Sidan 5 av 40 FörstaFörsta 1 2 3 4 5 6 7 8 9 15 ... SistaSista
Resultat 241 till 300 av 2397

Ämne: x0xb0x

  1. #241
    Frebrik
    Frebrik är inte uppkopplad
    Frebriks avatar
    Veteran
    Hmm, jag förstår, men det går förstås lika bra att ha det som det är nu, tryck DONE, välj start/slut eller var du skall spara, tryck DONE igen. Vad gäller shifta mellan play/edit är man fast med att hålla nere R/S, byta, släppa upp R/S, allt annat betyder något.

  2. #242
    kallback
    kool med R\S grejjen den e vettig!


    nej alltså man spar inte ut step-pattern loopar! det hela ska bara vara en realtids grej -- eller missförstår jag nu...

  3. #243
    Frebrik
    Frebrik är inte uppkopplad
    Frebriks avatar
    Veteran
    Du missförstår, jag försökte bara förklara att i edit-mode så är det DONE, välj plats, DONE, i play-mode är det DONE, start+slut, DONE. Det blev lite luddigt, medges.

  4. #244
    kallback
    ang shafflet & PREV\NEXT för att skifta step fram tillbaka i tid .. det går ju i realtid . så e du efter eller före med skiftet - att flyta noterna i tid-knuff (det låser\spar inget!) - så blir det ju massa snubbel

    greppar inte riktigt ` play-mode är det DONE, start+slut, DONE' vad gör du då?
    Senast redigerat av kallback den 2007-08-18 klockan 23:44.

  5. #245
    kallback
    hmm hur får man mer metallsträngat ??
    - har just nu ingen aning <troligen skulle det plinga bättre om febriks plektrum>
    nylonträngat spelat med plastsked för slides → ljudkort\mp3\öra :\

  6. #246
    Frebrik
    Frebrik är inte uppkopplad
    Frebriks avatar
    Veteran
    Haha, juste mandolin, den låter verkligen nylonsträngad. Nylon-sokkan...

    Min förklaring blev om möjligt ännu luddigare ser jag nu. Jag tänkte använda DONE både i play- och i write-mode. I play-mode för att sätta loop-punkter, i write-mode för att spara(som nu). I play-mode görs det i realtid, i write-mode både när den spelar eller står still.

    Undrar om du inte behöver tweaka ditt filter för att få mer metall i lådan? Jag tycker det låter lite filtrerat/dämpat om nylon-sokkan.

  7. #247
    Frebrik
    Frebrik är inte uppkopplad
    Frebriks avatar
    Veteran
    Jag satt i natt och kodade lite i min blåa sokka.

    RAS-momentana: check
    tap-tempo->temporatten: check
    shaffel på prev/next: check
    live-edit: check
    spara på valfri plats: check
    valfria looppunkter på done: check(en bugg kvar)
    nudge på prev/next+done?: kommer

    Hittills har allt fått plats utan att jag har tagit bort funktionalitet. Jag funderar på att se till att det går att byta pattern med MIDI-kommando, koden finns redan, men då kommer det att bli tveksamt om det får plats.

    Kallback: jag skulle behöva en testpilot...

  8. #248
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Åh. Ni har det så roligt med era sokkor. Och en annan får inte vara med och leka!

    Ingen som har fått något bekräftelse e-mail än? Limor sa att jag skulle få mitt snart. Men det verkar dröja..

  9. #249
    Frebrik
    Frebrik är inte uppkopplad
    Frebriks avatar
    Veteran
    Det stod något om strul med leveransen av någon transistor, kan vara det...

  10. #250
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Ja, såg det nu! Tack för infon. Får hoppas det släpper snart och att man är en av de lyckliga 64:a som får en i run#6!

  11. #251
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Fick svar om att det stod fel på websidan angående vilka som borde fått svar än, så jag står kvar på väntelistan. Hoppas också på att man är med i omgång #6, och besked så snart som möjligt!

  12. #252
    kallback
    febrik jag beta-testar gärna din nyskrivna F\W <fotswett?>, NAIS!
    - jaou , det där med att hålla på DONE kanske inte så tokigt \ en vanesak troligen!
    - ang nylon-mandolinen .. jo filtret håller lite damping...(var inte fullt pådrag på vare sig cutoff\envmod\resonance) + genom tascam mixern låter det lite annorlunda \\ milt sagt (-- hörde även en bugg fr audacity -- det e nåt delay på mp3an + skitgnitter)

    → men en grej jag tänkt på är att sokkan släcker\dämpar inte frekvenserna i filtret som jag önskar -- nåt låter `fel' och har ingen aning hur man trixar med det... borde köra en operation på det i.a.f...+ få det att öppna mer också, ett vidare frek-spann

    \\ ampen på monoUt e ju pajj eller snarare tokdämpat -- gainar man så fiser det lite från det jaxet också - så det e inte heldött
    Senast redigerat av kallback den 2007-08-22 klockan 18:38. Anledning: «elitedit»

  13. #253
    Frebrik
    Frebrik är inte uppkopplad
    Frebriks avatar
    Veteran
    Juste, slå en pling när du har lust att pysa över.

    Det är bara nudge-grejset kvar att fixa, lagade buggen nyss. Du får berätta hur du vill ha det med det. Hur det skall funka bland annat... Hoppar man över ett steg respektive tar om ett steg?

    Jag körde just ett pattern, lade på lite shaffel, loopade det från 8->1, dvs baklänges, drog över till edit medans den rullade, lade till ett par slides, sparade på annan plats, drog tillbaka till play, tog bort loopen så att den gick framlänges igen och böt till ett annat pattern utan en hicka någonstans. Roligt!

  14. #254
    kallback
    nais!!

    för mig går alla kvällar denna veckan bra för att mötas upp (eller blev lite jam just)

    nudge
    frammåt hoppar över ett steg
    bakåt tar om samma
    -- det e väl enklast att fixa det på så vis?


    → kan vara bra om vi kör i grejjer och testar på min CPU <hämtar upp den> och inte använder Volantiz <som sitter i nu>...ska höra när det går bra att hämta...
    Senast redigerat av kallback den 2007-08-22 klockan 20:04.

  15. #255
    Frebrik
    Frebrik är inte uppkopplad
    Frebriks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kallback Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    nais!!

    för mig går alla kvällar denna veckan bra för att mötas upp

    nudge
    frammåt hoppar över ett steg
    bakåt tar om samma
    -- det e väl enklast att fixa det på så vis?


    → kan vara bra om vi kör i grejjer och testar på min CPU <hämtar upp den> och inte använder Volantiz <som sitter i nu>...ska höra när det går bra att hämta...
    Jag kan inte på fredag, annars funkar allt.

    Ah, det var så, jag lade till så att man verkligen hoppade i tiden, men det blev lite dåligt. Det går ju att göra med loopningen som jag har lagt till, fast lite omständigt. Jag skall koolla hur jobbigt det verkar att fixa. Låter lätt.

    Tja, i princip är det ju ingen skillnad mellan CPU:erna, men jag antar att Volantiz vill ha en fungerande till sin, kanske med ett SokkOS i?

  16. #256
    Frebrik
    Frebrik är inte uppkopplad
    Frebriks avatar
    Veteran
    Förresten, vi kanske skall mötas upp alla tre så att båda CPU:erna blir friska? Min utrustning är ju helt mobil så jag kan ta mig någonstans om det skulle vara så.

  17. #257
    kallback
    fasen fredag hade varit bäst ju så hade volle kunna hänga på!
    - snakkade med honom och vill gärna testa\snacka lite kring grejjerna oxå

    ja nudge kanske ska kicka in efter att den börjar om <first step \ i loop>
    <jep, det låter inge vidare om man har shaffel och dunkar in prev\next som sagt>
    Senast redigerat av kallback den 2007-08-22 klockan 20:12.

  18. #258
    Frebrik
    Frebrik är inte uppkopplad
    Frebriks avatar
    Veteran
    Mmmm, nudge blir märkligt om man hoppar framåt ett steg på sista steget eller bakåt ett steg på första om man inte monterar hängslen och skärp i koden för hanteringen, det finns det inte plats för, jag har ca 40 bytes ledigt just nu... Hmmm, kanske räcker förresten... skall fundera på saken.

  19. #259
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Vad säger ni om måndag annars?

  20. #260
    kallback
    fasen hörru F
    - det kommer bli rekordelig kräftskiva med det hemmastickade~sokkorna!
    - peppad som fasen efter snakk

  21. #261
    kallback
    volle, jag funderar på att åka över i morgon, ta med din sokka till F och peta i OSet
    - kan ju ses på fredag sen ändå



    \\ - måndag funkar ju i o f s också för kooperativet för min del
    Senast redigerat av kallback den 2007-08-22 klockan 21:26.

  22. #262
    Frebrik
    Frebrik är inte uppkopplad
    Frebriks avatar
    Veteran
    Juste bild, rätt färger och allt.

    Måndag kanske funkar, skall kolla lite.

  23. #263
    kallback
    som det e nu hittar jag inga direkta buggar för användare <ska forska hårt efter dom>
    - haha så tjusigt att loopa fram\baklänges mellan steps mitti patterns
    - kliva över till play\write\play och fiddla etc
    - känns som en nyskola i genren med shaffel dessutom

  24. #264
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    fan, jag som tyckt det verkar svårt/hitech att bygga en, så börjar ni modda modermodemet i dom nu med... hyper...

  25. #265
    Frebrik
    Frebrik är inte uppkopplad
    Frebriks avatar
    Veteran
    Jepp, den enda nödvändiga modden som är kvar nu är att skära ut ett ölöppnar-format hål i bakstycket så att man kan öppna flaskor med den...

    Volantiz sokka funkar bra dessutom, den behöver bara stämmas och få det där feta glappet fixat i ljudutgångarna.

  26. #266
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Underbart!
    Snackade med kallback senast igår om att byta ut de där flatkablarna.. det är väl de som glappar antar jag?

  27. #267
    Frebrik
    Frebrik är inte uppkopplad
    Frebriks avatar
    Veteran
    Mjo, antagligen, fast det är något som är galet med den vanliga audio out precis som på kallbacks maskin... Märkligt nog har jag inget glapp i någon av mina maskiner...

  28. #268
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Min är ganska så illa behandlad.. .. och dessutom mitt första lödprojekt sedan högstadiet. .. kan bero på det

  29. #269
    Frebrik
    Frebrik är inte uppkopplad
    Frebriks avatar
    Veteran
    Jo, jag fick ganska ingående beskrivningar på vad den har varit med om så det är lite förvånande att den tuffar på ändå. Jag tror att det bara är glapp för hörlursutgången, men att något är trasigt för den vanliga utgången precis som på kallbacks. För båda fungerade förut va?

  30. #270
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Jorå! Men det har alltid varit lite väl låg utnivå från den vanliga utgången.

  31. #271
    kallback
    det e en del buggar tyvärr -- !
    under LOOP MODE!
    Senast redigerat av kallback den 2007-08-24 klockan 17:25. Anledning: kanske ger sig efter det nämda!

  32. #272
    kallback
    Citat Ursprungligen postat av Frebrik Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jepp, den enda nödvändiga modden som är kvar nu är att skära ut ett ölöppnar-format hål i bakstycket så att man kan öppna flaskor med den...
    den modden kommer sist
    -- skiten ska fan inte slutta i kåpan så man dräller øl på sig själv ;]
    \\ - ORGvinkeln e okay -- så burkarna\flaskorna står där dom står lutade
    Senast redigerat av kallback den 2007-08-24 klockan 18:06. Anledning: testat -- men inte så vackert i vilken

  33. #273
    Frebrik
    Frebrik är inte uppkopplad
    Frebriks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kallback Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    det e en del buggar tyvärr -- !
    under LOOP MODE!
    Fixat, men det var dyrt, en extern deklaration och en if-sats kostade 32 bytes, det är bara 24 bytes kvar nu att leka med...

  34. #274
    manneokoko
    manneokoko är inte uppkopplad

    HAllå!
    VIlket OS är det du utgår ifrån? funkar DINsyncen? den funkade inte så bra i 1.04 men i senaste 1.05 ska den tydligen funka.

    RAS-momentana: check. -> vad betyder detta?
    live-edit: check -> betyder det här att man kan step-editera ett pattern medans Seq'en rullar? Det vore ju fantastiskt bra!

    Finns ditt OS att ladda ner nån stans?

  35. #275
    Frebrik
    Frebrik är inte uppkopplad
    Frebriks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av manneokoko Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    HAllå!
    VIlket OS är det du utgår ifrån? funkar DINsyncen? den funkade inte så bra i 1.04 men i senaste 1.05 ska den tydligen funka.

    RAS-momentana: check. -> vad betyder detta?
    live-edit: check -> betyder det här att man kan step-editera ett pattern medans Seq'en rullar? Det vore ju fantastiskt bra!

    Finns ditt OS att ladda ner nån stans?
    Jag tankade ner 1.05 och utgick ifrån det. Jag har faktiskt inte provat DIN-syncen särskilt ingående, får göra det någon dag, men det var minst en bugg som blev fixad i 1.05 som hade med DIN-sync att göra vad jag kunde se i change-loggen.

    RAS-momentana innebär att RAS-knapparna i play-mode är momentana(DOH!), i original så slår man på Rest, Accent eller Silde globalt med ett tryck och stänger av det med ytterligare ett tryck, i de flesta moddade OS till sokkan så håller man nere knappen för effekten och den stängs av när man släpper upp.

    live-edit är precis det du tror, man håller nere R/S och vrider funktionsratten, sedan släpper man upp R/S i edit-mode så kan man editera det pattern man håller på med, spara på en annan plats om man vill och sedan håller man inne R/S igen och vrider tillbaka till den play-mode man var i så fortsätter man bara. Allt utan att sequencern stannar såklart. Det funkar både med sokkan som master och som MIDI-slave, har inte provat med DIN-syncen än.

    Mitt OS håller på att kallbankas just nu, jag funderar på hur jag skall lägga upp det, antagligen kommer jag att utnyttja en person på ladyada-forumet så får man tanka OS:ett och/eller källkoden från hans sida. Jag skall försöka hinna med det nästa vecka.

  36. #276
    Frebrik
    Frebrik är inte uppkopplad
    Frebriks avatar
    Veteran
    Jo, jag vet inte om det har framgått särskilt tydligt, men jag har inte behövs ta bort någonting än så alla funktioner som finns i 1.05 standard finns kvar, men det börjar bli tight om utrymme. Jag funderar på att skriva om lite snuttar så att det tar mindre plats, det behövs för eventuella buggfixar och för att kunna debugga överhuvudtaget.

  37. #277
    kallback
    jag ser dig när jag står på knä! (bugar och bockar!)

    s.e.r.u.t.a.t.t.b.l.i.N.A.I.S~

    (jgb edit, stooor och fet bild) kallback stirrar på dig med lite keso på ögonbrynet -> http://www.chrishiggins.com/blog/arc...ona_insect.jpg
    Senast redigerat av jgb den 2007-08-25 klockan 12:35.

  38. #278
    avart
    avart är inte uppkopplad

    Veteran
    keso!

    ...men - när kommer "x0xb0x build service for x$$$"? (jag kan betala, men inte löda!)

  39. #279
    manneokoko
    manneokoko är inte uppkopplad

    live edit

    Jag fattar inte riktigt live edit.. i orginal OS (har bara testat 1.04) så går det ju inte att stepeditera när sequencern rullar, det går bara att spela in knapptryckningar "live" men man kan inte stega sig fram genom patternet och ändra/lägga till. Alltså att man kan ställa sig på tex. step 4 och sedan testa olika noter eller RAS och höra skillnaden för varje varv som seq'en åker (precis som editering med seq stoppad). Detta är enligt mig det sämsta med sockan.
    Innebär "live edit" bara att man kan byta mode eller har du även fixat så att man kan stega sig fram i patternet med sequencern igång ?

    Såg föresten att det var någon som skrotat Keyboard mode för att skrapa ihop lite mer bytes till extra funktioner. Tips.

    All heder åt dig som äntligen fixar ett ordentligt OS!

  40. #280
    Frebrik
    Frebrik är inte uppkopplad
    Frebriks avatar
    Veteran
    live-edit innebär just nu bara att du kan växla mellan play och edit utan att sequencern stannar. Det går ju trots allt att editera hela patternet även när seq rullar.

    Det låter inte alls svårt att få till det så att det går att trycka på next/prev även när den rullar för att på så sätt kunna ändra ett steg i lugn och ro i stället för att behöva tajma in precis det steget. Jag skall kolla upp det, det kan kanske upplevas som lite märkligt om man loopar en snutt i mitten baklänges och börjar step-editera eftersom man kommer att stega åt samma håll den rullar, tex 9-8-7-6-9-8-7-6-osv. Man kommer nog inte att kunna ändra längden på patternet heller medans den rullar.

    Vad gäller tipset att skrota saker så gör jag ogärna det av flera anledningar, bland annat för att jag använder keyboard-mode själv.

  41. #281
    Frebrik
    Frebrik är inte uppkopplad
    Frebriks avatar
    Veteran
    Hörni kallback och Volantiz, är måndag på för eran del? Det funkar för mig, än så länge...

  42. #282
    kallback
    fixat
    - känns läskigt
    - 2 sokka utveklare & en missbrukare under samma tak
    \\ - nu får man tänka till lite
    Senast redigerat av kallback den 2007-08-26 klockan 21:40.

  43. #283
    kallback
    6 oktaver e dokk lite vitalt för en mandolinist med egna pikkuper\plektrum

    \\ <bygger bla kickar av note~slide-okta

  44. #284
    Frebrik
    Frebrik är inte uppkopplad
    Frebriks avatar
    Veteran
    Jag kom på en grej jag vill ändra på, när man loopar och glömmer sätta en end-point så är det väl bättre att den får värdet ett i stället för noll som nu? Då kan man köra saker baklänges genom att bara snudda till done+16, så sätts end-pointen till 1. Man slipper också stutteringen på första steget då.

    Bra, dåligt?

  45. #285
    dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    lysande utveckling!
    Det var annat än på min tid!

    Kallback, du ska få din X0X025-skylt, har den på nyckelknippan!

    /d - först med momentan RAS?

  46. #286
    Frebrik
    Frebrik är inte uppkopplad
    Frebriks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av dar303 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    /d - först med momentan RAS?
    Klart du var först, även om jag tror att det alla provar som hackar lite är att flytta tap-tempo och göra RAS momentana...

  47. #287
    Frebrik
    Frebrik är inte uppkopplad
    Frebriks avatar
    Veteran
    Jag skall försöka hinna med att fixa de sista irriterande grejjerna i SokkOS:et nu i helgen så kan man slänga upp det någonstans till allmänt åtlöje/nertankning sedan.

    Volantiz: har du hittat något irriterande du vill ha fixat? Gör det själv då... , eller skicka ett PM som kallback gjorde.

  48. #288
    manneokoko
    manneokoko är inte uppkopplad

    2 buggar

    Hallå Frebrik!
    Som sagt stepeditering med rullande sequencer tycker jag är den mest saknade featuren, men jag har upptäckt ett par andra grejjer/buggar (i 1.04) som kanske är enkelt fixade, eller redan fixade i 1.05:

    * Sequencern glömmer att skicka note off till midi ibland om man stoppar den mitt i en not, vilket leder till att externa midiburkar styrda av x0xen hänger sig.

    *sequencern skickar inte ut mididata i pattern edit mode.

    //Manne

  49. #289
    Frebrik
    Frebrik är inte uppkopplad
    Frebriks avatar
    Veteran
    Ingen av de är fixade, jag har funderingar på att fixa det där med MIDI-out i edit-mode, det vill man ha...
    Hängande nötter via MIDI kan lika gärna beror på mottagaren vad jag vet, det är något jag har lärt mig leva med. (Även om det säkert är sokkan som inte alltid gör rätt i det här fallet.)


    Jag fixade precis så att det inte går att loopa utanför ett pattern och så att default-stop i en loop är 1 vilka båda var lite irriterande.

    Kvar att fixa är:

    MIDI-out i edit mode(running)
    rest skickas ut via MIDI

    kanske:

    slides missas ibland över MIDI
    step-editera i run-mode via prev/next (lite öknig)
    restart

    (Jag använder den här tråden som anteckningsblock...)

  50. #290
    kallback

    önskan \ mkt e done!

    loop utan end
    ska vara default pattern step length frammåt
    - om en loop inte får en `loop end' [DONE + `step' och DONE uppsläppt]

    realtids patt. edit - on the fly
    - man måste vara snabb här, jävligt rapp i fingrarna
    - gäller att hänga på när steppet före har triggats och kliver över till nästa (tänd lampa = sätt in PITCH+D\U\A\S)
    - live i 130bpm shafflat kan det vara trixigt - men annars inget problem ju!
    - <en höjdare hade varit att patt. edit låg 1 step före själva SEQ i tiden
    \\ -- dvs 1 step i pre delay -- med 2 step på sig att klämma in infon step 16+1=1, 1+2=2...kanske tänker tokigt >

    patt. step edit - on the fly
    [PREV\NEXT]
    - släck alla blinkande lampor vid tryck på någon av dessa knappar
    - utom det stepet man e inne och editera på
    - e rädd för att man får 70tals discokänsla av alla lamporna som visar den andra step-info annars, kan blir förvirrad...
    Senast redigerat av kallback den 2007-08-31 klockan 23:50. Anledning: tänker nog tokigt .. ! men låter det ligga och vila

  51. #291
    kallback
    en H\Wmod som jag känner för -- om det funkar - e att på nått vis hot-swoppa mellan olika trasistorer med en switsch. <Q8> Q9, Q10 för rappet\sladdret&dynamiken i soundet\vågformerna -- eller som gitarrister kanske säger `ska bara byta plektrum'



    \\ har dragit ur och satt i hot och det har funkat .. det klickar lätt och prasslar lite med rullande seq om inte en eller någon e i satt - kommer vara millisec tyst mellan bytena med switch + slippa öppna kåpan .. törs inte ha dem i sokkel på kranplåten helt öppet, men e ju ett alternativ kom jag på

    - kan nån säga att det e dumt innom kort <några dygn>
    - e beredd att köpa en påse just nu

    2SA733P junkie + 2SK30AO head!
    Senast redigerat av kallback den 2007-09-01 klockan 00:36. Anledning: köpa en liten påse plektrum [elit edit] fann några räkhandlare

  52. #292
    Frebrik
    Frebrik är inte uppkopplad
    Frebriks avatar
    Veteran
    apropå patt step edit on the fly, jag har funderat i samma banor, fast man vill fortfarande se de rullande dioderna som visar var i patternet man är just nu, sedan har man en med fast sken som visar vilket steg man editerar.

    Hmmm, det där med loop utan end, om man trycker på femman så vill du alltså loopa 5-end då? Det kan bli lite knivigt eftersom man inte vet hur långt patternet är förrän man spelat för långt eller kommit till steg 16. Man måste stega igenom patternet och leta upp slutet först, vet inte om det finns plats för det... Skall kolla på det i morogn.

  53. #293
    kallback
    apropå patt step edit on the fly, jag har funderat i samma banor, fast man vill fortfarande se de rullande dioderna som visar var i patternet man är just nu, sedan har man en med fast sken som visar vilket steg man editerar.

    japp!! håller med
    - klart man vill veta
    - jag var för ivrig och säga släck allt!!

    Hmmm, det där med loop utan end, om man trycker på femman så vill du alltså loopa 5-end då? Det kan bli lite knivigt eftersom man inte vet hur långt patternet är förrän man spelat för långt eller kommit till steg 16. Man måste stega igenom patternet och leta upp slutet först, vet inte om det finns plats för det... Skall kolla på det i morogn.

    NEJ ;]
    - om man tabbar sig och glömmer END-LOOP så ska det inte hända nån ting -- tuffar vidare bara enligt PM

    DONE + X + X <så e det confirmed idag>


    DONE + X <släpp upp done och så blir det punka från start loopen & vänder baklänges ner till 1 och studsar!>
    - där står vi nu i valet & kvalet hur man ska göra
    - men detta vill jag ska helt ignoreras av SEQ










    alltså jag vet inte vad som känns mest intuitivt!
    jag anpassar mig väldans rappt till gällande grejjer!
    men det ska vara lätt för användare att köra!


    \\99elitEdit i run mode | DONE kl12:52 ;]
    Senast redigerat av kallback den 2007-09-01 klockan 12:52. Anledning: sorry för all förvinng emellan - om det blev nån

  54. #294
    kallback
    ni övriga kan nog skita i detta då det e en delprocess i loopfunken ;]
    - ska skjola av 3 humpa mixtrar nu och bygga en snygg 16kanalare

    och byta PLEKTRUM~ i sokkan

  55. #295
    Frebrik
    Frebrik är inte uppkopplad
    Frebriks avatar
    Veteran
    DONE + X + X = loop
    DONE + X = ignore
    DONE = no loop

    Så har jag gjort det.

    Skall kolla på det där med MIDI-out i run-edit nu. Måste nog bryta ut lite kod för det, exakt samma grej görs redan för pattern-play.

    Det där med att resta:arna hörs i MIDI-play har jag just tagit upp på forumet, jag reggade mig där som "Sokkan". Blir lättare att trycka ut SockOS där då.

  56. #296
    kallback
    HYVENS på allt ovan!


    spånar lite öppet nu igen!!

    ehum hur kör man pattern CLEAR föresten -- eller behövs det??
    .. snabbt få RESTs på ett pattern och\eller on the fly med `CLEAR' som på tex TR-XøX

    8th note length \ kort & lång not? e det nåt folk vill ha <??> TIME MODE finns inte längre som på originalet...

    idag
    ¹note+slide, nästa step rest+slide (osv ... beroende på hur lång gaten ska vara)

    ²även med samma note + slide på efterföljande step \ repetera gällande gate \

    <eller blanda ovanstående + accent>


    →→→ dessa förfaranden låter annorlunda om man drar i env mod, decay + accent på min dosa iaf, ljuden rör sig inte på samma sätt i filtret etc



    kan man finna nått fiffigt sätt att få 8th length gate på noterna som inte pajjar accenterna
    - det e lite tokigt med slide-step före accent-step
    - ³ både sokkan & tb'n blir korthuggna och mutade med en slide före ett accent-step
    - om man tex vill ha en lång not mellan step 1-2 och sen vill ha fullaccent på step 3...eller lång mellan 7 och 14 och smälla på 15


    allt ligger lite i hur en själv drar och släpper strängarna på banjon

    ¹ fixed note pitch - med lång gate
    ² pitch bend mellan noter även - med lång gate
    ³ bygger attacken på detta vis för kickar och kaggar från sokkan\tb'n & stenhårda blir dom
    Senast redigerat av kallback den 2007-09-05 klockan 20:21.

  57. #297
    Frebrik
    Frebrik är inte uppkopplad
    Frebriks avatar
    Veteran
    Hmm, pattern clear kanske är en bra ide, borde vara aplätt, men behövs det egentligen? Är det inte bara att mangla in en bunt restar?

    Vad gäller timingen så saknar de flesta kloner vad som finns i originalet, dvs både black och white timing eller vad det heter. ML-303:an har det, man kan växla mellan original- och clone-mode vad gäller timingen.

  58. #298
    kallback
    en tidigare bug\feature

    DONE + 16... i loop mode ger en trigger till SLIDE .. den slirar och det ska den ev inte göra .. men det blir rätt snyggt .. så jag vet inte om den ska vara kvar


    ~~~~~~~~~~~~~~~


    jag hade gärna velat hålla in REST+SLIDE momentant i live edit än att drundra in så knapparna glöder...

    REST för att få CLEAR
    REST + SLIDE för att få längre noter på fixed pitch

    ±±±±±±±±±±±±±±

    (dras på alla RAS även så kan man fylla på med dom över flera steg on the fly och parameterlåsa i EDIT)
    - inverteras över stegen om man dra på DONE + ACC i play mode ;D <lite skämtsamt>








    black&white key e 16th \ 8th note på tb'n jah - men vi skiter i den då
    - men hur löser man långa noter före en accent utan att ha en RESTlucka? -- går det??

    slirar ända fram till accenten utan att ett steg e tyst
    - nu börjar man komma in på finlir -- \\ OCH det kanske man kan skita i att nämna här och lösa på annat eget sätt ;]
    Senast redigerat av kallback den 2007-09-05 klockan 21:16.

  59. #299
    kallback
    va bara öppna sponerier tidigare, men jag jobbar ju jävligt fort med verktyget och vill att den ska var rapp även om man kan ta det lungt...även

    önskan

    - tykker saker e lite sega idag [om man inte kör live edit]:

    när en e i stop läge (även live om det funkar med step edit) vill jag vid eftertanke att den ska hajja att man vill till nästa step:
    → trycka note momentant dra in d\u\a\s och släppa upp
    → då hoppar den till nästa step
    - gör man fel e det PREV som gäller och göra om

    \\ (går inte in på hur den funkar idag)
    Senast redigerat av kallback den 2007-09-08 klockan 17:32.

  60. #300
    Frebrik
    Frebrik är inte uppkopplad
    Frebriks avatar
    Veteran
    Ah, så man håller inne det man vill ha på steget och när man släpper upp hoppar den till nästa?

    Det är en bra ide av den enkla anledningen att koden som gör programmeringen nu är distribuerad lite här och var, jag skulle kunna stoppa in lite grejs som funkar så bara när man är i live-edit(eller när man trycker next i vanlig run-edit?) så slipper jag flytta runt en massa saker i koden. Typ, om sequencern går och du är i edit och trycker next, så får man se vad som ligger på första steget, lamporna rullar förstås fortfarande så man ser att sequencern går, sedan hoppar man ett steg framåt så fort man släpper en knapp och när man trycker done+done sparas det, eventuellt med annan längd på patternet.

Liknande ämnen

  1. DIY: x0xb0x - Ny TB303 Klon
    Av eXode i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2024-03-05, 17:04
  2. Trasig x0xb0x! Hjälp!
    Av outshape i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-03-05, 11:27
  3. Ny x0xb0x-låda
    Av odlarn i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 65
    Senaste inlägg: 2008-12-08, 15:46
  4. x0xb0x
    Av Newmans i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-04-05, 17:41
  5. Intervju med x0xb0x-ladyada
    Av false messiah i forum Allmänt om musik
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-06-04, 12:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •