika band. Dock gick de banden ofta från okända ungdomar till berömda vuxna och det kan ju också ha sin inverkan, men nej. Det är ändå någonting kontinuerligt omvälvande över 80-talets musik.

    Givetvis har även teknikens utveckling en stor inverkan. Man kan säga att så fort en ny trummaskin kom, så kom ett nytt mode gällande klanger. Sedan kom den digitala synten och dess avarter. Allt under detta decennium. Det speglades i popen, hela tiden ville man vara först med det senaste.

    Idag är det mer av ett smörgåsbord där allt redan finns och allt redan har gjorts, och det är bara att välja och vraka. Kanske ett upphov till mer homogenitet.

    Eller, vilket är helt möjligt också trots årstiden och tiden på dygnet, så är jag helt ute och cyklar. Men jag kanske har torrt på fötterna i alla fall.

  48. #48
    Don
    Kom inte "sång till dom ensamma" 1991? Då var det ju inte åttiotal längre, nytt årtioende, nytt sound



    ---

    "du är aldrig tuffare än din sista hit"

  49. #49
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Hovmästaren! Jag ber som fasen om ursäkt för att jag krånglar, men skulle bara tillägga att vad jag menade med de radikala förändringarna under 80-talet så jobbar jag i sinnet hela tiden med begreppet pop. Allt var pop, men popmusiken ändrade sig så väldigt. På 90-talet var ändringarna också, eller än mer, radikala, men på annat vis, för popmusiken kunde sägas vara mer homogen och förändringarna skedde inom dansmusikens utveckling. Går det att beställa? Tänkte i alla fall, så att såsen inte skär sig.

    Don Quijote! Fan, du har rätt. Jag trampade fel. Då svarar domaren nog ändå att PF får ett halvt rätt för Mauro Scocco och Sara var också flera mil ifrån För Varje Dag och den kanske var på 80-talets sluttamp, eller hur var det nu? Eller ja, redan Om Du Var Här med Ratata var flera mil ifrån. Så nog förändrades soundet alltid.

  50. #50
    Imported Johannes
    Imported Johannes är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Egentligen borde det väl finnas MÅNGA FLER independentartister idag som gör musik precis som de själva vill utan att några skivbolagsnissar har något att säga till om. Musikproduktion är ju så mycket billigare idag (gissar jag). Det där att banden förr skulle ha varit mindre 'nickedockor hopplockade av sliskiga producenter' tror jag inte heller på, för så har man väl gjort sedan grammofonskivan slog igenom.

    Det är nog bara så att bara de bra låtarna överlever. Och inge fel med det! Second hand äger.

    Jag tycker att det är för lätt att göra musik idag, min genre (techno/trans) drunknar i amatörskräp (finns givetvis många bra amatörer också, men...). Det faktum att man förr i tiden var tvungen att lära sig spela ett instrument för att bli musiker sållade bort mycket av skräpet tror jag. Därmed inte sagt att man inte _kan_ vara en grym kompositör även om man inte kan spela. Men de flesta är det inte.

    Det man tråkas av idag är nog mest 90-talets förhatliga ironi som dröjt sig kvar. Men ironin blir snart ute! Jag känner det på mig. Och jag har alltid rätt.

    Gomorron!

  51. #51
    Lindeberg
    Lindeberg är inte uppkopplad
    Lindebergs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Johannes
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Egentligen borde det väl finnas MÅNGA FLER independentartister idag som gör musik precis som de själva vill utan att några skivbolagsnissar har något att säga till om.
    Det gör det ju också? Jämfört med hur det såg ut för 20 år sedan -eller bara 10! så har utbudet exploderat.

  52. #52

    tillfälligt låst - kontakta admin
    Lite OT :

    ...det är kanske ingen tröst, men "synth-solot" är på väg tillbaka (hoppas jag) i alla fall så finns det ett i Robbie's låt "Madonna"....

    Jag är för solo i mitten av låtar! (dvs, det var bättre förr )

    Mvh

  53. #53

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av Johannes
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tycker att det är för lätt att göra musik idag, min genre (techno/trans) drunknar i amatörskräp (finns givetvis många bra amatörer också, men...). Det faktum att man förr i tiden var tvungen att lära sig spela ett instrument för att bli musiker sållade bort mycket av skräpet tror jag. Därmed inte sagt att man inte _kan_ vara en grym kompositör även om man inte kan spela. Men de flesta är det inte.
    Jag tror att den stora skillnaden idag är att det är mycket lättare att fixa distribution, även om billigare instrument och inspelning naturligtvis också hjälpt till. Idag kan ju vilken 2öres-singer/songwriter skaffa en Myspace-sida och utsätta världen för sina alster. Filtret som sållade bort folks första försök eller glada amatöralster finns inte idag, och då blir det en strid ström av mer eller mindre usel musik att kämpa sig igenom.

    Men dyrare och mer svåranvänd utrustning är knappast någon garanti för bra musik, det är bara att lyssna på valfri samling med svensk elektronisk musik från 1995 eller tidigare.

  54. #54
    Splork
    Splork är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Arete
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Därav bör man ej lyssna på musik förrän om 10 år.




    Fast var åttiotalet så himla så himla positivt egentligen?
    Visst det var glassigt, solarium-brunt, (anabola-)gym-muskler, krom och speglar, pastellfärger, Tom Cruise som åker motorcykel i snygga kokain-solnedgångar. ...men... var det inte rätt mycket desperation över det hela?
    Kalla kriget och ett mycket reellt kärnvapenutplåningshot hängde fortfarande över västvärden. Och också en stor dos uppgivenhet; det blev inte så djävla bra som hoppades under det idealistiska alternativa sjuttiotalet --- så varför inte slappna av lite, ha lite skoj, tjäna lite pengar... American Psycho sammanfattar det hela rätt bra, för mig i alla fall. För mig som växte upp på åttiotalet är det lätt att bli nostalgisk, men egentligen var det nog, menar jag, ett ganska pissigt årtionde..!


  55. #55
    Bobbski
    Bobbski är inte uppkopplad
    Bobbskis avatar
    Veteran
    Åttiotalet var ju också årtiondet som GOTH frodades, och med tanke på hur ledsna gothare är kan det helt enkelt inte alls ha varit så bra på åttiotalet!

  56. #56
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Girls On Film, Don't Go, What Is Love, The Word Girl, I Feel For You, Wishful Thinking, Take On Me, Happy Happy People, Fade To Grey, Blue Monday, Forever Live And Die, Relax, Moments In Love, New Life, Behind The Wheel, West End Girls och Axel F skrevs och producerades dock på 80-talet så allt kan inte ha varit skit...

  57. #57
    lasselus avatar
    Redaktör
    @Splork: Visst 80-talet som decennium var kanske inte speciellt positivt...men det var musiken jag pratade om...
    Kanske var den glättig, lättsam och upplyftande just för att tidsperioden var tung och deprimerande...

    Jag tycker iallafall att det är roligare att lyssna på 80-tals pop än Nick Cave när jag är deppig...

  58. #58
    Splork
    Splork är inte uppkopplad

    Senior
    Lasselu: För mig blir den musiken ett tydligt exempel på hur jag uppfattar det där. Det förstås olika för olika personer, men för mig så blir glättigheten och lättsamheten i den musiken snarare en sorts lätt överhettad fantasi om glädje, snarare än riktig lycka. Jag uppfattar det på sätt och vis nästan som en (medveten eller omedveten) pose som så satt säga spelas ut mot den allmänna bakgrunden (som jag uppfattar den). Om det skulle vara en musikvideo så föreställer jag mig Samantha Fox kråmande sig framför ett collage med Reagan, marscherande sovjetsoldater, och svältande etiopier. Sådär en gnutta nihilistiskt. Vilket ju inte behöver vara fel om man gör det som ett sätt att tydliggöra en poäng, men det känns ju inte som att tanken med mycket av den lättsamma åttiotalsmusiken. (Fast en del gjorde ju det medvetet.)
    Men nå, man läser ju in olika saker i allt.

    Och tja, jag föredrar nog själv Nick Cave när jag är nere, eller kanske Thom Yorkes soloskiva, som jag lyssnar på just nu.

  59. #59
    Splork
    Splork är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av PF
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Girls On Film, Don't Go, What Is Love, The Word Girl, I Feel For You, Wishful Thinking, Take On Me, Happy Happy People, Fade To Grey, Blue Monday, Forever Live And Die, Relax, Moments In Love, New Life, Behind The Wheel, West End Girls och Axel F skrevs och producerades dock på 80-talet så allt kan inte ha varit skit...
    Nejdå, det gjordes massa bra musik även då.

  60. #60
    nihad
    måste bara föra in nåt till debatten ..

    http://www.youtube.com/watch?v=Qu6oY03cZ1w

Liknande ämnen

  1. puffskydd förr i tiden?
    Av hasparigus pink i forum Inspelning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-08-31, 22:45
  2. Hur gjorde man förr?
    Av Butterfly i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-01-13, 15:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •