Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 1 2 3 SistaSista
Resultat 61 till 120 av 126

Ämne: Ableton Live 6

  1. #61

    Redaktör
    Fast det står "september 2006" och inte "1 september 2006" på Abletons hemsida, så det kan nog dröja ett tag till.

  2. #62
    Clase
    Clase är inte uppkopplad
    Clases avatar
    Veteran
    Äsch...man får väl hoppas lite? :P Tror knappast det kommer den sista september faktiskt, kommer det innan den 15 september så har jag tur anser jag trots allt.

    Lite kul att de kommer ut med en ny version varje år faktiskt. De är produktiva känns det som.

  3. #63

    Redaktör
    beta 13 är uppe, och Ableton har utökat antalet testare med 300. Så något får man uppenbarligen för att man hänger framför datorn en fredagskväll.

  4. #64
    Clase
    Clase är inte uppkopplad
    Clases avatar
    Veteran
    Hur kommer man med i gruppen? hittar inte på sidan just nu... (sitter på jobbet för övrigt och suckar)

    Edit: Ah crap! Nu fattar jag varför det inte funkar. Mitt Live 5 är inte registrerat på mitt abletonkonto och det verkar som att jag har 2 st konton, eftersom jag inte kan registrera 5'an på mitt konto så kan jag inte heller komma åt beta-testningen.... suuuuuuck....

    Edit 2: Yes! Kom på att jag har ett gammalt ableton-konto kopplat till min gmail...nu kom jag med i beta-testen!

  5. #65
    Clase
    Clase är inte uppkopplad
    Clases avatar
    Veteran
    Min beta är för övrigt giltlig fram till den 15 september, så vi kan nog utesluta att version 6 kommer till alla oss dödliga inom dess.

  6. #66
    Arete
    Arete är inte uppkopplad
    Aretes avatar
    Veteran
    Hihi, jag fick också en beta :-D

  7. #67
    Clase
    Clase är inte uppkopplad
    Clases avatar
    Veteran
    Vad kul Arete! Jag gissar att vi är minst tre nu på 99an som har den (för jag hoppas att FM passade på att sno åt sg en också).

    Sampler är riktigt avancerad. kommer ta mig lång tid innan jag klurar ut hur den funkar, helt klart. Plötsligt fattar jag varför somliga lägger ut tiotusentals kronor på dem...

  8. #68
    Arete
    Arete är inte uppkopplad
    Aretes avatar
    Veteran
    Jag måste bara säga en sak.... Midikontroll!!!! PORR!!!

    Fy fan vilka sköna grejor man kan göra när man låter en ratt styra 10-15 variabler i olika syntar och effekter!!! Det är ju underbart!!



    *Aretes plånbok kommer nog att bli ledsen när live6 släpps ;-)*

  9. #69
    timothy
    timothy är inte uppkopplad
    timothys avatar
    Veteran
    Laddar ner betan nu. Trodde jag var alldeles för sent ute.

  10. #70

    Redaktör
    Clase: jag blev mot min vilja faktiskt rätt imponerad av Sampler. Men jag får se om jag köper den eller ej, rätt stor del av poängen med en sampler är ljudbiblioteket och det får man ju inte utan att betala ännu mer. Hade Sampler gått att använda i andra program hade det varit en annan sak, nu känns det som en rätt stor nackdel.

    Arete: min plånbok är redan ledsen. Eller kanske snarare glad eftersom jag redan uppgraderat till det lägre priset.

  11. #71
    Arete
    Arete är inte uppkopplad
    Aretes avatar
    Veteran
    Ska ge sampler en ordetnlig duvning under veckan och se om jag gillar det. Jag är egentligen rätt anti samplers av nån anledning (mest för att jag aldrig orkar bygga något samplinsbibliotek).

  12. #72
    Arete
    Arete är inte uppkopplad
    Aretes avatar
    Veteran
    Whey! Live6 har en grej som jag länge suktat efter; Man kan exportera alla spår på en gång!! :-D

  13. #73
    Trinodia
    Här sitter en till som kom med i expansionen av beta testar cirkeln

    Att ha fått testköra en låt som i normala fall tog mer än 100% i cpu och få den att köra i runt 50-60% istället när nu Live 6 nytjar dual core är ju som att ha köpt en ny dator (när iofs nu datorn är mer eller mindre ny ändå)

    Tack för det Ableton nu måste jag ju bara betala de 1000 spänn (eller vad de nu va) för uppgraderingen när den fulla kommer, fram tills dess blir det testning och testning och åter testning...

    Har iallafall inte hittat några buggar än men inte hunnit hårdtesta heller med proddning utan bara kört lite normal djmixning på 4-5 kaneler...

    Har ni andra hittat några buggar att snacka om?

    //Trinodia

  14. #74
    Clase
    Clase är inte uppkopplad
    Clases avatar
    Veteran
    Förvånadsvärt lite buggar faktiskt. Har iofs inte byggt upp något nytt projekt utan bara kört gamla live 5 och 4 projekt och det flyter på hur fint som helst. Är grymt imponerad faktiskt. Alla moduler låter jättefint och känns jättebra.

    Sampler kommer nog bli väldigt nyttig för mig som använder mycket hårdvara, och framför allt monomachine. Har kommit på att om jag spelar in ett spår från monomachine så kan man transponera och timestretcha i Live senare vilket innebär att det bara är till att antingen spela in spår för spår eller hela patternet (om det är samma ton på alla toner) och editera i efterhand. Tror dock att sampler kommer göra det hela ännu mer avancerat och öppna till fler möjligheter.

    Tror dock att jag kommer köpa den boxade versionen ändå för att få samplingarna. Använder inte så mycket avancerade stråkar osv att det tvunget till att vara stora bibliotek för att det ska funka, däremot så är det skönt att veta att man har så man klarar sig någorlunda i varje fall. Vill höra ljudemos innan dock.

  15. #75
    Arete
    Arete är inte uppkopplad
    Aretes avatar
    Veteran
    Kan bara hålla med om att det flyter göttemos. Har mest trixat med midikontrollerna och lekt runt, inte stött på några buggar än vad jag märkt.

  16. #76
    Clase
    Clase är inte uppkopplad
    Clases avatar
    Veteran
    Jag har inte lyckats få samma ratt att sköta flera parametrar. Någon (arete?) som kan göra en lite guide till hur man gör? (Iofs inte hunnit kolla så mycket på den biten än)

  17. #77
    Arete
    Arete är inte uppkopplad
    Aretes avatar
    Veteran
    det är ju bara att assigna precis som vanligt, samma ratt kan styra alla parametrar i hela jevfla programmet :-) Får upp en kontrollruta till vänster där du kan ställa in hur varje parameter ska reagera på ratten också... POWER!

  18. #78
    imported_Patbos
    Är inte beta-testare, men måste bara säga... ableton gänget är så grymma... lyssnar verkligne på sina kunder, o att de slänger in det folk vill ha, oavsett om det är standard eller ej, eller ens är uppfunnet än...

    Ableton is tha shit!

  19. #79
    Arete
    Arete är inte uppkopplad
    Aretes avatar
    Veteran
    Vilket påminner mig om att jag borde lägga fram lite förslag på saker jag verkligen skulle vilja se :-)

  20. #80

    Redaktör
    Det är nog lite sent till v.6.

    Själv skulle jag vilja se två enkla saker: komboutgång för kanal 7 & 8 i Simpler (eftersom man oftast använder dem för hihats), och ett kortkommando för att visa/dölja envelopesfönstret.

    Har inte hittat några (upprepbara) buggar, vilket iofs känns bra med tanke på stabiliteten. Har fortfarande inte bestämt mig om Sampler, men avvaktar nog ett tag.

  21. #81
    timothy
    timothy är inte uppkopplad
    timothys avatar
    Veteran
    Nu är beta testet öppet för 300 användare till, bara så ni vet!
    Jag gillar den nya deep freeze funktionen och att det funkar mycket bättre att styra live med en modular G2 numera. Jag saknar däremot att det inte finns färdiga verktyg att för att rita automationskurvor. Borde vara enkelt att fixa tycker man ju.

    Jag jobbar på en patch till G2 där man med padsen från en MPC kan styra mute, solo, upp -ner -höger och vänster i session view, trigga clips och scenes. Med mackie control emulation funkar detta automatiskt på alla kanaler utan att behöva mappa först. Volym reglarna måste man tyvärr mappa dock.

    En ny icke officiell feature som jag inte har hunnit testa "automatsik mapping" kanske gör detta arbete onödigt? Se här http://www.ableton.com/forum/viewtop...asc&highlight=

  22. #82
    Arete
    Arete är inte uppkopplad
    Aretes avatar
    Veteran
    Såg just att EQ'n är uppgraderad, finns nu åtta band :-D

  23. #83
    Clase
    Clase är inte uppkopplad
    Clases avatar
    Veteran
    Jupp, och den jobbar i stereo på ett annat sätt nu också vilket gör den väldigt kompetent. Ibland kan det vara bra att smalna av de nedre registerna så att de hamnar näst intill mono, medan man låter de högre frekvenserna bre ut sig till höger och vänster till exempel. Väldigt bra och jäkligt trevlig att använda!

  24. #84
    Box
    Box är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    nått som blir tuft med sexan är funktionen för att frysa alla spår på sammagång:P det saknar jag nu i 5an

  25. #85
    Clase
    Clase är inte uppkopplad
    Clases avatar
    Veteran
    Tufft att frysa alla spår samtidigt? Snarare praktiskt än tufft.

    Nu kan det inte vara många dagar kvar! Jag gissar att version 6 släpps den 29 september. När gissar ni?

  26. #86
    Arete
    Arete är inte uppkopplad
    Aretes avatar
    Veteran
    3:e oktober!

    Senaste betan fungerade skitdåligt för mig, midisequencerna hackade sig fram och bråkade.

  27. #87
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    men din dator dog ju oskså efter du använde live!... hihi

  28. #88

    Redaktör
    kallback var i närheten, så det räknas inte. Till och med Volles maskintrumma lade ju samma kväll. (fast jag ska kanske inte säga något, samplingarna han fick av mig dödade ju hans mpc...)

    Själv har Live 6 rullat på utan problem för mig. Nu börjar jag bli sugen på den riktiga versionen.

  29. #89
    timothy
    timothy är inte uppkopplad
    timothys avatar
    Veteran
    Senaste betan nr 19 är öppen för alla.

  30. #90
    olke
    olke är inte uppkopplad
    olkes avatar
    Veteran
    yes! ska testas ikväll

  31. #91
    olke
    olke är inte uppkopplad
    olkes avatar
    Veteran
    men.. det står på deras sida att live ska komma i september 06..
    känns som att det är dags nu då mao.

  32. #92

    Redaktör
    Senaste betan är "release candidate 4" om jag minns rätt, så det börjar väl närma sig riktigt släpp. Inom ett par dar, max en vecka skulle jag tro.

  33. #93
    olke
    olke är inte uppkopplad
    olkes avatar
    Veteran
    bra, bra

  34. #94
    Arete
    Arete är inte uppkopplad
    Aretes avatar
    Veteran
    Fast sen beta16 och framåt så har jag haft problem med att UI:t är grymt segt när man är i midieditorn. Ljudmotorn går som vanligt, men hela UI:t (mätare och positionsstrecket) hackar fram, speciellt när man ritar. Mycket irriterande.

  35. #95
    Mårre
    Mårre är inte uppkopplad
    Mårres avatar
    Veteran
    Studentpriser har satts iallafall och
    Live 6 is on the way!

  36. #96

    Redaktör
    Och nu är det släppt. (pressmeddelande)

  37. #97
    peter80
    peter80 är inte uppkopplad
    peter80s avatar
    Senior
    Är det nån här som har köpt studentversionen på live nångång??
    Jag undrar om man kan köpa det i ens vanliga musikaffär eller måste man beställa via dem direkt.

  38. #98
    Clase
    Clase är inte uppkopplad
    Clases avatar
    Veteran
    Ah! Så var man uppgraderad till version 6! Så jag har längtat! Nu kommer jag nog bara behöva laptopen med mig på spelningar och känna mig helt bekväm med det.

  39. #99
    Clase
    Clase är inte uppkopplad
    Clases avatar
    Veteran
    Vafan...hur får jag bort fullscreenläget? Råkade knappa in det och nu får jag inte bort det....

  40. #100
    salrip
    Citat Ursprungligen postat av Clase
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vafan...hur får jag bort fullscreenläget? Råkade knappa in det och nu får jag inte bort det....
    doh! F11 är den magiska knappen. hade också problem med det där, var tvungen att avaktivera exposé (som använde F11) för att det skulle funka

  41. #101
    Clase
    Clase är inte uppkopplad
    Clases avatar
    Veteran
    Tack! Det löste biffen!

  42. #102
    avart
    avart är uppkopplad nu

    Veteran
    ...går man ner i nedre högra hörnet så går det att komma ur fullskärm också... (no need to deactive the wonderful exposé...)

  43. #103

    Redaktör
    Eller ctrl-F11 om man vill kunna använda Expose.

  44. #104
    Richard Olsson
    Eller konfigurera om Exposé till andra snabbknappar, eller till skärmhörnen, vilket jag tycker är smidigast.

  45. #105
    kallback
    f11 har varit standard sedan urminesstider vågar ni inte trycka på grejjerna (?) testa med browsern du surfar med nu

    iaf .. non som kör live får gärna överbevisa att det e ett bra prog, tycker det mesta sög när jag testade v4 tror jag - fans ju för i helsike inga audiovertyg?

    satt dessutom med en fet glashinna mellan mina fingertoppar och det som skedde på "andra sidan" kändes det som

    (t o m reason kändes närmare - fast det suuuuger det med på sitt sätt - snacka fulmidi bara och det går inte att använda till nått vettigt?)


    \\AUDIOgreppom grejjerna, right?


    diggar att manipulera direkt i vågformerna -- inget tafatt skal emellan -- hamnar för långt bort då←

  46. #106
    nihad
    jens >> ingen bryr sig om att överbevisa ngt egentligen, seriöst om du vill leva i dåtiden så fine, allt behöver inte passa alla .. jag ska iaf köpa live sexan om några veckor för jag älskar arbetssättet ..

  47. #107
    Clase
    Clase är inte uppkopplad
    Clases avatar
    Veteran
    Angående expose så är jag nybörjare för mac...forstod inte riktigt var för det inte hände någonting i live när jag tryckte på F11, men å andra sidan hade jag bara live uppe. Använder det väldigt lite dessutom.

    Jens: Audioverktyg? Finns ju hur många som helst ju! Vad var det som du kände att du saknade i version 4? Saknar man nåt så kan man lägga till i tredjepartspluggar också. Det enda jag saknar är en plåtreverbsemulator som är bra.

    sedan är jag förvånad över att du ens läser trådar om Ableton när du inte gillar det. Jag kollar liksom inte in reason eller logictrådar för det ger mig inte så mycket.

  48. #108

    Redaktör
    Det har inte hänt så mycket i arbetsväg mellan Live 4 och Live 6, så gillade man inte det förut så kommer man nog inte att gilla det nu. Fast jag tror att det i kallbacks fall handlar mer om att komma överrens med gränssnittet än att funktionerna inte finns där, för det är ganska lätt att knåda om ett ljud till något helt annat. Men acid+jomox verkar ju funka och då finns det väl ingen anledning att byta.

  49. #109
    nihad
    själv tyckte jag att jomoxen var riktigt pain in the ass burk, lät inget vidare ... machinedrum däremot var skitfett ..

    nåja, för min egen del så blir det ableton live och ett motu ultralite om två veckor .. myyyyyyyyyys pyyyyyyyyys ..


    btw, har nån av er orkat kolla in vad man kan göra med options.txt script?

  50. #110
    olke
    olke är inte uppkopplad
    olkes avatar
    Veteran
    Yaaay!
    Köpte igår.
    Det mest påtagliga för mig, som nyss skaffat en core 2 duo-burk, var prestandaökningen. Samma projekt som sugit runt 90% processor (sprakade och hade sig när jag spelade upp de tyngsta delarna), var nu nere i runt 30%.
    Jobbade bara nån timma igår, men hittade flera användbara småförbättringar. Tex duplicering av kanaler, dynamic tube för att värma upp vissa element, EQ8 känns som en mer solid EQ, filbrowsern kändes snabbare osv.
    Uppgradering från version fem kostade mig 99 euro, vilket känns ok.

    Minuspoäng att man "Sampler" är standalone och kostar extra. Snålt tycker jag. Men, men. Jag har svårt att bli sur på ableton, för dom gör så mycket rätt.

  51. #111
    nihad
    coolt, jag har en core duo laptop i planerna till vinter/vår ... coolt med sån stor prestandaökning ..

    vad hade du för dator innan?

  52. #112
    olke
    olke är inte uppkopplad
    olkes avatar
    Veteran
    Ökningen jag jämförde med var alltså bara "internt" på min nuvarande processor.
    En core 2 duo, 2,17ghz.

    Utan core 2 duo stöd så låg processorn på närmre 80-90% (sprak förekom).
    Samma processor, men med fullt stöd för dual-core - så gick samma "loop" ner till ~30% förbrukning

    Tidigare hade jag en dell laptop, pentium m centrino, 1,4ghz. Den hade inte kunnat köra det alls
    reaktor och tunga reverbvst:s osv

  53. #113
    nihad
    cool, det var en sån jag tänkte skaffa .. core duo .. vad är det för dator, äpple?

  54. #114
    Bo-Kaj
    Bo-Kaj är inte uppkopplad
    Bo-Kajs avatar
    Senior
    Ableton.Live.v6.0.1 - går tyvärr att ladda ner på warez sidor nu.

  55. #115
    Richard Olsson
    Citat Ursprungligen postat av newbie
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ableton.Live.v6.0.1 - går tyvärr att ladda ner på warez sidor nu.
    Äsch, jag tycker inte det är "tyvärr". Det skadar ju ingen egentligen att folk laddar ner det. Det ger bara fler möjligheten att testa det.

  56. #116
    olke
    olke är inte uppkopplad
    olkes avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av nihad
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    cool, det var en sån jag tänkte skaffa .. core duo .. vad är det för dator, äpple?
    Nope.
    PC.
    Intel Core 2 Dou, 2,13 ghz..

    Här är den exakta konfigurationen


    1st Asrock CONROEXFIRE-ESATA2 S775 I945P DDR2 ATI CF SATA2 GBL (moderkort)
    1st Kingston DDR2 1GB PC5400/667MHz CL5 (minne)
    1st Antec NSK4400-EC Minitowerlåda 380W nätdel (låda med nätdel)
    1st Logitech OEM Internet Pro Keyboard Black
    1st Maxtor Maxline III 250GB 16MB cache 7200rpm SATA-II (hårddisk)
    1st Asus Geforce 6200LE 64/256MB Turbo Cache, PCI-Express, TV-Out/DVI (dåligt & billigt grafikkort)
    1st Intel Core 2 Duo E6400 2,13GHz S775 FSB1066 2MB Cache Boxad med fläkt (processor)
    1st NEC ND-4570 DVD-RW 16X RAM 5X IDE Bulk Svart

  57. #117
    nihad
    ah, trodde det var en bärbar variant ... ser sweeet ut ... undrar bara om det är nån direkt skillnad på prestanda mellan core 2 duo på de stationära o bärbara ...

    de heter typ Txxxx ist för Exxxx

    blev fett OT nu, hehe ..

  58. #118
    olke
    olke är inte uppkopplad
    olkes avatar
    Veteran
    Känns som att det alltid är lite bättre klös i en stationär burk.. kanske primärt för att man har råd med "mer"..

    Men jag tror den största skillnaden är att laptopvarianterna är mer energisnåla.. Sen om det innebär lägre prestanada vet jag inte.

    Min laptop har ju centrino-teknik, alltså processor klockar sig efter behov.
    Kör man notepad så ligger processor på 80mhz, kör man live så ligger den och pendlar mellan 800 och 1400 kanske.
    Men det gjorde ju att det blev ojämnt, och om man krämade på för länge så blev den såsmånigom överhettad.. och när det väl hänt var det inte kul att producera längre.

  59. #119
    nihad
    klart stationär alltid är bättre för samma pengar ..
    jo, frågan är ändå om det inte är bra nog för ens behov liksom, hehe ..

    jag har en långsiktig plan på att vara helt mobil nämligen, hehe ..

  60. #120
    olke
    olke är inte uppkopplad
    olkes avatar
    Veteran
    hehe. vänta några år tills du kan köra ableton live på mobiltelefonen då

    Nädå. Men jag tror att core 2 duosarna kommer funka hur bra som helst. Även om det skulle bli halva kraften av vad jag har i min stationära burk, så är det tillräkligt.
    Och det kommer inte bli halva, utan snarare lika bra. Om du kör live 6 dvs.

Liknande ämnen

  1. Om Ableton live 7 LE
    Av HEK i forum Ableton
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-11-02, 19:22
  2. Ableton Live och VST
    Av neriks i forum Ableton
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-10-15, 23:57
  3. Ny mac å Ableton Live
    Av HEK i forum Ableton
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2008-06-21, 19:41
  4. Ableton Live 5
    Av lait i forum Ableton
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2005-08-09, 01:34
  5. Ableton Live 4
    Av krank i forum Ableton
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2005-04-18, 02:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •