Resultat 1 till 39 av 39

Ämne: RMI Harmonic synthesizer?

  1. #1
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage

    RMI Harmonic synthesizer?

    Har suttit och klurat ett tag på additiv-syntesen i RMI Harmonic Synthesizer _egentligen_ fungerar eftersom jag gärna skulle vilja klona/emulera arkitekturen i min Nord Modular.

    Nån som vet?!?

    http://www.jarrography.free.fr/detai...php?id_equip=7

  2. #2
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Vet inte om detta är till någon hjälp.

    Från Harmonic Synthersizer broschyren:
    "The Harmonic Synthesizer - a precise approach to synthesis. You are given accurate control of waveforms by Digital harmonic Generators [2 digital oscillators with 16 sliders for producing frequencies 1x to 16x]. At your command are relative intensities of all overtones to beyond audibility! Each of the two digital harmonic generators produce an independent audio output for exotic contrasts in stereo. Preset waveforms can be selected or mixed with the generators for instant changes. Dynamic effects are created by voltage-controlled filters with low-pass, band-pass, and high-pass mixable outputs. [The envelope generator for the VCF is very strange on the Harmonic Synthesizer. It has a knob to select "Sweep Up", Sweep Down" and another knob for time.] Intricate melodic and rhythmic "sequencer" patterns are created by holding chords. Digital circuitry insures tuning stability and "drift-free" performance. The controls are rugged. The case is tough. RMI enjoys a history of building trouble-free instruments."

    Lite väl övergripande kanske.

  3. #3
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Hittade det här också som jag tyckte var intressant, särskilt delen "AM & FM control" som har varit delen som jag inte kopplat riktigt tidigare:

    http://machines.hyperreal.org/manufa...es/RMI-HS2.GIF

    Annars är väl grundtanken med själva "Digital Harmonic Generator" ganska rättfram: 16 sliders som var och en kontrollerar mängden harmoniska och disharmoniska övertoner. Det är mest själva AM/FM-biten som är kruxet...:/

  4. #4
    rymdeko
    rymdeko är inte uppkopplad

    Veteran
    Hade samma tanke när jag hade min NM. Mytomspunnen, cool och jäkligt ovanlig är den iaf. Har bara hört Jarres och lite demolåtar från tillverkaren.

    En kille har gjort en vst på den för Reaktor. Men han delar inte med sig av den. Försökte få lite tips från honom men han vill inte..

    http://www.xs4all.nl/~jschurer/jums/rmiharmonic.html

  5. #5
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Airwolf
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En kille har gjort en vst på den för Reaktor. Men han delar inte med sig av den. Försökte få lite tips från honom men han vill inte..
    http://www.xs4all.nl/~jschurer/jums/rmiharmonic.html
    Just det, letade efter den där siten igår. Tack för länken, nu har jag i alla fall en panelbild att klura efter. Fast jag ser ingenstans där det står att den är gjord i reaktor, hur har du kommit fram till det?

  6. #6
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    OK. När jag kollade på hans Vocoder 5000 fattade jag grejjen:

    "I've spent a few hundred hours just tuning the filters since Reaktor's values are _not_ the real measured values"

  7. #7

    Redaktör
    Det borde gå att bygga, antingen med sinusoscillatorer eller smidigare med sinusbanken. Ett snabbt bygge med filter och lfo landar runt 65%, så polyfoni är möjlig. FM & AM-delen verkar bara vara vibrato och tremolo, men lfo:erna går kanske snabbare än man tror?

  8. #8
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Hittade en radda porrbilder för närmare studier:
    http://www.matrixsynth.com/blog/media/RMI/RMI7380023589


  9. #9
    rymdeko
    rymdeko är inte uppkopplad

    Veteran
    Kroffe: Tack för de bilderna. De var nya för mig,
    Jag visste att den är gjord i Reaktor för att han sagt det själv. Tycker att han kommer hyggligt nära orginalljuden med den även om han med största sannolikhet inte har 100% koll på orginalets funktioner och ljud.

    Du får kanske försöka hitta någon av de tre ägarna i Europa som har en riktig och fråga. Jean Michel Jarre (om han nu har kvar sin), Zanov och Stephen Parsick.

  10. #10

    Redaktör
    Min (kanske överdrivet cyniska?) inställning: är inte grejen med många av de här ovanliga syntarna just ovanligheten i sig snarare än att de låter särskilt bra. Ljudexemplen på sidan (okej, emulerade och inte från originalet) låter som vilken annan digital/additiv synt som helst.

    Ratta övertoner är kul ett tag, sen brukar man inse rätt fort att det är ett ganska opraktiskt sätt att göra ljud på.

    Hmm, det där lät kanske onödigt negativt, men jag skulle tro att det är intressantare och användbarare att bygga något mer avancerat än en RMI-klon. (Dela på jämna/udda övertoner tex, så att du kan kontrollera dem separat.)

  11. #11
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av false messiah
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hmm, det där lät kanske onödigt negativt, men jag skulle tro att det är intressantare och användbarare att bygga något mer avancerat än en RMI-klon. (Dela på jämna/udda övertoner tex, så att du kan kontrollera dem separat.)
    Det är väl klart att det går att bygga andra roliga saker med Nord Modular (och tro mig: det gör jag), men jag tycker det är kul att försöka sig på att emulera synthar jag annars aldrig skulle få chansen att spela, som ex VCS3. Lite "torrmjölksvarning", men what the heck, det handlar främst om att sätta upp mål för sitt patchande...

  12. #12
    Clase
    Clase är inte uppkopplad
    Clases avatar
    Veteran
    Additiv syntes ær ju inte så krånglig. Tænk er de 16 harmonierna som staplar, som en skyline før en stad ungefær. Saken ær den att eftersom man kan høja och sænka "byggnaderna" så ær det møjligt att bilda en sågtand, eller en pulsvåg, eller sinus osv (med små hack i, eftersom 16 staplar inte ær så mycket. 10 st har en hammond till exempel). Hursomhelst, før att se sambandet mellan skylinen, byggnaderna och vågformen så får man tænka sig i vilken linje de stæller sig i.

    Om man vill førstå additiv syntes mer så kolla in impOscar, dær man ser sambandet vældigt bra. Den har dessutom tillræckligt høg uppløsning att det ska vara vært att jobba additivt.

    Hoppas någon førstod trots att jag skrev på norsk.

  13. #13

    Redaktör
    kroffe: förstår helt poängen med emulering (använder själv en Reaktor-kopia på VCS3 rätt ofta), men just en del av de här tidiga digitala burkarna känns rätt primitiva med dagens mått.

    Clase: du tänker rätt, fast tvärtom.

    Som jag fattar det med RMI:n så kontrollerar man övertonerna och inte vågformen (även om de två hänger ihop). En sinusvåg har inga övertoner, så då räcker det med att höja grundtonen (regel 1). Vill man göra en pulsvåg höjer man alla udda övertoner, för sågtand alla jämna. Höjer man alla ska det i teorin bli brus, men det blir det nog inte med 16 övertoner till förfogande.

  14. #14
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Hittade i följande i Googles cache ifrån en diskussion om RMI på jarre.net:

    "I own a RMI LP Demo dated from 1973, here the sound of RMI Keyboard Computer and Harmonic Synthesizer :

    Introduction :
    Everything you hear on this record was recorded LIVE in REAL TIME by ONE PERSON.

    Composer : CLARK FERGUSON
    Keyboardist : CARLO CURLEY
    (last track is improvised on strings part)

    STRINGS - The Keyboard Computer opens with Linear Swatooth #SPG3001, stereo Chorus and Long Attack. Vibrato is added with the Touch Bar. A descending (Harmonic ?) synthesizer cello line enters, then an ascending sequence is programmed while a chord is "latched" on the Keyboard Computer.

    PEDAL STEEL - Sliding effects are accomplished by the Pitch Bender Pedal. Quick changes between guitar and organ sounds are created by the Channel Two pedal. French Horn #R1184, Cornopean #R1012, Spanish Trumpet #R1254 and Barpfeife #R1349.

    BELLS - Fixed waveform "B" for bell is used with Percussion, Sustain and Chorus. Chorus creates a difference in tuning of about 2 Hz between the left and right channels.

    VOICES - Cards used: Vowel Female "AH" #V1001 and Vowel "OO" #R1333. The large cathedral-like reverb effect is created by increasing the envelope attack-release time.

    BOOGIE BASS-Bass line and percussion are "sequenced" in stereo on the Harmonic Synthesizer. "Blue notes" are created on the Keyboard Computer by the Pitch Bender pedal.

    FIDDLE & BANJO-Chords are held on the Harmonic Synthesizer while the individual notes are "sequenced" (Harmonic sequences are created by holding a chord on keyboard). Fiddles sliding up to pitch are accomplished by the Keyboard Computer Pitch Bender pedal.

    FUNKY WAH-Staccato attack of Pulse Width 1/16 #SPG2002 produces a rich reedy sound. Keyboard Computer Chanel Three is fed to the Harmonic Synthesizer Filter input. "Wah" effects are created by the filter pedal.

    RANDOM SCALE-Eight notes of the A Major scale are "wedged" on the Harmonic Synthesizer. Placing the Harmonic Synthesizer in the Random Mode causes the notes to be played in random order, providing a varying tonal and rhythmic background for Keyboard Computer.

    PIPE-ORGAN-Fixed waveform from the Keyboard Computer were used including flute, string and reed choruses with mixtures. Near the end the "pedal part" is played on the Harmonic Synthesizer Left Voice. Finally, a "state trumpet" is heard on the Harmonic Synthesizer Right Voice.
    (this demo uses both synths at max of their possibilities : 3 (KC) + 2 (HS) output/audio channels used)

    MANDEL DOES IT-Full use is made of Channel Three and the Pitch Bender. A rapid percussive arpeggio is programmed on the Harmonic Synthesizer as a background. Filter "sweeps" are used as accents.
    (Filter "sweeps" is a unique feature of Harmonic Synthesizer).

    NON PIPE-ORGAN-You know what we mean. Characteristic keying noise and percussion are created by card #F3186. #1184 produces a typical setting. Rotating speaker effects are created by Chorus and the Vibrato Touch Bar.

    JAZZ FLUTE-Card used-Jazz Flute #F2335. Twelfth harmonic is percussed rapidly to create "over-blowing" transients. Fundamental and other harmonics on card #F2335 are delayed by Slow Attack mode.

    RECORDER AND HARPSICORD-Alto Recorder #F2065 is heard with slight vibrato on channel two (no vibrato). Quick changes are made with the pedals.

    MOMENT MUSICALE-Schubert-Percussive accompaniement on Keyboard Computer. Solo line is played alternately on the Harmonic Synthesizer Left and Right Voices.

    NOEL-Daquin-Flutes and harpsichord are the main instruments. Light bells are "sequenced" at random on the Harmonic Synthesizer.

    Happy listening."


  15. #15

    Redaktör
    <elak>
    låter förvånansvärt likt vilken Casio-hemkeyboard som helst
    </elak>


  16. #16
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    OKi. Dax att göra ett seriöst försök! Så här ser patchen ut:



    Och så här låter den. Först en berömd sekvens ifrån Oxygene 5 och ser ett försök till sololjudet i Oxygene4. Just det sista är inte riktigt rätt, men jag utgår från att magin i ljudet i RMI Harmonic Synthesizer är just kombinationen av additiva oscillatorer i kombination med ett filter som går att multitappa på lågpass, högpass och bandpass samtidigt.

  17. #17
    Clase
    Clase är inte uppkopplad
    Clases avatar
    Veteran
    Nu är jag inte haj på JMJ, men det där var ett riktigt fint ljud faktiskt. Vad duktig du är på additiv-syntes i nord modularen. Visste inte att man kunde göra det i den på det sätt som du gjorde. Nu måste jag fixa så jag kan greja med min nord modular ordentligt.

  18. #18
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Tja...känner mig inte helt säker på att jag gjort rätt vad det gäller den "rent" additiva delen. Frågan är hur ljudet verkligen genereras i orginalet - har inte 100% koll på harmoniska övertoner, men tror jag gjort ganska rätt. Spectraloscillatorn i NM gör egentligen samma jobb, fast utan att man har individuell koll på varje övertons amplitud.

  19. #19
    rymdeko
    rymdeko är inte uppkopplad

    Veteran
    Snyggt jobb med Oxygene V. Oxygene IV var inte så likt...men tänk på att Jarre använde betydligt mer karaktär från en Electric Mistress flanger än RMI:n på just det ljudet. Har du testat att få till dén där "noise-percussion-grejen" som ligger och "klappar" i Oxygene V?

  20. #20

    Redaktör
    Jag tror att de flesta additiva syntar inte bara jobbar med oktavmultiplar utan också med övertonerna däremellan, men hur det är med RMI har jag inte en aning om. Det vill säga: övertonerna är 1x, 2x, 3x, 4x osv istället för 1x, 2x, 4x, 8x, osv.

    Angående patchen: man sparar lite cpu på att använda sig av FM Sine Bank istället för sinusoscillatorn (och dessutom kan man använda sig av färre mixers också).

  21. #21
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av false messiah
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tror att de flesta additiva syntar inte bara jobbar med oktavmultiplar utan också med övertonerna däremellan, men hur det är med RMI har jag inte en aning om. Det vill säga: övertonerna är 1x, 2x, 3x, 4x osv istället för 1x, 2x, 4x, 8x, osv.
    Angående patchen: man sparar lite cpu på att använda sig av FM Sine Bank istället för sinusoscillatorn (och dessutom kan man använda sig av färre mixers också).
    Aha...det skulle förklara vad alla 16 reglarna på RMI gör, för annars skulle det innebära att man kontrollerade övertoner upp in absurdum. Nåja, exprimenterar lite med sinusbankerna och antar att du menar nånting sånt här:


    Har inte tid att ta fram något välljudande exempel just nu, kommer senare.

  22. #22

    Redaktör
    Ja, jag menar något sånt där.

    Förutom oscillatorfrekvenserna: testa att köra 1x, 3x, 5x, 7x, 9x, 11x på den ena och 2x, 4x, 6x, 8x, 10x, 12x på den andra. (Glöm inte att trycka av muteknapparna också.)

    Separata envelopes (möjligen valbara med en switch) för de båda oscillatorbankarna kan kanske vara användbart också, men det har jag inte testat själv.

  23. #23
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Gah! RMI Harmonic är så jäkla porrig och nu finns en till salu på ebay:
    http://cgi.ebay.com/Roland-Juno-106-...QQcmdZViewItem

    kolla bilderna!

  24. #24
    Steve
    Steve är inte uppkopplad

    Veteran
    ojojoj en av de få syntar som ger mig seriöst villha behov

    Undra vad den landar på, jag gissar 7000 dollares

  25. #25
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Läcker patch... vill herrn dela med sig tro... ?
    Min NM vill ha mat!

  26. #26
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Läcker patch... vill herrn dela med sig tro... ?
    Min NM vill ha mat!
    Självklart! Ska försöka komma ihåg att dumpa över den när jag är i studion ikväll...

  27. #27
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Nån som har koll på vilka intervall tex. Kawai K5000's övertoner låg på? Var ju jäkligt många övertoner i den (512 eller 256?), måste legat ganska tätt...

  28. #28

    Redaktör
    Enligt Vintage Synth Explorer är det 64 övertoner per röst, plus ett 128bands-formantfilter. Så en gissning är upp till 32:a övertonen plus halvorna däremellan? (1, 1.5, 2, 2,5, osv upp till 32)

  29. #29
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Ja just det, var ju "bara" 64. Det var mycket då, jämfört med K4 o dyl.

    Blandade nog ihop det med någon mjukis...

  30. #30
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    K5000 kan även dubbla antalet övertoner genom att allokera upp en extra röst.. så 128 per röst som mest. Eller kunde man t om allokera upp med ännu flera röster?

    Det här är en typiskt sådan synt som jag varit väldigtväldigt intresserad av en lång tid men ändå aldrig köpt. Tappat sugen helt nu.

  31. #31
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Nä, ju jäklar blev jag sugen att ta tag i den här patchen igen efter att ha lyssnat på RMI demo-skivan igen:

    RMI Boogie Bass

    Det är en aura uråldrig stordator a la 70-tal över det här ...

  32. #32

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    K5000 kan även dubbla antalet övertoner genom att allokera upp en extra röst.. så 128 per röst som mest. Eller kunde man t om allokera upp med ännu flera röster?
    Ett ganska vanligt knep när det gäller additiv syntes. Kruxet är snarare kontrollmöjligheteroch snedstämningar av varje överton, och då börjar det genast bli krångligt och processorhungrigt.

    Det här är en typiskt sådan synt som jag varit väldigtväldigt intresserad av en lång tid men ändå aldrig köpt. Tappat sugen helt nu.
    Den kan göra väldigt konstiga ljudmattor och har ett ganska udda och brutalt filter vad jag minns, men det känns som du har syntar som klarar av den biten.

  33. #33
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Självklart! Ska försöka komma ihåg att dumpa över den när jag är i studion ikväll...
    OK. Det blev ingen studio ikväll, men jag hittade tre versioner av patchen på en backup jag hade hemma. Har ingen riktig koll på hur de låter, men det är ju bara att testa:

    RMI harmonic I
    RMI harmonic II
    RMI harmonic III

    enjoy!

  34. #34

  35. #35
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    "You have tried to access a page reserved to users who have buying and/or selling rights and these rights have not yet been granted to your user name, or have been revoked."

    Men jag tolkar det som att det ligger en RMI på VEMIA?

  36. #36
    rymdeko
    rymdeko är inte uppkopplad

    Veteran
    En sådan skulle man ju haft. Fast jag tvivlar på att den är värd priset.

  37. #37
    Steve
    Steve är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    "You have tried to access a page reserved to users who have buying and/or selling rights and these rights have not yet been granted to your user name, or have been revoked."

    Men jag tolkar det som att det ligger en RMI på VEMIA?
    o ja, det gör det...och i eftermiddags då jag länkade den var den fortfarande billig.

  38. #38
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Fick en liten idé nu på jobbet och blev tvungen att starta upp G2-demon, vilket i sin tur resulterade i denna:
    http://www.acc.umu.se/~amber/mm/nord.../rmi_test.pch2

    Låter kanske inte helt likt orginalet eftersom jag inte har möjlighet att jämföra och fila nu, men grundtanken tror jag är riktig; att sequencern/arpegiatorn på RMIn i Oxygene part V triggar bägge kanalerna samtidigt där ena gör basen och den andra gör det perkussiva som varieras med LFOn mot amplituden (kallas trembolo på RMIs frontpanel)...

    Ska testa att applicera detta på min G1-patch sen vid tillfälle...

  39. #39
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Fick idén att det kanske skulle vara möjligt att programmera liknande ljud med DX7an i köket också - och visst, kanske inte rakt av men:

    http://www.acc.umu.se/~amber/mm/oxy5_dx7.mp3

    ...slingan sequencad från TR-505 och leaden är Suzuki-orgeln.

Liknande ämnen

  1. steelphone synthesizer
    Av Steve i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2016-05-24, 21:24
  2. Synthesizer.com
    Av Steve i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 57
    Senaste inlägg: 2011-09-08, 08:36
  3. Total Harmonic Distortion - Gratis samplingar
    Av Katzenjammer i forum Övrig mjukvara
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-04-13, 16:57
  4. Solaris synthesizer
    Av Demokid i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-02-14, 14:37
  5. Välja synthesizer :S
    Av wildem i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 50
    Senaste inlägg: 2007-09-21, 14:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •