Resultat 1 till 54 av 54

Ämne: Ultimata studiodatorn!

  1. #1
    richarddd

    Ultimata studiodatorn!

    hejsan jag har ny på detta forum och har en liten fråga...

    Jag måste investera i en ny dator för musikbruk. Jag snackade med en polare och han sa att jag skulle lägga pengarna på Prossesorn (AMD 64 Dural Core), Ljudkortet (Så klart) och Ram minnet (2 G)...

    Eftersom jag bara är 16 år är mina tillgångar brebränsade Så min fårga till er är:

    Vad får man för någon studio dator för under 10 000?

    Tack på förhand

    /Richard

  2. #2
    polardark
    Det viktigaste av allt är att du själv först försöker få klart för dig vad dina behov är. Hur tänker du göra musik? I många fall kan man tjäna på att bygga egen dator, istället för att köpa märkesdator om man har speciella krav på sin utrustning.

    Generellt sett är det för musik alltid bra med en dator med mycket ram, bra cpu och ett halvproffsljudkort. Att köpa konsumentljudkort i stil med Creative är att slänga pengarna i sjön. Hur många ingångar och utgångar du behöver på ljudkortet kommer att variera beroende på hur mycket externa instrument och mikrofoner du har behov av att använda.

  3. #3
    bmeeks
    bmeeks är inte uppkopplad
    bmeekss avatar
    Veteran
    Köp ljudkortet begagnat så får du ett grymt för en tredjedel av priset.

  4. #4
    richarddd
    Tack för svaren

    Polardark:
    Jag har inte så mycket instrument... utan jobbar mest med program (jag jobbar inom den elektroniska musik genren) som reason och cubase. Det enda instrumet som jag behöver koppla in är min Midi klaviatur men den går att koppla in via usb eller firewire...

    Ljudkort:
    Så creativ är i princip skit då?

    Även detta? http://www.blocket.se/vi/7822263.htm?ca=15_s

    Vad ska man ha för ljudkort som är bra och för ett lämpligt pris (inget ultra super kort för 10 000).

  5. #5
    polardark
    Creative är inte skit, men det är inte ljudkort för musik. Internt ljudkort är dessutom oftast bättre än externt om du inte har laptop. Creative tillverkar sina halvproffskort under märket E-MU, som är tänkta för folk som sysslar med musik. De enklaste bra halvproffskorten från E-MU, ESI, Echo, osv brukar kosta nånstans mellan 1000-2000kr. De ljudkorten säljs nästan aldrig i datorbutiker, så du får nog köpa det i en musikaffär istället. Oavsett om man mest använder programvara så är det viktigt med bra ljudkort.

    förslag på bra nya ljudkort som kanske passar dig (listan kan göras mycket längre):
    Terratec Producer Phase 22 (ca 1000kr)
    ESI Juli@ (ca 1600kr)
    ESI Maya 44 (ca 1500kr)

    Begagnade ljudkort kan man också tjäna på att köpa ibland, fast då är det väldigt viktigt att veta exakt vad det är man köper.

  6. #6
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Å andra sidan, skall man bara köra mjukvara behöver inte ljudkortet vara toppbra. Renderar man ut det så blir det bra ändå.

    Vad du behöver för dator beror på vlika program du tänker köra och hur mycket kraft de tar. Reason är snålt, Cubase blir så resurskrävande som de pluggar du kör, och så vidare.

  7. #7
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Och jag hoppas bara att man alltid iaf är medveten om att en Mac också är ett klart gångbart alternativ. För 10.000:- har man råd till en ny iBook och den är superbra till program som Reason och Cubase. För mig är den en helt ultimat studiodator. Inte minst eftersom den allt som oftast är komplett ljudlös. Och även trådlös.

  8. #8
    richarddd
    Hej... tack för svaren

    PF:
    ja det vore ju ett alternativ... mac datorer har inte förmågan att crasha och på mac får man inte bluescren :P... Men även mac har sina sidor. Många program finns inte till mac.

    Jag sitter just nu på en HP laptop 2.0 Ghz, med 512 i ram... känner att det är dags att byta när reasons cpu visare går nästan in på rött...

    JGB:
    Jag känner att jag vill ha något som pallare de lite mera avancerade programen... Ska testa om min Hp pallar cubase..

  9. #9
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    reasons mätare går in på rött pga ljudkortet, inte datorn, datorn klarar hur mkt som helst richard... 2 ghz är ju toksnabbt... köp ett usb2/fw-ljudkort och du är hemma... macar har bra ljudkort så ibooken går inte att "maxa" med reason, inte lätt alls iaf... jag har inte lyckats ens när jag kört logic + reason samtidigt m rewire

  10. #10
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Huh? Hur påverkar ljudkortet reasons prestanda? Det här hänger jag inte alls med på.

  11. #11
    richarddd
    Citat Ursprungligen postat av PF
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    reasons mätare går in på rött pga ljudkortet, inte datorn, datorn klarar hur mkt som helst richard... 2 ghz är ju toksnabbt... köp ett usb2/fw-ljudkort och du är hemma... macar har bra ljudkort så ibooken går inte att "maxa" med reason, inte lätt alls iaf... jag har inte lyckats ens när jag kört logic + reason samtidigt m rewire

    Det hade jag fan ingen aning om... Min polare har sådär halv bra burk, men när han kör reason och det kommer in på rött så kommer det upp en ruta där det står "Computer to slow to play song". Så jag trodde att det hade något med min prossessor och ram att göra. Men nu vet jag bättre! Det blir nog en investring i ett bra externt ljudkort. Ska bygga mig ett par studio moitorer när jag har tid också

    Tack för svaret

  12. #12
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Huh? Hur påverkar ljudkortet reasons prestanda? Det här hänger jag inte alls med på.
    Möjligvis om det inte är ASIO. Annars vete 17... Testa att öka buffrarna något, brukar göra underverk för CPU-belastningen.

  13. #13

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av PF
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Och jag hoppas bara att man alltid iaf är medveten om att en Mac också är ett klart gångbart alternativ. För 10.000:- har man råd till en ny iBook och den är superbra till program som Reason och Cubase. För mig är den en helt ultimat studiodator. Inte minst eftersom den allt som oftast är komplett ljudlös. Och även trådlös.
    Synd bara att man får klara sig utan ljudkort, extra minne och mjukvara, eftersom det inte ryms i budgeten.

    Jag är precis som PF en stor macförespråkare, men ska man komma undan så billigt som möjligt ska man inte välja en Mac, och man ska definitivt inte köpa en iBook som första Appledator just nu eftersom det kommer komma nya modeller med intelprocessorer senare i år.

    reasons mätare går in på rött pga ljudkortet, inte datorn, datorn klarar hur mkt som helst richard... 2 ghz är ju toksnabbt... köp ett usb2/fw-ljudkort och du är hemma... macar har bra ljudkort så ibooken går inte att "maxa" med reason, inte lätt alls iaf... jag har inte lyckats ens när jag kört logic + reason samtidigt m rewire
    Stämmer till viss del, men bara delvis. Ett par av demolåtarna visar rött på CPU-mätaren på min Powerbook, och använder man Scream, Malström och vissa Combinators (och stora NN-XT-patchar med många lager och filter, misstänker jag) så rinner processorkraften lätt iväg.

    Men visst, ljudkort och drivrutiner kan dra ner prestandan (och om det är en bärbar PC med inbyggt ljudkort och integrerad grafik är de sällan så snabba som de borde vara på pappret).

    Du borde iallafall kunna få en rätt knäckande dator för 10.000kr. Du behöver inget märkvärdigt ljudkort om du bara ska hålla på med mjukvarusyntar - något som är tänkt för musik så att du kan då ner latencyn räcker bra. Lägg hellre pengar på en vettig kontroller om du inte redan har det.

  14. #14
    polardark
    Citat Ursprungligen postat av jgb
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Å andra sidan, skall man bara köra mjukvara behöver inte ljudkortet vara toppbra. Renderar man ut det så blir det bra ändå.
    Kan vara fördel att ha bra ljudkort ändå, om man vill ha bra ljud när man sitter och mixar. Inte lika viktigt som när man spelar in från mikrofon, men kan ändå vara bra att ha. Nu tror jag inte att så många ljudkort brusar mycket idag, men förritiden så blev man dessutom lite blind av bakgrundsbrus och hände ibland att man fick en hemsk överraskning när man lyssnade på sina grejer med bra utrustning, eftersom brus maskerar mycket ljud som man annars skulle vilja förstärka eller ta bort.

  15. #15
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Alltså, en sak som jag inte tycker ha tagit upp här är den direkta brusnivån ifrån själva datorns fläktar, något som går att eliminera t ex med en sån här:

    http://www.datorbutiken.com/se/defau...Id=ZALTNN500AF

    Overkill, javisst, men vad gör man inte för att få studio-datorn _knäpptyst_?

  16. #16
    polardark
    Tja, antingen det.. eller lägg in datorn i ett välisolerat skåp.

  17. #17
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Polardark: Iofs mycket billigare jo...

  18. #18
    richarddd
    Kroffe: "Iofs mycket billigare jo..."

    korrekt... men det blir nog ett ljudkort.

    Min reason fuckar loss ibland och "håller inne" en tagent på min Midiklaviatur efter jag har släppt den, så det blir en konstant ton. Kan detta beror på mitt intregerade rostiga skit ljudkort?

    Mitt "soundMAX Digital Integrated" ska bytas ut mot något av de förslag jag fick av Polar... Ska kolla blocket nu

  19. #19
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Alla dina problem beror på ljudkortet. Tro mig.

  20. #20
    richarddd
    Verkande inte som om ESI korten var externa...

    Kan någon ge tipps om vad som är bra och prisvärda bland dessa kort:

    http://www.musikborsen.se/section.aspx?id=8086002

  21. #21
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    kolla om du kan hitta asiodrivare till det kort du har i stället, samma sak gäller din kompis... lägg pengar på en Reason-licens om du inte har det, i stället...

    Här har du:

    http://www.asio4all.com/

  22. #22
    richarddd
    jao... men jag vill ha ett nytt kort. Inte bra med integrerat när man ska göra musik. Inte alls bra..

    Fanns det något ball kort som är prisvärt på länken jag skickade?

  23. #23
    polardark
    Varför externt ljudkort? Ofta är dom både dyrare och har lite sämre prestanda.

    Någon här (var det kanske Mush?) hade testat det externa Behringer F-Control Audio FCA202 (ca 1000kr), och tyckte det var himla bra. Inte testat själv, men om din dator har firewire så kan det kanske vara något.

  24. #24
    eskimo
    eskimo är inte uppkopplad

    Veteran
    Viktigt att skilja mellan intergrerat och internt. Nej, du vill inte använda det som sitter på moderkoret, men ett pci är ju alla tiders.

  25. #25
    richarddd
    tja tack för svar!

    PD:
    Jag vill ha ett externt ljudkort pga att jag har en laptop med usb only! Men eftersom usb 2.0 är snabbare än firewire så är ju inte hastigheten några problem.

    Eskimo:
    Mitt ljudkort "soundMAX Digital Integrated" är ett intergrerat och är skit. Jag vill ha ett nytt så om du skulle ge något exempel som är bra på sidan jag länkade så vore jag tacksam

  26. #26
    eskimo
    eskimo är inte uppkopplad

    Veteran
    Har du laptop så var det en annan femma, inga pci då nej.
    Usb2 är inte snabbare i snitt än firewire, snarare tvärtom, däremot kan det uppnå snabbare hastigheter stötvis. Kontinuitet är dock vad vi vill ha inom audiovärlden. Dock så ska det nog funka alla tiders för dig så länge du inte vill ha femtioelva in/utgångar.
    Själv har jag ett presonus firebox vilket är ett firewireinterface, något annat har jag ingen erfarenhet av så inga tips här tyvärr.

  27. #27
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    MOTUs USB-prylar verkar vara bra, jag kör deras 828MKII, fast i FW-versionen.

    Finns säkert rätt många andra bra USB-ljudkort.

  28. #28
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Det tråkiga med PC-Laptops och Firewire är att de allra flesta har mini-FW. Och det går inte att strömmata med dom.

    Så jag skaffade ett USB-interface för att kunna spela in utan vägguttag i närheten om behovet skulle uppstå...

  29. #29
    polardark
    Firewire-interface för pc-card/pcmcia kostar ju typ 250 spänn, så det är väl ingen katastrof, ekonomiskt. Vet inte hur bra dom funkar med externa ljudkort, men sålänge ljudkorten ifråga har egen strömförsörjning borde det ju inte vara några problem.

  30. #30
    richarddd
    det här med stöm är inget problem (Det ligger en grenare under mitt skrevbord :P). Problemet är bara hitta ett ljudkort som har usb anslutning. Ska snacka med en jag känner som jobbar på musikbörsen.

    Tack för alla svar

  31. #31
    polardark
    okej. hm. varför usb? usb är dåligt och tar massa cpu och ger inte lika pålitlig dataöverföringshastighet som firewire i de flesta fall.

    ditt val i slutändan, men..

  32. #32
    richarddd
    ja du PD... som sagt: Jag har bara USB utgångar på min lapptopp... Hitta du något fett kort på musikbörsen för mindre än 2000?

  33. #33
    polardark
    firewire-interface för laptop - 250 spänn. behringer fca202 - 1000 spänn. summa - 1250 spänn.

  34. #34
    richarddd
    PD:
    Skulle kunna funka fint men... jag får inte byta ut någon hårdvara till datorn... Så jag måste hitta ett med usb. Något annat tipps du har?

  35. #35
    eskimo
    eskimo är inte uppkopplad

    Veteran
    Tror han menar fw-interface i pcmcia-kortplatsen.



    Inga ingrepp i själva datorn med andra ord.

  36. #36
    polardark
    Du behöver inte byta ut nåt om du köper ett PCMCIA-kort. Det är nånting du bara stoppar in på sidan av laptopen, som en diskett i en diskettstation. Väldigt smidigt system.

  37. #37
    richarddd
    Citat Ursprungligen postat av polardark
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du behöver inte byta ut nåt om du köper ett PCMCIA-kort. Det är nånting du bara stoppar in på sidan av laptopen, som en diskett i en diskettstation. Väldigt smidigt system.
    lol pd, jag är inte en idoit :P. Jag vet hur korten fungerar. För det första är min kortplats upptagen av ett trådlöst nätverkskort och för det andra får jag varken byta ut, ändra eller lägga till hårdvaror till min dator av skäl jag inte orkar nämna här...

    Det är därför jag behöver en som går på USB. Nu frågar jag åter igen: Har du eller någon annan något tipps på bra och prisvärda externa ljudkort som drivs via usb?

    Jag har även CD, ir, bluetough och sd läsare på datorn, så det finns ingen mera plats.

  38. #38
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Gå tillbaka till inlägg 21 så har du lösningen som funkar...

  39. #39
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Jag har precis skaffat ett M-Audio Mobile Pre för mobil inspelning. Har bara testat en session, men det funkade bra...

  40. #40
    Dalleponken
    Dalleponken är inte uppkopplad
    Dalleponkens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av richarddd
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    lol pd, jag är inte en idoit :P. Jag vet hur korten fungerar. För det första är min kortplats upptagen av ett trådlöst nätverkskort och för det andra får jag varken byta ut, ändra eller lägga till hårdvaror till min dator av skäl jag inte orkar nämna här...

    Det är därför jag behöver en som går på USB. Nu frågar jag åter igen: Har du eller någon annan något tipps på bra och prisvärda externa ljudkort som drivs via usb?
    Vad är det för skillnad att plugga in och ur en hårdvara ur USB-porten gentemot en hårdvara från PCMCIA-porten? Lika "hårt" i bägge fallen. Bägge behöver ju dessutom särskilda drivare, så ditt resonemang har jag lite svårt att förstå.

  41. #41
    richarddd
    Della Ponken:
    Det är inte alls samma sak. Om jag tar ut en sak från dator och sätter in en annan så är det inte samma sak som att plugga in en via usb. När jag pluggar in en via usb så finns det ju inget annat där som jag måste ta bort först. Plus att det är en fördel att ha internet utan 50 meter lång sladd i mitt hus.

    Men mitt resonemang är inte det som spelar roll just nu. Frågan är åter igen: Har du eller någon annan något tipps på bra och prisvärda externa ljudkort som drivs via usb?

    Tack för alla svar

  42. #42
    Antonio_DaSilva
    Richarddd: Det du behöver om du ska jobba med musik är la först o främst mkt RAM. Lägg gärna mkt pengar på RAM'et, brukar själv få ont om det med mina 1gb. Även snabb CPU är bra. Gärna 2st.
    Skulle själv rekomendera Mac då dom redan har bra ljudkort och är stabila. Åtminstone har dom nyare Macarna shysst ljudkort, hur det är med äldre vet jag inte men svårt o tänka mig att dom är något undantag. Grejjen é la bara att Apple nu går över till Intel....1,2Ghz G4 med dubbla processorer är snabbare än det låter om man fläskar på med ordäntligt RAM och snabb hårdisk. Men iom priserna skulle nog jag endå rekomendera dig att kika på PC kanske. Fast PowerMac G5 2x2Ghz går att hitta relativt billigt begagnat. 12000-13000 ungefär.
    Då har du en dator som nästan säkert är bra till musik "out-of-the-box". Iaf bra nog för hemmabehov. Undantag är la ifall man inte får med så mkt RAM eller om man vill ha mer än en ljud ingång i ljudkortet.
    Vissereligen är PPC påväg ut nu, men det är ingen dålig dator för det. Övergången lär inte vara helt klar förrän om 1-2år iaf och iom möjligheten att göra "Universial Binaries", d.v.s program som både går o köra på Intel och PPC så tror jag att vi får se nya PPC program ett väldigt bra tag framöver.

    Föresten...ifall du inte behöver laptop, dvs har utrmme och inte reser runt så skulle nog jag rekomendera dig att kika på en vanlig stationär först o främst.

  43. #43
    davve00
    richarddd: om jag hade varit dig hade jag skitit i att jag inte fick pilla på morsans företagsdator. Att växla mellan nätverkskortet och ett firewirekort är inget ingrepp eller ändring enligt mig... Det gör jag hela tiden på företagets dator, fast det är mellan nätverkskort och bluetooth kort... sen hade jag skaffat ett Behringer billigt för 900 eller M-AUDIO Firewire SOLO, eller Audiophile FW för 2.200 på 4sound.

    Dessutom är det faktiskt bra att kopplabort internet när man gör musik. Dels slöar det ner, sen är det skönt att inte bli msn:ad precis när man kommit in i musiken... det är lätt att den kreativa processen bryts.. men sånt är väldigt individuellt såklart...

    du har säkert märkt negativiteten mot usb kort, eftersom ingen har kunnat tipsa om ett. jag har alrig provat ett usb kort så därför kan jag inte helhjärtat rekommendera något. Men M-Audio är helt okej enligt mig...

    finns flera, Fasttrack USB för 1200:- Audiophile USB för 1600:- och Fastrack PRO för 2100:- jag tycker att Audiophile USB verkar vara ett bra kort. hade ett sådant på gymnasiet för typ 100-år sedan, fast i PCI variant till desktop. Inga som helst problem. stabilt och bra.

    Har själv ett E-MU 1820 och kan inte mer än rekommendera.

  44. #44
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Ultimata studiodatorn och M-audio.. känns som två helt olika ämnen.. men jag har iofs inte hängt med i diskussionen
    USB rekommenderas verkligen inte av mig till någonting annat än till styrenheter och små lagringsenheter av olika slag.

  45. #45
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Om det behövs ett billigt externt interface.. kolla in den här annonsen. Presonus Inspire.. firewireinterface för 1200:-
    http://www.blocket.se/vi/8052354.htm?ca=11_s
    Den är nog borta om några timmar

  46. #46
    Wilhelms avatar
    Senior
    kanske har tipsats om förut, jag orkar inte läsa igenom hela tråden. men i senaste tidningen studio så bygger dom en musikdator för 11 132:- med steg för steg anvisnignar hur man sätter ihop komponenterna.

  47. #47
    The Introvert
    The Introvert är uppkopplad nu
    The Introverts avatar
    Veteran
    Förväxlar ni ändå inte USB och USB 2.0 nu?

    USB 2.0 ligger väl i par med FW i kapacitet? Har själv haft mycket trassel med gamla USB1.1-lagringsenheter och MIDI-interface, men aldrig med något som är USB2.

  48. #48
    Arete
    Arete är inte uppkopplad
    Aretes avatar
    Veteran
    Ja hur fan var det nudå... USB2 var snabbare än firewire precis när det kom. Tror senaste firewire-standarden är lite snabbare än USB2, men inte så det spelar någon roll för "vanliga" ljudkort med säg 4 in/ 4ut (orkar kanske inte med video i full fart).
    USB 1 var ju inte alls snabb nog för att hantera ljudkort egentligen, även om det fungerar bra för bara utgång eller 1in/1ut.

  49. #49
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Förväxlar ni ändå inte USB och USB 2.0 nu?
    nä.. båda versionerna är ganska så ostadiga i de flesta fall

    USB2 var snabbare än firewire precis när det kom. Tror senaste firewire-standarden är lite snabbare än USB2, men inte så det spelar någon roll för "vanliga" ljudkort med säg 4 in/ 4ut
    USB2 är teoretiskt sett snabbare än firewire400 (däremot inte nödvändigtvis i praktiken.. speciellt inte när det gäller rena strömmar som med ljudkort). Firewire800 är ungefär dubbelt så snabbt som Firewire400. Men just den detaljen är egentligen skitsamma när det gäller ljudkort eftersom det ändå handlar om så snabba gränssnitt. Jag föredrar firewire till alla enheter som streamar realtidsdata för att det helt enkelt är ett så mycket bättre gränssnitt för sådant (det är designat för just sådant till skillnad från USB). Dessutom så har det ju visat sig att de flesta USB-kontrollers är aldeles för kassa för att man ska slippa en massa strul hela tiden.

    Liknande fall gäller USB vs. gamla hederliga COM- eller stealth-portar när det gäller överföring av MIDI. De äldre gränssnitten ger lägre latency eftersom USB kör med en trög paketöverföring (men som skickar större mängder data på kortare tid). Det är därför som många moderna MIDI-interface som kör via USB nu i stort sett innehåller små sequencers som används vid uppspelning för att få bra latency (då t om möjligheten att få bättre latency än de äldre seriella interfacen vid uppspelning då man kör med många portar samtidigt eller t ex flera portar med tung sysexdata).

  50. #50
    Arete
    Arete är inte uppkopplad
    Aretes avatar
    Veteran
    Men ett USB2-ljudkort med t.ex. 4in/4ut går väl inte sämre än ett likvärdigt ljudkort för firewire? Känns inte som att firewire är överlägset USB2 när det gäller "hemmakort". Kan tänka mig att firewire är mycket bättre när det kommer till professionellt användande dock.

  51. #51
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Firewire är ett bättre och stabilare interface både för hemmet och för det professionella användandet.. och så mycket dyrare är inte sådana ljudinterface längre. Firewire kräver dyrare kretsar och sådant.. men den extra hundringen är det ju utan tvekan värt tycker jag. Dessutom så brukar USB vara mer krävande för datorn vilket kan ställa till med problem även det. Jag verkligen HATAR allt som strular.. så nä.. inte en chans att jag kommer rekommendera sånt för ljud. Nu snackar jag stabilitet och sådant.. inte ljudkvalitet eller antal spår.

  52. #52
    Arete
    Arete är inte uppkopplad
    Aretes avatar
    Veteran
    Men vad blir det för problem med USB2 stabilitetsmässigt? Blir det sämre latency, kraschar det, tappar det synk, eller vad? Vad har du träffat på för konkreta exempel på hur USB2 är sämre?

    (Jag föredrar själv firewire, men har inte hört så mycket dåligt om USB2 så jag skulle gärna vilja veta).

  53. #53
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Det är mer krashbenäget (allt från sumpad synk till att enheten tappar kontakt helt med operativet till stenhårda datorkrasher) och utnyttjar mer övriga resurser än firewire. Jag har själv varit med om enormt många krasher (absolut inte en överdrift) på olika datorer och med olika enheter som berott på USB. Både teorin och praktiken säger att USB inte är till för streamad realtidsdata på samma sätt som firewire. Däremot så är USB väldigt billigt, enklare att utveckla mot och mer standardiserat på PC-marknaden.. tyvärr..

  54. #54

    Redaktör
    Firewire klarar 400mbit/s (800 för Firewire800). USB2 har en teoretisk maxkapacitet på 480mbit/s, men precis som Volantiz skriver så är det inte så i praktiken och i tester brukar FW vara snabbare än USB2.

    USB designades som en ersättning för serieportsanslutningar, dvs möss, skrivare osv - enheter med relativt låg bandbredd, inte särskilt timingkritiska osv. Firewire var tänkt som ersättning för SCSI och som kabel för realtidsdata: hög bandbredd och timing är viktigt. Så både i teorin och i praktiken funkar Firewire bättre.

    USB verkar funka om man inte har för stora krav och kör med produkter man vet är bra och har bra USB-chipset i datorn. Men av vad jag läst här och på andra ställen så verkar det som om strul med knaster, krascher och liknande är mycket vanligare med USB och speciellt vissa tillverkare (*host*m-audio*host*) medan jag sällan sett något liknande om Firewireprodukter. Sen brukar visserligen Firewire-grejerna vara dyrare och riktade mot semipromarknaden och uppåt, men själv skulle jag välja tex ett Presonus Inspire framför ett snäppet billigare USB-kort.

Liknande ämnen

  1. Den ultimata synthen :)
    Av Puppets i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2008-12-20, 20:16
  2. Den ultimata softphasern?
    Av sawtooth i forum Övrig mjukvara
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-08-20, 00:16
  3. Ultimata hårdrocksguran!
    Av imported_Jonaz i forum Stränginstrument
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2004-09-15, 18:47
  4. Perfekta studiodatorn\samplern?
    Av drdreas i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2003-06-15, 11:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •