Resultat 1 till 33 av 33

Ämne: Hur låter det i Bilen?

  1. #1
    Soulmachine
    Soulmachine är inte uppkopplad
    Soulmachines avatar
    Senior

    Hur låter det i Bilen?

    Hej!

    Jag har problem med att mina baskaggar slår igenom i bil-stereos.
    Då skall tilläggas att i 11 fall av 4 så ser jag att bilägaren ofta boostar basen rejält på stereosarnas inbyggda EQ. Det är mer eller mindre standard att "alla" gör så. Även på hemma stereos, men hemmastereosarna brukar klara baskaggen, inte bilstereosarna dock...
    Om jag nollställer eqn eller stänger av den låter mixarna bra.

    Men, men, realiteten är ju som den är, så det är bara att gilla läget och försöka anpassa sina mixar.

    Jag undrar vad ni har för egna erfarenheter? Vilka frekvenser skulle du försöka dämpa för att en baskagge eller elbas inte ska slå igenom (dista) i bilstereon?

    Det enda sättet jag själv kunnat testa är att helt sonika bränna en cd, kila ut till närmsta bil och lyssna. Men det är himla omständigt. Och eftersom jag inte har absolutEQ-gehör är det så jävla svårt att veta vilka frekvenser jag skall dämpa???

    Jag brukar försöka dämpa basen överlag, men vill inte dra ned hela basregistret för mycket så hela mixen blir basfattig.

    Finns det vissa frekvenser som är xtra känsliga i bilstereos?

  2. #2

    Redaktör
    Jag skulle tro att du har för mycket subbas som du inte hör i din lyssning. Om du har massa bas du inte hör är det förmodligen lättare för den att slå igenom, till skillnad från kommersiella produktioner som passerat multibandskompression och limitering.

    Så, fixa bättre lyssning, lyssna i hörlurar (går ofta längre ner), använd högpassfilter runt 20-30Hz, använd en spektrumanalysator, osv.

  3. #3
    1st_Science
    Om annan musik inte slår igenom basarna så är det ju dina mixar som har för mycket bas. Ta det försiktigt med basen och prova nån multibandskompressor.

  4. #4
    Soulmachine
    Soulmachine är inte uppkopplad
    Soulmachines avatar
    Senior
    hmm...
    fasen jag tycker mig ha gjort det mesta som ni säger.

    Mina medhörningar går inte allt för djupt i subbasen och där finns nog en massa jag inte hör. Jag brukar dock lägga ett högpassfilter, eller low-cut ända upp till 55hz (ibland) men det känns inte som att den allra lägsta basen försvinner i alla fall.
    Är det skillnad på low-cut och högpass egentligen??
    Jag skall visa ett snapshot på hur det kan se ut på min spectrumanalysator, bifogar en bild.
    Det är från ett parti på en låt som jag har problem med.

    Jag mastrar ju mina grejjer själv och där använder jag kompressorer/limiters, eq och en sorts multibandskompressor, endorphin.
    Jag använder ofta endorphin som är en kompressor som jobbar på två frekvensband. Basen och diskanten. http://www.digitalfishphones.com/mai...em=2&subItem=3

    Har försökt mig på "riktiga" multibands kompressorer men jag vet inte riktigt vad jag pysslar med så jag har försökt att inte använda det. Men tips om att använda multibandkompression uppskattas.

    Jag skall testa att lyssna i lurar och se om jag kan höra mer saker. Men vet inte riktigt vad jag skall lyssna efter. Klart att jag kan avgöra om jag tycker det är för mycket bas Men det måste ju finnas nåt som de proffesionella mastringsteknikerna gör för att deras mixar inte skall slå igenom i basen. Det måste ju finnas ett RÖTT område någonstans från 20-20 000 hz som inte är bra att ha för mycket av, om ni förstår vad jag menar

    Min bild, är det alldeles för mycket djup-bas där tror ni (går det att se förresten) ?

    Jag skall se om jag kan lägga upp en låt på nätet, som jag har problem med...
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  5. #5

    Redaktör
    Lowcut och högpass är samma sak. Poängen med att skära under 50Hz är just att det är frekvenser som i normala fall inte hörs, vilket innebär att man kan höja volymen på allt annat (eftersom subbas kräver en massa ljudenergi).

    Det är svårt att säga något från ett spektrogram om man inte har något att jämföra med eller kan höra hur det låter, men det ser ju ut som mixen är väldigt bastung med betydligt mer energi under 170Hz än över. Jämför med någon låt du tycker låter bra och se hur den ser ut.

    Bas är svårt att få till i en mix, det kräver ofta bättre lyssning och bättre akustik än vad man har.

    Sen handlar det inte bara om tricksande med multibandskompression och sånt, utan man måste välja rätt ljud som passar ihop från början också.

  6. #6
    Soulmachine
    Soulmachine är inte uppkopplad
    Soulmachines avatar
    Senior
    Jag förstår. Ni säger himla bra saker som får en att tänka till

    hmm skall kika på andras låtar litet mera. Speciellt hur det ser ut i spectrumet. Och höra på dem tex i bilen.

    Jag har tidigare ofta haft ganska basfattiga mixar. Jag har nästan varit "rädd" för att ha för mycket bas och det har varit lätt att klippa bort för mycket bas på ALLT förutom kanske en elbas då
    Men tycker mig att mina äldre mixar ofta låter näsiga och diskantiga liksom. Jag vill ha punchigare saker och mer energi. Men känner mig väldigt vilse i hur jag skall göra och får ofta problem nu med alldeles för mulliga saker.

    Då jag tidigare klippt bort ALLT mulligt och grumligt så har jag bestämt mig för att inte vara rädd för bas och lägre mellanregister längre och verkligen LÄRA mig hur jag skall göra.
    Tidigare har jag ibland lagt en lowcut ända upp till 650hz bara för att jag inte lyckas hantera frekvenser under där. VILSE Det har alltid varit en enkel lösning, men det måste ju gå att ha kvar en del av det låga och lära sig var man skall dämpa.

    Jag skall tillägga att jag väldigt sällan (i princip aldrig) boostar något med eq. Det blir mest dämpande.

    Att välja rätt ljud.. tja i mina egna låtar är det lättare. Där har jag inte lika stora problem.
    Andras låtar, det är himla svårt att övertyga en "gitarrist" som vill ha med ALLT på sina låtar
    Ni vet, det skall vara massa gitarrer, massa trummor, massa synthar, hammonds osv....
    Precis som proffsen gör. Tja dom lyckas ju, då borde ju jag kunna lyckas??

    Själv tycker jag det är skönt med bara tre instrument ibland, banta, banta, banta...

  7. #7

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av false messiah
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lowcut och högpass är samma sak. Poängen med att skära under 50Hz är just att det är frekvenser som i normala fall inte hörs, vilket innebär att man kan höja volymen på allt annat (eftersom subbas kräver en massa ljudenergi).
    Kom på en sak: på mixerbord är lowcut oftast högpassfilter, men jag kan tänka mig att det i vissa pluggar är shelf-eq som de kallar lowcut. Då är det inte lika brant, och då är det kanske inte så konstigt om skillnaden inte hörs så tydligt om du börjar kapa i högre frekvenser.

  8. #8
    Soulmachine
    Soulmachine är inte uppkopplad
    Soulmachines avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av false messiah
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kom på en sak: på mixerbord är lowcut oftast högpassfilter, men jag kan tänka mig att det i vissa pluggar är shelf-eq som de kallar lowcut. Då är det inte lika brant, och då är det kanske inte så konstigt om skillnaden inte hörs så tydligt om du börjar kapa i högre frekvenser.
    Ahaaa....

    Jag skall leta upp några highpass-filter och jämföra litet...

  9. #9
    1st_Science
    Du kan inte lägga upp nåt klipp på någon mix du gjort då så man hör?

  10. #10
    magforce68
    Ett tips är att använda något program som lätt låter dig jämföra dina mixar med mixar du tycker låter bra. Själv använder jag ett program som heter HarBal och som verkligen hjälpt mig att undvika de värsta blindskären. Du laddar upp en av dina egna låtar i programmet och en låt du vill ha som referens. Sedan kan du enkelt jämna ut "berg och dalar" i din mix. Det ersätter inte noggrann mix och lyssning men är som sagt ett bra hjälpmedel i slutskedet av mixjobbet. Någon här hade varit inne och kollat på deras hemsida och tyvärr är demon begränsad till 8 bitars ljud vilket gör det svårt att avgöra hur den låter. I mina öron funkar det dock utsökt. Det finns något liknande program som någon annan tipsade om också men jag kommer just nu inte på vad det heter. HarBal kan jag i alla fall rekommendera!
    http://www.har-bal.com/index.php

  11. #11
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Håller helt med om att det vore bra att få höra hur det du gjort låter. Då kan man lättare ge lite konkreta tips.

  12. #12
    Soulmachine
    Soulmachine är inte uppkopplad
    Soulmachines avatar
    Senior
    hmm, okej

    Jag har dessvärre slut på webplats :/ hmm. men en kompis hjälpte mig

    http://www.filfhunters.net/soulmachi...st-woutyou.mp3


    Nu har jag grejjat med den här låten hit och dit och börjar snart inte veta ut eller in. Men jag tror den är färdig. Jag har i alla fall (sedan igår) lämnat den för att vila ett tag. Dessutom är jag enormt trött i öronen nu och trött på låten

    Eftersom jag inte har de allra bästa monitorerna precis är jag väldigt intresserad av hur låten kan låta i riktigt bra monitorer. Så berätta gärna vad ni hör och om ni tycker er höra något som kan bli problem när låten spelas i olika situationer. Tex en bil, olika stereos, i en klockradio osv...

    Jag spelade en tidigare version för några dagar sedan i ett par olika bilar och sådant, och då slog just bastrumman igenom litet för mycket.
    Jag har försökt kompensera litet men vet inte om jag lyckats.
    Just nu hör jag ingenting, mina öron är som deeeg

  13. #13
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Snabba kommentarer på grundmixen:
    1. Sänk virveln
    2. Sänk tamburinen
    3. Se till att baskagge och bas låter bra ensamma, nu tror jag att basen knappt hörs bakom baskaggen
    4. Pianot känns som om det ligger högt, dvs det spåret som hörs från början. Hårt ljud. Det kommer igen lite senare tror jag?
    5. Höj leadstämman

  14. #14
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Gjorde en liten fulmastring också.
    Först en eq som sänker bas vid 60 Hz, höjer vid 111 Hz samt även höjer vid 3000 Hz. Sedan multibandskompression på det hela samt avsluta med en limiter för det "rätta(tm)" trycket.

    http://c64.org/~jgb/Soulmaching-ever_rest-woutyou.mp3

    Dock! Låt dig inte luras av att det är högre volym på den jag har fifflat med. Låter det bättre? Det jag känner är att det är kompenserat i alla fall för lite av de mixmissar jag tyckte mig hitta. Pianot låter värre i min version tycker jag själv, medans trycket i verserna känns bättre.

  15. #15
    Bobbski
    Bobbski är inte uppkopplad
    Bobbskis avatar
    Veteran
    Heh, låten slutade ju precis där allt skulle dra igång och kaggen skulle komma in ju, ge oss mer!
    Man hinner höra två slag med kaggen men jag hinner inte skaffa mig någon uppfattning om hur det kan tänkas låta. Vill gärna höra förhållandet mellan kagge och bas.

  16. #16
    Bobbski
    Bobbski är inte uppkopplad
    Bobbskis avatar
    Veteran
    Hmm, jgb:s version är 4:32 lång medan jag bara fick hem en som var 1:11, antingen bytte du eller så blev det något knas

  17. #17
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Bobbski: Du fick nog något knas i nerladdningen på originalet, prova igen!

  18. #18
    Soulmachine
    Soulmachine är inte uppkopplad
    Soulmachines avatar
    Senior
    Intressanta kommentarer.

    Jag har tankat hem (på mitt 56k) skall lyssna nu och återkommer snart...

    Finns det inga fler 99or som har åsikter?
    Så att jag LÄR MIG något... ;-)

  19. #19
    Soulmachine
    Soulmachine är inte uppkopplad
    Soulmachines avatar
    Senior
    Tack för din tid jgb det uppskattas skall du veta

    Vid första lyssningen slog det mig: Ojj vad högt
    Jag hör att det är sänkt vid 60hz. Sången kom fram litet mera tycker jag mig uppleva. Känns som höjningen vid 3000hz fick fram sången litet. Men då klonkade pianot till i början.
    Nu är det verkligen en vägg, kanske litet för mycket vägg. Det låter bättre vid de mindre intensiva partierna, men när fläsket kommer så blir det litet för mycket. Taket är redan nått liksom.

    Om det låter bättre? Både ja och nej tycker jag. Kompensationerna låter bättre och verserna precis som du säger. Men när fläsket kommer så blir det för mycket.
    Jag vet inte, ska man mastra så här högt förresten? Tycker ni att jag skall mastra mina låtar högre?

    Pianot.
    Det är ju mitt naturliga piano, som låter som ett piano
    Ingen eq på det alls, jag gillar det. Det kanske är lite för varmt och man kunde ta bort litet mulligt. Kanske en aningen högt.


    Jag måste berätta litet mera om vad jag haft för problem vid mixningen och arbetet i Logic.
    Trumsetet är en mjuksynth där det inte går att lägga eq på de enskilda ljuden, tex baskagge, virvel. Så först har jag det trumsettet för att få det att låta mer som riktiga/naturliga trummor. Sedan har jag förstärkt olika saker med andra trumsamplingar. Baskaggen, lite hihats, virveln...
    Huvudtrumsettets virvel är litet för mycket båång ljud tycker jag. Men jag tycker inte den har för hög nivå. Den bara låter litet konstigt (båång) som jag inte kunnat eq-a bort :/
    Sedan har jag mixat ned alla trummor pga. att min dator inte riktigt orkar, till ett stereo spår.
    OM jag nu skulle sänka litet bas vid 60hz på trumspåret och kanske höja litet vid 111hz, så skulle det kanske låta litet bättre?

    Mitt problem numero UNO efter att vi lade sången var att jag liksom inte fick in sången i låten. Den hängde utanför/ovanpå på något vis och bakgrundsmusiken rungade liksom inte med tillsammans med sången. Ni vet smälta ihop och klinga ihop. (hoppas någon förstår vad jag menar).
    Jag höll på hit och dit men så efter att jag komprimerat sången ordentligt och eqat bort litet skarpa frekvenser. Så dämpade jag med eq på bakgrundsmusiken där huvuddelen av sångregistret låg, då först började sången komma in litet mera. Plus när litet reverb och delay kom på tyckte jag att sången blev ok.
    Tycker du sången är för låg? För mig har den känts kraftig. Jag tycker den hörs tydligt i alla fall. Jag brukar ju normalt ha en tendens till att ha för hög sång juh??

    Så kommer vi till basen. Basen är inte bra! I princip blev det som en sorts pad som bara tar bastonerna. Det är två sorts elbasljud på varandra (litet panorerat vänster höger) och ovanpå DET ligger ett padljud som tar bastoner. Och ovanpå DET finns en gtr som pumpar bastonerna.
    Helt själv låter basen förfärligt. Så basens funktion har blivit att bara ligga där i botten, man hör knappt någon rytm i den. Jag hittade inget basljud som lät bra när man pumpade. Eller det är i princip omöjligt att lira sån bas riktigt bra på en keyboard. Det måste till en riktig basist tror jag

    I logic har jag gjort en del automationer. Tex på sången så har jag dragit upp den en del i början på låten. Jag kanske skulle göra likadant på pianot.
    Pianot låter ju bra i mitten på låten, men kanske är för högt i början. Men om jag sänker hela spåret så försvinner pianot helt i mitten. Då kunde jag kanske sänka pianot litet i början med automation.

    Tycker du att leadstämman är för låg?
    Hmm, inte på verserna i alla fall väl? Jag tycker den är rätt bra. Men man hör att kompressorn pressar ned sången när han krämar i. Där håller jag med att man kanske kunde höja litet. Men det blir svårt, för att jag tycker att sången bara IBLAND är litet för låg.
    Är det ett ljud som är mer framme du är ute efter? Mer i ansiktet-ljud?
    Jag tyckte det blev bättre när du boostade litet vid 3000hz. Då kom sången mer fram liksom. Det kanske är det jag skall göra? Boosta litet på 3000 och höja en aning.

    jgb.
    Vad hade du för eq, multibandskompressor och limiter när du mastrade? Och berätta gärna litet om hur du ställde in multibandskompressorn?

    Versionen jag skickade upp har jag ju mastrat upp och jag tyckte jag tryckte upp nivåerna rätt högt, men jag tog inte i så där xtra så man spricker för att inte förlora all dynamik. Menar ni att jag skall mastra upp låtarna ÄNNU högre?

    Vad skall göras i mixningen jämfört med i mastringen tycker ni? Tycker ni jag skall lämna låten och mastra bort en del av bristerna. Eller är det i mixningen det skall göras?

    Om ett skivbolag fick en sådan här mix i det skicket den är nu, vad skulle de säga? Skulle det gå att använda och släppa på en skiva som det låter? Hur långt ifrån ligger en sån här mix från de komersiella produktionerna?

    Tycker ni jag skall mastra låten högre?

  20. #20

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av jgb
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Snabba kommentarer på grundmixen:
    1. Sänk virveln
    2. Sänk tamburinen
    3. Se till att baskagge och bas låter bra ensamma, nu tror jag att basen knappt hörs bakom baskaggen
    4. Pianot känns som om det ligger högt, dvs det spåret som hörs från början. Hårt ljud. Det kommer igen lite senare tror jag?
    5. Höj leadstämman
    Håller med.

    Lite mer blandade kommentarer:

    Du har massa subbas i mixen som du bör ta bort. Det beror förmodligen på att basljudet är rätt odistinkt (inte så konstigt eftersom 4 instrument delar på basregistret). Ett klassiskt knep är att höja övertonerna - då lurar man hjärnan att höra mer bas än det egentligen finns. Kapa mer bas i gitarrerna också.

    Överlag är mixen grötig. Jag vet inte hur mycket av det som beror på ljudval och eq, men en del beror säkert på att du har överkomprimerat. Enligt Sonalksis FreeG ligger du runt -9dB RMS i partierna med trummor. Inte så konstigt att det låter lite jämntjockt alltså. Kapar man basen så blir det bättre, men fortfarande mastigt.

    Så komprimera mer. Trummorna iallafall - nu ligger de högt i volym och man ser (och hör) dem i mixen, så där kan du kapa ett par dB till, sänka dem i volym, och ändå få dem att låta mer än nu. Och ligger trummorna vettigare i volym kan du låta annat vara mer dynamiskt.

    Jag skulle nog inte studsa till om jag hörde det här på radio, men jämfört med kommersiella produktioner är nivåerna konstiga, sången låter lite skum på sina ställen och överlag saknas det polish. Jämför jag med originalet (de 30 sekunder som finns på iTunes iallafall) så är det mycket mer tredimensionellt och levande.

    Överlag tror jag man inte ska vara så rädd för att sänka volymen på vissa saker, panorera hårdare och lyfta fram det väsentliga (i det här fallet sången).

    (jag är för övrigt glad att jgb inte jobbar på radion. hans mix bevisar att multibandskompression är ondskefullt.)

  21. #21
    bleep
    bleep är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Har tänkt på detta med musik i bilen. Har kass bilstereo men vanlig rock/popmusik låter ok med loudness på och kanske +2 på basen. Krämar jag på en elektronisk dänga av tex hundarna från söder eller varför inte Aphex twin så får jag antingen stänga av loudness och/eller dra ner basen till -4 för att det inte bara ska låta "ffffftfftfff" i ljudsystemet. Dessutom tycker jag att elektroniska låtar som sänds via radion går bättre att kräma på än från cd/mp3. Inte för att jag nånsin hört hundarna på radio men ändå.

    Ska jag skylla på kass ljudutrustning eller är det generellt så med elektronisk musik kontra rock? Och hur är det med radions grejer, är den komprimerad eller eq:ad på nåt vis så stereon tål den bättre?

  22. #22

    Redaktör
    Elektronisk musik har överlag mer bas och subbas än pop/rock. Allt som sänds i radio komprimeras, dels av tekniska skäl (begränsad bandbredd), dels för att låta högre än konkurrentkanalerna. Så det är nog därför stereon klarar det bättre.

  23. #23
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av Soulmachine
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag hör att det är sänkt vid 60hz. Sången kom fram litet mera tycker jag mig uppleva. Känns som höjningen vid 3000hz fick fram sången litet. Men då klonkade pianot till i början.
    Jupps, krocken mellan röst och piano när man eq:ar får du fixa i mixen.

    Citat Ursprungligen postat av Soulmachine
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag vet inte, ska man mastra så här högt förresten? Tycker ni att jag skall mastra mina låtar högre?
    Lyssnade just på min fulmastring igen. Tjockt med bas i även den. Du måste reda ut det hela. Ett basljud räcker. När det gäller hur högt man skall köra mastringen så är det tyvärr så att nuförtiden trycker man på allt lite extra. Jämför t.ex. med originalet på den här U2-låten så ligger det säkert lägre än även din ursprungsversion om du inte har en remastrad version...

    Jämför din mastring med liknande musik som släpps på skiva idag, då får du en bild av hur högt det mastras idag. Finns absolut inget tvång på att trycka upp det så mycket dock, den mesta musiken mår nog bättre av att man inte dödar dynamiken i den.

    Citat Ursprungligen postat av Soulmachine
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Pianot.
    Det är ju mitt naturliga piano, som låter som ett piano
    Ingen eq på det alls, jag gillar det. Det kanske är lite för varmt och man kunde ta bort litet mulligt. Kanske en aningen högt.
    Att det låter piano och bra i sig är tyvärr ingen garanti för att det funkar i en mix av den här typen. Att det ligger för högt i början har jag redan sagt och den åsikten står jag fast vid. Det lyftes fram än mer av fulmastringen.

    Citat Ursprungligen postat av Soulmachine
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    OM jag nu skulle sänka litet bas vid 60hz på trumspåret och kanske höja litet vid 111hz, så skulle det kanske låta litet bättre?
    Ta inte mina siffror för några absoluta värden, det är resultatet av att jag lekte lite med HELA mixen knappt en halvtimme för att se vad man kunde göra. Prova dig fram själv!

    I fallet med basregistret så är inte trummorna den enda boven, även om de är en del. Red ut basgången. Mixa sedan ihop den med trummorna tills det låter bra.

    Citat Ursprungligen postat av Soulmachine
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mitt problem numero UNO efter att vi lade sången var att jag liksom inte fick in sången i låten. Den hängde utanför/ovanpå på något vis och bakgrundsmusiken rungade liksom inte med tillsammans med sången. Ni vet smälta ihop och klinga ihop. (hoppas någon förstår vad jag menar).
    Jag höll på hit och dit men så efter att jag komprimerat sången ordentligt och eqat bort litet skarpa frekvenser. Så dämpade jag med eq på bakgrundsmusiken där huvuddelen av sångregistret låg, då först började sången komma in litet mera. Plus när litet reverb och delay kom på tyckte jag att sången blev ok.
    Tycker du sången är för låg? För mig har den känts kraftig. Jag tycker den hörs tydligt i alla fall. Jag brukar ju normalt ha en tendens till att ha för hög sång juh??
    Sångare mixar ofta sig själv lite väl lågt just för att de hör sig själva extremt bra när de kan exakt hur det låter. Samma fenomen är även lätt att det inträffar när man kör samma låt om och om igen vid mixning. Andra som inte har samma vana vid rösten och låten hör ofta det hela sämre. Huvudstämman är även såpass viktig för låten i sig så att om man inte hör den tillräckligt bra så tycker jag att man har misslyckats med mixen.

    I ditt fall är det absolut inte misslyckat, men det skulle bli bättre med att höja lite.

    Förutom att huvudstämman bör höjas lite över bakgrunden i hela mixen så tycker jag att körstämmorna och huvudstämman ligger lite väl lika i volym, och har för mycket av samma sound. Lite mer skillnad där hade nog hjälpt till.

    På din beskrivning så verkar det som om du har använt dig av en del klassiska knep för att få sången att sitta med resten av musiken. En fråga dock, har du samma reverb på sången som på andra delar i mixen? Det brukar vara bra för att få det att låta som om det sitter ihop, helt enkelt som om alla spelar i samma rum.

    Citat Ursprungligen postat av Soulmachine
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så kommer vi till basen. Basen är inte bra!
    Precis, så red ut den. Behövs verkligen alla de fyra ljuden du beskrev? Börja med den ena basen, samt gitarren ovanpå det. Arbeta med EQ för att få dem att sitta ihop. Strunta i stereoeffekten med dubbla basar. Bygg det enkla. Jag tror det blir bättre.

    Citat Ursprungligen postat av Soulmachine
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tyckte det blev bättre när du boostade litet vid 3000hz. Då kom sången mer fram liksom. Det kanske är det jag skall göra? Boosta litet på 3000 och höja en aning.
    Prova dig fram med eq på rösten för att få den att låta så bra som möjligt, just 3000 Hz var bara det som det råkade bli.

    Citat Ursprungligen postat av Soulmachine
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad hade du för eq, multibandskompressor och limiter när du mastrade? Och berätta gärna litet om hur du ställde in multibandskompressorn?
    Exakt vad jag körde för något är inte så intressant tycker jag, utan det är vad jag faktiskt gjorde med dem. På samma sätt som att de exakta frekvenserna jag lekte fram bara är ett tips och ingen absolut sanning.

    Multibandskompressorn fick jobba rätt snabbt för att svälja virvelslagen och trycka upp däremellan. Vilket false messiah mobbar mig för. Limitern fick kapa ca 3-5 db på topparna av låten.

    Citat Ursprungligen postat av Soulmachine
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad skall göras i mixningen jämfört med i mastringen tycker ni? Tycker ni jag skall lämna låten och mastra bort en del av bristerna. Eller är det i mixningen det skall göras?
    Allt skall göras i mixningen så långt det är möjligt. Man skall inte behöva ta till fulknep i onödan för att få det att låta bra. Bättre att reda ut problemen så nära källan som möjligt.

    Citat Ursprungligen postat av Soulmachine
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om ett skivbolag fick en sådan här mix i det skicket den är nu, vad skulle de säga? Skulle det gå att använda och släppa på en skiva som det låter? Hur långt ifrån ligger en sån här mix från de komersiella produktionerna?
    Jag skulle säga nej. Baserat på de synpunkter jag har framför tidigare och nu. Mixning och mastring håller tyvärr inte den klassen.

  24. #24
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    P.S. Jag låter förmodligen väl hård och elak, men det är inte meningen på det sättet. Grundmixen och ljud är klart bra, men det behövs mer puts för att nå hela vägen fram. Det är svårt, men jag hoppas att du inte ger upp när du är så nära målet. Ta en sak i taget och få till bra istället för att jobba med allt samtidigt. D.S.

  25. #25

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av jgb
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Multibandskompressorn fick jobba rätt snabbt för att svälja virvelslagen och trycka upp däremellan. Vilket false messiah mobbar mig för. Limitern fick kapa ca 3-5 db på topparna av låten.
    Grejen med multibandskompression är att det är lätt att döda allt liv i en låt om man inte vet vad man gör, samtidigt som det vid en första lyssning låter bättre eftersom man får upp volymen.

    Jag har hört lite för många hemmamastrade alster med luddig och odefinierad bas, totalt platt dynamik och ibland konstigt pumpande när olika element kommer in eller försvinner ur mixen. Ofta låter det jättebra i 10 sekunder, men sen blir man bara trött i öronen efter att ha lyssnat på halva låten. (Å andra sidan är det så jag brukar reagera när jag lyssnar på musik på radio, så då har man ju åtminstone lyckats pricka radiosoundet. )

    Multibandskompressorn som följer med Reaktor har en rätt smart funktion: man kan höja bypass-volymen vilket gör det lätt att jämföra mixar med och utan kompression utan att luras av volymskillnaden.

    Själv tycker jag det räcker med vanlig busskompression och limiter för att kapa topparna om man vill få upp sitt material i jämförbar nivå med kommersiella skivor. Man når inte samma volym, men skillnaderna blir inte lika skriande som utan en dos limiter och det låter oftast bättre.

    Nu är inte det här riktat som kritik mot jgb, för de mer omsorgsfullt mastrade saker jag hört från honom har låtit helt okej, men fulmastringarna (som den i den här tråden) brukar ofta vara ihjälslagna i alla frekvenser.

  26. #26
    Soulmachine
    Soulmachine är inte uppkopplad
    Soulmachines avatar
    Senior
    Tack för all kritik. Ni får verkligen mina hjärnceller att börja jobba och jag tar till mig allt ni säger. Jag tycker det är bra att ni är hårda. Raka rör liksom, annars lär man sig inget juh

    Det är ett faktum, jag får helt enkelt jobba vidare med låten. Börja från början på något vis.
    Det är det hära grötiga som är så jäkla svårt.
    Och som ni säger, basen. Det är dags att verkligen reda ut den. Jag skall försöka hitta en ensam bas och försöka få ihop det. Kanske letar upp en riktig basist

    Originalet har jag lyssnat väldigt mycket på, det är en låt som har stått mig väldigt nära. Originalet är ju från en annan generation på något vis. Om man pratar tex om hur högt man mastrat.
    Men jag försöker inte alls göra den här versionen som originalet. Utan jag har utgått mer från min egen och sångarens känsla. Vad vi känner för den och hur vi låter tillsammans.
    Originalet har jag medvetet inte lyssnat på alls under mixningen av vår version. Men jag har den svagt i bakhuvudet, vill dock inte bli allt för influerad av originalet.

    Men det är en sak från originalet som jag grunnat på i många år. Det är just basen.
    Den låter fantastiskt. Det första är att den spelas väldigt bra. Det andra är att den även låter väldigt bra. Den hörs tydligt igenom hela låten utan att dränkas.
    En pumpande bas.

    Jag undrar, hur i helsike får man till ett sådant ljud om man börjar från hur basstärkaren är inställd och om eventuella effekter är pålagda. Vad är det som Daniel Lanois (Producenten) har gjort jämfört med vad basisten har gjort?
    Ibland känns det som att det finns någon slags octaver-effekt på basen en oktav nedanför. Ibland känns det tom. som att det ligger toner en kvint ovanför. (alltså 7halvtoner ovanför).
    Lite som när en elgitarrist lirar powerackord... Fast väldigt svagt.
    Ibland låter den nästan dubbad, kan den vara det?

    Ett klipp på hur basen låter i originalet: http://www.filfhunters.net/soulmachine/audio/u2_bas.mp3

    Att höja övertonerna på basen, hur gör jag då? Är det så på originalet tror ni?

    Det är väldigt svårt att lira en pumpande bas på en klaviatur utan att det låter dött. Jag har gott om bra el-basljud men kombinationen med att få det där släpandet och drivet tillsammans med att få bort livlösa-samplingar är väldigt svårt. Livlöst? Ni vet som det kan bli mellan två loop-punkter i en sampling.

    Som det är nu har jag nästan gett upp den häringa låten, är så trött på den, men jag tror jag skall försöka en gång till.

  27. #27
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av Soulmachine
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är väldigt svårt att lira en pumpande bas på en klaviatur utan att det låter dött. Jag har gott om bra el-basljud men kombinationen med att få det där släpandet och drivet tillsammans med att få bort livlösa-samplingar är väldigt svårt. Livlöst? Ni vet som det kan bli mellan två loop-punkter i en sampling.
    Fulknep. Låter som det är läge för dem.

    Som jag tolkade det så har du tillgång till gitarr/gitarrist, men ej bas/basist. Kan du/ni få till släpet och drivet på gitarr som spelas som bas? I sådana fall, spela in basslingan på gitarr rent i datorn, utan effekter och annat trix. Ta sedan fram pitchshiftern och sänk det så många oktaver som behövs. Efter det så lägg på någon basstärkaremulering för att få till ljudet bättre.

    Basstärkaremulering kan vara bra för att piffa till de samplade basljud som du redan har också.

    Sitter timingen rätt, men det låter fortfarande lite basfattigt? Fyll på med syntbas! Finns pluggar som plockar timingen (och säkert pitch också) från audiospår och bygger midi av det. Använd sådant för att fylla ut ljudet. Blir det frekvenskrockar, skär med eq så att de bägge ljuden sitter ihop och uppfattas som ett. Eventuellt kan man leka lite med en kompressor också för att få dem att hänga ihop bättre, men det är nog överkurs.

    Eller hitta en basist?

  28. #28
    Soulmachine
    Soulmachine är inte uppkopplad
    Soulmachines avatar
    Senior
    Jäkligt bra förslag jgb.

    Speciellt att jag kan ju använda gitarristen juh Tänkte inte på det.
    Jag kanske rent av kunde få honom att lira lite på en riktig elbas, det kanske inte skulle bli så tokigt.

    Det verkar även häftigt och spännande att testa, att faktiskt lira det på själva gitarren.

    Du har i alla fall gett mig litet nya fräscha ideer


    Jag är fortfarande väldigt nyfiken på det här med att förstärka övertoner???

  29. #29

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av Soulmachine
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är det hära grötiga som är så jäkla svårt.
    Och som ni säger, basen. Det är dags att verkligen reda ut den. Jag skall försöka hitta en ensam bas och försöka få ihop det. Kanske letar upp en riktig basist
    Bas är svårt att få till bra, men det kan bero lika mycket på din lyssning och rumsakustik som på mixen. Så det är också en bit att se över.

    Jag undrar, hur i helsike får man till ett sådant ljud om man börjar från hur basstärkaren är inställd och om eventuella effekter är pålagda. Vad är det som Daniel Lanois (Producenten) har gjort jämfört med vad basisten har gjort?
    Ibland känns det som att det finns någon slags octaver-effekt på basen en oktav nedanför. Ibland känns det tom. som att det ligger toner en kvint ovanför. (alltså 7halvtoner ovanför).
    Lite som när en elgitarrist lirar powerackord... Fast väldigt svagt.
    Ibland låter den nästan dubbad, kan den vara det?
    Jag tror inte det är några magiska trick med i leken: jag hör en välspelad rockbas men inte så mycket mer. Pumpet beror nog mindre på kompression och eq och kommer nog mer från basisten (vad han nu heter). Lyssna på tonerna: det är subtila markeringar på vissa av taktslagen och det är små timingskillnader osv - allt det som gör att en riktig basist som spelar raka 8-delar låter intressant, medans en sequencad synt som spelar samma sak bara låter mekanisk.

    Så jag tror på att leta upp en bas och/eller basist, eller knåpa ihop något i stil med jgb:s idéer. Men det sitter nog mer i fingrarna på den som spelar än i utrustningen/mixen.

    Att höja övertonerna på basen, hur gör jag då? Är det så på originalet tror ni?
    Dels finns det pluggar som gör sånt (från tex Waves och PSP), men det lättaste är att jobba med en eq och höja oktaverna upp från basregistret. Du hör förmodligen när du är på rätt väg.

  30. #30
    deleted user
    Ja, svep med en eq över basen så hör du när du hittar de övertonerna du vill ha. Man kan också mixtra med en liten dist på basen.

    Nu har jag inte hunnit lusläsa inläggen i tråden, men min första tanke när bastrumman drog igång var att jag skulle mixa den mycket svagare. I mitt tycke är den alldeles för stark.

    Förrsten, om det är du som sjunger har du en jävligt bra röst.

  31. #31
    saddox
    saddox är inte uppkopplad
    saddoxs avatar
    Veteran
    Nu vet jag inte om det är relevant men som landsortspöjk och erferenhet från byggande av diverse billjud:

    Basen går oftast lätt och ledigt ner till ca 30-40 Hz och lådans utformning ger i de flesta fall en "hästspark" runt 80 Hz. Mellanregistret brukar få sig ett filter så allt under 125 Hz kommer från herr baslåda. Diskanten brukar vara fruktansvärt uppdragen för att höras överhuvudtaget. Så ser det ut i bilar med tonade rutor och texten "Volvo 240 Original Sport" iaf..

  32. #32
    Soulmachine
    Soulmachine är inte uppkopplad
    Soulmachines avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Skilling
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, svep med en eq över basen så hör du när du hittar de övertonerna du vill ha. Man kan också mixtra med en liten dist på basen.

    Nu har jag inte hunnit lusläsa inläggen i tråden, men min första tanke när bastrumman drog igång var att jag skulle mixa den mycket svagare. I mitt tycke är den alldeles för stark.

    Förrsten, om det är du som sjunger har du en jävligt bra röst.
    Just nu ligger den häringa låten på is, har forttfarande ont i öronen och huvudet Jag måste har energi liksom för att få till det också. Sedan stjäl ett coverband all min tid och bygger på min tinnitus just nu.

    Skall testa att svepa över med eq, det var så jag tänkte testa. Finns det några ställen som används extra mycket när det gäller övertoner på elbas?
    Jag skulle villja få till 2st övertoner som ligger i en kvint. Alltså ett poweraccord på gitarr ni vet? Och lägger man sedan en aning dist eller overdrive kan kanske något hända.

    Nej det är min kompis som sjunger, önskar att man hade samma kräm som honom...
    Jag har sjungit den här låten också någon gång men hamnar inte ens en tredjedel i närheten av honom. Jag kanske slänger upp min egna version av låten någon gång framöver, när jag vågar haha


    Saddox.
    Jäkligt bra info om hur det låter i bilen!!!
    Jag råkade speciellt ut för hästsparken när jag lirade den här låten i en Volvo med tonade rutor.

  33. #33
    saddox
    saddox är inte uppkopplad
    saddoxs avatar
    Veteran
    Soulmachine: Japp, det är ju allt de vill ha.. "hästspark".. så de kan störa så många som möjligt. Min egen baslåda(så jag kan lyssna på hård synth i bilen) är byggd tvärsemot, för djupbas eller "hifibas" som de kallade det på bilstereoaffären. Hörs knappt ut men inuti kupén låter det "ebm/body-gött".

Liknande ämnen

  1. Kassettadapter till bilen
    Av Perry79 i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2009-07-02, 21:40
  2. Bästa plattan i bilen...
    Av Mattias H i forum Skivor & artister
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-08-15, 00:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •