Resultat 1 till 30 av 30

Ämne: EL 12:a tips

  1. #1
    DrArthurKrause
    DrArthurKrause är inte uppkopplad
    DrArthurKrauses avatar
    Senior

    EL 12:a tips

    För att gotha till det lite till så är jag ute efter att köpa en elgura 12-strängad så småningom. Har väl funderat på en Variax istället men de sägs inte vara så bra när det gäller just 12:orna.

    Har ni goda råd vad man bör tänka på inför införskaffandet av en go el 12:a?

  2. #2
    basshole
    rickenbacker är väl de som tillverkar de kändaste, och bästa, el 12'orna.
    beatles kan ju knappast haft fel..

  3. #3
    DrArthurKrause
    DrArthurKrause är inte uppkopplad
    DrArthurKrauses avatar
    Senior
    Med ett pris därefter...

  4. #4
    mikkejohansson
    Danelectro är väl billigast av de nyare, fast finns inte i sverige annat än begg. Men kolla e-bääj och sådär...

    Fender gjorde en nyutgåva för nåt år sen på sin Strat XII som inte var svindyr tror jag.

    Burns har en variant...

    Sen finns det ju en hel del japanska kopior och original på begg-marknaden.


    Men den stora frågan är ju egentligen; vad använde Wayne Hussey?

  5. #5
    eskimo
    eskimo är inte uppkopplad

    Veteran
    hagström finns ju också

  6. #6
    Dalleponken
    Dalleponken är inte uppkopplad
    Dalleponkens avatar
    Veteran
    Mmmm, vill höra en cover på "Ribbons" med eltolva..

  7. #7
    DrArthurKrause
    DrArthurKrause är inte uppkopplad
    DrArthurKrauses avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av mikkejohansson
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Danelectro är väl billigast av de nyare, fast finns inte i sverige annat än begg. Men kolla e-bääj och sådär...

    Fender gjorde en nyutgåva för nåt år sen på sin Strat XII som inte var svindyr tror jag.

    Burns har en variant...

    Sen finns det ju en hel del japanska kopior och original på begg-marknaden.


    Men den stora frågan är ju egentligen; vad använde Wayne Hussey?
    Han körde med Fender Electric 12 String och en Vox Teardrop 12 String

  8. #8
    Oberfunker
    Oberfunker är inte uppkopplad
    Oberfunkers avatar
    Veteran
    Visste inte ens det fanns el-12:or men det är iofs ganska logiskt. Himla gott sound i en vanlig hursom så det låter säkert inte fel

  9. #9
    toandfro
    När jag hör ordet 12-strängad elgitarr så är det väl kanske inte goth som är det första jag tänker på direkt...snarare the Byrds och the Beatles typ.

    Men hur som helst så vet jag att Tanglewood och Eagle tillverkar Rickenbacker-kopior som verkar rätt schyssta.



  10. #10
    PBIT
    PBIT är inte uppkopplad
    PBITs avatar
    Senior
    Som gammal svartrockare så har man alltid suktat efter en el12:a. Så gissa hur glad jag blev när jag hittade en handbyggd förra året!!!!

    Nårra tips: om du är ute efter sisters-ljudet så glöm alla halvakustiska. Har försökt spela låtarna från "first and last and always" med olika sånna - alltid har det blivit problem med rundgång och dist. Vad du är ute efter är en ren elgitarr med 12 strängar.

    En variant är att beställa reservdelar till Gibsons tvåhalsade och skruva ihop en egen.

    Hagström har åsså gjort en - men den kan vara lite svår att få tag på.

    Har även för mig att Hussey använde en Aria.

  11. #11
    DrArthurKrause
    DrArthurKrause är inte uppkopplad
    DrArthurKrauses avatar
    Senior
    Jag har faktiskt ävem tänkt tanken på att bygga hemma men om man ska köpa lösa delar så blir det ganska dyrt i slutändan ändå. De flesta 12:orna och speciellt de billiga tycks vara halvakustiska, tack för varningen.

  12. #12
    DrArthurKrause
    DrArthurKrause är inte uppkopplad
    DrArthurKrauses avatar
    Senior
    PBIT: Har 12-strängade elgitarrer i regel bredare greppbrädor och förstärkta halsar än en vanlig 6:a. Kan man ta en 6:a och bygga om den till en 12:a genom att bara byta stall och dra på några fler stämstruvar?

  13. #13
    DrArthurKrause
    DrArthurKrause är inte uppkopplad
    DrArthurKrauses avatar
    Senior
    Tänkte försöka mig på att göra ett ihopplock´med delar från olika gitarrer som jag gillar. Nu har jag beställt hem en orginalhals till Hagströms 12:a från det glada 60-talet.

    Jag har även funderat på att beställa lite från gmf men vi får väl se vad Peter H får för kundservice först...

  14. #14
    DrArthurKrause
    DrArthurKrause är inte uppkopplad
    DrArthurKrauses avatar
    Senior
    Hagström hals hemma med DHL ända till dörren idag...fin grön kopparoxid var det på banden minsann så visst luktar det äkta 60-tal med made in Sweden på baksidan

  15. #15
    Bobbski
    Bobbski är inte uppkopplad
    Bobbskis avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PBIT
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nårra tips: om du är ute efter sisters-ljudet så glöm alla halvakustiska. Har försökt spela låtarna från "first and last and always" med olika sånna - alltid har det blivit problem med rundgång och dist. Vad du är ute efter är en ren elgitarr med 12 strängar.
    Lekte de inte hejvilt med pitchande och effekter till höger och vänster på den skivan?
    Vill minnas att det var en gedigen arsenal av effekter den stackars gitarren gick igenom för att få ljudet den fick, och sen vart det väl inte så lätt att göra om vill jag minnas, så det är nog inte så lätt att få till det själv.
    Om jag inte minns HELT fel så är det mesta som man hör av gitarrljudet uppitchat en oktav.

    Angående Variax:
    Yuck för 12-simuleringen! Undvik!

    Danelectro-vaddennuheter, är rätt skön faktiskt. Mycket lättspelad och låter fint, trots att den bara kostade 6000:- ny för några år sedan. Om jag minns rätt. Och vad nu modellen hette.

    Har sett lite tolvor här och var i den lägre prisklassen det senaste året, men jag kommer inte ihåg några märken nu, men det verkar som att det satsas lite på det igen, och det är bra! Tolvor låter underbart men är ett helvete att ha på spelningar.

  16. #16
    PBIT
    PBIT är inte uppkopplad
    PBITs avatar
    Senior

    12or

    Min 12:a är handbyggd och verkar ha en något förstärkt fästning mot kroppen. Ska lägga upp nårra bilder.

  17. #17
    lasselus avatar
    Redaktör
    Instämmer med Bobbski...om det är el-12:or du är ute efter så satsa inte på en Variax...

  18. #18
    PBIT
    PBIT är inte uppkopplad
    PBITs avatar
    Senior

    12

    Här är en bild på min gullunge...


  19. #19
    Bobbski
    Bobbski är inte uppkopplad
    Bobbskis avatar
    Veteran
    Ser att Jam har gitarrerna som toandfro nämnde och visade bilder på. Jag blev väldigt sugen. Någon som känt på dessa och vet hur de är att spela på och hur de låter? Jam finns tyvärr inte i min skog.

  20. #20
    DrArthurKrause
    DrArthurKrause är inte uppkopplad
    DrArthurKrauses avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av PBIT
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Här är en bild på min gullunge...

    spontanorgasm

  21. #21
    mikkejohansson
    Det finns tydligen en OLP variant på musicman med tolv strängar....fanns en på annons förut på www.ljudbojen.se

  22. #22
    DrArthurKrause
    DrArthurKrause är inte uppkopplad
    DrArthurKrauses avatar
    Senior
    Den länken gick inte

  23. #23
    mikkejohansson
    Ooops.

    www.ovenholm.net/forum är visst den som funkar

  24. #24
    Bolibompa
    Bolibompa är inte uppkopplad
    Bolibompas avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Bobbski
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ser att Jam har gitarrerna som toandfro nämnde och visade bilder på. Jag blev väldigt sugen. Någon som känt på dessa och vet hur de är att spela på och hur de låter? Jam finns tyvärr inte i min skog.
    Har testat Ricken-kopian och deras Eagle 12:a, bägge har en ganska platt och bred greppbräda som påminner mer om en akustisk gitarr.
    Testade inte gitarrerna på stärkare men det var en hyfsad klang i träet, dessvärre nöp halssadeln på bägge vilket gjorde det till ett helvete att stämma gitarrerna.

    Personligen tyckte jag att halsarna kändes lite för klumpiga för mina små händer. Spelar själv på en Yamaha Pacifica 12:a importerad från England.

  25. #25
    DrArthurKrause
    DrArthurKrause är inte uppkopplad
    DrArthurKrauses avatar
    Senior
    Bolibompa: Har du någon bild på Pacifican?

  26. #26
    Bobbski
    Bobbski är inte uppkopplad
    Bobbskis avatar
    Veteran
    Tackar för det svaret Bolibompa, då vet jag!

    Jag har aldrig haft någon 12:a själv, men gittarristen i bandet spelade på en Danelectro 12:a som bokstavligen ÅT strängar. Till frukost, lunch och kvällsmat. Det gick MINST en sträng varje rep.
    Någon som vet om det brukar vara så med tolvor?

  27. #27
    Bolibompa
    Bolibompa är inte uppkopplad
    Bolibompas avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Bobbski
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tackar för det svaret Bolibompa, då vet jag!

    Jag har aldrig haft någon 12:a själv, men gittarristen i bandet spelade på en Danelectro 12:a som bokstavligen ÅT strängar. Till frukost, lunch och kvällsmat. Det gick MINST en sträng varje rep.
    Någon som vet om det brukar vara så med tolvor?

    Tunna strängset med många 08:or och blynäve brukar inte funka så bra ihop.
    Kör själv på D'Addario 010 - 046 set och den enda 08:an i det setet är g-strängen men det följer med en extra sträng i reserv. Använder också medelmjuka plektrum så det är ganska sällan jag drar av några strängar.
    Har även börjat testa torrsmörjande teflonolja på sadlarna och strängarna där dem löper över sadlarna, blir mindre skitit än att hålla på med grafit och håller stämningen bra.
    En 12:a som äter strängar och stämmer ur sig kan man få tics eller nervsammanbrott av.

  28. #28
    Bolibompa
    Bolibompa är inte uppkopplad
    Bolibompas avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av DrArthurKrause
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bolibompa: Har du någon bild på Pacifican?
    Har ingen bild men hittade en annons på Ebay.
    http://cgi.ebay.co.uk/Yamaha-Pacific...QQcmdZViewItem

    Min är sunburst med svart plektrumskydd och köpt på Ebay för runt 4000 inkl. frakt från England.
    Att tänka på med dessa gitarr är att halsarna är smala och strängarna sitter tätt, stämskruvarna sitter också ganska tätt så det blir pilligt att stämma den.
    Det är väl det enda jag tycker kan vara negativt med gitarren, men det är väl mer en vanesak antar jag.
    Fördelen med gitarren som jag ser det är att den är ganska lätt och inte speciellt framtung, den låter bra och verkar rejält byggd och den passar i en vanlig gigbag.
    Mycket gitarr för pengarna om man inte vill slanta upp 20 lax för en Krackenbacker...

  29. #29
    DrArthurKrause
    DrArthurKrause är inte uppkopplad
    DrArthurKrauses avatar
    Senior
    Bolibompa: Hur är den rackarn att intonera? Det går ju bara att justera hälften av strängarna?

  30. #30
    Bolibompa
    Bolibompa är inte uppkopplad
    Bolibompas avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av DrArthurKrause
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bolibompa: Hur är den rackarn att intonera? Det går ju bara att justera hälften av strängarna?
    Det funkar hyfsat bra. Sadeln för oktavsträngen sitter skruvad på det större blocket och går att justera i viss mån.

Liknande ämnen

  1. Dub? Tips? Nån?
    Av Volantiz i forum Skivor & artister
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2021-03-08, 22:14
  2. Tips på bra VST EQ!
    Av psyjazz i forum Övrig mjukvara
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2008-09-24, 00:11
  3. Tips
    Av limpan2 i forum Övrig mjukvara
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-12-09, 10:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •