Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Testa din hörsel.

  1. #1
    Electroboy
    Electroboy är inte uppkopplad
    Electroboys avatar
    Veteran

    Testa din hörsel.

    Tja.
    Jag satt och googlade efter lite testljud för hörlurar, så snubblade jag på denna vanliga hörseltesten instället:
    http://www.phys.unsw.edu.au/~jw/hearing.html

    EDIT: Testen är framtagen för hörlurar.

    Läs och följ dom angivna varningarna!!!!!

    Var rädd om din hörsel, ok.


    Påminner om den som man får på en vanlig hälsokontroll... Eller den kontrollen jag får iallafall.


    30Hz is sweet

  2. #2
    Bobbski
    Bobbski är inte uppkopplad
    Bobbskis avatar
    Veteran
    Höh, tonen på 30 Hz är säkert kul om man har högtalare som klarar av att spela upp den. Jag får peta upp mina monitorer nästan i bott för att de ska ge minsta sken av att ens försöka spela den

  3. #3
    Oberfunker
    Oberfunker är inte uppkopplad
    Oberfunkers avatar
    Veteran
    Hmm ... intressant ... inte helt lätt ... och därför lite osäkert resultat ... men man kan i alla fall testa lite sådär ungefär. Min kurva såg ganska "normal" ut, enligt vad jag kan förstå, men jag hörde - överraskande nog - knappt den översta tonen. Brukar ha väldigt känslig hörsel när det gäller högre toner ... men det där har väl med åldern att göra. Och bara för att jag nu ser sämre måste det inte innebära att jag hör lika bra som Stålmannen

  4. #4
    Arete
    Arete är inte uppkopplad
    Aretes avatar
    Veteran
    Hmmm... Vet inte hur mycket jag vågar lite på det där :-) Om det stämmer så har jag som bäst hörsel vid 8khz.

  5. #5
    Dalleponken
    Dalleponken är inte uppkopplad
    Dalleponkens avatar
    Veteran
    Huga! Mina högtalare fick sig en räjäl omgång med lågbasen. Det var knappt att jag hörde den högsta diskanten, fick dra upp väldigt högt.

  6. #6
    Electroboy
    Electroboy är inte uppkopplad
    Electroboys avatar
    Veteran
    Testan är framtagen först och främst för hörlurar.

    For best results you will need reasonably good quality headphones that enclose your ears completely and seal out external noises. Ordinary loudspeakers, and especially the small ones that come with computers, have such poor response, particularly at low frequency and are so much affected by interference effects and resonances that results obtained with them are useless. They may also be damaged by low frequencies.

  7. #7
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Annars kostar ett riktigt hörseltest typ 250kr hos en audionom, det känns som att olika hörlurar och ljudkort har rätt stor inverkan på testet.... Själv vill jag knappt veta hur jag hör.... tror man skulle bli paranoid och asrädd och helatiden tänka på det...

  8. #8
    Dalleponken
    Dalleponken är inte uppkopplad
    Dalleponkens avatar
    Veteran
    Jag har ett pip i öronen hela tiden som låter som om det vore ungeför 16 KHz.

Liknande ämnen

  1. Hur testa oscilloskop?
    Av enapa i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2009-08-14, 06:51
  2. Testa mickar!
    Av simonwa1 i forum Inspelning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-08-13, 16:25
  3. Frågor om Mixning med nedsatt hörsel!
    Av joakimi i forum Mixning & mastring
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2006-05-11, 18:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •