Resultat 1 till 37 av 37

Ämne: Tour De France - Besviken

  1. #1
    Jay Thomas
    Jay Thomas är inte uppkopplad
    Jay Thomass avatar
    Avliden

    Tour De France - Besviken

    Har tittat på Kraftwerks Tour De France Soundtrack länge och igår slog jag till. Och OJ, vad besviken jag blev. Skivan känns helt sönderkompressad, låtarna är mest upprepning av massa loopar. Mycket möjligt att jag kommer att "vänja" mig efter ett (stort) antal genomlyssningar men just nu är det mest öken. Har lyssnat otroligt mycket på de "sneaky previews" som finns på nätet, men de kändes mycket bättre än själva skivan.

    Basånivet...

  2. #2
    leere
    leere är inte uppkopplad
    leeres avatar
    Veteran
    det känns lite som kraftwerk sänkte sig lite när de släppte den skivan tyvärr.

    men man vänjer sig faktiskt. just själva etapperna av blir lite långrandiga men det övriga tycker jag är kanon. däremot är singelversionen något bättre (ialla fall kortare)

  3. #3
    Arete
    Arete är inte uppkopplad
    Aretes avatar
    Veteran
    Den skivan är bara ännu ett exempel på att när det är dags att lägga av så är det dags att lägga av :-P

  4. #4
    Jay Thomas
    Jay Thomas är inte uppkopplad
    Jay Thomass avatar
    Avliden
    Det är nock så. Såg något reportage för halvannat år sedan med en av x-medlemmarna, Karl Bartos (som sedan bildade Elektrik Music) och han visade på någon studiodörr där grabbarna grus, Herrarna Hütter och Schneider satt och tryckte. Inte så konstigt att deras storhetstid känns som om det är passé... Verkligheten och tekniken kanske helt enkelt har hunnit ikapp dem.


  5. #5
    bmeeks
    bmeeks är inte uppkopplad
    bmeekss avatar
    Veteran
    Sicket snack

  6. #6
    Jay Thomas
    Jay Thomas är inte uppkopplad
    Jay Thomass avatar
    Avliden
    Och...

  7. #7
    leere
    leere är inte uppkopplad
    leeres avatar
    Veteran
    det är ju att tekniken verkligen har hunnit i fatt dem. nu kan vem som helst med dator ge sig på det de gör. det är mer hur man använder sig av det man har som gör skillnaden.

    kraftwerk kommer alltid att låta som kraftwerk oavsett aparatur det står och pillar på.
    precis som arete och bmx kommer att låta som arete och bmx...

  8. #8
    Jay Thomas
    Jay Thomas är inte uppkopplad
    Jay Thomass avatar
    Avliden
    Jepp. Redan ljudet i den första låten på skivan är överj*vligt. :-)

  9. #9
    leere
    leere är inte uppkopplad
    leeres avatar
    Veteran
    tycker att kraftwerks ljud är underbara. sen att det finns världens lista på vad de har använt och vad de använder nu gör att det blir lite tråkigt tyvärr...

  10. #10
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Är Kraftwerk av idag lika svängiga som förr, eller är det exakt datorprecision som gäller? Tar man t.ex. Numbers från Computer Love så ligger den inte på samma tempo låten igenom, vilket bidrar till att låten känns mer dynamisk och svängigare.

  11. #11
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Tycker skivan är OK - låtarna är dock lite slätstrukna fram till Aéro Dynamik för att sen bli riktigt bra. Fast jag tycker den gamla singel-versionen av "Tour de France" låter bättre än album-versionen, nåt med produktionen...

    EDIT: ...och helt appropå: I låten Electro Kardiogramm - är inte ett av ljuden en preset i FM7? Eller är det så att Kraftwerk konstruerat ljudet som sen blivit preset? Har för mig jag läste nånstans att de hade tillgång till NI FM7 innan den släpptes...?

  12. #12
    leere
    leere är inte uppkopplad
    leeres avatar
    Veteran
    jgb: live triggar de sekvenser i cubase via ett par doepfer regelwerk ("råkade" se det på en bild).

    innanför klingklangs vägger känns det som att de har blivit väldigt precisionsbenägna

    de var hyffsat stela när jag såg dem på arvika och allt skulle hållas på plats.

  13. #13
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    leere: Och hur svängiga är sekvenserna? Är de stenhårt kvantiserade utan sväng, eller finns det där?

  14. #14
    leere
    leere är inte uppkopplad
    leeres avatar
    Veteran
    det är inte mycket sväng tycker jag personligen. men inte "tick tack tick tack" heller.

  15. #15
    pepelogu
    pepelogu är inte uppkopplad
    pepelogus avatar
    Veteran
    Ett område där Kraftwerk fullkomligt regerar är inom vocoder/talsyntes tekniken... jag har aldrig hört så grymma röster förut... Sen gör väl deras tyska brytning sitt till...

    Sen finns det en "mening" och tanke med allt de gör som få andra har tycker jag...

    Fast, jag måste erkänna att jag gillar Karl Bartos bättre...

  16. #16
    Clase
    Clase är inte uppkopplad
    Clases avatar
    Veteran
    Hmm...denna diskussion igen...jaja...stelt vill jag inte påstå att musiken är nu som då. De gör som de alltid har gjort, men på ett annat sätt bara. Har haft äran att lyssna på dem 3 gånger och alla gånger har det faktiskt vart annorlunda. Inte i den stora bemärkelsen som det kanske är med rockband (kraftwerk är inte rock) utan med tweakningar och ljudtriggningar. Jag skulle vilja gå så långt och säga att deras låtar framförs ungefär lika varierande som ett vanligt rockband idag.

    TDFS har växt med tiden också.

  17. #17
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Clase: Tror du missuppfattar vad jag menar. Det handlar inte om deras scenuppträdande från min sida i alla fall, utan mer hur musiken låter. Förr så var maskinerna de använde inte lika perfekta och exakta, vilket gjorde att det blev t.ex. olika tempo i olika delar av en låt (de klippte väl ihop långa jamsessioner till låtar har jag för mig).

    Nuförtiden med datorer och deras exakthet så kan de komma bort från det där, min fråga är om de har gjort det eller bibehållit svänget som fanns i deras musik förr.

  18. #18
    olivettis avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Clase: Tror du missuppfattar vad jag menar. Det handlar inte om deras scenuppträdande från min sida i alla fall, utan mer hur musiken låter. Förr så var maskinerna de använde inte lika perfekta och exakta, vilket gjorde att det blev t.ex. olika tempo i olika delar av en låt (de klippte väl ihop långa jamsessioner till låtar har jag för mig).

    Nuförtiden med datorer och deras exakthet så kan de komma bort från det där, min fråga är om de har gjort det eller bibehållit svänget som fanns i deras musik förr.

    Den nya tekniken har inneburit att de live låter mer lekfulla och avslappnade än tidigare.
    Det är mer en loose feeling där det svänger som tusan.
    De har också börjat närma sig originalversionerna i framförandet av alla gamla låtar.
    Vid tiden för mix-skivan så var de långt ifrån, men är nu på väg tillbaks mot ursprungsversionerna.

    Sen tycker jag att senaste studioskivan är ett mästerverk.
    Själva sviten TDFS sätter allt på sin spets, det är hela Kraftwerkkonceptet
    komprimerat till dessa 18 minuter.
    Antingen hajjar man eller så inte ;-)

    Sönderkompressad?
    Pratar vi om samma skiva?

    Bartos är en sur gammal gubbe. Så mycket gnäll man hört om honom om hur
    bandet hindrade sig själva, inte släppte tillräckligt många skivor bla bla.
    Och vad har han själv gjort sedan han fick sin frihet?
    Inte mycket!
    Hans liveversioner av Kraftwerks låtar är pinsamma och visar tydligt
    att han varken förstått eller lärt sig ngt under åren med Kraftwerk.
    Basånivet ;-)

  19. #19
    Lindeberg
    Lindeberg är inte uppkopplad
    Lindebergs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av olivetti
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ---bra inlägg---
    Jag håller med om alltihopa! TDFS är en djupt missförstådd skiva - och guuud va bra den låter!

  20. #20
    Lindeberg
    Lindeberg är inte uppkopplad
    Lindebergs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nuförtiden med datorer och deras exakthet så kan de komma bort från det där, min fråga är om de har gjort det eller bibehållit svänget som fanns i deras musik förr.
    Nä på ett sätt är det väl borta... Beatsen låter inte precis som TEE idag, på gott och ont.

  21. #21
    leere
    leere är inte uppkopplad
    leeres avatar
    Veteran
    måste dock säga angående TDFS att ljuden på skivan är något av de finaste ljud jag hört.
    konceptet är rätt lätt att föstå. men ofta orkar man inte lyssna på ett 18minuters koncept...

  22. #22
    Clase
    Clase är inte uppkopplad
    Clases avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av leere
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    måste dock säga angående TDFS att ljuden på skivan är något av de finaste ljud jag hört.
    konceptet är rätt lätt att föstå. men ofta orkar man inte lyssna på ett 18minuters koncept...
    Vekling!

  23. #23
    leere
    leere är inte uppkopplad
    leeres avatar
    Veteran
    haha. beror fullt på vad jag gör. fast jag tror nog att den skivan skulle passa bra nu när jag sitter och harvar på lernia...


    men vi kan ju ta ett annat exempel: om du lyssnar ca 20 minuter på vanvett så lyssnar jag ca 20 minuter på chesirecat

    här är länken: vanvett

  24. #24
    johanagebjorn
    En bekant till mig anser att "sedan 1973 har det bara gått utför med Kraftwerk".
    Ju tidigare man sätter årtalet desto coolare låter det.

  25. #25
    Jay Thomas
    Jay Thomas är inte uppkopplad
    Jay Thomass avatar
    Avliden
    En liten uppdatering. Har lyssnat på skivan ett gäng gånger nu och den växer i mina öron. Den är inte genomgående kalas, men jag gillar den mer och mer. Och trots allt, Kraftwerk är alltid Kraftwerk. :-)

  26. #26
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av johanagebjorn
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En bekant till mig anser att "sedan 1973 har det bara gått utför med Kraftwerk".
    Ju tidigare man sätter årtalet desto coolare låter det.
    Hur i helvete tänker man om man uttalar sig så? Vad lyssnar man efter?

    Nåja, det är ju ballt att tycka att alla ska lägga av i tid och sån skit. Jag tycker extremt illa om att andra ska tala om för någon annan att de borde lägga av för att bekräfta nån tes som jag anser är så kvasi att man baxnar. Man blir inte mindre intressant som artist för att man blir äldre. Man blir inte mindre intressant som människa för att man blir äldre.

    Det sagt så tycker även jag att TDF är en grymt bra skiva. Jag skrattade på mig åt recensionerna när den kom. Patetiskt att se hur vissa recensenter skrivit delar av den förmodligen innan de hört skivan. Lokko gick ju till och med ut och sågade den innan han hört den, bara för sakens skull. Kukhuvve.

  27. #27
    sawtooth
    sawtooth är inte uppkopplad
    sawtooths avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av leere
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    haha. beror fullt på vad jag gör. fast jag tror nog att den skivan skulle passa bra nu när jag sitter och harvar på lernia...


    men vi kan ju ta ett annat exempel: om du lyssnar ca 20 minuter på vanvett så lyssnar jag ca 20 minuter på chesirecat

    här är länken: vanvett
    Vad hände med Vanvett? Jag vill höra!

  28. #28
    Electroboy
    Electroboy är inte uppkopplad
    Electroboys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Skilling
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur i helvete tänker man om man uttalar sig så? Vad lyssnar man efter?
    Experimentell-kraut-prog-elektronika...eller något...kanske:rolleyes: Flöjter och gitarr istället för maskiner och robotar.


    Jag var även "besviken" när TDF kom. Fast det är ett avslutat kapitel. Kommer ihåg att man formade sig, och började tycka det var OK. Sen såg man dom framföras live = skjysst.
    Men jag lyssnar inte på den ivf.

  29. #29
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av Electroboy
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Experimentell-kraut-prog-elektronika...eller något...kanske:rolleyes: Flöjter och gitarr istället för maskiner och robotar.
    Haha... ja det är sant. Grabben kanske var uppriktig. My bad i så fall, som tänkte att han mest ville vara ball.

  30. #30
    Electroboy
    Electroboy är inte uppkopplad
    Electroboys avatar
    Veteran
    Du kanske har rätt även, vem vet...

  31. #31
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av Electroboy
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag var även "besviken" när TDF kom. Fast det är ett avslutat kapitel. Kommer ihåg att man formade sig, och började tycka det var OK. Sen såg man dom framföras live = skjysst.
    Men jag lyssnar inte på den ivf.
    Jo, men det är en sak att en skiva inte faller en på läppen, så kan det ju vara. Det som är så frapperande när det gäller Kraftwerks senaste är ju att så många dissar den bara för att man tycker att man ska det. För sakens skull.

  32. #32
    Electroboy
    Electroboy är inte uppkopplad
    Electroboys avatar
    Veteran
    Ja, precis. Varför ett sådant fenomen uppstår förstår jag mig inte på. Och det är nog lika många som diggar det, "bara för att det är"...

    Tänker inte fördjupa mig.
    För jag har alldrig förstått mig på folk i allmänhet, *tar på mig skygglappar* och går vidare.

  33. #33
    sawtooth
    sawtooth är inte uppkopplad
    sawtooths avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av olivetti
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    Bartos är en sur gammal gubbe. Så mycket gnäll man hört om honom om hur
    bandet hindrade sig själva, inte släppte tillräckligt många skivor bla bla.
    Och vad har han själv gjort sedan han fick sin frihet?
    Inte mycket!
    Hans liveversioner av Kraftwerks låtar är pinsamma och visar tydligt
    att han varken förstått eller lärt sig ngt under åren med Kraftwerk.
    Basånivet ;-)
    "Bartos är en sur gammal gubbe". Är han inte alls. Bartos är en trevlig och glad lax. Att han är butter över hur Ralf & Florian skötte bandet är en helt annan femma. Jag har träffat honom ett par gånger och upplever honom som dynamisk, nyfiken och ödmjuk.

    Jag är nog ett av Kraftwerks största fans, i alla fall fram till tiden strax före Electric Café. Med den skivan och allt därefter gillar jag bara deras strävan efter nya ljudvärldar och perfektion. Det är ingen dålig bedrift men magin saknas. Det blev helt enkelt lite för kliniskt. Efter att ha gjort några av musikhistoriens svängigaste maskinlåtar (The Robots, The Model, Numbers, Computerworld, Trans Europe Express, Tour De France...) känns det lite som om andan gick ur dem.

    Lustigt nog är Karl Bartos krediterad som delansvarig för 5 av 6 ovan nämnda mästerverk. Har han inte rätt att spela dem nu när han lämnat Kling Klang? Visst, det är stor skillnad mellan Bartos lågbudgetversioner och Ralf & Florians perfektion. För mig är alltid Kraftwerk Ralf & Florians vision och verk, men vi får aldrig glömma hur viktig Karl Bartos var. Wolfgang Flür hade också två rytmiska händer med i spelet. Tillsammans med alla andra runt omkring dem.

    Det är lite synd att Ralf & Florian är så ogina med att dela med sig av äran. Deras vision och idé är odödlig. Men det kanske inte hade skadat med en gnutta respekt för sina medrobotar.

  34. #34
    Electroboy
    Electroboy är inte uppkopplad
    Electroboys avatar
    Veteran
    Smyger in igen, man får inte heller glömma cirkusen runt dedära med Konrad Plank heller... Inga skjyssta tongångar från Ralf och Florian.

  35. #35
    sawtooth
    sawtooth är inte uppkopplad
    sawtooths avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Electroboy
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Smyger in igen, man får inte heller glömma cirkusen runt dedära med Konrad Plank heller... Inga skjyssta tongångar från Ralf och Florian.
    Nej, precis. Det är det jag menar. Ganska oödmjukt tyvärr.

  36. #36
    Electroboy
    Electroboy är inte uppkopplad
    Electroboys avatar
    Veteran
    Sågtann: Ja, du har en poäng där. *hötter med näven åt gamla tyskar robotgubbar*

  37. #37
    leere
    leere är inte uppkopplad
    leeres avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sawtooth
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad hände med Vanvett? Jag vill höra!

    skrev fel på länken märkte jag..

    länken är den här vanvett


    däremot är låtarna hur jag lät "förr". det har ändrats rätt så markant på senare tid.

Liknande ämnen

  1. DM - Tour of the Universe
    Av Volt i forum Evenemang
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-05-31, 09:49
  2. G3 Tour 2003 på gång
    Av imported_Danne i forum Evenemang
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2003-08-14, 09:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •