Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Digital Performer..

  1. #1
    Don

    Digital Performer..

    Hur många är det här på 99 som kör DP ?

    Jag har precis abdikerat digidesign för DP och håller precis på att uppgradera till DP5 efter att ha lattjat med 4.61 i några veckor och det hade varit kul att ha någon mer än Volantiz (I all ära!!) att tjöta med!!

    =)

    ---

    "du är aldrig tuffare än din sista hit"

  2. #2

    Redaktör
    Jag har tänkt börja använda DP eftersom det är vad som finns på datorn i vår studio (tack vare Volantiz). Än så länge har det inte blivit så mycket, har mest hållit mig till Live eftersom jag är mer hemma med det.

  3. #3
    S-dahl
    Jag har kört med DP snart ett år nu, funkar kanon!

    ...men har inte uppgraderat till 5:an än.

  4. #4
    Don
    Gött att vi är fler!!

    DP5 känns stabilt, skönt med multiple outputs även för AU-pluggar, den satt fint!!

    Dock känns de medföljande instrumentpluggarna fullkomligt ointressant, den enda som man skulle kunna tänka sig att använda är "polysynth" som är typ en juno60, dock är den så processorkrävande att det känns helt bizarrt att använda den eftersom den är väldigt enkel inte borde vara krävande öht.

    ---

    "du är aldrig tuffare än din sista hit"

  5. #5
    S-dahl
    Så frågan är då vad man betalar för i version 5?

    Multiple outputs fanns ju redan i version 4.6 (har tex. kört RMX som AU-multiple).

    Om man slänger med en massa nya instrument borde dom ju hålla bra
    kvalitet speciellt med tanke på Logic:s vassa pluggar.

    Själv föredrar jag att kunna välja vilka instrument jag vill köpa istället för att betala
    för en massa saker som aldrig kommer att användas...

    En uppdatering av vissa effekter vore också på plats...

    Jag läste att nån tyckte den nya sample pluggen funkade utmärkt?

    Hm, det där lät lite negativt...

    ...faktum är att jag använder DP både live och i studio och är väldigt nöjd. Har varit
    inne och pulat lite med Live, som är vädligt intuitiv och lättjobbad, men föredrad
    ändå DP.

  6. #6
    Don
    Multi-out har DP inte officiellt haft stöd för AU under 4.6 ... Många pluggar som inte funkade med multi-out tyvärr..

    Men jag håller med dig, frågan är vad man betalar för...

    ---

    "du är aldrig tuffare än din sista hit"

  7. #7
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Även jag väntar på uppgraderingen till 5:an

    Nyheterna (utöver mjukvaruinstrumenten som jag bara ser som en pytteliten bonus) är ju helt klart värda pengarna tycker jag. De gör ju den bästa () sequencern mycket bättre! Läs mer om dem här: http://www.motu.com/products/software/dp/features50

    De nyheterna som jag är nästan barnsligt glad över att få in i DP är trackfolders (som egentligen är det jag saknat absolut mest i DP.. riktigt dumt att de inte haft den tidigare.. typiskt sådana funktioner som DP brukar vara först på), den vidareutvecklade metronomen, att man får bättre koll på ingångarna och möjlighet att ändra på flera parametrar i "sekvens-fönstret". Sen så verkar ju instrumenttrack väldigt praktiskt ifall att man någon gång skulle få för sig att börja använda mjukvaruinstrument. De nya editeringsfunktionerna (slip, slide och roll) kommer spara in en del tid de också.. och tid är pengar
    ..och sen så var de ju ett gäng nyheter till. Meterbridge vore ju suverän om vi hade haft två större skärmar i studion.. får väl se om det blir nåt sånt sen

  8. #8
    S-dahl
    Citat Ursprungligen postat av Don
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Multi-out har DP inte officiellt haft stöd för AU under 4.6 ...
    Vi är inte riktigt överens på den punkten :rolleyes: kolla den här länken:

    Digital Performer 4.6 now supports multiple audio outputs for Audio Unit plug-ins and
    instruments that have them.

  9. #9
    Don
    Citat Ursprungligen postat av Tommy
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vi är inte riktigt överens på den punkten :rolleyes: kolla den här länken:

    Digital Performer 4.6 now supports multiple audio outputs for Audio Unit plug-ins and
    instruments that have them.
    Okej, officiellt sett uppenbarligen, i teorin, men inte i praktiken ..



    Volle, ge oss en DP-låda att posta i nu... vi är säkert lika många som protoolsnissarna.. (som nu är en färre dessutom...)

    ---

    "du är aldrig tuffare än din sista hit"

  10. #10
    johan.ramstrom
    Ja, även jag är DP användare och har använt programmet i 10 år.
    Det har alltid vart en bra sequenser och eftersom jag mest skriver noter så använde jag i början prgrammet tillsammans med Motus notprogram MOSAIC för att få någon så när ordning på midi demos till mina stycken.

    Sen så blev det mer och mer audio och det måste jag säga att efter att ha använt qubase och framförallt protools så tycker jag att DP kicks ass.

    på senare tid har jag använt Dp när jag gjort filmmusik(och ljudlagt OCH 5.1 mixat) och det är där de största finesserna finns.

    Kalkylatorn för att räkna ut hitpoints sparar många timmar om man ska skriva musik som synkar på rutan.

    De nya funktioneran i 5an; att man kan lägga punchers och streamers direkt på QT fönstret i DP (istället för att köpa en extern burk för detta) är så oerhört lättanvänt och penga sparande att bara den funktionen är värd uppgraderingskostnaden.
    Kanske inte lika användbart i musikproduktion...
    Men det kan vara bra att ha visuella klick ibland även då, vid extremt tyst musik tex.

    eller live...

    Annars gillar jag meterbridge helskarpt saknat den länge..

    Och funktionen med soundbite volume har jag stor nytta av tycker jag.
    mjukvarusyntarna ger jag blanka.. i utom kanske samplern som är så där skitenkel som man ofta vill ha den, ta ett ljud och släng på samplern typ.

    Sen kan jag verifiera att DP stödr multipla outputs i alla fall på sin egen MACH5 och på MSI.
    Andra syntar vet jag mindre om.

    de nya editeringsverkygen har jag inte lärt mig använda än, men för eller senare...

  11. #11
    dynamik
    Jag kör också DP sen sådär 6 år.
    Har använt det till många klassiska produktioner, ljudskapande och allt... När folk frågar brukar jag beskriva det som en kombination av det bästa ur PT och Cubase. Mest för att folk ska begripa vad det är, det går ju inte att jämföra riktigt, då jag tycker att DP är betydligt mer lättjobbat än något av de programmen.

    Har haft lite problem med krasher i projekt med många klipp i (många små bitar) och många kanaler, men det kan jag leva med, när översiktligheten stabiliteten och snabbheten i övrigt slår konkurrenterna med hästlängder.

Liknande ämnen

  1. MOTU Digital Performer 6
    Av Katzenjammer i forum Nyheter
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-09-21, 08:32
  2. Digital Performer grafikbugg!
    Av Ambulansen i forum Övrig mjukvara
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-01-04, 14:02
  3. Digital Performer
    Av johan.ramstrom i forum Övriga DAW
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-04-08, 13:54
  4. MIDI i Digital Performer?
    Av FIKSOFOKSI i forum Inspelning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2005-08-12, 05:23
  5. Någon som kan Digital Performer?
    Av imported_bewing77 i forum Övriga DAW
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2004-02-26, 20:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •