Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: External instruments

  1. #1
    Dee
    Dee är inte uppkopplad
    Dees avatar
    Senior

    External instruments

    Tjena!

    En sak som jag verkligen gillar är external instruments, och även external effects, i Cubase. Begränsningen som finns är dock att varje External Instruments måste ha en egen ingång på ljudkortet. Så ifall jag har 8 ingångar kan jag max köra fyra externa synthar i stereo.

    Det finns det ju nu synthar, som t.ex. Roland och Korgs nya, som kommer upp som en VSTi i Cubase men i själva verket styr en extern synth. I princip samma sak och metod. Skillnaden med dessa är att man kan koppla synthen till t.ex. en mixer och sedan in i datorn. Eller inte in i datorn alls för den delen.

    Mitt problem är att jag skulle gärna vilja använda metoden med External Instruments i Cubase men koppla flera av de externa syntharna till en mixer så att de sedan delar ett stereopar på ljudkortet.

    Jag har läst på i manualen kring External Instruments men hittar ingen möjlighet att göra det på och har testat lite men ej fått det att fungera men jag tycker att det verkligen borde gå att få att fungera.

    Är det någon som har en lösning på detta?

    Undrar,
    D.

  2. #2
    pereds
    Citat Ursprungligen postat av Dee
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tjena!

    En sak som jag verkligen gillar är external instruments, och även external effects, i Cubase. Begränsningen som finns är dock att varje External Instruments måste ha en egen ingång på ljudkortet. Så ifall jag har 8 ingångar kan jag max köra fyra externa synthar i stereo.

    Det finns det ju nu synthar, som t.ex. Roland och Korgs nya, som kommer upp som en VSTi i Cubase men i själva verket styr en extern synth. I princip samma sak och metod. Skillnaden med dessa är att man kan koppla synthen till t.ex. en mixer och sedan in i datorn. Eller inte in i datorn alls för den delen.

    Mitt problem är att jag skulle gärna vilja använda metoden med External Instruments i Cubase men koppla flera av de externa syntharna till en mixer så att de sedan delar ett stereopar på ljudkortet.

    Jag har läst på i manualen kring External Instruments men hittar ingen möjlighet att göra det på och har testat lite men ej fått det att fungera men jag tycker att det verkligen borde gå att få att fungera.

    Är det någon som har en lösning på detta?

    Undrar,
    D.
    Har du installerad de två extra patcharna?

    Per

  3. #3
    Dee
    Dee är inte uppkopplad
    Dees avatar
    Senior
    Jag installerade den sista nu i förra veckan och har faktiskt inte testat efter det, fungerar det nu alltså? Det vore ju lysande, ska testa i eftermiddag!

  4. #4
    pereds
    Jag har inte testat själv... men det var en massa strul med utgångarna med externa effekter innan jag installerade patcharna... det är förmodligen en början...

    Per

Liknande ämnen

  1. Synka Oberheim DMX med external clock?
    Av kyaal i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-08-20, 01:15
  2. Tidning: Virtual Instruments
    Av lasselu i forum Allmänt om musik
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-10-01, 14:42
  3. Native Instruments REA
    Av Katzenjammer i forum Övrig mjukvara
    Svar: 61
    Senaste inlägg: 2006-09-23, 15:25
  4. Electric Instruments 2 XT
    Av imported_Patbos i forum Övrig mjukvara
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2005-05-06, 11:15
  5. Audioeffekter på VST instruments?
    Av Mutedstar i forum Cubase & Nuendo
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2004-03-24, 17:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •