Sidan 40 av 40 FörstaFörsta ... 30 36 37 38 39 40
Resultat 2 341 till 2 397 av 2397

Ämne: x0xb0x

  1. #2341
    readyletsgo
    readyletsgo är uppkopplad nu
    readyletsgos avatar
    Senior
    Hur kollar man vilket OS som är installerat?

  2. #2342
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    n0nx0x2 har running lights från vänster till höger när det startar. n0nx0x är i allmänhet närmre TB-303 i programmeringen än SokkOS.
    SokkOS har alla randomize på chain i edit mode. SokkOK har också tap-tampo på tempo encodern vid push vilket inte n0nx0x har.

  3. #2343
    skrotis
    skrotis är inte uppkopplad
    skrotiss avatar
    Senior
    Vad är det för strömförsörjning på en sån här? Verkar som min psu försvunnit och det var år sedan jag använde denna.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	139E92A1-EB9A-4D0F-8A02-61C53C4A781C.jpeg 
Visningar:	18 
Storlek:	109,6 KB 
Id:	98373

  4. #2344
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    9VAC transformer wall wart

    300-500mA

    2.1mm plug

    https://www.ladyada.net/make/x0xb0x/...wersupply.html

  5. #2345
    buoyfriend
    buoyfriend är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av skrotis Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad är det för strömförsörjning på en sån här? Verkar som min psu försvunnit och det var år sedan jag använde denna.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	139E92A1-EB9A-4D0F-8A02-61C53C4A781C.jpeg 
Visningar:	18 
Storlek:	109,6 KB 
Id:	98373
    Det ska vara 9V AC, 300-500mA enligt http://www.ladyada.net/make/x0xb0x/fab/powersupply.html

    Edit: dumma snooze-funktion T_T

  6. #2346
    skrotis
    skrotis är inte uppkopplad
    skrotiss avatar
    Senior
    Tackar, bara att börja leta då.

  7. #2347
    buoyfriend
    buoyfriend är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna

  8. #2348
    skrotis
    skrotis är inte uppkopplad
    skrotiss avatar
    Senior
    Tack, men jag behöver bara leta fram rätt adapter i högen. Har några lådor att gå igenom.

  9. #2349
    buoyfriend
    buoyfriend är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av skrotis Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack, men jag behöver bara leta fram rätt adapter i högen. Har några lådor att gå igenom.
    Haha, men då så! God jaktlycka ^_^

  10. #2350
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Bytte till n0nx0x2 igår igen men slås alltid av att jag skulle behöva ett nytt overlay för att inte bli förvirrad.

  11. #2351
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bytte till n0nx0x2 igår igen men slås alltid av att jag skulle behöva ett nytt overlay för att inte bli förvirrad.
    Går att beställa nu:
    https://www.rv0.be/

  12. #2352
    millieVolt
    millieVolt är inte uppkopplad
    millieVolts avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Tänkte på detta med xoxboxar, finns det någon firmware som gör att den går att programmera medan musiken spelar?
    För det går väl inte på en riktig Bassline men däremot på den andra silverfärgade TR606?

  13. #2353
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av millieVolt Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tänkte på detta med xoxboxar, finns det någon firmware som gör att den går att programmera medan musiken spelar?
    För det går väl inte på en riktig Bassline men däremot på den andra silverfärgade TR606?
    Originalfirmware fixar det utan problem.

  14. #2354
    millieVolt
    millieVolt är inte uppkopplad
    millieVolts avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Originalfirmware fixar det utan problem.
    Aha... Är det en pattern i taget som fungerar eller går det att hoppa mellan och programmera live så att säga?
    Jag har försökt hitta Youtubisar men live och programming var inget bra att söka på, tycker mest det vrids på rattar i det jag hittar.

  15. #2355
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av millieVolt Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Aha... Är det en pattern i taget som fungerar eller går det att hoppa mellan och programmera live så att säga?
    Jag har försökt hitta Youtubisar men live och programming var inget bra att söka på, tycker mest det vrids på rattar i det jag hittar.
    Det går bra att hoppa mellan pattern play & pattern write medan sequencern rullar i sokkOS.

  16. #2356
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så nu 6 år senare - vilket är ert favvo-OS?

    Jag är tillbaka i SokkOS 1.8 (kallback version) efter att kört xlarge n0nx0x2 ett tag. Det var nåt med det direkta live-tänket hos SokkOS som tilltalade mig mer än n0nx0x2 även fastän det är mer "true" till hur en 303 fungerar...
    Rätt svårt att hitta rätt bland alla OS och beroende på vilken CPU man har. Men jag antar att det är på Adafruitforumen man får tråla bland döda länkar och hänvisningar hit och dit för att hitta vad som finns kvar?

    Vad kallades den ursprungliga firmwaren? Jag tror jag har en sådan, men har aldrig lyckats uppdatera den. Har å andra sidan beställt x0xlarge så det blir det i fortsättningen istället.

  17. #2357
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Rätt svårt att hitta rätt bland alla OS och beroende på vilken CPU man har. Men jag antar att det är på Adafruitforumen man får tråla bland döda länkar och hänvisningar hit och dit för att hitta vad som finns kvar?
    Vad kallades den ursprungliga firmwaren? Jag tror jag har en sådan, men har aldrig lyckats uppdatera den. Har å andra sidan beställt x0xlarge så det blir det i fortsättningen istället.
    Jag tror aldrig original-firmwaret hade ett namn.
    Men fredbrik's hackade OS heter i alla fall sokkOS och i min mening är version 1.8 med det s k Kallback-mode bästa versionen.
    SokkOS 1.9 och 2.0 (för Xlarge) var mest lite buggfixar som jag minns det?
    https://forums.adafruit.com/viewtopi...215468#p215468

  18. #2358
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tror aldrig original-firmwaret hade ett namn.
    Men fredbrik's hackade OS heter i alla fall sokkOS och i min mening är version 1.8 med det s k Kallback-mode bästa versionen.
    SokkOS 1.9 och 2.0 (för Xlarge) var mest lite buggfixar som jag minns det?
    https://forums.adafruit.com/viewtopi...215468#p215468
    Fast i din länk står det "Sokkos 2.0 for Atmega 162 and 2561"
    162 är väl den ursprungliga CPU:n?
    2561 är cpu:n i x0xlarge (jag antar att du menar samma när du skriver Xlarge) i vart fall.
    https://www.rv0.be/product/cpu/x0xlarge-cpu

    Så Sokkos2 kan väl i vart fall laddas in där utan problem. Såvida inte det runtikring x0xlarge (det är ju en 2561 med kringutrustning) påverkar något?

    Pust...rörigt.
    Senast redigerat av Oortone den 2020-12-10 klockan 13:12. Anledning: hittade lite info själv

  19. #2359
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast i din länk står det "Sokkos 2.0 for Atmega 162 and 2561"
    162 är väl den ursprungliga CPU:n?
    2561 är cpu:n i x0xlarge (jag antar att du menar samma när du skriver Xlarge) i vart fall.
    https://www.rv0.be/product/cpu/x0xlarge-cpu.
    Länken vara bara där för att verifiera vad 2.0 innehöll, men det stämmer att den (2.0) bara finns till x0xlarge.

  20. #2360
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Länken vara bara där för att verifiera vad 2.0 innehöll, men det stämmer att den (2.0) bara finns till x0xlarge.
    OK, då är rubriken i den posten lite knasigt skriven för jag tolkar det som att det är SokkOS för båda processorerna.

    Jag hittade denna sammanställning av x0xb0x-OS för 2561/x0xlarge:
    https://www.rv0.be/other/x0xb0x/x0xl...tible-firmware

  21. #2361
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    En sak jag inte fattar är vart c0nb0x kommer in i bilden. Enligt rv0 så är det ett program som hetter AVrdude som gäller om man vill uppdatera firmware via USB. Vad skall man i så fall ha c0nbo0x till, det står inte nämnt som uppdateringsalternativ?
    https://www.rv0.be/other/x0xb0x/x0xlarge/how-update

  22. #2362
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En sak jag inte fattar är vart c0nb0x kommer in i bilden. Enligt rv0 så är det ett program som hetter AVrdude som gäller om man vill uppdatera firmware via USB. Vad skall man i så fall ha c0nbo0x till, det står inte nämnt som uppdateringsalternativ?
    https://www.rv0.be/other/x0xb0x/x0xlarge/how-update
    c0nb0x is a control application for the x0xb0x synthesizer.
    It's aim is to be an alternative to the original c0ntr0l application, which isn't very stable some times.
    http://antonsavov.net/cms/projects/c0nb0x.html

    Eftersom x0xlarge stödjer update via midi, så använde jag Elektron C6 istället. Men det går säkert med sysex librarian också.

  23. #2363
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    http://antonsavov.net/cms/projects/c0nb0x.html

    Eftersom x0xlarge stödjer update via midi, så använde jag Elektron C6 istället. Men det går säkert med sysex librarian också.
    Jo precis, jag var mest nyfiken på hur det hänger ihop.
    Men nu när jag får x0xlarge snart så blir det sysex, en riktig arbetshäst till protokoll som gjort sitt jobb i mina burkar sedan 80-talet. Rätt fantastiskt.

  24. #2364
    Bortas
    Bortas är inte uppkopplad
    Bortass avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Väcker upp tråden med en fråga som verkar vara klurig att besvara..den har även nämnts tidigare men utan riktigt svar?
    Hur vet jag vilket OS som ligger på den? Den är i ett modemachines-skal där tempoknappen inte är tryckbar, så SokkOS går väl bort? Kanske rent av utesluter uppdatering av maskinen helt? :P

    Mvh, en som vill kunna "erase patterns"

  25. #2365
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Bortas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Väcker upp tråden med en fråga som verkar vara klurig att besvara..den har även nämnts tidigare men utan riktigt svar?
    Hur vet jag vilket OS som ligger på den? Den är i ett modemachines-skal där tempoknappen inte är tryckbar, så SokkOS går väl bort? Kanske rent av utesluter uppdatering av maskinen helt? :P

    Mvh, en som vill kunna "erase patterns"
    Jag tror att c0ntr0l och c0nb0x kan användas till detta. c0ntr0l fick jag aldrig att funka på mina datorer (Mac och virtuell PC), c0nb0x har jag inte hunnit kolla. Jag har också okänt OS men har skaffat x0xlarge som jag skall installera istället. Då kan allt (?) göras via midisysex istället. I vart fall byte av OS-versioner.

  26. #2366
    bakelit
    bakelit är inte uppkopplad
    bakelits avatar
    Veteran
    Har lite gas på sokkor till och från. Verkar ju minst sagt snårigt med alla varianter. Vilka ska en undvika och vilka är (låter) bäst? Är sokkOS det os som har mest funktioner och roligast att jobba med? Tacksam för input. =)

  27. #2367
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Vilka som låter bäst är lite tycke och smak. Och beroende på vem som byggt såklart.
    Jag gillar nog SokkOS bäst ändå har jag kommit fram till, även fastän om man vore purist borde köra på xlarge n0nx0x2.
    Men det är som tidigare skrivet nåt med det direkta live-tänket hos SokkOS som tilltalade mig mer än n0nx0x2 även fastän det är närmre original 303.

  28. #2368
    bakelit
    bakelit är inte uppkopplad
    bakelits avatar
    Veteran
    Vad jag förstår så finns det en liten variation på vilka komponenter som används. Sen finns det ju både hemmabyggen och färdigbyggda av olika slag. Några tips där på bra och mindre bra. Är mest sugen på sokkOS. Problemet är att en del inte vet vad som sitter i sina burkar. Att byta os verkar inte heller vara helt lätt. Eller?

  29. #2369
    bakelit
    bakelit är inte uppkopplad
    bakelits avatar
    Veteran
    Är det stor skillnad på sokkOS 1.91 och 2.0? Behöver en x0xlarge för att kunna installera 2.0?

  30. #2370
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av bakelit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det stor skillnad på sokkOS 1.91 och 2.0? Behöver en x0xlarge för att kunna installera 2.0?
    Ja, det stämmer.
    2.0 lägger framförallt till följande:
    Notable added features:

    MIDI transpose. Send a note between C2 and C4(C3 and C5 on some devices) to transpose the current running pattern in pattern play mode.

    MIDI sysex. The x0xb0x can now send and receive pattern banks via MIDI sysex. In keyboard mode, press R/S and NEXT to dump the pattern bank the bank knob points to. Press R/S and PREV to load a bank into the pattern bank the bank knob point to. NOTE: turning the bank knob in keyboard mode will change the bank you want to send/receive to but also change the MIDI out channel. NOTE2: It is perfectly possible to royally screw up things with MIDI sysex receive, please dump your patterns via the excellent application available at the x0xb0x forum before you start experimenting.

    Press the TEMPO knob in edit mode to toggle triplet mode. Triplet patterns can be maximum 15 notes long. (A regular pattern of 16 notes will be truncated to 15.)

    Transpose a pattern in edit mode. Press PREV and UP or DOWN for transposing the pattern in half note steps. NOTE: a note can not be transposed out of range, be careful with patterns on the boundaries.
    https://forums.adafruit.com/viewtopic.php?f=13&t=19336

  31. #2371
    Clase
    Clase är inte uppkopplad
    Clases avatar
    Veteran
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	x0xb0x_clase.jpg 
Visningar:	23 
Storlek:	3,02 MB 
Id:	102506

    Jag tar en bild på min x0xb0x som är lite lätt modifierad för att starta mitt lilla inlägg för att det är trevligt med bilder i inlägg. Min har röda leds (istället för de genomskinliga som bara lyser rött), annan transistor (plektrum) samt andra knobs. Jag ska byta ut det vita caset som jag målat själv till ett vitt fabriksmålat någon dag då jag får tummen ur. Tills vidare får det vara lite sunkigt.

    Såhär flera år efter x0xb0x hajpen undrar jag vilka som fortfarande gör overlays eller paneler till maskinen också...

    Min fråga: Decay är dock väldigt kort på min maskin och jag tycker att den parametern inte gör någonting så till vida den inte är på längsta värdet samt env mod är max. Jag vet inte om det var någon form utav feature jag ville ha när den byggdes eller om det är något som har blivit fel, men jag tänker åtgärda detta. Är det någon utav er experter här på 99an som vet vart felet kan vara eller om det samspelar ihop med något annat, eller om det är nåt speciellt jag ska tänka på innan jag går loss med multimetern och lödkolven?

    Kanske borde jag passa på att slänga in lite mods i maskinen också....?
    Senast redigerat av Clase den 2021-07-26 klockan 13:27.

  32. #2372
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Clase Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	x0xb0x_clase.jpg 
Visningar:	23 
Storlek:	3,02 MB 
Id:	102506

    Jag tar en bild på min x0xb0x som är lite lätt modifierad för att starta mitt lilla inlägg för att det är trevligt med bilder i inlägg. Min har röda leds (istället för de genomskinliga som bara lyser rött), annan transistor (plektrum) samt andra knobs. Jag ska byta ut det vita caset som jag målat själv till ett vitt fabriksmålat någon dag då jag får tummen ur. Tills vidare får det vara lite sunkigt.

    Såhär flera år efter x0xb0x hajpen undrar jag vilka som fortfarande gör overlays eller paneler till maskinen också...

    Min fråga: Decay är dock väldigt kort på min maskin och jag tycker att den parametern inte gör någonting så till vida den inte är på längsta värdet samt env mod är max. Jag vet inte om det var någon form utav feature jag ville ha när den byggdes eller om det är något som har blivit fel, men jag tänker åtgärda detta. Är det någon utav er experter här på 99an som vet vart felet kan vara eller om det samspelar ihop med något annat, eller om det är nåt speciellt jag ska tänka på innan jag går loss med multimetern och lödkolven?

    Kanske borde jag passa på att slänga in lite mods i maskinen också....?
    Rätt kul att titta bakåt i denna tråd, du finns med redan på första sidan och även på den första tråd om x0xb0x som jag hittar på 99.
    Tänk vad unga alla var då...

    Två intressanta citat:
    1. "Hmmm... konstigt att någon orkar skapa en 303 klon nu? Finns det inte en sjuhelvetes massa redan? Är inte bowow-rave eran lite ehh... över? Fattar inget."

    Det var för 17 år sedan och de flesta 303-kloner hade ännu inte gjorts...

    2. "är det någon här som vill ge sig på att forska om 303an seq går att få att trigga EPROM/EEPROM med sunkiga audioamplingar - jag offrar gärna mina för att få en EPROMsockel installerad på chassiet för ljudswoppning! Mao vill jag kunna mixa/byta ut knarret mot annat ljudjoz...303prommer"

    Genial idé från kallback som vad jag vet aldrig realiserats? Eller? Att bända och accenta samplingar med 303-motor låter helt klart kul.

    Även Adafruitforumet där de första byggena rapporteras in, börjar med #14, är kul som internetarkeologi och tänkvärt om tidens gång:
    https://forums.adafruit.com/viewtopic.php?f=12&t=192

    Och fast det är så länge sedan x0xb0x kom hade det redan gått 24 år då sedan originalet kom, 41 år sedan nu...
    Senast redigerat av Oortone den 2022-07-12 klockan 10:55.

  33. #2373
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Clase Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Såhär flera år efter x0xb0x hajpen undrar jag vilka som fortfarande gör overlays eller paneler till maskinen också...

    Sent svar, men verkar finnas här fortfarande:
    https://willzyx.com/4-x0xb0x-parts

  34. #2374
    Aminozyra
    Aminozyra är inte uppkopplad

    Senior
    Min socka fick sitt första batteriläckage här om dagen.
    Känns som en bra grej av någon anledning...

  35. #2375
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sent svar, men verkar finnas här fortfarande:
    https://willzyx.com/4-x0xb0x-parts
    Slutsålt men de hoppas på att få in nya paneler 2021 enligt sidan. Panelerna där kräver även andra knappar och LED-höjder än originalet.

  36. #2376
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Aminozyra Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Min socka fick sitt första batteriläckage här om dagen.
    Känns som en bra grej av någon anledning...
    Kan du köra din sokka på batteri? Lyxigt!

  37. #2377
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Slutsålt men de hoppas på att få in nya paneler 2021 enligt sidan. Panelerna där kräver även andra knappar och LED-höjder än originalet.
    Konstigt, jag bytte till de där utan att känna att varken original knappar eller LEDs är inkompatibla?

  38. #2378
    Aminozyra
    Aminozyra är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan du köra din sokka på batteri? Lyxigt!
    Ja, jag byggde in en psu baserad på original kretsen och passade på att tejpa fast en batterihållare inne i lådan också. Den går alltså på 9Vdc nu.
    Jag satte dit en 3tsp switch på baksidan med lägena {AC-adapter, off, batteri}. Skönt att mangla lite patterns ibland utan att behöva leta upp adaptern.

  39. #2379
    Jätten
    Jätten är inte uppkopplad
    Jättens avatar
    Veteran
    Två frågor.

    1) finns det en manual skriven för sockOS?

    2) kan man skicka något kommando för att byta pattern via MIDI till xoxbox(pluspoäng om du vet vad som gäller för SockOS)?

    I denna manual beskriver de hur de Ska funka men säger också att det inte är implementerat än :

    https://www.ladyada.net/make/x0xb0x/...lay/index.html

  40. #2380
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    De? Det väl bara Frebrik här på forumet som kodat?

  41. #2381
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Har roat mig lite med att göra liten igelkott av sokkan, dvs ett par mindre moddar. Bass boost och muffler från denna sida: https://www.subatomicglue.com/x0xl0g...d%20guide.html

    Mufflern är en dubbelvariant där man kan välja mellan två sorters dioder för olika dist, sedan kan man välja mellan symmetrisk (två dioder) och asymmetrisk (en diod) också. Klart användbart.

    Accent ut har den sedan ett par år tillbaka.

  42. #2382
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Fränt!
    Har grävt lite i min sokka i och med att jag håller på med RE-303. Får se om jag kommer behöva slakta eller om jag hittar alla rare parts igen...

  43. #2383
    bakelit
    bakelit är inte uppkopplad
    bakelits avatar
    Veteran
    Vad tycker ni om resonancen på den här sokkan? Ska det låta så här eller låter den en aning spräckt/ ful?

    http://kevinthomasson.se/resonansvridande.mp3

  44. #2384
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Låter som att accenten slår för hårt och det distar då.

  45. #2385
    Morglurg
    Morglurg är inte uppkopplad
    Morglurgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av bakelit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad tycker ni om resonancen på den här sokkan? Ska det låta så här eller låter den en aning spräckt/ ful?

    http://kevinthomasson.se/resonansvridande.mp3
    Låter ju fint! Det är ju trevligt att kunna maxa ut accenten, om man vill. Det är ju bara att backa den en aning för ”mer vanlig” knuff. Obs jag är inte purist!
    Senast redigerat av Morglurg den 2023-10-02 klockan 16:14.

  46. #2386
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Låter som att accenten slår för hårt och det distar då.
    +1, lite för aggressivt

  47. #2387
    bakelit
    bakelit är inte uppkopplad
    bakelits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Låter som att accenten slår för hårt och det distar då.
    +1

    Jag tycker att det låter orent och yxigt på något sätt. Undrar vad orsaken är? Resopoten som är kass?

  48. #2388
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Min x0xb0x slår hårdare på accenterna än 303orna, men jag kompenserar det genom att inte dra accent på max. Går säkert att modifiera kretsen (byta motstånd eller så) och lösa det den vägen.

  49. #2389
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    https://www.ladyada.net/wiki/x0x/envelopemods har lite material, R46 och R119 är nog de du vill kika på. Istället för att minska på dem så öka.

  50. #2390
    bakelit
    bakelit är inte uppkopplad
    bakelits avatar
    Veteran
    Ok, skillnad i accenten mellan sokka å tb alltså. Nåt att ha i åtanke.

  51. #2391
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av bakelit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ok, skillnad i accenten mellan sokka å tb alltså. Nåt att ha i åtanke.
    Lika stor skillnad som mellan TB och TB.

  52. #2392
    bakelit
    bakelit är inte uppkopplad
    bakelits avatar
    Veteran
    Någon här som testade MarOS 1.5.0? (Är det senaste versionen?)

    Vad skiljer sig mellan sokkOS 1.8 och 1.9.1? Vilken version föredrar ni?
    Senast redigerat av bakelit den 2023-10-14 klockan 20:09.

  53. #2393
    bakelit
    bakelit är inte uppkopplad
    bakelits avatar
    Veteran
    Tyckte att accent slog lite hårt och lät inte så bra. Timing i seq också lite tveksam på den sokka jag köpte i höstas. Slängde in MarOS 1.5.0 på skoj och vips så smattrar seq på bra och accent beter sig normalt. Undrar om någon misslyckats med att flasha os i den tidigare?

    Många användbara random funktioner i MArOS så jag kör med den tillsvidare. =)

  54. #2394
    Morglurg
    Morglurg är inte uppkopplad
    Morglurgs avatar
    Veteran
    Stämde min gamla socka enl. denna metod:

    "by rcl » Fri Jun 22, 2007 10:39 am
    I tuned mine with a chromatic guitar tuner (software, at that). What you're describing is strictly a tuning issue, nothing wrong with your x0x. The phenomenon you're describing is that the "octave width" is not properly set. That creates sort of a domino effect, going from lowest C up an octave gets you to maybe A or B, then an octave up from there gets you to maybe F or G... so at the top of your scale you may be off by half an octave or more! (sucks)

    To reiterate what localboy said, first calibrate to TM6 to 5.333 as best as you can (although I sure hope the guy who built it did this at least).

    Next, set TM4 (tune) so that a given note (say a low C) is right on, then hit the C up an octave and adjust TM5 (width) until you actually get that C. Go between the low and high C until you are EXACTLY one octave apart. If it's slightly off, it will cause the same 'domino' problem you have now.

    After the width is set, adjust TM4 again if necessary to tune the low C to exact pitch. Now test, and you should be pretty well in calibration.


    Oh yeah, make sure your tune knob is centered for this! And make sure you don't tune an octave too low overall (i goofed and did this initially)"
    Men, upptäckte att en bov är tuning-poten som fladdrar vid minsta beröring i centerläget. Funderar på att "steloperera" och byta mot ett motstånd. Nån som gjort liknande?

  55. #2395
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av Morglurg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Stämde min gamla socka enl. denna metod:


    Men, upptäckte att en bov är tuning-poten som fladdrar vid minsta beröring i centerläget. Funderar på att "steloperera" och byta mot ett motstånd. Nån som gjort liknande?
    Enklast är väl att byta till en pot som inte har ett centerläge? Det är vad jag har. Alternativet är annars att steloperera, men jag hade kombinerat med en trimmer inuti då för att kunna stämma den bättre än vad ett fast motstånd kan ge.

  56. #2396
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Morglurg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Stämde min gamla socka enl. denna metod:
    Men, upptäckte att en bov är tuning-poten som fladdrar vid minsta beröring i centerläget. Funderar på att "steloperera" och byta mot ett motstånd. Nån som gjort liknande?
    Menar du att du har center-detent på din tune-pot? Annars hade mitt tips varit att byta till det.

  57. #2397
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Ska testa att byta ut min 2SC2291a i min sokka till ett matchat BC337-par istället. Min RE-303 behöver den!

    edit: det blev RE-303 som fick BC337-paret istället - funkar grymt bra!
    Senast redigerat av kroffe den 2024-03-27 klockan 09:19.

Liknande ämnen

  1. DIY: x0xb0x - Ny TB303 Klon
    Av eXode i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2024-03-05, 17:04
  2. Trasig x0xb0x! Hjälp!
    Av outshape i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-03-05, 11:27
  3. Ny x0xb0x-låda
    Av odlarn i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 65
    Senaste inlägg: 2008-12-08, 15:46
  4. x0xb0x
    Av Newmans i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-04-05, 17:41
  5. Intervju med x0xb0x-ladyada
    Av false messiah i forum Allmänt om musik
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-06-04, 12:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •