Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: 70 kvm studio. hjälp med vägg (samt tak)

  1. #1
    imported_daniel

    70 kvm studio. hjälp med vägg (samt tak)

    Har precis hittat en lokal och behöver lite av Er expertis angående väggbygge.

    saken är att i det stora rummet (som ska bli både live och mixrum) är det redan reglat och klart i hörnet, ungefär så som vi har tänkt att ha vårt mixrum. Vi tänker därför utnyttja dessa reglar. ett par lager gips samt isolering. Men för att få helt tyst förstår jag att vi måste bygga ytterligare en vägg, så frågan är vad som blir billigast och enklast (och bäst givetvis)





    antingen får vi bygga på väggen och taket på mixrummet ytterligare (med luftspalt och allt) eller bygga en stor vägg från golv till tak framför hela mixrummet.
    alltså så här:
    Alternativ 1


    eller så här:
    alternativ 2

    Bör tillägga att taket i liverummet är en del av ett snedtak så det kanske gör det mer komplicerat?

    så;
    vilken blir enklast, billigast?
    Vilket blir bäst ur ljudisoleringssynvinkel?

    hur påverkar det läckage att det blir ett stort tomrum ovanför mixrummet om man kör på alternativ 2? bättre eller sämre?

    Alla förslag mottages tacksam. Dock tvunget att det blir ett riktigt snålbygge.

    Kommer förmodligen att köra på begagnad isolering. Vi har 6 st standard isolerglas. Borde det inte fungera att plocka dessa ur sin ram för att sammanfoga dom till två rutor och använda dem!?

    Tacksam för svar!
    Bilderna blev lite stora.. Hoppas ni kan ha överseende med bilderna. Stämmer inte med måtten och så..

  2. #2
    eskimo
    eskimo är inte uppkopplad

    Veteran
    Ska ni ändå bygga så seriöst tycker jag ni ska bygga rum i rum, flytande golv med andra ord. Det är no snarare det, och inte en extra vägg som krävs om ni vill ha det "helt tyst". Alternativt köra allt i ett rum och lägga krutet på akustiken.

    Inspiration:
    http://www.johnlsayers.com/
    http://www.johnlsayers.com/phpBB2/index.php
    http://www.saecollege.de/reference_m...tles/Plans.htm

    edit: att behöva gå genom inspelningsrummet för att nå toalett/kök är i regel en väldigt dum idé.

  3. #3
    imported_daniel
    föstår att det är dumt, men det är så det är byggt. har ingen budget som sagt så det är inte aktuellt med flytande golv eller flytta kök och toa (som redan är byggt).

    Behövs verkligen flytande golv? Det är betonggolv nu, kommer så småningom lägga en helteckningsmatta i inspelningsrummet och kanske köpa begagnat trägolv till mixrummet.

    Funkar det likabra att bygga flytande golv endast i mixrummet förresten?

  4. #4
    eskimo
    eskimo är inte uppkopplad

    Veteran
    Självfallet skulle ni inte flytta kök och toa utan lägga mixrummet i den änden. Att nyttja det regelverk som finns nu kan väl inte spara så värst många slantar i sammanhanget?

    Jag är varken akustiker eller byggnadskonstruktör så jag säger bara vad jag hört/läst mig till. Flytande golv i sig gör nog ingen störra skillnad utan det är det flytande rummet som är nyckeln. Det ultimata är ju två flytande rum brevid varandra, ett för mix och ett för inspelning. Så redan det är ju en kompromiss, att göra mixrummet flytande och sen bara smälla upp en vägg utanför det mot inspelningsrummet.

    Sen tillkommer det ju ventilering, dörrar, etc etc. Har ni inte räknat med en budget uppåt 100 000:- (som nog i ärlighetens namn är en glädjekalkyl) tycker jag som sats ni ska satsa på att göra allt i ett rum och lägga pengarna på akustiken. Ett mixrum som inte går att vara i pga ventilation och annat och som inte går att spela musik i då inspelning pågår kan man ju lika gärna vara utan eller hur?

  5. #5
    eskimo
    eskimo är inte uppkopplad

    Veteran
    Vad är behoven? Kommersiell verksamhet? Är ni ett band som repar och spelar in sina skivor själva? Om det senare, varför inte göra ett gött hangout med mixhörna och inspelningsdel och sen bygga ett större bås där ni kan lägga sång eller trycka in högljudda gitarrstärkare. Det verkar ju vara en grymt skön lokal storleksmässigt i alla fall.

  6. #6
    imported_daniel
    hej
    Ventilation löser vi genom att öppna fönster. eventuellt dörrar också,

    Vi kommer att sätta in en luftvärmepump och komplettera med element (räknas inte in i budget)

    gips lär inte kosta mer än 3 000 kr. isolering köper vi billigt. fönster har vi fått gratis och ska köpa dörrar begagnat. Förstår faktiskt inte hur det skulle behöva kosta 100 000 kr.
    För vibrationer och ljud verkligen vidare i ett betonggolv?

  7. #7
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Åtminstone där jag bor så är det betongväggar och betonggolv (med annat ovanpå). Lite på att man hör saker igenom det. Testas enklast i i stort sett vilket hus som helst.

  8. #8
    eskimo
    eskimo är inte uppkopplad

    Veteran
    100 lök är småpotatis om man bygger seriöst. Nu ligger ju ribban inte där i det här fallet men bygger man en studio är det i regel(höhö) betonggolv, gummiklossar, regelverk, två-tre lager av nåt skivmaterial, gummimatta, trägolv. Väggarna är reglar, isolering, två-tre lager gipsskivor osv. Så nog sticker det iväg. Vogel här på forumet hade gjorde en reportageserie i musikermagasinet häromåret som du kan spana in. Här är del två:
    http://www.musikermagasinet.se/actio...d=4451&-SEARCH

  9. #9
    eskimo
    eskimo är inte uppkopplad

    Veteran
    Men som sagt, vad ska ni ha det hela till? Behöver ni ett separat mixrum?

  10. #10
    imported_daniel
    behöver ett separat rum. van att jobba så. Har redan en studio på en vind, 140 kvm. Väldigt roligt ljud. Golv väggar tag i trä. Snedtak och ingenting stämmer, men klangen är väldigt fin. problemet är att där inte är isolerat. orkar inte med en vinter till i termooverall och termos.. Har en hel del dyrgripar också och jag tror inte det är bra för dem heller..
    Den väggen vi byggde kostade 1 200 kr. dock var det trä, kanske lättare? hörde i allafall inget av trummor. Riktigt maxade förstärkare kunde man dock höra men jag tror det var mest utifrån. (man kunde titta ut genom små hål så "ventilerat" var det där..

    Är det betongen som gör det svårare? Där hade vi heller inget fönster. dock använde vi oss av innerdörrar som vi fyllde samt så isolerade vi själva dörrarna. Det var ganska bökigt så vi tänkte satsa på ytterdörrar istället..

  11. #11
    imported_daniel
    förresten;
    fungerar det att använda en massa isolerglas (standard 3-glas)? Plocka ut dem ur sina ramar och sammanfoga dessa till två?
    har 6st. Börjar bli osäker, kanske måste jag köpa tjocka rutor ändå?
    Tackam för svar..

  12. #12
    imported_daniel
    ¨hej igen. tyvärr fick vi inte lokalen. SÅ tips om billiga lokaler i nordvästra skåne mellan 60-100 kvm mottages tacksamt!!

Liknande ämnen

  1. Cubase studio 4 hjälp!
    Av Lolface i forum Cubase & Nuendo
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-02-28, 00:44
  2. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-09-30, 20:05
  3. HJÄLP/RÅD ang inköp av Macbook, Ljudkort samt liten klaviatur.
    Av Grandpianoguy i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2008-07-07, 13:23
  4. Hjälp med Logic Studio-optimering
    Av brunte i forum Logic
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-01-16, 10:30
  5. nybörjare-byggande av studio! (hjälp!)
    Av Offelito i forum Allmänt om musik
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2004-12-14, 23:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •