Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Switcher+Macbook=Musikskapande?

  1. #1
    soundside

    Switcher+Macbook=Musikskapande?

    Tjena

    Detta är mitt första inlägg här på 99musik, hoppas någon/några här kan ge mig svar på dessa frågor.

    Såhär ligger det till.
    Nu har jag äntligen beställt min första Mac och det blev Macbooken, 1,83ghz, standardutförandet

    Mitt syfte är alltså att spela in musik på den och jag har funderat över följande konfig men behöver lite hjälp då jag är helt ny på mac.

    Macbook 1,83ghz, 60gig hdd

    Uppgradera minnen från komplett först och främst till 1 gig för 899kr ( http://komplett.se/k/ki.asp?sku=316533 )

    Tänkte spela in på en extern hårddisk och funderar över MyBooken 250 gig för ca 1200kr ( http://www.onoff.com/online/se/inet....cument&markID= )


    Ljudkortet är den stora frågan för mig, även högtalare. Jag har en liten alto mixer med fantommatning och xlr ingångar så ljudkortet "måste" inte ha det. Dock så ska det vara firewire och ha midi in/ut då mitt klaviatur endast är midi. (för garageband hanterar midi right?, har inte råd med Logic Express ännu)

    En viktig sak är också att ljudkortet rä så billigt så möjligt då jag har en tight budget.. gärna under 2000kr.

    Vilka har ni att rekommendera som skulle kunna passa mig?


    Hur ska jag sedan koppla högtalare, är det direkt till ljudkortet eller till Macbooken? Och måste man inaktivera ljudkortet som sitter i macen först?

    Jag har redan ett gäng sjyssta högtalare men dom är inte aktiva, kan jag använda dem på något sätt?


    Är det något jag glömt som jag bör tänka på, switcher som jag är. behöver verkligen hjälp, hoppas någon kan och orkar svara på detta. (har redan provat på 99mac)


    // Victor

  2. #2
    perkaby
    Hej,

    M-audio gör prisvärda ljudkort, tex Firewire Audiophile: http://www.thomann.de/thoiw5_m-audio..._prodinfo.html
    De har även ett par billigare med USB.

    Behringer gör även ett billigt firewirekort: http://www.thomann.de/thoiw5_artikel-187553.html
    Det saknar dock MIDI, så då får man komplettera med ett midiinterface, typ M-audio Midisport UNO
    Har dock ej testat denna kombination, så jag kan inte svara på hur bra det fungerar.
    Däremot verkar Behringerkortet inte behöva några drivrutiner under OSX, utan använder Apples inbyggda.

    Ang. högtalare:
    Om du känner att dina nuvarande högtalare fungerar bra, så går det att använda dem. Du behöver bara koppla ditt externa ljudkort till förstärkaren(Jag antar att du har en vanlig hifi-förstärkare till dem) Det du behöver är då RCA>tele sladdar, då de flesta ljudkort har Tele-kontakter som utgångar.

    I garageband väljer du om du vill använda det interna eller det externa ljudkortet. Du behöver alltså inte inaktivera det interna.

    /P

  3. #3
    soundside
    Kanonbra, tack för svar Perkaby. Då ha rjag ännu en fråga.

    Går det bra att spela in endast på den externa hårddisken om det är en usb disk? Jag vill nämligen ha alla mina projekt på den och använda den inbyggda hdd'n till annat smått och gott.

    Vad är att föredra?

    Ljudkort > firewire + extern hårddisk >usb

    eller

    Ljudkort > usb + extern hårddisk > firewire

    Jag ska alltså spela in allt på den externa disken... Dock har jag fått för mig att det ska gå bra att göra på tex MyBooken som jag länkade till.. har jag fel?

  4. #4
    eskimo
    eskimo är inte uppkopplad

    Veteran
    Ljudkort > firewire + extern hårddisk >firewire är att föredra, du kan koppla dem i kedja, inga problem.

  5. #5
    soundside
    Ok, ja det förstår jag är bäst såklart. Men om jag har en usb disk + firewire ljudkort, kommer det att fungera smärtfritt?

    Har någon tips på bra och gärna billiga ljudkort och diskar då? ( ska kolla upp m-audio har ett 24/96 i min peze i dag )

  6. #6
    eskimo
    eskimo är inte uppkopplad

    Veteran
    Det beror på spårmängden, men rent generellt är firewiredisk att föredra om du ska köra filerna därifrån, ser ingen anledning att köpa en usbdisk då.

    Har själv funderat till och från på externa hårddiskar och inte blivit ett dugg klokare, på varje nöjd användare går det en missnöjd med en riktig skräckhistoria, på VARJE märke, så det verkar knappt spela någon roll, man får vara försiktig helt enkelt och alltid ta backup, behandla alla filer som inte finns på minst två ställen som förlorade.

    Angående ljudkort finns det hur många trådar som helst att botanisera i.

  7. #7
    soundside
    Yes jag söker som besatt efter ljudkort så det kan jag nog luska fram själv.. men måste ju fråga lat som man är (tyvärr).

    Men är det inte så att firewirediskar är mycket dyrare än usb diskar??.. Jag har ögonen på Mybooken för att den är billig plus att jag jobbar på onoff så jag får ett sjysstare pris på den

    Har alla firewireljudkort möjligheten att kopla en extern hdd till det?

  8. #8
    eskimo
    eskimo är inte uppkopplad

    Veteran
    Lite dyrare är de kanske, frågan är om du ska se det som att du har något alternativ.

    Inte alla kort, men en hel del, bara att spana efter två fw-portar, om inte annat så har hårddisken två portar så du kan koppla kortet till disk. Vet inte riktigt vilket som rekommenderas, tror båda varianterna funkar.

  9. #9
    soundside
    Ok, då får jag spana runt lite efter både firewire ljudkort/hårddisk då. Kommer det inte gå segare då båda använder sig av samma firewire port i datorn då?

  10. #10
    Janne.M
    Janne.M är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Glöm inte att om du inte behöver spela in mer än 2-4 kanaler åt gången så fungerar ett USB kort alldeles utmärkt. Line6 Toneport har fått mycket bra kritik i tester.
    Då slipper du ha ljudkortet på FW-bussen, för den gör nog mest nytta till att streama ljud till och från hårddisken.

    Janne

  11. #11
    soundside
    jaha ok.. alltså jag spelar nästan alltid bara in 1 kanal åt gången.. ibland 2. Då borde jag alltså klara mig med ett usb kort? Damn jag är visst sämst på detta

    Det får bli en disk med både fw och usb.

Liknande ämnen

  1. Köpråd: Macbook white eller Macbook unibody?
    Av depulse i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-01-11, 17:16
  2. Laptop för musikskapande
    Av TheQuo i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-11-25, 17:29
  3. Musikskapande,vad innebär det för dig?
    Av soundscape i forum Allmänt om musik
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2005-12-07, 13:11
  4. I'm a Switcher!
    Av PF i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2003-06-05, 13:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •