Resultat 1 till 38 av 38

Ämne: Dist/Overdrive?

  1. #1
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage

    Dist/Overdrive?

    Hejhej forumet.

    Jag tänkte försöka köpa mig en dist. Alt. en overdrive. Beror lite på. Idéen är att den ska bröta till ljudet. Men på ett härligt sätt! (Ljudförebilder får väl bli Haus Arafna (vilka jag tror kör mycket korg MS-synthar) och tidiga Klinik (även om de kanske inte distar på så värst)).

    Det är mest ljud som ska distas. Alltså inte trummor eller gitarrer eller sånt, utan mer samplingar av olika saker och ting. Mest saker med bas. Ska man kanske föredra någon form av bas-dist då? Vad är det för skillnad på en bas-dist och en gitarr-dist? (Förslagsvis att basdisten jobbar mer mot lägre frekvenser? )..

    Är det EHX Big muf som gäller?
    MXR?

    Antar att de bästa är att gå till jam och använda öronen…? Men om någon känner att de har ett förslag så skrik gärna här!

  2. #2
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Om du tänker kolla på EHX glöm inte att kika på Double Muff, mer driv för pengarna. Hehe. Kör en Wiggler > Muff så kan man få ett härligt styckat och mulligt sound. Annars är Graphic Fuzz bra, lätt att plocka fram olika sound med hjälp av EQn.

    Vill du ha brök så är gamla Hyper Fuzz från Boss bra på att skita till det rejält, även deras baspedal ODB-3 Bass Overdrive.

    Men sen tror jag just Haus Arafna blandar rätt friskt, en del ring modulatorer och andra trevliga saker brukar man kunna höra på hans röst.

    Kolla även in Frostwave (för ring mod) och Death by Audios boxar/pedaler (för allmänt driviga grötpedaler). Kanske inte finns hos Jam iofs.

    Det finns så mycket att prova. Igentligen skulle du besöka en butik som tillåter lekstuga. Låna ett ljudisolerat bås, ta in ett gäng pedaler, koppla kedjor och prova dig fram för att hitta vad du söker. Ofta krävs det mer än pedal för att hitta fram till det där organiska och levande noisesoundet vi alla så gärna vill dränka oss i.

    http://www.frostwave.com/
    http://www.killerrockandroll.com/deathbyaudio/

  3. #3
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Korg MS10

  4. #4
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Katzen, Death by audio gjorde ju iaf sjukt snygga prylar. Bara det väckte ett ha-begär!"

    Volle, ja, jag låg och tänkte på den igår. Men samtidigt får jag en beggad evolver desktop för samma peng.......

  5. #5
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Evolver = Feet synt
    MS10 = Grymt filter, skitbra dist och underbar bruskälla (+ lite annat bråte)

    Skillnaden är enorm

  6. #6
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Volle, jo, plus att MS-10:an är snyggare

  7. #7
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Apdyr frakt på Death By Audio-prylarna... Hittade ingen europeisk distributör heller (UK verkade ha lagt ner).

    Ack så frestande dock.

  8. #8
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Efter en stunds betänketid

    Om det är någon som har en MS-10:a till övers så kanske vi kan prata om pris och sånt..?

  9. #9
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    jag har ju evolver + ms10 brevid varandra.. ta en sväng över sen om du vill jämföra dem igen

  10. #10
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Hehehehe, kanske det kanske

  11. #11
    Electroboy
    Electroboy är inte uppkopplad
    Electroboys avatar
    Veteran
    Tr808+Boss MTII var galaxer i mina braxer en gång i tiden, haha
    DÄHN HARR JUH SÅHNDÄRRA SWEPHBARHR EqKUALISHERz´tz

  12. #12
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Ah, jag hade en MT-2:a förut, kom inte ihåg varför jag sålde den :O Körde den och TR-707:an ihop. Det skramlade mest, haha.

  13. #13
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Min moogerfooger har gainratt... där så distar det innan filtret.... göttigt fett... sen mixerbordsdist efter... +2svepeq så skrapar det på örona liskon...

    Big muff är kul ibland.... men plattar ihop trummor med sin sustatingrejs....

  14. #14

    Redaktör
    Distar brukar gröta till ljudet lite väl mycket. MT2 är fräsig, men vrider man upp disten mer än lite grann blir det bara arga getingar kvar av de flesta ljud. Kan vara en idé att leta efter någon gammal mixer att använda istället, eller andra apparater som inte är tänkta att användas som dist. (Kontrollen blinkar rött, då är allt som det ska...)

    Gitarrdistar brukar ha bandpassfilter för att inte gröta till ljudet allt för mycket med basfrekvenser. Det är så vitt jag vet den stora skillnaden mot baspedaler och ibland kan filterfrekvenser osv vara inställda på att gå längre ner också.

    Jag suktar också efter Death By Audios pedaler. Grymt snygga och ljudexemplen på hemsidan är mysiga. Men prislappen är lite väl saftig.

  15. #15
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Jag suktar också efter Death By Audios pedaler. Grymt snygga och ljudexemplen på hemsidan är mysiga. Men prislappen är lite väl saftig.
    Tycker prislappen i sej funkar, är ju trots allt nischprodukter. Men med frakt, moms & tull blir den helt åt skogen... Får väl lura nån USA-resenär att köpa hem några stycken.

  16. #16
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Jag vill ha någon som bygger en distar av mikrofoningångar till gamla DJ-mixrar. De bästa 303-distarna jag har hört kommer från sådana, träiga och fina. Nackdelen är att de brusar en hel del samt saknar kontroll över ljudet, grundljudet är dock grymt bra!

    http://c64.org/~jgb/030303-edit.mp3 lyssna på träigheten vid 05:12 och framåt en bit. Tyvärr för mycket resonansvissel oftast för att få fram rätta knorr/träigheten.

  17. #17

    Redaktör
    Peter H: Nej, prislappen i sig är rätt okej med tanke på att det är handbyggt i små serier, men med frakt osv blir det rejält dyrt som du påpekar, och dels så känns det som 2-3000kr för en fuzz är en rejäl summa pengar som man kan få mycket annat för.

  18. #18
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Peter H
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tycker prislappen i sej funkar, är ju trots allt nischprodukter. Men med frakt, moms & tull blir den helt åt skogen... Får väl lura nån USA-resenär att köpa hem några stycken.
    Prova kontakta tyska Tone Toyz och se vad de skulle ta för att ta hem och leverera dem. De står med som distributörer för DBAs pedaler.

    http://www.tone-toys.com/

  19. #19
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av false messiah
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Distar brukar gröta till ljudet lite väl mycket. MT2 är fräsig, men vrider man upp disten mer än lite grann blir det bara arga getingar kvar av de flesta ljud. Kan vara en idé att leta efter någon gammal mixer att använda istället, eller andra apparater som inte är tänkta att användas som dist. (Kontrollen blinkar rött, då är allt som det ska...)

    Gitarrdistar brukar ha bandpassfilter för att inte gröta till ljudet allt för mycket med basfrekvenser. Det är så vitt jag vet den stora skillnaden mot baspedaler och ibland kan filterfrekvenser osv vara inställda på att gå längre ner också.

    Jag suktar också efter Death By Audios pedaler. Grymt snygga och ljudexemplen på hemsidan är mysiga. Men prislappen är lite väl saftig.
    Ja, antar att överstyrning är att föredra. Bandpassfilter är inte roligt om man vill ha muller i botten.

    Men som volle sa, det bästa är nog en MS-10:a så får man försöka hitta någon gammal skräpmixer att köra den genom också..

  20. #20
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Skräpmixer.. Även där har jag ett tips för lite mer skeva grejor.. Inkel mx990 (snygg är den dessutom)! Annars så är boss bx16 ganska så poppis för just mixerdist.

  21. #21
    synth_ollie
    synth_ollie är inte uppkopplad
    synth_ollies avatar
    Senior
    boss 80-tals halvrackare med färgglada rattar är ju aldrig fel, disten i serien heter rod-10
    och är en mkt trevlig apparat annars, har 5-6 olika typer av distar samt param eq....


  22. #22
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Fråga: Hur svårt är det att löda ihop något som fixar överstyrning?

    Eller, jag googlar!

  23. #23
    synth_ollie
    synth_ollie är inte uppkopplad
    synth_ollies avatar
    Senior
    inte så svårt, bara det att ju bättre form av dist , desto mer komponenter krävs, dom enklaste grejerna med typ några trissor/op ger mest tunnt "taggtråds" ljud

    annars när det snackas korg ms som dist, så är audio amp;en på ms50 inte dum som dist den heller ...

  24. #24
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Men alla typer av dist är ju att föredra.

    Kanske ska köpa sig lite byggsatser från ELFA eller liknande ställe och försöka bygga lite då.. någon AMP och något annat.

  25. #25
    Electroboy
    Electroboy är inte uppkopplad
    Electroboys avatar
    Veteran
    Gör så Zthee! experimentera och löd själv. testa att köra ljud genom likriktare och allt möjligt. Bara lek på!

    Leta upp gamla bandspelare på loppisar med line in/out och testa/benda klippa och koppla

  26. #26

  27. #27
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Ebby, ja, får ta en runda på stan och leta saker..
    Volle, *drgl* men var inte den sjuukt dyr?

  28. #28
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Är det någon annan som har åsikt om ROD-10? Jag tycker boss-halvrackarna verkar intressanta överlag, iaf delayerna.

  29. #29
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Prova kontakta tyska Tone Toyz och se vad de skulle ta för att ta hem och leverera dem. De står med som distributörer för DBAs pedaler.
    Ouch, vad mycket tyska glosor! Drar nog ett mail till dom när min ekonomi är lite stabilare (vågar inte nu, tänk om dom kan fixa nåt på studs!). Nån annan som är sugen isf?

  30. #30
    leere
    leere är inte uppkopplad
    leeres avatar
    Veteran
    bärbar kassett spelare är kanon för diverse saker. nackdelen är ju att de brusar lite mer än behövligt. min bandare behöver jag ibland inte använda distpedal till. den gör jobbet så bra själv

  31. #31
    leere
    leere är inte uppkopplad
    leeres avatar
    Veteran
    eller rundgånga microkorgen. det är lätt

  32. #32
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Dist med bandare känns som det lämpligaste alternativet. Jag är inte nöjd med disten som finns i microkorgen. Den låter alldeles för digital och klipper massa spännande botten.. Rundgång är väl lätt att fixa

  33. #33
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    zthee: ja, den är verkligen helt undermålig! går den att använda till _något_ vettigt? men microkorgen har ju iaf lite EQ-grejer, vilket inte ms-2000 har..

  34. #34
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Altemark. Skriker man genom den så låter det som dålig EBM från sen 90-tal. Så jag vet inte om det är vettigt.

    Nu är jag lite sugen på att löda något i helgen. Det ser iaf inte så svårt ut -> http://home-wrecker.com/bazz.html

  35. #35
    leere
    leere är inte uppkopplad
    leeres avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av zthee
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Rundgång är väl lätt att fixa

    gjorde ett ljud där jag styr rundgången via resonansen och tonerna via cutoffen. själva disten i micron använder jag ytterst sällan. den är b.

  36. #36
    vildgris
    vildgris är inte uppkopplad
    vildgriss avatar
    Veteran
    Man undrar om det blev några fina Haus Arafna-ljud till slut?

  37. #37
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Blev ju om inte annat en del annat av det där lödsuget...
    http://build.thehumancomparator.net/

  38. #38
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Jag rekommenderar en TC Electronics Tube Pilot som innehåller ett 12AX7-rör och som ger dig allt från krämig mjuk overdrive till ordentlig dist. Allt detta för under 500 pix i en rejäl låda. Jag använder den hela tiden....
    https://www.thomann.de/se/tc_electro..._overdrive.htm

    https://youtu.be/-qgEVCZx4xI

    https://youtu.be/Cc80iOZI1wc

Liknande ämnen

  1. Mix slitage vid dist?
    Av manneokoko i forum Mixning & mastring
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-08-16, 18:55
  2. Overdrive - distorsion eller fuzz
    Av Oortone i forum Effekter
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-01-18, 10:49
  3. VST-effekt med bra "drive/overdrive" ?
    Av Haplo i forum Effekter
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-06-07, 19:34
  4. Dist
    Av Chilli i forum Mixning & mastring
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-01-12, 22:25
  5. Mic-Dist
    Av imported_Fresh i forum Inspelning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2004-01-20, 13:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •