Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Djävla fördröjning gnager bak i min hjärna

  1. #1
    papawasarodeo

    Djävla fördröjning gnager bak i min hjärna

    Alltså, precis köpt macbook o logic express. Testat lite olika buffer size. Men till och med nere på 32 blir det en fördröjning (detta vet jag med säkerhet eftersom jag kan mixa det rena inljudet med software monitoring genom en monitor mix-ratt på mitt externa ljudkort) är det så det är eller är det något som är fel. Ska fördröjningen verkligen vara hörbar ända nere på 32?!?!?!

    Hjälp mig. Kan inte få ro med detta. Sån där jobbig känsla av: de där ny sakerna jag köpt funkar de inte som de ska eller?

  2. #2
    Dalleponken
    Dalleponken är inte uppkopplad
    Dalleponkens avatar
    Veteran
    Jag tror att man faktiskt kan höra fördröjning vid en buffer på 32. Tror tom att det går att uppfatta fördröjning på ännu mindre buffer. Jag kanske inbillar mig, men jag tycker att jag hör skillnad på 16 och 6 ms som jag kör nu.

  3. #3
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Om du mixar signalerna är det klart att det hörs, då får du fasfel.

  4. #4
    kallback
    32 e ju tokhörbart ja
    ~e lite kräsen i o f s





























    the instances of a type artifact are artifacts in a narrow sense

  5. #5
    encore
    encore är inte uppkopplad
    encores avatar
    Veteran
    Jag tror i och för sig att papawasarodeo menar 32 samples buffer size - vid 44.1 kHz rör det sig om 0.72 millisekunders latency. Det borde inte kunna höras.

    Kanske finns det en hörbar latency i kopplingen mellan dator-externt ljudkort. Vad är det för externt ljudkort du kör med?

  6. #6
    Claes
    Claes är inte uppkopplad
    Claess avatar
    Veteran
    0.72ms motsvarar ett avstånd från ljudkällan till örat på knappt 25cm. Tänk på hur långt du har till högtalarna som du lyssnar genom - så blir det nog uppenbart att en sådan fördröjning är ganska meningslös att fundera över...

  7. #7
    eskimo
    eskimo är inte uppkopplad

    Veteran
    Däremot ska du som sagt inte ta lyssning från två ställen, för då kan det låta skumt.

  8. #8
    papawasarodeo
    Citat Ursprungligen postat av Peter H
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om du mixar signalerna är det klart att det hörs, då får du fasfel.
    känns inte bara som ett fasfel. men det kanske det är. om jag trummar snabbt på bordet känns det iaf som ljudet blir dubbelt i bemärkelsen dubbla slag, men fasfel kanske kan skapa den illusionen?

  9. #9
    papawasarodeo
    Citat Ursprungligen postat av eskimo
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Däremot ska du som sagt inte ta lyssning från två ställen, för då kan det låta skumt.
    jo, jag vet, men äh, faan det är ett spöke för mig det här i vart fall

  10. #10
    papawasarodeo
    Citat Ursprungligen postat av Claes
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    0.72ms motsvarar ett avstånd från ljudkällan till örat på knappt 25cm. Tänk på hur långt du har till högtalarna som du lyssnar genom - så blir det nog uppenbart att en sådan fördröjning är ganska meningslös att fundera över...
    Det kan inte vara något fel som gör att fördröjingen blir längre då?

  11. #11
    papawasarodeo
    Citat Ursprungligen postat av encore
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tror i och för sig att papawasarodeo menar 32 samples buffer size - vid 44.1 kHz rör det sig om 0.72 millisekunders latency. Det borde inte kunna höras.

    Kanske finns det en hörbar latency i kopplingen mellan dator-externt ljudkort. Vad är det för externt ljudkort du kör med?
    Det är ett lexicon omega (usb).
    har en usb-hubb imellan också. kan det ha någon inverkan?

  12. #12
    papawasarodeo
    Citat Ursprungligen postat av kallback
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    32 e ju tokhörbart ja
    ~e lite kräsen i o f s
    menar du 32 buffer size nu?

    kan tillägga att det är det lägsta man kan gå i logic

  13. #13

    Redaktör
    Runt 1-2ms är den minsta möjliga fördröjningen man kan uppfatta om jag minns rätt, men det beror också på vad det är för ljud, om det har tydlig attack eller ej.

    Sen får du dubbla siffran vid inspelning eftersom signalen ska ut från datorn också, och använder man tex midiklaviatur kan de vara rätt sega de med och lägga till mer fördröjning. Dessutom (för att förvirra än mer) har vissa ljudkort fasta buffrar som är rätt stora, så bara för att det står 2ms i mjukvaran behöver inte det vara den faktiska fördröjningen.

    Och som Claes påpekar finns det fördröjning redan i ljudets hastighet (1meter är ungefär lika med 3ms fördröjning), så man ska kanske inte bekymra sig allt för mycket om det. Vill du verkligen får ner fördröjningen kör du 96kHz i datorn, då mer än halveras latencyn (å andra sidan går det åt mer cpu).

  14. #14
    perkaby
    Du råkar inte ha någon inserteffekt på kanalen då? Vissa pluggar kan ge rätt bra med latency..., logics pitch correction tex.(varför man nu skulle ha den på vid inspelning...hmm)

  15. #15
    papawasarodeo
    Citat Ursprungligen postat av perkaby
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du råkar inte ha någon inserteffekt på kanalen då? Vissa pluggar kan ge rätt bra med latency..., logics pitch correction tex.(varför man nu skulle ha den på vid inspelning...hmm)
    Compressor och EQ

Liknande ämnen

  1. fördröjning på effektpluggar
    Av monkeystrike i forum Logic
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-06-17, 22:15
  2. God Djävla Jul
    Av 18db i forum Allmänt om musik
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-12-25, 15:26
  3. Fördröjning
    Av josefsson i forum Cubase & Nuendo
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-12-07, 17:05
  4. Fördröjning i SX
    Av Scott Parsley i forum Cubase & Nuendo
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2004-05-12, 15:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •