Resultat 1 till 24 av 24

Ämne: Ableton 6, ny summering?

  1. #1
    Clase
    Clase är inte uppkopplad
    Clases avatar
    Veteran

    Ableton 6, ny summering?

    Idag när jag för första gången körde ett Ableton Live 6 projekt i PA så upplevde jag att det lät annorlunda någonstans. Eftersom felet omöjligen kan vara hos mig () så misstänker jag att Ableton har ändrat summeringen på något sätt. Tidigare har jag tyckt att Ableton har haft någon form av smågrynigt sound (kanske lite 80-tals DA känsla), men idag upplevde jag det som att det lät annorlunda. Det var till det bättre vill jag påpeka.

    Är det bara jag, eller har ni andra hört någon skillnad på era gamla mixar när de startas upp i sexan? Jag gick iofs från 4 till 6 så jag kanske upplever skillnaden mer markant.

    /Clase

  2. #2
    moenia
    moenia är inte uppkopplad
    moenias avatar
    Veteran
    vad kostar version sex nu då?

  3. #3

  4. #4
    nihad
    nej det är samma summering .. läste en tråd om det på abletonforumet .. det var också nån som hävdade att summeringen i logic var mycket bättre .. robert henke exporterade då ut enstaka spår i live och gjorde en summering i logic samtidigt som han gjorde en vanlig nedmix i live .. efter fasvändning släcktes allting ut ..

    det man dock kan uppleva är att allting distar lite, men det är inte pga summeringen utan att mixern i live distar lite i de högre volymerna .. mao är det bra att hålla allt något under nollan på varje kanal när man mixar ..

    men ingen ny summering altså ..

  5. #5

    Redaktör
    Jag har för mig att de ändrade summeringen i v5 (samma som v6 nu använder).

  6. #6
    odlarn
    odlarn är inte uppkopplad
    odlarns avatar
    Veteran
    Lite ot, men jag undrar om någon vet om man kan dra in Quicktime refference-filer i Live6? Det skulle i så fall vara en bra anledning för mig att köpa in det genom jobbet

  7. #7
    PeterH
    PeterH är uppkopplad nu
    PeterHs avatar
    Veteran
    Verkar som om den frågan kommer upp vid alla stora programuppdateringar. Precis samma sak dryftades på cubase.net när 4'an släpptes (och 2 & 3 också för den delen). Ren placebo-effekt visade det sej.

  8. #8

    Redaktör
    Det är ruskiga mängder placebo när folk ska jämföra hur saker låter. Men jag har för mig att de ändrade på summeringen till v5, men jag kan missminna mig. Får se om jag orkar göra ett test.

  9. #9
    R.Prowazeki
    Kan inte det smågryniga soundet bero på att saker har en tendens att bli timestretchade i ableton?

    Men om jag fattar diskussionen rätt: Det är alltså skillnad på ljudet mellan olika sequencers?

  10. #10
    Clase
    Clase är inte uppkopplad
    Clases avatar
    Veteran
    Det kan vart annat också iofs, men det verkar inte som att det är något nytt iaf. Då är det väl jag som blivit bättre på att mixa.

    Odlarn: Quicktimefilmerna drar du in och lägger som audiospår. Antingen som clip eller i sessionsvy. Du kan klippa filmen ungefär som du klipper en ljudfil, och ven timestretcha den. Funktionen känns rätt kasst utförd faktiskt, men är fungerbar. Förvänta dig inget finalcut bara. Sedan finns det ju andra och många fler anledningar till att du ska skaffa Ableton Live.

    Är det inte dags att Ableton får en egen avdelning nu förresten? Det känns som att det finns 2-3 trådar där vi diskuterar allt om Ableton i...

  11. #11
    leere
    leere är inte uppkopplad
    leeres avatar
    Veteran
    frågan är om det är värt att uppgradera från 5:an till 6:an

    eller om jag skall göra som jag gjorde från 2:an. hålla mig till jag köper en helt ny licens om några år.
    (höll mig till 2:an fram till 5:an kom). funkade fint då och ableton 5 är klockrent.

  12. #12
    Arete
    Arete är inte uppkopplad
    Aretes avatar
    Veteran
    Jag står lite i valet och kvalet jag också leere. Femman dugger gott åt mig, var med och betatestade men har svårt att bestämma mig.. Den nya underbara midikontrollen är ju toknajs, det är vad som lockar mest i live6. Resten känns mest som polish över femman eller småsaker som förvisso är bra och trevliga men inget jag känner nåt behov av (har ju inte dubbelkärnig cpu så jag får ju inte ut nåt där). Får se vad som händer... får jag nån tusing över nån månad så är det inte omöjligt :-)

  13. #13

    Redaktör
    Jag gick från v4 till v6, så för mig var det en mer självklar uppdatering. Har man råd tycker jag det är värt pengarna för de nya funktionerna (för mig: bättre frys, EQ8 och Saturatorn, bättre midilearn, racken och stöd för dubbla processorer). Det är en solid uppdatering, men å andra sidan inget man inte kan leva utan.

  14. #14
    Clase
    Clase är inte uppkopplad
    Clases avatar
    Veteran
    Sedan är ju renderingen uppdaterad också, så det är möjligt att inte bara rendera en master, utan även alla spår till separata filer. Perfekt och smidig funktion för att göra remixpaket.

  15. #15
    Arete
    Arete är inte uppkopplad
    Aretes avatar
    Veteran
    rendera alla spår är en smidig grej, men inte livsviktig för mig... som sagt, polish.

  16. #16
    nihad
    frysen är helt otroligt mycket bättre än i femman, iaf för mitt arbetssätt ..

    NU FÅR DET FAN BLI EN AVDELNING FÖR LIVE PÅ 99!!

  17. #17
    Mårre
    Mårre är inte uppkopplad
    Mårres avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av nihad
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    NU FÅR DET FAN BLI EN AVDELNING FÖR LIVE PÅ 99!!
    Ehhh.... :hmmm: :kaaaka!:

  18. #18

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av nihad
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    NU FÅR DET FAN BLI EN AVDELNING FÖR LIVE PÅ 99!!
    Ja, tänk om det fanns en sån avdelning här på 99musik.

  19. #19
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av nihad
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    frysen är helt otroligt mycket bättre än i femman, iaf för mitt arbetssätt ..

    NU FÅR DET FAN BLI EN AVDELNING FÖR LIVE PÅ 99!!
    Nä. Blir inget med detl Vi skall odla kålrötter istället. Har till och med startat ett eget underforum för det. 99musik skall bli 99grönsak.

    http://99musik.se/forum/forumdisplay.php?f=55

  20. #20

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av jgb
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, tänk om någon tipsat om det.

    (dags att ändra stylesheeten så att länkar blir tydligare?)

  21. #21
    Arete
    Arete är inte uppkopplad
    Aretes avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av nihad
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    frysen är helt otroligt mycket bättre än i femman, iaf för mitt arbetssätt ..

    NU FÅR DET FAN BLI EN AVDELNING FÖR LIVE PÅ 99!!
    ÄGD ;-)



    ja jag är full :-P

  22. #22
    Don
    Citat Ursprungligen postat av jgb
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nä. Blir inget med detl Vi skall odla kålrötter istället. Har till och med startat ett eget underforum för det. 99musik skall bli 99grönsak.

    http://99musik.se/forum/forumdisplay.php?f=55
    Då saknar man bara en egen avd. för DP nudå...

    ---

    "du är aldrig tuffare än din sista hit"

  23. #23
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av odlarn
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lite ot, men jag undrar om någon vet om man kan dra in Quicktime refference-filer i Live6? Det skulle i så fall vara en bra anledning för mig att köpa in det genom jobbet
    Det kan jag inte tänka mig, reference-file är ju ett streamingdokument och innehåller ingen videoinformation. Men jag har inte testat själv.

    Testar när jag kommer till den burken.

  24. #24
    odlarn
    odlarn är inte uppkopplad
    odlarns avatar
    Veteran
    Det vore väldigt trevligt om du kunde göra det. Väntar med spänning

Liknande ämnen

  1. [Ableton] Automatisera ABL Pro?
    Av Synapskollaps i forum Ableton
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-07-22, 04:59
  2. Need Ableton Help
    Av fminus i forum Ableton
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-03-23, 11:55
  3. Ableton help
    Av fminus i forum Ableton
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-10-13, 00:18
  4. Summering
    Av Tiramisioux i forum Mixning & mastring
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2006-11-20, 11:34
  5. Digital Summering?
    Av Angelo i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-04-15, 18:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •