Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: ISRC kod som privatperson - hur?

  1. #1
    Per Samuelsson

    ISRC kod som privatperson - hur?

    Är det någon som vet hur man gör för att få tillgång till ISRC koder som privatperson. Man ansöker ju om de hos ifpi och ansökan kan i undantagsfall beviljas om du är privatperson i avvaktan på bolagsbildning. Men om man inte tänkt bilda bolag då?

    Eller är ISRC koder överflödigt på en egenbekostad CD (pressad från glasmaster).

  2. #2
    ChrisSnyder
    det kostar ju lixom 500 spänn att bli reggad där ... är väl inte så mkt för att kunna ha hur många koder som helst ..

  3. #3
    Dee
    Dee är inte uppkopplad
    Dees avatar
    Senior
    Om det är onödigt är väl mest en fråga för ifall du räknar med att bli spelad mycket på radio samt för att sälja musiken online då många kräver ISRC kod.

    Enklaste tipset är väl att kolla med något bolag, som du helst känner, om de kan låna ut en kod till dig.

    D.

  4. #4
    Per Samuelsson
    Citat Ursprungligen postat av ChrisSnyder
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    det kostar ju lixom 500 spänn att bli reggad där ... är väl inte så mkt för att kunna ha hur många koder som helst ..
    Nä, kostnaden är ju inte problemet, snarare det faktum att endast bolag kan registrera sig - det är problemet som jag försöker komma runt.

  5. #5
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Vaddå, ska dom ha in din F-skattesedel?
    Fejka ett bolag, går inte det? Blir koderna ogiltiga om inte bolaget visar sig existera?
    Eller regga ett hobbybolag. Man ska väl inte lämna in deklarationer för dom, om det inte finns någon omsättning, är det inte så det funkar?
    Få någon annan som har bolag att regga sig och använd dennes registreringsuppgifter?

    ...a ba spåna lite

  6. #6
    Martin Pettersson
    Martin Pettersson är inte uppkopplad
    Martin Petterssons avatar
    Veteran
    Om det verkligen inte går att lösa utan ett företag och du känner ett enormt behov av att skaffa en ISRC-kod så kan vi säkert ordna det via mitt musikproduktionsbolag. Alltså, att vi låtsas att mitt bolag ska ge ut skivan. Skicka ett PM om du vill diskutera en sådan lösning!

  7. #7
    Per Samuelsson
    Citat Ursprungligen postat av Martin Pettersson
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om det verkligen inte går att lösa utan ett företag och du känner ett enormt behov av att skaffa en ISRC-kod så kan vi säkert ordna det via mitt musikproduktionsbolag. Alltså, att vi låtsas att mitt bolag ska ge ut skivan. Skicka ett PM om du vill diskutera en sådan lösning!
    Jag fick just napp hos en kollega som kan hjälpa till med kodningen, men tack Martin för erbjudandet!

  8. #8
    johanagebjorn
    Vad är ISRC-kod, är det typ strecckod?

  9. #9
    Per Samuelsson
    ISRC koden läggs in vid masteringen och hjälper till att identifiera en låt när den spelas i tex radio. I Sverige funkar nog radio-rapporteringen väldigt bra ändå, men ISRC kod kan vara bra vid utlandsspelningar. Här finns mer info. http://www.ifpi.se/01.site/09.isrc/isrc_allm.htm

  10. #10
    johanagebjorn
    Tack för info!

    "ISRC koden skrivs in digitalt på CD-skivan i samband med mastringen." - ingenting som är aktuellt när det gäller vinylreleaser alltså?

  11. #11
    Stefan Aronsson
    Stefan Aronsson är inte uppkopplad
    Stefan Aronssons avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av johanagebjorn
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack för info!

    "ISRC koden skrivs in digitalt på CD-skivan i samband med mastringen." - ingenting som är aktuellt när det gäller vinylreleaser alltså?

    Nej, det stämmer. Vi gav nyligen ut en vinyl med FAP på eget bolag och då behövs alltså ej ISRC-koder. Däremot är det aktuellt att ha om man samtidigt säljer låtarna som MP3, som vi också gör med samma release.

  12. #12
    Per Samuelsson
    Intressant, men hur gör man för att få med koderna på mp3'or?

  13. #13
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Per Samuelsson
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Intressant, men hur gör man för att få med koderna på mp3'or?
    Finns ju ID3v2-tags. Det är iofs inte en del av den första originalspec'en på formatet mp3, uppfunnit av fraunhofer, men används och stöds flitigt av mjuk och hårdvara.
    Sen finns ju vattenmärkning i ljudet, men jag har bara hört skit om det där, ljudmässigt.

    Fälten som är fördefinerade i ID3v2 är:

    Title
    Artist
    Album
    Year
    Genre
    Comment
    Composer
    Orig.Artist
    Copyright
    URL
    Encoded By

    I dom flesta kan man skriva precis vadsomhelst.

  14. #14
    Stefan Aronsson
    Stefan Aronsson är inte uppkopplad
    Stefan Aronssons avatar
    Senior
    Vi har skrivit i koderna "bredvid" låtarna, så att säga, med våra MP3-shoppartners Klicktrack och Nimson. Där fyller man i koderna för varje låt separat.

  15. #15
    Per Samuelsson
    Aha, coolt då har man lärt sig något nytt idag - tack Stefan!

Liknande ämnen

  1. Vad i h--e är ISRC-kod bra till?
    Av Soulmachine i forum Utgivning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-04-10, 23:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •