Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Trigga flera clips samtidigt

  1. #1
    Arete
    Arete är inte uppkopplad
    Aretes avatar
    Veteran

    Trigga flera clips samtidigt

    Ålhöger, min fundering var detta:

    Kör Live 5, där man bara kan ha ett clip/knapp, men jag skulle gärna vilja kunna trigga flera clips samtidigt på något sätt. Om jag lägger upp dom på en egen rad så kan jag ju inte låta några clips bara rulla på medans jag triggar andra (vad jag vet, har plöjt genom manualen men inte sett nåt).

    T.ex. så vill jag kunna köra igång 6-7 clips som rullar, sen trigga tre andra clip samtidigt på ett smidigt sätt medans de andra rullar. Enda sättet jag funnit hittills är att mappa upp tre knappar till dessa tre clip och trycka ner samtidigt, men det känns inte så smidigt. Jag vet att man kan mappa upp flera clips till samma knapp i live 6, men känner inte för att uppdatera riktigt än...

    Så, någon som vet om nåt smidigt sätt att fixa detta?

  2. #2
    Clase
    Clase är inte uppkopplad
    Clases avatar
    Veteran
    Det är en funktion som jag också suktat efter, men tyvärr löste jag det bäst genom att fixa de olika clipen i olika scenes.

    Alternativt tror jag att det borde funka med att koppla några knappar till stoppfunktionen för klippen som är globala för varje kanal. Då får du dock klicka på en knapp för att trigga scenes och sedan stänga av de klipp du vill ha av. Funkar rätt ok, men är rätt så omständigt också.

  3. #3
    battimans avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Om vi kallar boxarna som man droppar clippen i för "rutor" så kan man göra så här...

    Man stänger av en rutas "playknapp" (högerklick, skulle jag tro) så att när du kickar igång en ny scen påverkas inte just de rutorna - du ser att rutan blir helt tom och playsymbolen är borta. Har du t ex tre clip i scen 1 (trummor, bas, keyboard) och vill att trummorna ska fortsätta spela när du kickar igång scen 2 så får du markera alla rutor under trumklippet och stänga av deras playknapp.

    Jag tror att det är det du vill ha...

  4. #4
    Arete
    Arete är inte uppkopplad
    Aretes avatar
    Veteran
    Men jaaaaa!!! :-D

    Tackar tackar battiman, det var ju precis det jag var ute efter :-D

  5. #5
    Clase
    Clase är inte uppkopplad
    Clases avatar
    Veteran
    Wow! Ännu en smart funktion! Tack battiman!!!

  6. #6
    timothy
    timothy är inte uppkopplad
    timothys avatar
    Veteran
    Bra tips! Har inte ens funderat på att det borde finnas en sån funktion. Skitbra.

  7. #7

    Redaktör
    Ctrl/Äpple-E är snabbkommandot för att ta bort stoppknappen.

Liknande ämnen

  1. spela flera youtubeklipp samtidigt och gör musik
    Av outshape i forum Allmänt om musik
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-04-16, 09:31
  2. Flera hosts igång samtidigt?
    Av Ottosson i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2008-09-29, 20:51
  3. garageband och midi - flera mjukvaruljud samtidigt?
    Av tigobos i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-04-17, 21:47
  4. Styra flera parametrar samtidigt?
    Av moenia i forum Reason Studios
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-11-05, 17:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •