Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Spela in mix på dator

  1. #1
    apelsin77

    Spela in mix på dator

    Hej hej,

    Ny på forumet och hoppas att ni kan hjälpa mig lite

    Jag vill spela in en mix till min dator (MacBook), jag kör på två Technics 1210 och använder en Kam mixer. Jag har endast testat en gång och då kopplade jag direkt från mixern till datorn (audacity) och basen blev väldigt hög och tyckte inte alls att det lät särskilt bra :rolleyes: vill såklart uppnå bästa möjliga ljud

    Mina frågor gäller alltså allt som rör inspelning och begreppen runtomkring
    Mono/stereo? Hur stora är skillnaderan på programvaran man använder (gratis helst)? Bättre att koppla från mixern/förstärkarn (för-nackdelar)? vilken del har störst påverkan på ljudkvalitén.. alla svarar ni säkert, men om jag ska börja i ngn ände, är det mixern, ljudkortet el förstärkaren?

    Hoppas nån har tid att svara på alla dessa frågor :-)

    Tackar tackar

    Carina

  2. #2
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Tycker det ser verkar som om du gör helt rätt. Jag brukar köra från mixer direkt till ljudkort hemma. Efteråt så använder jag EQ för att fixa till ljudet (i ditt fall sänka basen) som jag vill ha det, samt lägger även på en maximizer för att jämna ut ljudet lite.

    Kör inte mac, så jag kan tyvärr inte tipsa om konkreta pluggar/program att testa. Audacity kör dock en hel del andra här på forumet på mac, och det fungerar bra, så det är inte det som är problemet.

  3. #3
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Det är inte så att det finns RIAA-utgångar på mixern? Kan inte så mycket om DJ-prylar, så jag vet inte om sånt förekommer?

  4. #4
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Peter H: Har aldrig sett sådana som utgångar på en mixer, så jag är skeptisk.

  5. #5
    apelsin77
    Tack för snabba svar!

    Det är RCA utgång.

    Ok, då det bara att prova sig fram med att sänka basen då? Jag har även ett till problem.. när jag lyssnade på mixen i hörlurar så hör jag bara ena kanalen i ena luren och andra kanalen i andra. Några tips på hur jag fxar detta? vill inte ha det så på mixen

    Jgp, har även tillgång till pc, så har du bra tips på program där så tas det gärna emot :-)
    Är det bearbetning du gör efteråt så borde jag kunna spela in på macen och copa till pcn och bearbeta där?

    //Carina

  6. #6
    bmeeks
    bmeeks är inte uppkopplad
    bmeekss avatar
    Veteran
    Kanske beror på att KAM gör urusla mixrar?

  7. #7
    bmeeks
    bmeeks är inte uppkopplad
    bmeekss avatar
    Veteran
    Ena kanalen på ena och andra på andra är förmodligen en "feature" på mixern. Vad är det för modell?

  8. #8
    apelsin77
    Mm, väldigt troligt Det är en scratch pro 100.. lånat den tills jag samlat ihop till en djm 400 (alt 800) beroende på hur länge jag orkar vänta Så då är det där jag ska börja att byta upp mig? Och jag som s**er på att spara, har hål i fickorna

  9. #9
    bmeeks
    bmeeks är inte uppkopplad
    bmeekss avatar
    Veteran
    http://www.kam.co.uk/products/creati...WEB_MANUAL.pdf

    Här finns en manual, där står det svart på vitt. Ändra Split/PFL-switchen till PFL (pre fade listening)

    Ps. Om du skall lägga såpass mycket cash på en mixer borde du inte köpa en Pioneer, det är allmän mening att dom är kass. Kolla in Ecler vetja!

    edit: eller Rodec, Rane, Dateq, Urei, A&H

  10. #10
    bmeeks
    bmeeks är inte uppkopplad
    bmeekss avatar
    Veteran
    Har du testat om bägge utgångarna på mixern ger samma resultat?

  11. #11
    apelsin77
    Den står på PFL redan. Ok, på vilket sätt skule Pioneers mixers vara kassa? Dom flesta jag vet känner kör på Pioneer el rekommenderar..

    Nope, bara testat rec out

  12. #12
    bmeeks
    bmeeks är inte uppkopplad
    bmeekss avatar
    Veteran
    1. Switchen kanske är paj eller så är det något annat trams som måste ändras. Borde stå i manualen, jag orkade inte läsa igenom den.
    2. Testa andra utgången eller recorda från förstärkaren.
    3. Den allmänna uppfattningen om Pioneer är att för priset är det kass EQ, kasst ljud, kass build quality etc. Fast dom smäller självklart om man jämför med KAM :P

  13. #13
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Carina: Finns du i Göteborg eller närheten så kan du få köpa en sådan här http://www.behringer.com/VMX300/index.cfm?lang=ENG för samma som jag själv köpte den för, 400 kr.

  14. #14
    apelsin77
    Mm, ska kolla igenom manualen igen och testa andra utgången el från förstärkaren.

    Ok, självklart är de världsklass jämfört med kam, men fått uppfattningen att många klubbar kör pioneer?

  15. #15
    apelsin77
    Jgb, bor i Sthlm..

  16. #16
    apelsin77
    problem löst... sänkte volymen på kanalerna till väldigt lågt :-) sen får jag väl ist höja ljudet via datorn ist innan cd bränning. tack för hjälp!

  17. #17
    nihad
    jag tror faktiskt det är möjligt att du har ljudingången inställd på mikrofonkänslighet om du kopplar direkt från mixern, vilket du alltid ska göra tycker jag ..

  18. #18
    sybariten
    sybariten är inte uppkopplad

    Jag tycker det låter högst otroligt att, som BMX säger, det skulle vara en "allmän mening" att "Pioneer [...] är kass" när det gäller mixrar.

    Och sen måste jag flika in att det är kul att JGB säger att han kan sälja nåt till samma pris han köpt det för, om jag säljer nåt till samma pris jag köpt det för så brukar jag medvetet försöka att inte nämna det

Liknande ämnen

  1. Spela in utan dator - men med bra kvalitet
    Av theVOID i forum Inspelning
    Svar: 52
    Senaste inlägg: 2014-04-26, 16:19
  2. EX5 och dator
    Av Putte P i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-09-15, 02:23
  3. Ny dator?
    Av magforce68 i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2006-08-07, 11:07
  4. Min nya dator!
    Av Stefan i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2004-04-26, 21:19
  5. Midi dator-dator
    Av pme i forum Övrig mjukvara
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2003-09-29, 10:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •