Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: bygga boombox?

  1. #1
    655321
    655321 är inte uppkopplad
    655321s avatar
    Veteran

    bygga boombox?

    polaren min ska bygga en boombox. tanken är att en mp3-spelare ska förse musiken, ett bilbatteri strömmen och sen nån sorts högtalare. en förstärkare har införskaffats: http://www.kjell.com/?item=88055&path=

    är det något man bör tänka på mer? kan man höja och sänka volymen direkt på mp3-spelaren eller bör man skaffa en potentiometer?

  2. #2
    655321
    655321 är inte uppkopplad
    655321s avatar
    Veteran
    ingen som har tips? ingen som har gjort något liknande tidigare?

  3. #3
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Boom = 3Watt? Fixa billigt slutsteg och högtalarpaket på MDS istället. Elfa har nog några rattar med långa spröt som man kan trä över volymknappen på steget som ni gömmer inne i lådan, med gott om luft kring.
    Så hade jag gjort iaf, men jag hade nog inte byggt alls utan försökt hitta en JVC RV-B90 eller RV-B99 istället! Vilken som helst bärbar radio med Line-In kan ju användas som mp3-spelare-förstärkare.

    Här är en - dock fantasipris. http://www.blocket.se/vi/8256780.htm?ca=23_5_s en ny kostar 2.490 och då kan den mp3cd också. Netonnet.

  4. #4
    nihad
    det ska vara vinyl och en sharp vz-v20 ..




    eller om man är syntare, sharp mr-990 med inbyggd synt!


  5. #5
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    He he he... koll idé. Jag har en gammal Sony FH55, en sådan där kompaktstereo med platta högtalarelement i aluminium, separat reciever och kassettdäck. Man kan skruva ihop dessa delar med metallplattor, häkta på högtalarna och trycka på ett handtag. Den ser skittuff ut och kan spela högt som fanken med sina 2 X 24 watt och basreflexhögtalare. Problemet är bara att allt utom kassettdäcket står hemma hos en kvinnlig bekant som jag skyr som pesten. Får väl krypa till korset och föreslå att vi träffas en dag och fikar. Då kan jag ju kräva tillbaka stereon plus allt annat hhon har som är mitt.

    Man skulle kanske kunna bygga om kassettdäcket till en MD-spelare eller nått? Denna musikapparat är på tok för kool för att bara kasseras. Tyvärr finns det väldigt få bilder på nätet på Sonys FH-serie.

  6. #6
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Just bilbatterier brukar väga ett par kg och kosta som en hel banadre, skulle själv vilja ha en feet bandare med line in så kan man köra ipod, syntjam och annat kul skulle kunna gå att fixa då med.. ska kolla igenom blocket,,,,

    Är det svårt att modda en banadre utan linein så den får det?

  7. #7
    Sumpen
    Sumpen är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna

  8. #8
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av enapa
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    [...]Är det svårt att modda en banadre utan linein så den får det?
    Enklast är väl att köpa ett sånt där band med sladd, och få in sladden någonstans i apparaten, och sen göra en line in kontakt i skalet, men jag undrar egentligen samma sak. Det koolaste hade varit att löda bort tonhuvudet och göra en krets som omvandlar linesignal till bandspelarmagnetisk nivå direkt på dom trådarna. Det låter svårt i mina öron, men jag är elektriker, inte elektroniktomte.

  9. #9
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Jag hade ett projekt i huvet där jag skulle bygga om en kassetfrestylee till en distbox, då lödde jag in L/R direkt där magnethuvet satt, vet inte om det skulle funka alls med bra ljud... värt att testa...

  10. #10
    nihad
    enapa >> i stort sett alla boomboxes från 1980-85 är coola och har line in

  11. #11
    gearloose
    gearloose är inte uppkopplad
    gearlooses avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av enapa
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det svårt att modda en banadre utan linein så den får det?
    Jag har moddat min sån här
    http://home.planet.nl/~piepl011/VERZ...ips.N2000.html
    så den fick två stycken RCA-honor i ryggen. Jorden till minus på batteriet och signalkablarna till basben på en transistor. Funkar kanonbra, det blir säkert läskiga impedansfel och fasfel och gud vet allt, men den låter högt och tillräckligt bra för att få följa med när dagordningen säger att det är dags att dricka öl i solen.

    And chicks dig it

    (Lödde dessutom bort motorns matning för att öka batteritiden, drivremmen tröttnade nämligen två dagar innan Arvikafestivalen förra året, därav denna lösning. Tanken var nog att sätta dit en switch för att kunna driva förstärkardelen utan att motorn går, men det föll i glömska så fort jag kom hem)

  12. #12
    leere
    leere är inte uppkopplad
    leeres avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av nihad
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    det ska vara vinyl och en sharp vz-v20 ..




    eller om man är syntare, sharp mr-990 med inbyggd synt!



    vill ha den nedersta !!!

  13. #13
    perrona
    om nån är intresserad så har jag en JVC RV-B90 Boomblaster. köpt 2005. nypris var 2700:-. ljudet är riktigt bra. Säljer den för bara 700:-.

    Den har fått en buckla annars är den hel grym. perfekt för parker o festivaler också.

    majla perrona1@gmail.com
    eller ring 0737639242
    Senast redigerat av jgb den 2009-01-28 klockan 08:15.

  14. #14
    indigo
    indigo är inte uppkopplad
    indigos avatar
    Veteran
    Spam hehe

  15. #15
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Avphettning komplett, nu är perronas inlägg lika fint som alla andra.

  16. #16
    Helix
    Helix är inte uppkopplad
    Helixs avatar
    Veteran
    Det finns bara en enda stärkare du kan använda och det är en T-amp! En klass D stärkare, drar hur lite som helst. 2 10W kanaler eller vad det nu är man kan bygga. http://www.41hz.com/ Amp 6 Basic har jag byggt. Annars kan man köpa Sonic Impacts stärkare från t.ex. www.fynda.se
    Vi hade en sådan på Roskilde och drev 2x 10tummare och 4st piezoelement i 8 nätter och 8 dagar i stort sett konstant med ett 42Ah batteri!

  17. #17
    655321
    655321 är inte uppkopplad
    655321s avatar
    Veteran
    alltså.... va?

  18. #18
    oskich
    Jag byggde ihop den här skapelsen för under 500spänn

    10"-element i gavlarna, fronthögtalare, 12Vuttag, kablar, galvanisk-avskiljare & delningsfilter från biltema, ett gammalt Clarion-steg från blocket, 4st 60Ah batterier från den lokala miljöstationen.

    Gjorde inga beräkningar på lådan innan bygget, men med full batterilast ombord så är den interna volymen näst intill optimal enligt beräkninarna vi gjorde senare - brutalt bra bas!

    Klarade av att störa grannarna på Roskilde i 8 dygn - skall dock montera en kondensator så att den orkar med den djupa basen även när spänningen är låg.


Liknande ämnen

  1. Bygga midikontrollers
    Av Ambulansen i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-08-02, 23:43
  2. Bygga modular?
    Av jgb i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 47
    Senaste inlägg: 2007-09-15, 10:11
  3. Bygga LFO med
    Av kockpit i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2007-02-26, 09:54
  4. Kan nån bygga om min TR-707?
    Av deadbeat i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-05-03, 01:12
  5. Bygga mikförstärkare
    Av Roberth i forum Inspelning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2004-10-27, 17:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •