Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Live sex med MPC&G2

  1. #1
    timothy
    timothy är inte uppkopplad
    timothys avatar
    Veteran

    Live sex med MPC&G2

    Om du har drömt om Live sex med en MPC och en G2:a som kelar med varandra genom mackie control-protokollet i en trekant så kan det här vara nåt för dig.

    För att fira den nya Ableton Live avdelningen postar jag detta Allt du behöver är en Nord Modular G2, en Akai MPC av nästan valfri sort och Ableton Live 6, har ej testat med femman.

    Med padsen på MPC:n kan du: trigga klipps och scener, välja klippsen i "Session View" - upp/ner/höger/vänster, track muta/solo track + några snabbkomandon m.m.
    Det perfekta är att detta alltid funkar lika i alla set utan att behöva mappa dom eftersom vi kör mackie emulering. Inget strul om du tex flytar eller raderar en Track.

    Ex
    MPC Pad bank A:
    Pad 1-8 mutar Track 1-8 i Live
    Om man trycker på Pad14 så "hoppar man upp en bank" så att Pad 1-8 nu mutar Track 9-16
    Pad 13 "hoppar ner en bank" På detta vis kan man ha hur många spår som helst i Live.
    Kolla nedan på layouten hur det funkar.

    Patchen som behövs:
    Live Mackie MPC Beta.pch2

    Gör så här:
    Ladda upp patchen i G2:an

    Inställningar i Live: Options -> Preferences -> Control Surfaces = Mackie Control-> Input= samma kanal som G2:an. Välj inget i "Output".
    Välj en track på MPC utan program där du ställer in Midikanalen till G2:an.

    Jag tror att detta funkar på vilken MPC som helst utom 500:an som har lite färre pads.

    Testa gärna!

  2. #2
    Clase
    Clase är inte uppkopplad
    Clases avatar
    Veteran
    Har iofs en padkontrol, men du har mappat upp triggplattorna i en bra formation. Det ska jag sno faktiskt! Tack för hjälpen att du hjälpte mig att fundera ut hur jag ska mappa upp padkotrollen på bästa sätt!

  3. #3
    timothy
    timothy är inte uppkopplad
    timothys avatar
    Veteran
    Varsågod! Jag är rätt nöjd själv faktiskt.

  4. #4
    kallback
    ehum
    abletonLive6+MPD24?

Liknande ämnen

  1. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-04-08, 17:02
  2. Köra Live.. live..?
    Av Analog i forum Ableton
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-02-25, 09:05
  3. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-05-05, 10:51
  4. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-02-16, 15:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •