Resultat 1 till 44 av 44

Ämne: fultechnotips

  1. #1
    sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran

    fultechnotips

    Jag har börjat lyssna på techno igen. Det är ett tag sedan så jag har inte riktigt koll på vad jag ska leta efter för artister/bolag.

    Jag gillar hyfsat snabb (130-138bpm), småbrutal, skitig och gärna retlig fjärdedelspulstechno med aviga drag. Det jag söker är alltså inte ångloksdunk. Låter det som en konservburksmanglare utan förändring i 7 minuter är det alltså inte för mig.

    Exempel på artister som (periodvis) gjort sådant jag gillar är DJ Rush, Neil Landstrumm och Thomas Krome.

    Har ni några tips att delge mig så blir jag glad.

  2. #2
    fredrik_e
    fredrik_e är inte uppkopplad

    Senior
    kolla runt lite på decks.de och beatport. Det är de gamla vanliga artisterna typ joel mull henrik b hertz o beyer o hardcell o gänget som gäller än. ja vill oxå ha tips.

    eller kapitulera o gör lite döds-schratz ändå:
    http://www.juno.co.uk/products/213102-01.htm kolla in peter b

  3. #3
    tangent dream
    tangent dream är inte uppkopplad
    tangent dreams avatar
    Veteran
    toktok

  4. #4
    18db
    18db är inte uppkopplad
    18dbs avatar
    Veteran
    Robert Görl gör finfin techno men vet inet om dety är nått för dej. (Joo. Robert från DAF. Det hörs tydligt när man lyssnar)

  5. #5
    morikens avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av fredrik_e
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    kolla runt lite på decks.de och beatport. Det är de gamla vanliga artisterna typ joel mull henrik b hertz o beyer o hardcell o gänget som gäller än. ja vill oxå ha tips.

    eller kapitulera o gör lite döds-schratz ändå:
    http://www.juno.co.uk/products/213102-01.htm kolla in peter b
    ska det vara fet, snabb och hård techno så låter inte det gänget sig likt längre. Joel Mull är djuuuupare nu, henrik b gör typ proggressive, hardcell gör iofs fortfarande fina grejjer....även tillsammans med grindvik...och beyer har ju gått lite mer åt det avskalade hållet...men han håller ös fortfarande det gör han. inte lika percussivt som förr dock.

  6. #6
    kallback
    wolfgang voight

    allt behöver inte vara nytt, bara ouptäckt, kanske ??
    http://www.kompaktkiste.de/voigt_w.htm

    \\kanske e lite utanför dina beskrivna normer just nu men men .. düsk tekkno

  7. #7
    sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran
    Tack för tipsen såhär långt. Jag ska kolla upp de jag inte hört innan (Görl, främst). Problemet med att gå igenom beatports lager är förstås att jag inte orkar.. ett himla slavgöra för att hitta enstaka guldkorn, om ni förstår hur jag menar.

    Här är några snabba klipp av sådant som jag tycker är bra/helt okej:
    http://www3.shellkonto.se/puff/fultechno/fultechno2.mp3

    Fult, avigt och sådär. Ursäkta övergångarna.

  8. #8
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Voigt & Voigt som Kallback nämner. Det finns nog mycket på Kompakt, http://www.kompakt-net.com, du skulle gilla. Går finemang att provlyssna via deras webbbutik, http://www.kompakt-mp3.com

    Prova särskilt deras underetikett Kompakt Extra. Robertson Ponte (Reinhard Voigt Remix) Speicher 29/Kompakt Extra 29 är lite av en favorit från den labeln.

  9. #9
    Electroboy
    Electroboy är inte uppkopplad
    Electroboys avatar
    Veteran
    Voight är kung! Men det jag har hört med honom är oftast under 130BPM dock...

    Annars är ju Katzens tips bra, gå in på komakt och lyssna! Eller på www.junorecords.com , bara att bläddra och lyssna/upptäcka!

    Jag har inte några tips då jag hellre rör mig under 120BPM...

  10. #10
    Krippe
    Krippe är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    www.bagningtunes.com - en engelsk butik med högoktanig techno.

    Jag gillar tex bolagen hydrualix, pounding grooves och Maximum Minimum som alla släpper skitig och rätt så snabb techno.

  11. #11
    sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran
    Jag har insett att min övre gräns nog ligger kring 136bpm.. jag blir lite avtänd av för snabba grejer.

    Återigen tack för tipsen. Jag är just i färd med att undersöka dem.

    Butiker där jag kan köpa låtarna har jag koll på. Jag tänker dock inte sätta mig och lyssna igenom alla 8900 spår i technokategorin på beatport, om ni förstår hur jag menar. Det är själva orsaken till att jag söker tips.

    Är det någon här som gillar dunkdunk av typen som klippet uppvisar?

  12. #12
    nihad
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Prova särskilt deras underetikett Kompakt Extra. Robertson Ponte (Reinhard Voigt Remix) Speicher 29/Kompakt Extra 29 är lite av en favorit från den labeln.
    fast alter ego remixen på andra sidan är bättre

  13. #13
    nihad
    sis, kolla in dessa grejer:

    audion - kisses (hela ep-n helst)
    audion - pong (samma här)
    audion - just fucking

    (alla finns på albumet suckfish med)

    o sen allt med chicago stomp, typ dj rush eller varför inte dj funk, hehe =)

  14. #14
    sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran
    Tack nihad. DJ Rush nämner jag i förstaposten. Han gör verkligen urfula grejer som jag gillar.

  15. #15
    tangent dream
    tangent dream är inte uppkopplad
    tangent dreams avatar
    Veteran
    gillar man djrush,.så borde du browsa igonom hela reliefrecords, .och kanske tom djax-up katalogerna

  16. #16
    sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran
    Jag har kollat in Kompakt nu och handlat några låtar (Voigt &Voigt - "Korn", Tom Pooks - "Docker" och Kompakt Extra 29). Många bra grejer på det bolaget men överlag lite för slött, tyvärr. 127-130bpm. Jag behöver väl grejer i de hastigheterna för mina set men det är inte sådant jag letar efter i första hand. Klart bra tips ändå.

    rems: Tack, ska kollas.

  17. #17
    kallback
    e re mp3 so e det ju bara att timestretcha upp grejjerna i "rätt fart" senare & spara

    \\jag brukar oftast sänka ner till en ~120 och skruva lite - jah EH! vad gör man inte för att synka med kaknästornets "aeroBlinkers" : )

  18. #18
    sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran
    Mja. Ligger jag i snitt på 134 så låter det ofta inte helt flott när man plockar upp en 127:a. Fast visst går det..

  19. #19
    kallback
    fast då kör du med fel grejjer ju 10-15 bpm upp eller ner ska ju grejjerna klara tyckerja utan att få in ARTefakter

  20. #20
    sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran
    Jag menar inte ljudmässigt, jag menar att kompositionen lätt låter fel när man andrar hastigheten så mycket.. i vissa fall, iallafall.

  21. #21
    nihad
    vid sequencing, inte nödvändigtvis när man dj-ar .. om det nu är det du ska göra

  22. #22
    wee, FUL techno!!! precis vad jag gillar!!

    kreisel99 -labeln måste ju va mest ost för pengarna när det gäller kompakt/voigt! ungefär varannan är super-super bra och varannan är bara huh???

    jag har kört dom på 90 bpm ett tag nu.. heeelt underbart!! (det är volfgang voigt själv i 120bpm på min avatar)

    cristian vogel tror jag är exakt vad du är ute efter annars. ambitiöst men fult och bra och liksom lite snubbel. några favvisar är "beginning to understand", "demolish serious culture" och "dungeon master"

  23. #23
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Kul tråd! Älskar själv att gräva ner mig i urspecifika genres, när jag får blodad tand.

  24. #24
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    speedy j:s senare grejer?

  25. #25
    kallback
    akufen e rätt kul också, lite trixig kanske, och e lite renare, men brukar få till ett bra sväng - ehmm kanske e mer fintechno om jag tänker efter···utan att vara akademisk~tekk

    tomas anderson \ mode selectror \ ellen alien etc på bPitchControll har ju gjort en del skitiga techy grejjer

  26. #26
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    kolla motor på novamute. hårt, knasigt och för det mesta snabbt. en låt är skriven ihop med douglas från nitzer ebb dessutom. borde vara vad du letar efter.

  27. #27
    nihad
    motor ja, hahaha ..

  28. #28
    sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran
    nihad: Vad jag märkt är framförallt att låtarna blir kassa när jag drar upp dem i tempo.. ner fungerar ofta, upp blir så stressat.

    altemark: Jag älskar speedy j, jag har åtrått hans grejer i över ett decennium men den fjärdedelspulstechno han gör numera är lite för maskinell mellan breaken, så att säga.

    kallback & outshape: Tack för tipsen.


    Jag återkommer när jag kollat upp alla förslag.

  29. #29
    sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran
    Christian Vogels mest retliga grejer sitter fint. Något för monotont men det duger. Lite mer brus och skit hade också varit bra. Nåväl, bra tips ändå.

  30. #30
    nihad
    kolla in matthew dear säger jag .. audion .. brusigt korkat skruvat o skitigt ..

  31. #31
    Katsuragi
    Katsuragi är inte uppkopplad
    Katsuragis avatar
    Veteran
    Hmm, på din beskrivning låter det som NerViolence vore helt perfekt för dig. Väldigt smutsigt, avigt och elakt.

  32. #32
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Justice - om du nu av någon anledningen missat den franska hype-maskinen:
    http://myspace.com/etjusticepourtous

  33. #33
    sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran
    Fler tips, toppen! Tack, tack.

    nihad: Står på att göra-listan.


    Jag har kärat ner mig lite i Christian Vogel - "(don't) take more)", för övrigt. klipp (klick)
    Underbart ful och retlig.


    EDIT, kroffe: Han är visst i Göteborg imorgon och i Stockholm i övermorgon. Musiken är lite för "hit-ig" för min smak, dock.

  34. #34
    sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran
    Har kollat in Matthew Dear nu men hittar mest slö minimal med fulsång ovanpå.


    EDIT: köpte några audion-låtar dock. "Just fucking" är verkligen ljuvligt ful och svängig på samma gång. Lite väl slö, dock.

  35. #35
    sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran
    Katsuragi: Har plockat ham ett par nävar låtar av NerViolence nu.. bra grejer, även om det mesta går 5bpm för hastigt.

    Jag plockade hem en bit som går under filnamnet ROHR,_Tony_&_PAUL_BIRKEN_present_PROFESSOR_PLURBY_ &_DOCTOR_E_TARD_-_Glowstick_IV.mp3 också, något ni känner igen? Tungdunk med en massa störa inslag. Jag gillade inte övriga låtar på den tolvan, dock.

    Dessutom plockade jag hem en låt av Bill Youngman som heter "Tunnelvision". Vet ännu inte om jag gillar den.. hursom är fjärdedelspulsen är inte tillräckligt markerad för att jag ska kunna stoppa in den i mitt blivande set.

  36. #36
    nihad
    Matthew Dear är Audion .. kolla in Kisses samt Pong för fultechno .. sen är de väl bara att pitcha upp =) hehe ..

  37. #37
    sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran
    Jo, jag hängde med på att det är samma person. Under namnet Dear gillar jag inte hans grejer, dock. Kisses och Pong är handlade. Fast jag gillar "Just fucking" bäst.. den är väldigt mycket för flö bara. Nåväl, vi får se vart det här tar vägen.

    Tack för tipsen, jag tar gärna fler.

  38. #38
    två andra vogel-favoriter: esquina del sol, och "comes" från skivan absolute time

  39. #39
    sensorama
    Här har du en riktig fultechnorökare.
    http://www.discogs.com/release/21431

    "One of Christian Vogel's hardest records. The initial noise that assaults the ears gives way to pulsating drums and interesting transitions. Definitely a records to pick up!"

  40. #40
    jagtror99
    jagtror99 är inte uppkopplad
    jagtror99s avatar
    Senior
    en gammal klassiker är ju annars björn svin.. mand över bord och cars suck..

    cepe

  41. #41
    hosse1
    om justice kom in i tråden så kan jag tipsa om Guns'n'Bombs , och om det uppskattades så är nästan allt från institubes, para one, surkin, osv också helt underbart, samma med det mesta från ed banger, kolla även upp datA och yuksek
    fransk hype oui oui!

  42. #42
    moenia
    moenia är inte uppkopplad
    moenias avatar
    Veteran
    Justice? Åh, dom är ju så bra! Har lite svårt att hitta dom bara...

  43. #43

  44. #44
    moenia
    moenia är inte uppkopplad
    moenias avatar
    Veteran
    tack, hosse!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •