Resultat 1 till 39 av 39

Ämne: Hur låter det i Bibeln?

  1. #1
    syked
    syked är inte uppkopplad
    sykeds avatar
    Veteran

    Hur låter det i Bibeln?

    varenda gång jag såg inlägget om 'hur det låter i bilen' läste jag det som står i rubriken. vad fan, det här väcker ju tankar... hur låter det i Bibeln egentligen?

  2. #2
    Olle Truck
    Olle Truck är inte uppkopplad
    Olle Trucks avatar
    Veteran
    Det är en massa tandagnissel när dom genar genom öknen, Joshuas band live utanför Jeriko, lite spoken word från Jesaja och några till. Sen tror jag att Gud spelade Barry White när han och Maria sexade, en massa jubel när Jesus rider åsna, sen blir det basuner och tandagnissel igen.

  3. #3
    syked
    syked är inte uppkopplad
    sykeds avatar
    Veteran
    "the bible [short audio edit]" by Olle Truck

  4. #4
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Nu trampar jag kanske på några onda tår, men borde inte Jesus gillat typ Coldplay eller Ledin om han levt idag? Sådär lite trevlig musik, men ändå med känslor...

  5. #5
    Oberfunker
    Oberfunker är inte uppkopplad
    Oberfunkers avatar
    Veteran
    Ja, vem vet?

    Men jag gillar Peter Gabriels sound i "Passion" i alla fall. Passar rätt bra.

  6. #6
    Richard Olsson
    Citat Ursprungligen postat av Olle Truck
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är en massa tandagnissel när dom genar genom öknen, Joshuas band live utanför Jeriko, lite spoken word från Jesaja och några till. Sen tror jag att Gud spelade Barry White när han och Maria sexade, en massa jubel när Jesus rider åsna, sen blir det basuner och tandagnissel igen.
    Härligt bildad! Imponerande. Respekt!

  7. #7
    rymdeko
    rymdeko är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av syked
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    varenda gång jag såg inlägget om 'hur det låter i bilen' läste jag det som står i rubriken. vad fan, det här väcker ju tankar... hur låter det i Bibeln egentligen?
    Kreativt, vedergällande och utvalt till nytänkande, förlåtande och minnesmärkt.

  8. #8
    R.Prowazeki
    Erövringen av Jeriko Joshua kapitel 2.

    Jeriko var slutet och stängt när israeliterna kom, ingen gick ut eller in.

    Men Herren sade till Josua: ”Nu ger jag Jeriko och dess kung i ditt våld.

    Alla krigare skall tåga runt staden, de skall vandra ett varv. Sex dagar skall ni göra så.

    Sju präster skall bära sju vädurshorn framför arken. Den sjunde dagen skall ni tåga sju varv runt staden, och prästerna skall stöta i hornen.

    När vädurshornen ljuder, när ni hör hornstöten, skall folket höja ett väldigt härskri, och stadens murar skall störta samman, så att var och en kan gå rakt in.”

    Josua, Nuns son, kallade till sig prästerna och sade: ”Lyft upp förbundsarken. Sju präster skall bära sju vädurshorn framför Herrens ark.”

    Till folket sade han: ”Tåga runt staden. Krigarna skall gå framför Herrens ark.”

    När Josua hade talat till folket gick de sju prästerna som bar de sju vädurshornen framför Herren och stötte i hornen; Herrens förbundsark följde bakom dem.

    Krigarna gick framför prästerna som stötte i hornen, och eftertruppen följde bakom arken, och hela tiden stötte man i hornen.

    Josua hade befallt folket: ”Höj inget härskri! Håll er tysta, inte ett ord! Först den dag då jag säger åt er att höja härskri skall ni göra det.”

    Så lät han Herrens ark bäras runt staden, ett varv. Därefter begav de sig till lägret och övernattade där.

    Nästa morgon var Josua tidigt uppe. Prästerna lyfte upp Herrens ark,

    och de sju prästerna som bar de sju vädurshornen gick framför Herrens ark och stötte hela tiden i hornen. Krigarna gick framför dem, och eftertruppen följde bakom Herrens ark, och hela tiden stötte man i hornen.

    De tågade runt staden ett varv denna andra dag och återvände därefter till lägret. Så gjorde de sex dagar.

    Den sjunde dagen var de uppe i gryningen och tågade på samma sätt runt staden, sju varv; endast den dagen tågade de sju varv runt staden.

    På sjunde varvet stötte prästerna i hornen. Josua sade till folket: ”Höj härskri! Herren ger er staden.

    Staden och allt som finns i den skall vigas åt förintelse och tillhöra Herren. Bara Rachav, skökan, skall få leva, hon och de som är hos henne i huset, eftersom hon gömde männen som vi sände ut.

    Akta er för det som är vigt åt förintelse, så att ni inte frestas att ta av det. Då viger ni också Israels läger åt förintelse och drar olycka över Israel.

    Allt silver och guld och alla föremål av koppar och järn skall helgas åt Herren och föras till Herrens skattkammare.”

    Nu höjde folket härskri, och man stötte i hornen. När folket hörde hornstöten höjde de ett väldigt härskri, och murarna störtade samman så att var och en kunde gå rakt in. Så intog de staden.

    Allt i staden, man och kvinna, ung och gammal, oxe, får och åsna, vigde de åt förintelse och högg ner.

    Till de två männen som spionerat i landet sade Josua: ”Gå in i skökans hus och för ut henne själv och alla hennes anhöriga, så som ni lovat henne med ed.”

    De båda männen gick in och förde ut Rachav, hennes far och mor och bröder och alla hennes anhöriga. Hela hennes släkt fick slå sig ner utanför Israels läger.

    Staden och allt som fanns i den brändes; bara silvret och guldet och föremålen av koppar och järn lades i skattkammaren i Herrens hus.

    Men skökan Rachav och hennes familj och alla hennes anhöriga skonades av Josua. Hon fick slå sig ner bland israeliterna, där hennes ättlingar bor än i dag, eftersom hon hade gömt de män Josua sänt som spejare till Jeriko.

    Josua förestavade nu denna ed: ”Förbannad av Herren är den som tar sig för att bygga upp denna stad, Jeriko. Hans förstfödde son är priset om han lägger grunden, hans yngste om han reser porten.”

    Herren var med Josua, och hans rykte spreds över hela landet.
    Nån som vet en vst-plugg som kan låta lika fett?:kaaaka!:

  9. #9
    FIKSOFOKSI
    nä, inte en vst-plugg men en tg77 en pjuffsig baslina och en 808 drar åt det hållet...

  10. #10
    s_amuel
    Citat Ursprungligen postat av M i Gbg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu trampar jag kanske på några onda tår, men borde inte Jesus gillat typ Coldplay eller Ledin om han levt idag? Sådär lite trevlig musik, men ändå med känslor...
    Ja, lite iallafall. Som frälst råkar man ju sitta inne med en hel del förstahands info. Det är ganska mkt aggressivt nu - nåt som skulle passa att piska upp ockrare i ett tempel till. Eller gå ner i helvetet och vända. Eller döma världen. Typ.


  11. #11

    Redaktör
    Hängde inte Jesus med prostituerade? Låter som han skulle gå igång på gangstarap i såna fall, hos and pimps osv.

    Det är en blåsseptett med i Uppenbarelseboken också, så Gud verkar gilla blås:
    Citat Ursprungligen postat av Johannes 8:2
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Och jag fick se de sju änglar, som stå inför Gud; åt dem gåvos sju basuner.
    Fast jag vet inte om jag tycker att de verkar låta så bra:
    Citat Ursprungligen postat av Johannes 8:6-10
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    6. Och de sju änglarna, som hade de sju basunerna, gjorde sig redo att stöta i sina basuner.
    7. Och den förste stötte i sin basun. Då kom hagel och eld, blandat med blod, och det kastades ned på jorden; och tredjedelen av jorden brändes upp, och tredjedelen av träden brändes upp, och allt grönt gräs brändes upp.
    8. Och den andre ängeln stötte i sin basun. Då var det som om ett stort brinnande berg hade blivit kastat i havet; och tredjedelen av havet blev blod.
    9. Och tredjedelen av de levande varelser som funnos i havet omkom; och tredjedelen av skeppen förgicks.
    10. Och den tredje ängeln stötte i sin basun. Då föll från himmelen en stor stjärna, brinnande såsom ett bloss; och den föll ned över tredjedelen av strömmarna och över vattenkällorna.
    Också örnarna verkar dela enapas motvilja mot blåsinstrument:
    Citat Ursprungligen postat av Johannes 8:13
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    13. Sedan fick jag i min syn höra en örn, som flög fram uppe i himlarymden, ropa med hög röst: "Ve, ve, ve över jordens inbyggare, när de tre övriga änglar, som skola stöta i basun, låta sina basuner ljuda!"

  12. #12
    Dalleponken
    Dalleponken är inte uppkopplad
    Dalleponkens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av false messiah
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hängde inte Jesus med prostituerade? Låter som han skulle gå igång på gangstarap i såna fall, hos and pimps osv.

    Det är en blåsseptett med i Uppenbarelseboken också, så Gud verkar gilla blås:

    Fast jag vet inte om jag tycker att de verkar låta så bra:

    Också örnarna verkar dela enapas motvilja mot blåsinstrument:
    Grejen är att basunen (trombonen) uppfanns först på 1400-talet. Undrar vad det stod där i originalskriften? Förmodligen var det vädurshorn (shofar) även där.


  13. #13
    Vogel
    Vogel är inte uppkopplad
    Vogels avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Olle Truck
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är en massa tandagnissel när dom genar genom öknen, Joshuas band live utanför Jeriko, lite spoken word från Jesaja och några till. Sen tror jag att Gud spelade Barry White när han och Maria sexade, en massa jubel när Jesus rider åsna, sen blir det basuner och tandagnissel igen.
    Hatten av.

  14. #14
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Nu kommer 99musiks admins få en massa påhopp av religionsfanatiker som anser att de citerade texterna i denna tråd är lögn. Någon kanske kommer vilja byta uttrycket Herren mot Kristi Brud. Och så vidare. Men som den gode Matteus aldrig sade om religionens musikaliska utveckling - "Sho far, sho god." (Lyllosevangeliet, 16:1)

  15. #15
    Vogel
    Vogel är inte uppkopplad
    Vogels avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Tycker nog att vi är på en OK nivå så här långt.

  16. #16
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Försökte skoja till det. Amen.

  17. #17
    1st_Science
    Jag tror det låter som pudelrock tyvärr :hmmm:

  18. #18
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Det här är en av de roligaste trådarna på länge för min del.

  19. #19
    Valfrid
    Valfrid är inte uppkopplad
    Valfrids avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Dalleponken
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    -Shiiit, Bartolomeus! This Shofar is the shit...

  20. #20
    syked
    syked är inte uppkopplad
    sykeds avatar
    Veteran
    jo det händer ju en del i den boken. på gott och ont. men det är förhållandevis lite instrument tycker jag nog. en basun här, en harpa där. men utbudet var väl begränsat... men undrar gör jag fortfarande hur låter det i Bibeln liksom, där i himlen bland lejonhuvuden och triljoners änglastämmor och basuntutare av himmelsk rang. eller festmusiken vid guldkalven, eller i salomos palats, eller jonas dämpade röst i valens mage. ja, herre! vad det låter i Bibeln!

  21. #21
    packae
    Jag tror att Johannes Döparen hade diggat screamo, typ Intohimo och Blindside, Thomas tvivlaren U2 och Coldplay och Maria Jesu Moder det Holländska bandet "The spirit that guides us", vilket nog får gälla alla träffade i apostlagärningarna...
    Helt klart är att man nog tog sig tid att lyssna till saker och ting mer än vad man gör idag. Petrus hade nog diggat adrenalinstinn hard core.

    I psaltaren står det en del om att "fula instrument", typ sånt som bullrar och för oväsen, skulle behaga Gud, något Frälsningsarmén och andra frireligiösa samfund fått äta upp så här i efterhand. "trummor och elgitarrer är satans musik" osv...


    Som ni märker nämns inte Jazz här, hehe...
    ok då, alla israeliter i öknen hade diggat all jazz fram till bepopens avarter.

  22. #22
    packae
    Rolig tråd förresten. Har precis kommit hem från ett bröllop där utgångsmusiken var starwars, det ni!

  23. #23
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Dagens israeler ska iaf, enligt säkra källor, vara stora EBM-konsumenter

    Och jag tror inte att de där "instrumenten" som Dalleponken visade bild på användes till att blåsa ( nudge, nudge). Hur ska man annars komma på såna där historier om brinnande buskar, stentavlor och hav som delar sig.

  24. #24
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    De röker vaniljpipa på bilden helt enkelt?

  25. #25
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Precis

  26. #26
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Tyckte väl det såg lite glassigt ut.

  27. #27
    leere
    leere är inte uppkopplad
    leeres avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av s_amuel
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja,Det är ganska mkt aggressivt nu - nåt som skulle passa att piska upp ockrare i ett tempel till. Eller gå ner i helvetet och vända. Eller döma världen. Typ.
    du menar helt enkelt black metal ? :kaaaka!:

  28. #28
    Bobbski
    Bobbski är inte uppkopplad
    Bobbskis avatar
    Veteran
    Men hallåååååå! Ingen musik ni räknat upp hittills fanns ju när bibeln skrevs! Puckon!

  29. #29
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Det låter jäkligt sandigt. Det tror jag. Sand och sand och sand. Och änglakörer när det passar. Bitvis jäkligt bombastiskt!

    Bästa vore om man tog en orgel, hällde sand i den och hade en gosskör vid sidan av. Sen får man dista valda partier. Så tror jag det låter i biblen. Spelas in med ett bandpassfilter på 3000Hz. Så får man tjocka ner det ibland, till typ 300Hz. Kanske en sandig LFO?

  30. #30
    leere
    leere är inte uppkopplad
    leeres avatar
    Veteran
    zthee: tänker direkt på Hector Berlioz och hans requiem. rekomenderas förövrigt.

    s_amuel: förövrigt tycker jag att extol är riktigt bra. såg dem för några år sen på bobfest.

    de blev suportade av ett annat ungt trashband som spelade samma kväll. minns inte namnet men de var bra.

  31. #31
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Tror det låter ungefär som en taskigt underhållen teremin korsad med en melotron och så....

  32. #32
    s_amuel
    Citat Ursprungligen postat av leere
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    zthee: tänker direkt på Hector Berlioz och hans requiem. rekomenderas förövrigt.

    s_amuel: förövrigt tycker jag att extol är riktigt bra. såg dem för några år sen på bobfest.

    de blev suportade av ett annat ungt trashband som spelade samma kväll. minns inte namnet men de var bra.
    Jomen extol kanske kan vara nåt! Eller Horde... Vår Herres musiksmak är ju lite mer en bubblare än tex satans, som lite underförstått kör hårt på dansband. Inte helt givet alltså. När det kommer till evighetsmusik borde väl ambientelektronika passa bra?

    Profeten Daniel i Biblen har ju förövrigt snott en hel del artwork rakt av från Pink Floyd omslag. Läs själv om alla ögon och ansikten in och ut!

  33. #33
    Synapskollaps
    Synapskollaps är inte uppkopplad
    Synapskollapss avatar
    Veteran
    Staden och allt som finns i den skall vigas åt förintelse och tillhöra Herren. Bara Rachav, skökan, skall få leva, hon och de som är hos henne i huset, eftersom hon gömde männen som vi sände ut.

    Allt i staden, man och kvinna, ung och gammal, oxe, får och åsna, vigde de åt förintelse och högg ner.
    Ljudet av massmord i vår kärleksfulle guds ära borde ackompanjeras av mastodonta blåssektioner samt lite agressiva tokkvantiserade trumvirvlar...

    ... Eller var det Hitler?

  34. #34
    leere
    leere är inte uppkopplad
    leeres avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av s_amuel
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jomen extol kanske kan vara nåt! Eller Horde... Vår Herres musiksmak är ju lite mer en bubblare än tex satans, som lite underförstått kör hårt på dansband. Inte helt givet alltså. När det kommer till evighetsmusik borde väl ambientelektronika passa bra?

    Profeten Daniel i Biblen har ju förövrigt snott en hel del artwork rakt av från Pink Floyd omslag. Läs själv om alla ögon och ansikten in och ut!

    hehe. horde ja lever han fortfarande under dödshot ? [invert the invertet cross!]

    tror också att ambientelectronica skulle passa bra till evighet. lagom mycket brus och sådant...

  35. #35
    packae
    Sigur Rós passar finfint till evighetskomp.
    Vidhåller fortfarande att Screamo skulle funka till en del saker. Främst psalmisten och jobs klagan.

  36. #36
    Electroboy
    Electroboy är inte uppkopplad
    Electroboys avatar
    Veteran
    Såg en dokumentär med Michael Palin där dom var i en afrikansk moské/kyrka. Folket använde instrument och rytmer som var angivna i någon bok för ~tusen år sedan. Lät rätt skrammligt. Men det var medryckande
    Bara kromatiska grejjer, och enkla trummor.

  37. #37
    deleted user

  38. #38
    Tiramisioux
    Citat Ursprungligen postat av packae
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Rolig tråd förresten. Har precis kommit hem från ett bröllop där utgångsmusiken var starwars, det ni!
    Jag hoppas det var The Force-theme och inte Imperial March. Lite väl dystopiskt i så fall.

  39. #39
    Soulmachine
    Soulmachine är inte uppkopplad
    Soulmachines avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av syked
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    varenda gång jag såg inlägget om 'hur det låter i bilen' läste jag det som står i rubriken. vad fan, det här väcker ju tankar... hur låter det i Bibeln egentligen?
    Hahahaha
    Du fick mig verkligen att garva till...

    Intressant fråga också juh hihi...mycket intressantare än min juh

Liknande ämnen

  1. Hur låter det i Bilen?
    Av Soulmachine i forum Mixning & mastring
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2006-12-30, 14:09
  2. Hur låter den här?
    Av Dx200 i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-02-28, 10:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •