Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Möjlig lösning på jordbrum

  1. #1
    bmeeks
    bmeeks är inte uppkopplad
    bmeekss avatar
    Veteran

    Möjlig lösning på jordbrum

    Jag hade en massa problem med jordbrum i mina dali6006 via nad 320bee tills en dag en polare sade att han visste vad det var för fel och ryckte ut antennkabeln till tv'n. Trot eller ej men brummet tystnade direkt och jag kunde rentutav höja volymen till max utan att höra ett knyst. Det kan vara värt ett försök om man plågas av brummande högtalare.

  2. #2
    Bo Hansén
    Hej BMX,

    Kan försöka bidraga med orsken till detta fenomen.

    Troligen har du TV apparaten eller videon kopplad till din stereoförstärkare via diverse Scart kontakter och phono/RCA kablar, och dessutom så är någon eller några av apparaterna anslutna med skyddjordad kontakt till el-väggutaget.

    "Skärmstrumpan" i din antennkabel är också jordad i någon form av antennförstärkare eller distrubitions utrustning någonstans i din fastighet, kanske på vinden eller i källaren, och denna utrustning är med all säkerhet skyddsjordad i el-uttaget där den tar sin ström.

    Problemet nu är att avståndet mellan ditt eluttag i lägenheten och antennförstärkeriets eluttag kan vara många hundra meter, och då kommer det uppstå en skillnads-ström i skyddsjordssystemet mellan dina stereo/TV apparater och fastighetens antenn-apparatur, detta kallas för "brum-slinga" (ground loop)

    För att få bort denna brumslinga, så måste slingan brytas upp, och som du nämde här tidigare så är en antenn-isolator ett bra och enkelt sätt att få bukt med brummet.
    Det finns olika kvalité av dessa isolatorer, dom enklaste innehåller bara två små kermaiska kondenstorer i serie med skärm och innerledaren och fungerar utmärkt när det gäller att ta bort brummet, men om det inverkar något på bilden kan jag inte svara på.

    Hälsningar
    Bosse

    Hansén Audio
    Göteborg
    http://www.hansenaudio.se

  3. #3
    lasseman.net
    har haft samma problem. löste på samma sätt. ur med antennkabeln.

    sjukt fenomen imo. men jag kör tv via bredbandsbolaget så jag behöver inte ha i nån sån kabel

  4. #4
    bmeeks
    bmeeks är inte uppkopplad
    bmeekss avatar
    Veteran
    Bo: Tack för infon, mycket lärorikt.

    Nuförtiden är tv så embarberligt så jag låter kontakten vara urdragen. Har TV-ut från datorn och kollar allt via den istället.

Liknande ämnen

  1. Kan man bli av med jordbrum med DI-box?
    Av jgb i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-01-12, 23:37
  2. Jordbrum i racksynth men bara i racket.
    Av indigo i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-06-17, 08:00
  3. Jordbrum och mikrofon?
    Av zthee i forum Inspelning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-12-28, 01:26
  4. Jordbrum i utgång.
    Av OLW Rulez i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-03-07, 22:09
  5. Jordbrum via centralantennen
    Av Naomi i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2004-12-02, 13:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •