Resultat 1 till 37 av 37

Ämne: DidgeridooOOoo...

  1. #1
    moenia
    moenia är inte uppkopplad
    moenias avatar
    Veteran

    DidgeridooOOoo...

    Tycker det är ett skithäftigt instrument. Någon som kan spela? Nåt inspelat kanske? Förresten, fungerar det där med att spela i ett dammsugarrör?

  2. #2
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Tja!

    fick lite dille på sånna för nått år sen, men har inte kört så mycket på ett tag... skulle alldrig stoppa munnen i ett damsugarrör... men köp ett pvc-rör och blås i låter asbra!

    http://99musik.se/forum/showthread.p...ght=didgeridoo
    http://99musik.se/forum/showthread.p...ght=didgeridoo

  3. #3
    moenia
    moenia är inte uppkopplad
    moenias avatar
    Veteran
    Spännande! Men vad var det för pvc-rör du gjorde? Kan du slänga upp en bild?

    EDIT: Vilken diameter har du på pvc:t?

  4. #4
    Electroboy
    Electroboy är inte uppkopplad
    Electroboys avatar
    Veteran
    Testa att dra till en bygg-marknad och blås i grejjer. Typ Bauhaus etc etc.
    Spana på allt från avloppsrör till kabelrör

  5. #5
    Oberfunker
    Oberfunker är inte uppkopplad
    Oberfunkers avatar
    Veteran
    Jag körde med ett papprör typ modell litet posterrör, fast ganska långt, för några år sedan som jag stog och väste i. Blev lagom coola och flummiga effekter speciellt om man använder långa och vibrerande tungspets-"r" och liknande. Sedan bara lite reverb och delay i ProTools - blev kul

  6. #6
    Oberfunker
    Oberfunker är inte uppkopplad
    Oberfunkers avatar
    Veteran
    Flexibla rör ... sådana där räfflade (ofta gula?) rör som brukar användas vid dränering (om det nu stavas så) brukar låta kalas!

  7. #7
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    typ 40-50mm plaströr funkar... smalare eller bredare gör inte nån skillnand, men borde gå åt mera luft bara...

  8. #8
    kallback
    duschavloppsrör typ Ø40mm → det funkar --

    ev får man trixa lite med längder om man vill ha tokrätt tune'a typ ett C etc
    ALTERNATIVT köra i ett smalare rör i ett tjockare med en "skarvMuff" emellan. sen kan man "trumbona" → förlänga/förkorta hela grejen genom att dra in\ut det undre avoppsröret och slira på pitchen : ))

    dreneringsrör kan vellen inte vara så prima dels för stor diameter och dels perforerat → läcker ju ut luft och ljud åt alla håll ??

    PVC-pipDidge: typ såna rör som man drar el i väggarna går också .. men dom piper mest lite tokroligt (övertonsflöjt)

  9. #9
    Modulation
    Modulation är inte uppkopplad
    Modulations avatar
    Senior
    Papprör som de har tyg runt funkar också, alla textilbutiker kan besökas, inkl åhlens.
    [edit] papprören brukar ligga under det stora bordet dom rullar ut tygerna på.

    Jag har spelat sen några år, fast inte sådär med jämna mellanrum, snarare rätt sällan, jag har typ, spelat så mycket som jag orkar på den didj jag har, jag vill ha en med lite bättre resonans och tydligare "mundynamik" i. och bättre baksug...

    www.inlakesh.com är ett fint ställe. de gör fantastiskt bra didj musik också.

  10. #10
    kallback
    ett PVCrör e det bra drag i resonansen\mundynamiken i jämförelse med min termittuggade eukalyptusstock <dock e det vellan inte frågan om nån lyxklass vare sig på mitt spelande eller trä-didgen>

    hmm papptubor på åhlens tygavdelning
    -- ser framför mig individer sittades under uppmätningsborden och tutar lite sporadisk till höjda ögonbryn från annat löst kringflanerande folk där

    ang didges som ser ut som tomteluvor .. det ska vara bäst drag\volym etc i den formen har jag för mig

  11. #11
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    kinor: börja med runadandningsövningar på http://www.larswallin.nu/ och leta fram ett plaströr..

  12. #12
    Modulation
    Modulation är inte uppkopplad
    Modulations avatar
    Senior
    kallback: Njae, det spelar egentligen inte så stor roll formen på det sättet. ofta didjar som är tunna och longa brukar mullra som bara fan.
    de med "Klockor" som det brukar kallas, har däremot ofta en betydligt snabbare rytm i sig, de är alltså lite tajtare och ja, rytmiska. och sprider volymen, men så mycket mer volym blir det inte... inte på dom jag testat iaf. dom med mest volym har varit tunna och långa.

    larswallin är en trevlig kille btw.

  13. #13
    moenia
    moenia är inte uppkopplad
    moenias avatar
    Veteran
    spännande... tack för alla tipsen! Ska se vad jag får tag på. Men är det svårt med cirkulationsandning?

  14. #14
    kallback
    nope -- men det e det jämna luftflödet som e det trixia att få till
    tryck ut luft med kind(erna) och andas in genom näsan e hela grejjen annars

  15. #15
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Vilket rör som helst kan fungera, bara det inte är för tjockt, max innerdiameter 9 centimeter typ. Sen handlar det mycket om själva blåshålet. Det skall passa ens läppar, annars låter det bara fel. På "riktiga" didgar formar man till munstycket med bivax, men detta är absolut inte nödvändigt om det låter bra utan. Materialet är inte så viktigt heller. Plast låter ofta fetare än trä...

  16. #16
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    När jag lärde mig cirkulationen började jag med att liksom hjälptrycka lite med handen på kinden medans jag andades in med näsan. Testa det!

  17. #17
    kallback
    blåsa bubblor i vatten med sugrör e en annan grej --- försök få lika stora bubblor med lungblås som kindblås...luftflödesKontroll mao

  18. #18
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    http://www.dagensmedia.se/utskrift.asp?version=70056

    Jag skrattade åt den reklamen...

  19. #19
    kallback
    håller med till fullo Ödlan!

  20. #20
    Arete
    Arete är inte uppkopplad
    Aretes avatar
    Veteran
    Jag har kommit fram till att man kan göra en duglig didjeemulering med en mic och en bitrman. Bara att hitta fin inställning sen humma som en didje i micen :-)

  21. #21
    KALLBACK~
    KALLBACK~ är inte uppkopplad

    Avliden
    har återupptagit detta med didge igen .. min temitkäkade har dock sprukkigt .. men e lätt fixat med smält bivax i den springan .. bara droppa i, tack ock lov e det bara längs nertill, så om man e riktigt petig fransar det lite i ljudet -- man kan ju såga av den också och få upp pitchen .. men den e \ va stämd i C, ochså där vid ett bra värde att sampla av och EFXa på utan att behöva intergalaktiska värdetabeller om hur planeterna drar i pitchen vid olika tidpunkter..

  22. #22
    bmeeks
    bmeeks är inte uppkopplad
    bmeekss avatar
    Veteran
    .. vilket påminner mig om att jag har en digeridoo nånstans som jag köpte på fyllan på arvikafestivalen.. bytes mot.. nått

  23. #23
    RZ-1
    RZ-1 är inte uppkopplad
    RZ-1s avatar
    Veteran
    resevarianten


  24. #24
    KALLBACK~
    KALLBACK~ är inte uppkopplad

    Avliden
    en *snugg

    Senast redigerat av KALLBACK~ den 2010-01-15 klockan 20:50.

  25. #25
    KALLBACK~
    KALLBACK~ är inte uppkopplad

    Avliden
    jag har ett PVCrör
    -- 1.5~2CM i ø~diameter
    -- e 4 meterlångt och låter helt underbart!
    -- cirkulationsAndas eller kör ljud igenom (måste fixa mick till mina grejjer ~ ljudkort)
    -- röret hittade jag i farstugan här då jag mötte BYGGARgrabben, skulle slänga det
    -- PVC rakkare!!
    -- några bygger om elstammarna uppe på 9:an här → visning nån söndag!?
    -- då lyan e klar tror jag (nu Visning i helgen!)

  26. #26
    KALLBACK~
    KALLBACK~ är inte uppkopplad

    Avliden
    man kan "tuta till" med spända läppar
    → få några oct:s upp i registret som med allt blås
    → tar man i från tårna får man ett till tjut ännu ljusare

    → OKTAVERNA!
    → jag vet inte hur det funkar! -- men det låter bra i rätt längd på grejjerna!!!

  27. #27
    moenia
    moenia är inte uppkopplad
    moenias avatar
    Veteran
    Kul grej det här! Har själv inte didgat nåt. Blidde inte av. Men spännande att köra diverse ljud genom ett långt pvc-rör! Ljudklipp, kallback.

  28. #28
    KALLBACK~
    KALLBACK~ är inte uppkopplad

    Avliden
    K7!
    -- jo jag ska bli bättre tänkte jag!
    -- sitter med skiten nu och lackar den med bivax start
    -- måste fixa ett bra munstycker också
    -- har fixat bivax etc för det idag .. jah .. fredag!
    Senast redigerat av KALLBACK~ den 2010-01-16 klockan 01:43. Anledning: på träDidgen då menar jag

  29. #29
    moenia
    moenia är inte uppkopplad
    moenias avatar
    Veteran
    Gyttans! Vill höra!

  30. #30
    KALLBACK~
    KALLBACK~ är inte uppkopplad

    Avliden
    ska testa spela imorgon -- lördag!
    -- det basar som fan om man tutar i träet \ blååser i PVCpipan

    .. .. grannåverkan - som jag kallar det \ inte samverkan

  31. #31
    moenia
    moenia är inte uppkopplad
    moenias avatar
    Veteran
    Inga basfällor här inte.

  32. #32
    KALLBACK~
    KALLBACK~ är inte uppkopplad

    Avliden
    man sitter i mot ett hörn i tex en lägenhet så hör man allt "deet!" man spelar .. med extra bas!!



    tunga didge!


    tjocka luftpumpade kinder
    tunna kinder utan luft
    gom -- resonans
    R-ljud(rullande tunga)
    läspande
    etc etc med modulation i rösten!!

  33. #33
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av SAFE1978 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    resevarianten

    bom Shiva

    Med en sån (och pipor i allmänhet) kan man låta som ett döende spädbarn om man SUGER i den smala änden med vibrerande läppar. Se dock till att den är tom först...

  34. #34
    KALLBACK~
    KALLBACK~ är inte uppkopplad

    Avliden

  35. #35
    moenia
    moenia är inte uppkopplad
    moenias avatar
    Veteran
    yää!

  36. #36
    KALLBACK~
    KALLBACK~ är inte uppkopplad

    Avliden
    ska köpa mer bivaxKaker i veckan som kommer nu! (ett måste)
    .. för att omforma fler mouthPieces, samt ska nog köpa på mig ett nytt vidare 6cm Ø ~PVSavlopsRör, samt en pitchMuff \ knäled på byggOle~XLfirman

    -- har dåliga mikkar .. men funkar rätt okay ändå på didge, jä skäggigare mic desta bättre låter det, haha! (typ skitiga bredbandsMuggar low&hi-midz för typ röstinspelningar egentligen)


    har hitta lite roliga Audioverktyg \ samplers\ loopVerkyg på linux..

    freecycle | SooperLooper | freeWheeling etc

  37. #37
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    (Tack Moenia för länken!) Jag undrar om jag inte varje gg jag var där sa Sänk, mannen, tänk på grannarna - med ett skratt - och Jens plirade på mig en tiondels sekund och utbrast sitt klassiska EH! ("äh!" och "äsch!" i remixad komisk blandning)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •