Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Hur låter egentligen Yamaha CP80/CP70

  1. #1
    torsig1967

    Hur låter egentligen Yamaha CP80/CP70

    Jag köpte samplings-cd:n "Definitive CP70" från Hollowsun och den verkar seriöst gjord när man läser om den. Den låter också ungefär som det ljud jag hört på skivor (t.ex. Ultravox och Peter Gabriel) men det är en sak som är egendomlig. Det är så abnormt mycket subbas (rumble från hammare och sånt) och mycket fattigt i diskanten.

    Så det jag undrar är, låter verkligen en CP70/80 så muggig på sin lineutgång? Är det någon som har spelat på en och kan berätta?

    Såhär låter den samplade:
    http://goto.glocalnet.net/tors/misc/cp70.mp3

    Det är framförallt när man spelar svagt som det blir löjligt mycket rumble - relativt sett (lyssna i kvalitetslurar), sedan tycker jag basregistret har en både starkare och plåtigare klang än diskanten - trots att man spelar med en balanserad styrka. En obalans som inte känns så Yamahaig, de vet ju hur man gör pianon menar jag.

    Det skulle vara jättekul att höra hur ett oproccesat original låter. Någon?

  2. #2
    Oberfunker
    Oberfunker är inte uppkopplad
    Oberfunkers avatar
    Veteran
    Har ingen aning ... men av din text att dömma är det alltså typ ett sådant piano som Peter Gabriel brukar använda (typ från "Us" och påföljande livegrejer). Tänkte just ställa frågan i forumet eftersom jag undrat. Låter seriöst snyggt.

    Synd om nu samplingsskivan skulle vara för muggig naturligtvis ... kan tänka mig att det ska vara ganska stor briljans i ljudet, men kanske också inte med tanke på hur bra det brukar funka med massor av reverb / delay på de grejer som jag hört med just Peter Gabriel ... om det nu är det jag tänker på

    Hoppas nån annan vet bättre och inte ställer korkade motfrågor

  3. #3
    bjorx
    bjorx är inte uppkopplad
    bjorxs avatar
    Veteran
    Har spelat på en CP80 ett antal gånger. Tycker att den mp3-snutten låter väl "muggigt" och basigt än originalet. Iofs är den ganska tung i basen då man spelar försiktigt.
    Men annars kommer jag ihåg CP80 att vara rätt "bitig" vid normalt och lite hårdare anslag. Den sticker ganska lätt ur en rockmix. Finns ett par låtar med Toto där David Paich spelar CP80.

    Så nej, CP80 låter normalt inte muggigt (bra ord) på sin lineutgång (tycker jag). Sen hänger det ju rätt mycket på PA:t med mera hur det låter...

  4. #4
    FlowerP
    FlowerP är inte uppkopplad
    FlowerPs avatar
    Senior
    torsig1967: Kan dina resultat bero på hur velocity-känsligheten är inställd på din klaviatur?

    Jag har nämligen upplevt liknande problem. Nord Electro har en riktigt trevlig CP70-sampling. Jag har en NE rack som bl.a. styrs från ett Yamaha P200. Då visar det sig att man får dova, diskantfattiga pianoljud från NE vid alla spelnyanser från pp till f. Först när man hamrar riktigt hårt (ff-fff) blir det mer bett i tonen. På P200 kan man ställa några olika velocity curves, men det blir bara marginellt bättre med det. När man däremot spelar NE rack från en syntklaviatur med hög velocity sensitivity blir CP70-ljudet betydligt mer spelbart. Antagligen beror problemet på hur CP70-samplingen i NE är upplagd med velocity-switching vid nivåer som nog är framför allt anpassade till NE klaviaturmodell. Mest missanpassad är velocitymatchningen mellan NE och P200 för CP70-ljudet. NE:s elpianon funkar bättre.

    Men du som köpt ett samplingsbibliotek borde få bra resultat rakt av. Så kolla hur velocityinställningarna är på din klaviatur.

  5. #5
    torsig1967
    Så mycket vet jag - att CP70/80 nog i normalfallet processades rejält på de mixar som man hör på klassiska gamla 80-talsskivor. Vanligt var väl massor med kompressor och ett Boss CE-1 chorus, gissar att det blev en del filtreringar och sånt också. Så det är därför som jag vill veta hur CP70/80 låter oprocessat.

    Bjorx: Om du spelade genom någon slags PA eller gitarrförstärkare så kanske din bild av briljansen inte överensstämmer med vad som fanns på lineutgången. Finns det några inställningsmöjligheter i själva pianot, olika pickuper, reglage och sånt?

    Jag gissar att man fick klämma i rätt hårt även på originalet, precis som Rhodes t.ex. så velocityinställningarna både i mitt bibliotek och Nord Electro är nog tidstrogna. Själv har jag ställt om velocityn för att spara på musklerna.

    Men... själva samplingarna (om man lyssnar "offline") av svagt anslag dundrar så in i norden och det är det jag är nyfiken på. Är originalet så också? Muller i basen. I så fall lär de väl helt enkelt varit tvugna att skära bas i livesammanhang bara för att slippa feta basrundgångar. Eftersom pickuperna fiskar omgivningsljud i basregistret.

    Hollowsun gör ju inte direkt proffsbibliotek, det ligger nog nivån under. Men för oss som gillar gamla klaviaturer med träpaneler och doften av rökig replokal så har han gjort en hel del trevligt. Jag köpte biblioteket också för att stödja honom. Jag hade väl laddat ner precis hela hans sajt utan att betala en spänn och sedan fick han stänga för att bandbredden blev för dyr. Jag tyckte lite synd om honom.

    Hur som helst låter CP70:t bra då man filterat så jag är nöjd i alla fall.

  6. #6
    fredrik_e
    fredrik_e är inte uppkopplad

    Senior
    shit haha, de låter typ... helt CP :kaaaka!: :kaaaka!: :rolleyes: :kaaaka!: dagens dåliga skämt...

  7. #7
    fredrik_e
    fredrik_e är inte uppkopplad

    Senior
    dubbelpost...

  8. #8
    bjorx
    bjorx är inte uppkopplad
    bjorxs avatar
    Veteran
    Bjorx: Om du spelade genom någon slags PA eller gitarrförstärkare så kanske din bild av briljansen inte överensstämmer med vad som fanns på lineutgången. Finns det några inställningsmöjligheter i själva pianot, olika pickuper, reglage och sånt?
    Nä, förmodligen färgade PA:t ljudet en del. Det har du rätt i...
    Fanns väl typ inställningar/rattar för brightness och bas om jag inte kommer ihåg fel.

    Synd att man inte kan fånga spelkänslan i klaviaturen på CD också...

  9. #9
    torsig1967
    Citat Ursprungligen postat av bjorx
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Synd att man inte kan fånga spelkänslan i klaviaturen på CD också...
    Hur var den då? Typ riktig flygel eller mer åt Rhodes-hållet?


    fredrik_e: Det var så skoj så du får en Korg med rosor av Roland så snart OSCar har satt på sig sin Kawai..

Liknande ämnen

  1. Vad är egentligen en synkop?
    Av kockpit i forum Komposition & textförfattande
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-08-22, 03:07
  2. Hur låter Behringer egentligen?
    Av outshape i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2007-12-02, 01:48
  3. Skruva till ett CP80
    Av vikariepoolen i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2005-03-17, 20:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •