Sidan 1 av 40 1 2 3 4 5 11 ... SistaSista
Resultat 1 till 60 av 2397

Ämne: x0xb0x

  1. #1
    Aminozyra
    Aminozyra är inte uppkopplad

    Senior

    x0xb0x

    Väntar på att få köpa en byggsats till en x0xb0x basmaskin.

    undrar om det finns folk här som redan har en o kan berätta lite om hur den var att bygga, hur bra den funkar, bra o dåligt? lite bilder o ljudsnuttar oxå kanske..

    http://www.ladyada.net/make/x0xb0x/index.html

    själv tycker jag det är en underbar maskin nästan identisk med tb-303 i ljudet samt att den går att göra mer med och kostar inte så mycket.

  2. #2
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    OT, men f*n vilken snygg 606-modd:
    http://www.ladyada.net/make/x0xb0x/gallery/x0x13.jpg

  3. #3
    longforparade
    longforparade är inte uppkopplad
    longforparades avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av kroffe
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    OT, men f*n vilken snygg 606-modd:
    http://www.ladyada.net/make/x0xb0x/gallery/x0x13.jpg
    wow... min 606a ligger just nu isärplockad här på bordet, kanske man skulle passa på att måla om den

    [för att inte heller hålla mig till ämnet..]

  4. #4
    18db
    18db är inte uppkopplad
    18dbs avatar
    Veteran
    Visst är den läcker. undrar hur han gjort med texten.

  5. #5
    longforparade
    longforparade är inte uppkopplad
    longforparades avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Fjodor
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Väntar på att få köpa en byggsats till en x0xb0x basmaskin.

    undrar om det finns folk här som redan har en o kan berätta lite om hur den var att bygga, hur bra den funkar, bra o dåligt? lite bilder o ljudsnuttar oxå kanske..

    http://www.ladyada.net/make/x0xb0x/index.html

    själv tycker jag det är en underbar maskin nästan identisk med tb-303 i ljudet samt att den går att göra mer med och kostar inte så mycket.
    Hur mycket får du ge för kittet med frakt och allt? Hur lång är kötiden? Den ser faktiskt lite lockande ut.

  6. #6
    kallback
    TB303kan man slänga och bryta av om man har en ×°×b°×...pulsvågen låter lite illa default → men det finns det bot på!!

    Drumatix TB-606 e bra mkt snyggare än den:

    <TB i TRcase>

  7. #7
    kallback
    vem faen behöver text på grejjerna det e så jäkla fult!?

    Citat Ursprungligen postat av 18db
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Visst är den läcker. undrar hur han gjort med texten.
    jag har behållt text på drumatix303 för att det e å fel mest, ACcentTune CutOffBassDrum, O.CHihatACcent, CYmbalDecay

  8. #8
    kallback
    f:ö -- e inte det där ALUcaset ni undrar över??

    Citat Ursprungligen postat av 18db
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Visst är den läcker. undrar hur han gjort med texten.

    \\killen ska ha ~4k utan txt, plain shit
    - funderar på att fixa ¹ till "RÖD"
    - "BLÅ\DRUMATIX" e fucked!! http://average.se/kallback/kallback060606drumatix.mp3

    \\"BLUE"<den som jag i s f skickar ner till karln>

  9. #9
    kallback
    volle, du får mina ²TB\TR303 om jag får din "×°×b°x"... ; )

  10. #10
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av kroffe
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    OT, men f*n vilken snygg 606-modd:
    http://www.ladyada.net/make/x0xb0x/gallery/x0x13.jpg
    ...å andra sidan är det ju inte hur den ser ut som räknas utan hur den låter.
    Senast redigerat av kroffe den 2009-10-28 klockan 11:14.

  11. #11
    Krippe
    Krippe är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Jag har en x0xb0x och är väldigt nöjd med den. Så nöjd att jag beställt en till.

    Det var inte så svårt att löda ihop den och beskrivningarna av hur man gör är bra. De problem jag hade som var lite svårare var när en komponent var trasig och jag tvingades felsöka. På forumet som finns för x0xb0x fanns det då väldigt kunniga och hjälpsamma människor som man kan fråga om nästan vad som helst.

    Jag tycker absolut du skall köpa en.

  12. #12
    zeblar
    zeblar är inte uppkopplad
    zeblars avatar
    Veteran
    Så vad kostar ett paket, inklusive frakt och allt?

  13. #13
    Aminozyra
    Aminozyra är inte uppkopplad

    Senior
    räknar med ca 3000 spänn inkl frakt.

    http://www.adafruit.com/index.php?ma...2e0989867f3b68


    krippe: har du testat dinsynca nåt med b0xen och cv- och\eller midi-styra andra syntar med seq?

  14. #14
    Aminozyra
    Aminozyra är inte uppkopplad

    Senior
    dom har väl släppt 100 ex varje halvår ungefär..

  15. #15
    axeman
    axeman är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kallback
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    f:ö -- e inte det där ALUcaset ni undrar över??

    \\killen ska ha ~4k utan txt, plain shit
    - funderar på att fixa ¹ till "RÖD"
    - "BLÅ\DRUMATIX" e fucked!! http://average.se/kallback/kallback060606drumatix.mp3

    \\"BLUE"<den som jag i s f skickar ner till karln>
    Jag fattar inte vad du skriver, men det lät trevligt

  16. #16
    18db
    18db är inte uppkopplad
    18dbs avatar
    Veteran
    Annars tar jag dom gärna mot en nybyggd ×°×b°x

    Citat Ursprungligen postat av kallback
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    volle, du får mina ²TB\TR303 om jag får din "×°×b°x"... ; )

  17. #17
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Priset för min xoxbox slutade på runt 3800-3900:- inkl tull, frakt och moms.

  18. #18
    Clase
    Clase är inte uppkopplad
    Clases avatar
    Veteran
    Fick du din tillslut, volle? har för mig att du beklagade dig en del i en tråd för inte så länge sedan....

  19. #19
    Krippe
    Krippe är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Jag har tyvär inte testat vare sig dinsync eller att sequenca externa grejjer, sitter mest och acidknorrar.

    Priset för min var en bit under 3000. Jag hade tur och slapp tull och moms men det är nog inget man skall räkna med.

  20. #20
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    clase: http://99musik.se/forum/showthread.php?t=19049&page=2
    Jag beställde min förra hösten.. pröjsade osv i februari.. fick den i juni.

    Blir det några flera satser xoxbox?

  21. #21
    dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    Jag har nummer 25, den är mycket trevlig! Enkel att bygga, ordningssinne krävs dock efter som det är ca 600 delar.
    Coolt är också att man kan modda mjukvaran själv, C för AVR är det. Jag har ändrat i min på ett par ställen... http://www.icb.se/araya/x0xb0x.html

  22. #22
    Aminozyra
    Aminozyra är inte uppkopplad

    Senior
    jag tror dom skall köra en femte omgång om dom får nog med folk på väntelistan.


    läst en del om folk som haft problem med usbn. antingen dåligt lödat eller fellödat i förväg av tillverkarna. känns lite som ett mardrömsscenario att löda ihop massa töntiga digitala kretsar som kan komma att krångla.

    (dricker morronkaffe o lyssnar på ceephax acid crew livespelning)
    http://www.ceephax.co.uk/Music.htm

  23. #23
    dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    Jag lödde min usb själv med en vanlig lödkolv, rätt lätt faktiskt!

  24. #24
    Aminozyra
    Aminozyra är inte uppkopplad

    Senior
    (morronkaffet slut för länge sen. lyssnar fortfarande på ceephax o kollar på x0xf0rumet! no future..):kaaaka!:

  25. #25
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Såhär låter min:
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    • Filtyp: jpg 13.JPG (11,7 KB, 454 visningar)

  26. #26
    kallback
    finns en .CH snubbe som fräser ur 606\TB-chassie ur aluminium block - i olka färger .. vette tusan om han även kan fixa ALUlådor till ×°×b°×, har glömt länken

    Citat Ursprungligen postat av axeman
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag fattar inte vad du skriver, men det lät trevligt

  27. #27
    kallback
    18db, får du fatt i xoxbox, kan jag lika gärna byta ²TB mot en

    "~RED" har bara punka på resonace...men hmm det e bara det att...

    den smäller på så hårt och inihelvete med ACCent...vilket får en xoxbox gömma sig i förskräckelse

    ...där ligger dilemmat lite idag inför ett evetuellt byte...\ uppdatering av burk

  28. #28
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    kallback: Du tror inte att någon kan frankensteina in rödingen i en x0xbox då?

  29. #29
    kallback
    har funderat på det, det kanske går, har med hårvaran att göra troligen??


    fixas pulsvågen + accenten till så e det inte mkt att orda om
    - xoxbox sägs ju ha samma ljudalstrande komponenter väl, så jag behåller gärna kretsarna i s f från ~RED, lyfter över dom...vilka det nu kan vara??

  30. #30
    18db
    18db är inte uppkopplad
    18dbs avatar
    Veteran
    Har vi en deal då? Jag fixar en xoxbox till dej och jag har dom berömda rödblå här hemma på hyllan? (läs i verkstan för restarering)

    Ta dej en ordentlig funderare innan bara.


    Citat Ursprungligen postat av kallback
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    18db, får du fatt i xoxbox, kan jag lika gärna byta ²TB mot en

    "~RED" har bara punka på resonace...men hmm det e bara det att...

    den smäller på så hårt och inihelvete med ACCent...vilket får en xoxbox gömma sig i förskräckelse

    ...där ligger dilemmat lite idag inför ett evetuellt byte...\ uppdatering av burk

  31. #31
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Annars kan jag lätt ta byte med fungerande x0xbox mot dubbla kallbackade föredetta silverfiskar...

  32. #32
    Clase
    Clase är inte uppkopplad
    Clases avatar
    Veteran
    Om man bara kunde ha ett klav i synten och velocity kopplat till accenten så hade jag köpt ett för länge sedan..... Finns det ingen nörd som gjort en liknande mod eller kopia på tb'n?

    Volantiz: Din ser ut att låta bra för övrigt.

  33. #33
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Fixa klaviatur till den bör väl inte vara nå problem. Koppla velocity till accenten bör inte vara nå problem heller om man har lite koll på C eller orkar testa sig fram.

  34. #34
    kallback
    "Koksen" är \ blir nog roligare
    ...pallar inte med originalen längre

    framförallt lämna koksen till nån som behärskar att kallbacka mjukvaran på kommando, det blir fina fisken det!


  35. #35
    Aminozyra
    Aminozyra är inte uppkopplad

    Senior
    man skulle va lite kunnig i C så kunde man ju modda hela gränssnittet o sequensern precis som man ville att allt ska fungera. tycker visserligen att det e en acidmaskin o ingen groovebox men alla syntar borde vara moddade eller circuit bendade.

    föressten nån som skall till norberg i år? hört att dom skall ta din världens sämsta dj från göteborg som spelar massa fjantig tekno acid o breakbeats...

  36. #36
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Norberg ja.. det blir ett gäng härifrån

    Kom gärna med förslag om förändringar till sequencern!

    Clase: Ett lite mer vaket svar än sist: Vad tusan ska du koppla ett klav till en 303a för? 303 är en jobbig men cool sequencer med en kass synt inbyggd som bonus. Om man tar bort sequencern så blir det.. en kass synt.

  37. #37
    Clase
    Clase är inte uppkopplad
    Clases avatar
    Veteran
    Njae...för att hålla mig kortfattat så tycker jag sequensers är ivägen. De är ett nödvändigt ont som jag måste leva med för att kunna hålla på med den musik som jag vill. Sequensers är inte fyskam när det gäller trummor dock, men när det gäller bas-slingor så står jag gärna och spelar en och samma slinga i en halvtimma. Tro det eller ej.

    Egentligen så är det nog bäst att jag nöjer mig med min pulse eller neptune 2. De låter tillräckligt acid trots allt. Synd bara att de inte har klaviatur... Hmm...får väl bygga något customrack med 2 oktavers klaviatur eller något så det hela ser ut som en minimoog eller nåt för syntarna...hmmm....

  38. #38
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Javisst.. pulse är ju något vansinnigt mycket fetare på alla tänkbara sätt (förrutom att det inte står VCO i produktspecen :rolleyes.. skit i hela 303-köret om du inte tänkt använda sequencern är mitt tips.

  39. #39
    kallback
    precis
    - du kan lika gärna lira på en

    fish guiro
    - med bättre resultat troligen - för det e vad det egentligen

  40. #40
    Aminozyra
    Aminozyra är inte uppkopplad

    Senior
    gott då ses vi väl där!

    man borde väl kunna få flera steg av accent tex o kanske göra en enkel moddning för decaycontrol eller vcacontrol i seq.
    du skulle ju tillomed kunna programera seq att gå baklänges o såna knäppa saker.
    jag antar som sagt att det går få den göra det mesta.

    nån som moddat en monopoly föressten? skulle vilja ha nån typ av accent eller decay control på den o kanske byta ut en lfo..:rolleyes:

  41. #41
    Clase
    Clase är inte uppkopplad
    Clases avatar
    Veteran
    Volantiz & Kallback: Jo, det låter faktiskt vettigt. Hoppar runt på kryckorna här hemma nu och tar mått och planerar ett customrack istället. Hmmm får se nu... ca 48 cm är 19 tum...då ryms 2 stycken rack-enheter bredvid varandra med råge för ett 49 tangenters klaviatur...hmmm...tror jag är på någonting här nu...frågan är väl om man ska slakta ett midiklav och bygga in i snyggt trä (som eskimo) eller om man bara ska bygga en ram som man ställer grejerna i...

  42. #42
    kallback
    parameterlåsning: tune, filter, resonance, , , accent kranarna i SEQ ??

    \\ lite OT: saknar ett parameterlock interface med XOXtänk:

    ¹ anger STEP:en vilka man vi ha låsningar på, rec indikering\per parameter
    ² vrider på kranarna och sen trycker till dessa för att låsa parameterläget i
    SEQ
    ³ ett till tryck, upplåst parameter, ni fattar kanske...inte, kan ta bort det ; )

    <typ MachineDrum, men den default'ar istället till kit-inställning?>

    Koksen sänder väl midi från kranarna ?
    midi e det väl internt också ?
    den lyssnar väl även på detta från EXTseq håll ?
    <jag saknar kunskap om koksen>

  43. #43
    kallback
    clase - låter tjusigt

  44. #44
    Aminozyra
    Aminozyra är inte uppkopplad

    Senior
    du menar att man skulle controllera\modulera en parameter vid specifika steplägen. de skulle nog va kul.

    tror inte potarna sänder midi eller cv. x0xen är en trenolltrea med extra: midi-in -ut o through usb samt att seq är öppen för vem som helst att programera om. gjord för att utvecklas personligt.
    303an sänder väl inte cv från rattarna?

  45. #45
    kallback
    jo låsa tex filter i visst läge på vissa step.

    TB: naje inte sända kanske, men med krokodil-klämmor+motstånd går det att CVstyra kranarna iaf - parameterlåsa den vägen <ytterst jobbigt> troligen e det samma senarion på koksen då


    ~~~~~~~~~
    Idag, 15:00 #46
    ~~~~~~~~~

    cv ut source → motstånd+krokodilklämma → pot

    \\det går ju att KEYa filtrets cutoff med det inbyggda CVjacket tex + med en splitter även tex styra accentgrad\resonance\etc på samma vis .. dock lite tråkigt låst om man kör allt internt på samma unit


    <jag vet inte hur det där funkar rent tekniskt - jag kör lite bara>

  46. #46
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Parameterlåsning vore ju faktiskt hur jäkla coolt som helst. Men om det är möjligt att fixa vet jag tyvärr inte (min burk är inte helt ihopbyggd än). De parametrar som går att styra från mikrokontrollern bör det gå att göra sånt med.

  47. #47
    Aminozyra
    Aminozyra är inte uppkopplad

    Senior
    fattar inte riktigt hur du tänkte dig med låsningarna men skulle nog vara kul som sagt. jag e ingen elektriker utan elektromusiker så jag har inte den där kollen på alla spänningar o komponent namn o sånt. men det ska man väl inte behöva heller..? som sagt "köra lite bara", diy, circuitbending...punk för fan!

  48. #48
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Parameterlåsning är möjligheten att låsa en viss parameterinställning för ett visst steg. Det gör så att man t ex skulle kunna sequenca filterinställningar, accentens hårdhet, envelopes osv. Gör ännu fetare patterns helt enkelt

  49. #49
    Mårre
    Mårre är inte uppkopplad
    Mårres avatar
    Veteran
    som Q-Link seq på en MPC då? Man kan ställa in exakta värden för ned till varje 64-del. Har alltid undrat vad man ska med det till...

  50. #50
    kallback
    dieselpunk - skitig DIY!

    i något performance läge ska man kunna klicka på de STEGen\multimarkera\ som ska bli motagliga för parameterlåsningar

    på dessa specifika steg är det möjligt att sen låsa ett visst tun, cut, res, env, dec, acc-värde genom att vrida på ratten och sen klicka ner den - och värdet e låst <med respektive ratt>

    <snegla på jomox's + elektron's trumburkar som e halvägs färdigutvecklade>

    men detta går troligen inte att fixa på koksen

  51. #51
    PeterH
    PeterH är uppkopplad nu
    PeterHs avatar
    Veteran
    Parameterlåsning is the shit.

    Utan det hade Elektrons maskiner inte varit mycket att hänga i julgranen ärligt talat.

  52. #52
    kallback
    <peterH, jag e övertygad om att machinedrum\monon kommer kunna hitta på nya grejjer framöver! - de kan/får inte vara klara än!?>

  53. #53
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Peter H: 20% ljud, 80% användargränssnitt. Eller, 20% ljud, 80% skoj.

  54. #54
    PeterH
    PeterH är uppkopplad nu
    PeterHs avatar
    Veteran
    Fast de har ju redan parameterlåsning. Och jag hävdar bestämt att det är det som är charmen med dom, ljudet i sej tycker jag inte är så upphetsande...

  55. #55
    kallback
    <lite ot>

    <jojo, men du tror inte det kommer hända mer då>
    <jag väntar på en hel del jag skulle vilja ha innan tvärköp - mkt hänger på ljuden f f>
    <parameterlås e lite sega på dom f f måste copy&paste för att få samma låsningar på flera steg>
    <samt hänger sig om man kopplar midi ut -> midi in - för internt dubbelt parameter lock - för andra ljud>

  56. #56
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Joe.. nu är min byggd och låter å allt. Spelade in lite under tiden som jag testade synken osv: xoxtest

    edit: Fan va tråkig första halvan låter då.. illa.. nya maskiner.. ..

  57. #57

    Redaktör
    kallbacks 303:r smäller mer, men du kan ju testa att bryta isär xoxboxen ett par gånger och se om du hamnar mer i närheten.

  58. #58
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Hmm... det där lät ju. Pruppsynt! Eller snarare, man har inte en x0xbox för att tugga raka fläppondelar. Groove, accenter och en slide om man är lite äventyrlig av sig. Gillade verkligen de vaga ackorden som smög sig in såpass att jag trodde att de kom utifrån.

    Hur låter egentligen resonansen jämfört med en riktigt en?

  59. #59
    kallback
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Joe.. nu är min byggd och låter å allt. Spelade in lite under tiden som jag testade synken osv: xoxtest

    edit: Fan va tråkig första halvan låter då.. illa.. nya maskiner.. ..

    den där räkan får inte jag hem just nu iaf
    - men har ingen xoxboks ännu så det e vellan därför


    mina roland 300~series smäller grant JA


    \\ - den röda e överjävlig på det!!

  60. #60
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Jag har inte lärt mig hur sequencern fungerar riktigt.. ingen aning om hur man ställer in accent och slide för varje trig.. så det där får räcka för ikväll

    Denna kommer moddas en del så fort jag fått allt att fungera (decayen är stendöd.. och klockan hörs ut i ljudutgången.. och sen så är det lite småstrul med ljudutgångarna). Det blir nog tyngre bas och extremare resonans till att börja med.

Liknande ämnen

  1. DIY: x0xb0x - Ny TB303 Klon
    Av eXode i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2024-03-05, 17:04
  2. Trasig x0xb0x! Hjälp!
    Av outshape i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-03-05, 11:27
  3. Ny x0xb0x-låda
    Av odlarn i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 65
    Senaste inlägg: 2008-12-08, 15:46
  4. x0xb0x
    Av Newmans i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-04-05, 17:41
  5. Intervju med x0xb0x-ladyada
    Av false messiah i forum Allmänt om musik
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-06-04, 12:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •