Resultat 1 till 53 av 53

Ämne: Service på Roland Bandeko re-501 och 201

  1. #1
    Chrille Roth

    Service på Roland Bandeko re-501 och 201

    Hallå slänger ut en efterlysning på någon som är bra på bandekon.

    Har tvä stycken som skulle må bra av att bli lite ompysslade. Lite mycket svaj på 501 och svag utsignal på 201an. Har någon några tips om vart man kan lämna in dom.

    Chrille.

  2. #2
    dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    Gör rent överallt i bandtransporten inkl. oljning av lager, avmagnetisera och byt band så brukar dom funka. Jag har schema till 201 om du vill ha, dock så hinner jag inte laga nåt just nu...

  3. #3
    eskimo
    eskimo är inte uppkopplad

    Veteran
    "P.O. Alm
    Hemort: Vallentuna, Stockholm
    Namn: Per-Olov Alm
    E-post: peoalm AT tiscali DOT se
    Telefon: 08-511 801 77 / 073-633 92 96
    Verksamhet:
    Jag har "fått liv i" en massa gamla tråd / band / olje-ekon genom åren. Somliga har kommit hit i smådelar i en konsumkasse andra har sett o-rörda ut men har varit total-vrak inuti. Har fått besök av folk som har rest från t ex Belgien enkom för att jag ska fixa deras ekon. Min schema-file över ekon måste höra till de mer välfyllda här i landet, kanske t o m Europa.
    Någon, som jag hade lagat ett Dynacord Eko till, sa att han skulle kräva av Dynacord i Tyskland (som fortfarande finns kvar) att de skickade upp en medalj för den kulturgärningen jag utförde när jag såg till att de här gamla relikerna fortfarande fungerar! Som sagt, min specialité är ekomaskiner, men jag sitter inne med en hel del schema på andra gamla godingar!"


    Jag har aldrig haft med honom att göra men hans namn brukar alltid dyka upp i såna här sammanhang.

  4. #4
    peter ripa
    peter ripa är inte uppkopplad
    peter ripas avatar
    Senior
    helmer audio om du finns i malmöregionen

  5. #5
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Här är servicemanualen till RE-201: http://www.omegav.ntnu.no/~karlto/diy.html

    Skall nog själv kika på den ikväll, mitt rymdeko svajade en del så det borde gå att fixa. Vad smörjer man bäst lagren med, symaskinsolja?

  6. #6
    Olle Truck
    Olle Truck är inte uppkopplad
    Olle Trucks avatar
    Veteran
    Vad är ett oljeeko förresten?

  7. #7
    Olle Truck
    Olle Truck är inte uppkopplad
    Olle Trucks avatar
    Veteran
    Hittade nåt om olje-eko här:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Echo_chamber

    Har aldrig hört talas om det och är ändå ganska eko-intresserad. Det verkar rätt intressant.

  8. #8
    Chrille Roth
    Citat Ursprungligen postat av peter ripa
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    helmer audio om du finns i malmöregionen
    Ska till malmö den 10de. Vart hittarn man denna Helmer.

    Jag har redan vart framme med olja och tror mig ha rengjort båda rätt bra. Kanske är lite slitna delar i 501an och ang 201 så är det nog något elknas ("fackterm") inne i lådan.

  9. #9
    Electroboy
    Electroboy är inte uppkopplad
    Electroboys avatar
    Veteran
    http://www.hmaudio.se/
    Väldigt kompetent/duktig herre.

  10. #10
    peter ripa
    peter ripa är inte uppkopplad
    peter ripas avatar
    Senior
    japp helmer rekommenderas. finns ca 30 min öster om malmö, ring honom för vägbeskrivning

  11. #11
    dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    Olle: Jag har ett olje-eko, ett Morley. googla så får du se den största gitarrpedal som finns (tror jag!)
    Det är lite dålig utnivå efter som en del av oljan läckt ut men det låter ganska likt ett Bandeko.
    Jag ska nog ringa till herrn i vallentuna och fråga om han har en skvätt att sälja, det är bara några centiliter.

  12. #12
    Olle Truck
    Olle Truck är inte uppkopplad
    Olle Trucks avatar
    Veteran
    Hittade en bild längst ner på den här sidan:
    http://www.geocities.com/tel_ray/supernovamorley.html

    Läste lite om detta och Tel-Rays oljeeko, och det verkar ju väldigt skoj. Lustigare än tape, om man nu ska jämföra. Roligt när man upptäcker nya grejer... nu vill jag skaffa en sån här jäkel bara...

  13. #13
    dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    Den jag har heter Morley Echo Volume och ser ut så här: http://www.angelfire.com/punk4/melmu...orley_echo.jpg
    Den är ca 40cm lång och kromad med en bild av en galen gitarrspelande-hippieclown på!
    Jag pratade nyss med Per-Olov Alm (en trevlig man!) och han berättade att det bara togs in ungfär 10 st till Sverige, en polare till honom var importör. Janne Schaffer köpte visst en!

    Dom är ofta en plåga att laga om dom är trasiga men hjälp finns att få på http://p200.ezboard.com/btelrayoilcanaddicts

  14. #14
    glava@bredband.net

    Service manual SRE555

    Hej

    Är på jakt efter service manual till Roland SRE555 eko.
    Mitt eko har börjat och sluta låta så bra som den denna burk kan.

    Någon?

  15. #15
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Även jag behöver serviceschema till 501/555. Någon?

  16. #16
    deleted user
    Prata med Roland, brukar vara snabba att skicka en utskrift på stryktåligt papper.

  17. #17
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Aha, tack för tipset!

  18. #18
    emanuele
    emanuele är inte uppkopplad

    Senior
    Har just lämnat in min 201a på halkans musik på götgatsbacken en hel service kostar mellan 1000-1500 kr
    sa han har gått 2-3 veckor sen jag lämnaden men har inte hört något än han sa att det kan ta tid så det är väll bara och vänta och hoppas på att dom gjort ett bra jobb.

  19. #19
    BogusBill
    BogusBill är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    oj gjorde visst en liknande tråd.. tar bort den...
    jag köpte en re-201 idag men den ekar jättesvagt.. ska väl eskalera som tokig om man drar på intensityn? jag måste ha den på max för att kunna urskilja ngt eko över huvudtaget.. Skall iaf byta band och göra allt vad man brukar göra samtidigt.. Men vad exakt är det? Har hört att man skall olja ställen. Vilka? Sen skall jag göra rent huvudena. Med vad skall jag tvätta? Avmagnetisering skulle jag också göra.. Vad för avmagnetiserare behöver man? hittade denna http://www.svalander.se/shoppen/images/demag_400.jpg Duger den?? Den där HandDMag var så dyr.

  20. #20
    bmeeks
    bmeeks är inte uppkopplad
    bmeekss avatar
    Veteran
    Isopropylalkohol för huvudena (inte på några gummidelar, dom torkar)

    Köp inget från Svalanders, kolla runt förstår du nog vad jag menar. Gott garv dock!

  21. #21
    BogusBill
    BogusBill är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    vad skall jag dra på spriten med? kan jag använda tops eller är det dumt.. Fick nån pinne till ekot man skulle göra detta med men dess topp var borta..

    Det där med svalanders har det att göra med att de sålde humbugsaker? hittade nått forum där de diskuterade att de sålde avmagnetiserare för cdskivor? Vart hittar man en avmagnetiserare då?

  22. #22
    bmeeks
    bmeeks är inte uppkopplad
    bmeekss avatar
    Veteran
    Humbug to say the least.. Kör med tops bara, kanske vettigt att ta en hårdare variant som inte är så luddig.

  23. #23
    BogusBill
    BogusBill är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    men vars köper man en avmagnetiserare av en icke kvacksalvare då? spriten, den hittar man på apoteket eller?
    Hur ofta brukar man behöva byta banden ungefär? Jag har 5 oanvända band till den, vars köper man sedan nya?

  24. #24
    Electroboy
    Electroboy är inte uppkopplad
    Electroboys avatar
    Veteran
    Jag tror/tycker att fem band räcker nog till minst en livstid, och lite därtill
    Finns väl folk som säljer på ex. Tradera/Ebay?
    Heter inte "originalet" RTL-1?

    Jag har aldrig bytt band i mina ekon, RE-201 eller RE-501.
    Men å andra sidan så gillar jag när det är lite slitet liksom...
    Men hade det varit så att bandet varit knycklat eller rejält skadat så hade jag ju givetvis bytt ut det (har ~3st RTL-1 liggandes "om-ifall")

    Till Echocord & Copycat´en fick jag något specialband av en vän som jag själv "splicar" ihop. Vet inte direkt vad det är för spec på den, men det hade säkerligen fungerat rymdekona (är dock osäker).
    Senast redigerat av Electroboy den 2009-06-02 klockan 15:48.

  25. #25
    emanuele
    emanuele är inte uppkopplad

    Senior
    Gå in på http://www.mytapeecho.com/ köpte band därifrån.

  26. #26
    BogusBill
    BogusBill är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    åålrajt gött.. Hoppas bara den börjar låta och bete sig som jag tänker mig när jag byter banden och rengör då..

    i nån tråd var det en snubbe som svarat och sa att han för 20 år sen eller så när band var lätt att få tag i. använde en till ett PA 5 dagar i veckan och han bytte band och rengjorde den varje vecka.. Han kanske var lite överdriven..

    Han jag köpte den sa att han trodde att banden var bytta för ett halvår sen på den. Han kanske hade fel då. Hoppas det, skulle inte vilja behöva lämna in den på service när jag precis köpt den.

    Läste iofs om en kille som sökte råd med samma problem som hade bytt band utan förbättring. Då sa de åt honom att tvätta huvudena. När han gjorde det blev allt perfekt.. Kanske är snarare där det hänger?

  27. #27
    Showroom Dummy
    Showroom Dummy är inte uppkopplad
    Showroom Dummys avatar
    Senior
    Sitter och har liknande problem som BogusBill med min RE150. Förutom en rengörning av tonhuvudena hos mig är det nog lite problem med "gummipucken" som matar fram bandet. Har läst att man ska vara mkt försiktig med att använda olja (iaf på detta stället) och jag tror att det är helt rätt. Så undvik olja. I gummipuckens "lager" ska man väl använda fett eller hur???

    Någon som är bra på dessa som kan säg vad man kan byta ut filtbitarna med (vilket i så fall) när de börjar bli slitna? Finns de att beställa?

  28. #28
    bleep
    bleep är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Jag servade mitt LEM-eko för ett tag sen. Lagren packade jag med fett. Packa dem inte fulla med fett, det behövs inte så mycket, för mycket fett gör att lagren går lite tungt. Jag använde ett syntetfett som jag normalt använder till cykeln (mest för att det inte luktar som tex hjullagerfett och annat som stinker rätt bra) och är trevligt att använda. Den som öppnat ett permanentsmort, heltätat maskinkullager vet att det är ganska lite fett som behövs för ett lager att klara sej igenom sin livstid. Undantaget stoora lager med tuunga laster förstås...

    Ingen olja på gummit! Då får man ju olja på tejpen. Och en del gummi spricker av olja.

    Filtbitar kan man byta mot tex pianofilt (som dämpar tangenterna) eller kanske möbeltassar, de där självhäftande grejerna som är som filt.

    Bytte band och det är lite trixigt att skarva men det går! Skarva på rätt sida bara. Dock körde jag med ekot på högkant ett tag och skrynklade ihop skiten ganska snart, haha. För kort bidde bandet också så jag får fixa ett nytt band. Fram med sax och tejp!
    Senast redigerat av bleep den 2009-06-09 klockan 09:19. Anledning: Felstavat - trött

  29. #29
    emanuele
    emanuele är inte uppkopplad

    Senior
    Fick tillbaka mitt re201 från halkans i fredags och det funkar nu bra låter välldigt jämt och rent.var tydligen massa fel på den morton hade säckat ihop samt en helt del justeringar behövdes göras, det ända han inte lykades fixa var input mätaren som tydligen vissar helt fel ,har 3 månaders garanti på servicen fick pröjsa 1500kr för det då det var en hel genomgång.

  30. #30
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Hmm, låter intressant det där med Halkans. Undrar om det finns motsvarande i Göteborg som kan fixa? Har en 201:a som nog behöver mycket kärlek, och en annan som nog bara behöver lite kärlek.

  31. #31
    Showroom Dummy
    Showroom Dummy är inte uppkopplad
    Showroom Dummys avatar
    Senior
    Tack för tipsen bleep.

    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hmm, låter intressant det där med Halkans. Undrar om det finns motsvarande i Göteborg som kan fixa? Har en 201:a som nog behöver mycket kärlek, och en annan som nog bara behöver lite kärlek.
    Har hört om nån tommy elf som gör sånt i gbg. Har tyvärr ingen mer info än just det. Fast det kanske räcker?

  32. #32
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Just Tommy Elf är det lite blandad kompott med, men kontentan är att vad som än händer så tar det tid. Lång tid. Väldigt lång tid. Nästan så lång tid att jag hinner gå med 201:an på ryggen till Stockholm, vänta på att Halkans fixar den och sedan promenera hem igen... om inte än längre tid.

  33. #33
    defpoint
    defpoint är inte uppkopplad
    defpoints avatar
    Senior
    Titta här! En gammal godingtråd som jag väcker till liv.
    Jag har problem med ett par gamla bandekon och behöver få dem servade.
    Förr i tiden använde jag ovan nämnda PO Alm, men han verkar ha slutat. Vem vänder man sig till nu? Jag och ekon finns i Stockholm.

  34. #34
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Jag har en RE-201 i behov av kärlek och undrar samma fråga. När man underhåller en sån här tingest, är det nån magi som gäller? Eller är det bara se till att allt är rätt smort, att inga elektriska komponenter är knas, och att allt som är rent skall vara rent? Kan man ta sig an en sån här grej själv med lite basic mätstuff och kemikalier?

  35. #35
    trashkaiser
    trashkaiser är inte uppkopplad
    trashkaisers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av defpoint Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Titta här! En gammal godingtråd som jag väcker till liv.
    Jag har problem med ett par gamla bandekon och behöver få dem servade.
    Förr i tiden använde jag ovan nämnda PO Alm, men han verkar ha slutat. Vem vänder man sig till nu? Jag och ekon finns i Stockholm.
    Är det säkert? Var till Po i senhöstas.

  36. #36
    defpoint
    defpoint är inte uppkopplad
    defpoints avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av trashkaiser Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det säkert? Var till Po i senhöstas.
    Eh. Aha. Jag hörde bara av någon på Jam som sa att han hade slutat, men jag ska ringa genast själv och kolla.

  37. #37
    ryssen
    ryssen är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av defpoint Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Eh. Aha. Jag hörde bara av någon på Jam som sa att han hade slutat, men jag ska ringa genast själv och kolla.
    Han har ju suttit och byggt sina egna Alm-ekon på sistone, så det kan eventuellt varit ett temporärt uppehåll.

  38. #38
    defpoint
    defpoint är inte uppkopplad
    defpoints avatar
    Senior
    Jaha. Mycket riktigt så fanns han kvar och kan serva bandekon. Tack så mycket. Så går det när man lyssnar på musikaffärskvaller...

  39. #39
    99JJQ
    99JJQ är inte uppkopplad
    99JJQs avatar
    Veteran
    Var köper man bäst band?

    Är det http://www.mytapeecho.com/

    eller

    https://www.vintagesynthshop.com/Rol...-dbaaaapAa.asp

    eller

    ???

  40. #40
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Band klipper man själv. Då låter musiken bäst.

  41. #41
    99JJQ
    99JJQ är inte uppkopplad
    99JJQs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Band klipper man själv. Då låter musiken bäst.
    Fast de "hemmaklipta" band jag fick till är inte perfekta.

  42. #42
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av 99JJQ Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast de "hemmaklipta" band jag fick till är inte perfekta.
    Fast man ska ju göra det själv. Tape-mojo.

  43. #43
    miaz
    miaz är inte uppkopplad
    miazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av 99JJQ Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    har alltid köpt från MTE, men dock innan Brexit.
    Beställer du från MTE så skulle jag gärna hoppa in på ordern, behöver för både Space och Stage Echo.

  44. #44
    99JJQ
    99JJQ är inte uppkopplad
    99JJQs avatar
    Veteran
    Beställer gärna tillsammans vi kan ta det i PM.

    Men om det andra alternativet är lika bra så blir det nog b7ll7gare... inom EU och så.

  45. #45
    miaz
    miaz är inte uppkopplad
    miazs avatar
    Veteran
    Helt klart, men Vintagesynthshop tar 45eur för 3 band, MTE tar 31eur för 6 band.
    Blir kanske detsamma efter import, men har Vintagesynthshop Stage Echo band?
    De är kanske samma som Space Echo ändå...

  46. #46
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Jag har en RE 301 och skulle kunna tänka mig att vara med på ett band eller två om ni gruppköper.

  47. #47
    miaz
    miaz är inte uppkopplad
    miazs avatar
    Veteran
    Jag har räknat på det,
    jag vill ha 2x Space Echo (så vi kan köpa 6x och dela på 3)
    samt 4x Stage Echo, det blir totalt 48gbp + 5gbp i frakt = 53gbp (moms blir 13gbp så totalt 66gbp).

    6x Space Echo = 25.99 / 3 = 8,66gbp per person

    Moms = 13gbp / 48gbp = 0.2708 x 25.99 = 7.038gbp (moms för bara Space Echo)
    7.038gbp / 3 = 2.34gbp per person

    Så för 2x Space Echo = 11gbp per person
    Jag står för resten (tull + pris för Stage Echo dvs).

    Jag kan beställa, hojtar till om vad som sker på kontot mitt, blir väl runt 150kr för er två.
    Så trots Bregott är vintagesynthshop mer än dubbelt så dyr.

    Om nu inte någon annan hemskt gärna beställer.
    Fast, det blir kanske billigare om ni beställer själva.

    Edit, kostar nästan 3x om ni beställer själva, 22.5gbp i band+frakt sen 5gbp i tull.
    Så typ 28gbp istället för 11gbp.

    _____________________________________________
    Min uträkning verkar dock vara fel.
    Space Echo + tull borde vara mer än halva totalpriset, men har fått det till exakt halva totalpriset.

    25.99 - Space Echo / 3 = 8.66gbp
    7.00 - Space Echo tull / 3 = 2.33
    4.99 - Frakt / 3 = 1.66
    per person 12.65gbp, glömde alltså räkna med frakten. Så blir typ 160-170kr för er två.

    21.99 - Stage Echo
    5gbp - Stage Echo tull
    Senast redigerat av miaz den 2022-04-16 klockan 14:11.

  48. #48
    ryssen
    ryssen är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av miaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så trots Bregott är vintagesynthshop mer än dubbelt så dyr.
    Bregott, är det hemligheten bakom en lyckad tape lubrication?

  49. #49
    99JJQ
    99JJQ är inte uppkopplad
    99JJQs avatar
    Veteran
    Kanon att du tog dig tid och räknade Gärna med på två band till R-501.
    Skickar adress och tar emot swishnummer(?) på PM

    Tjoho.

  50. #50
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Jag är med. Är precis på språng men skickar PM när jag är tillbaka ikväll.

  51. #51
    miaz
    miaz är inte uppkopplad
    miazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av ryssen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bregott, är det hemligheten bakom en lyckad tape lubrication?
    Absolut, det och bläck från Super Mario bläckfiskar.

  52. #52
    miaz
    miaz är inte uppkopplad
    miazs avatar
    Veteran
    Nure beställt, jag hojtar till när det kommit fram så kan vi lösa frakt odyl.

  53. #53
    miaz
    miaz är inte uppkopplad
    miazs avatar
    Veteran
    Ställer frågan här, hoppas den ses, men gäller väl all diy eg.
    Vilken deoxit ska man köra med?
    Har alltid kört med nån kjellkopia, men tänkte jag ska köpa nå finare.
    Detta gäller till pottar då, sprit har jag till huvudena.

Liknande ämnen

  1. roland d-10 service manual ?
    Av synth_ollie i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-01-14, 10:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •