Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Mic, preamp och ljudkort?

  1. #1
    Nocz

    Mic, preamp och ljudkort?

    Hej!

    Jag har tänkt att spela in akustisk gitarr (både nylon och stål) på datorn, kanske lite sång också. Idag har jag bara en halvtaskig mikrofon från ett headset. Kör PC och har ett Soundblaster Audigy 2 ZS i burken.

    Har suttit och försökt läsa in mig på vad man behöver och vilka prylar som passar bäst till mig. Innan jag köper nåt tänkte jag höra med alla experter här för att få lite tips och hjälp. Det jag kommit fram till är följande:

    1. Mikrofon
    Eftersom jag ska spela in främst akustisk gitarr passar en kondensatormikrofon bäst. Läst att många rekommenderar Studio Project B1. Andra micar som jag kollat på är ADK SC1 och ADK A51e.

    2. Preamp eller mixerbord
    Kom fram till att det är bättre att satsa på en preamp än ett billigt mixerbord. Jag kommer förmodligen bara att spela in en sak i taget ändå.
    Har kollat på följande preamps: Studio Project VTB-1, Behringer Tube UltraGain MIC100/200 och Alto Alpha Mictube. Känns som om VTB-1 är den bästa av de tre? Sen är ju frågan om jag hör nån skillnad på den och de andra lite billigare, mer brus förmodar jag?

    3. Ljudkort

    Kommer mitt SB att fungera ihop med mic+preamp:en eller kommer detta bli en flaskhals? Från preampen kopplar man xlr/phone till ljudkortets line-in (3.5mm)? Har inte hittat några sådana kablar på musikborsen.se eller jam.se, måste väl finnas? Tycker ni att jag borde köpa ett musik-ljudkort som typ M-audio 2496 eller funkar mitt SB?

  2. #2
    Harri Habitat
    Jag köpte nyligen SP B1 coh VTB1. Är väldigt nöjd hittils. Angående kablar från VTB1 till datorn så kan jag säga att jag inte fick någon signal alls när jag körde XLR > line-in på powerbooken. Men efter att ha köpt Phono>Line in så fungerar det prima.

    Jag skulle även rekommendera nytt ljudkort, har inte hört så mycket bra om SB. Själv har jag ett M-audio Audiophile Firewire, dock inte inkopplad men jag tror den kommer passa fint med mina nya greje (kommer att koppla phono>rca när jag kör med ljudkortet).

  3. #3
    Nocz
    Det här med att du inte fick XLR->3.5mm att funka kanske beror på balanserade kontakter, XLR=balanserad men inte 3.5mm? Medans phone oftast är obalanserad?
    Blir ljudet bättre om man kör balanserat?

    Ska nog testa och ser hur ljudet blir först med mitt SB innan jag köper nåt nytt.

  4. #4
    Harri Habitat
    Japps precis, XLR-utgången är balancerad och det var nog därför.

  5. #5
    imported_seb
    Citat Ursprungligen postat av Nocz
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Blir ljudet bättre om man kör balanserat?
    Nej, Ljudet i sig blir inte bättre, men du fasar ut eventuella störningar som kan komma frånkringutrustning, elnätet osv. Det är i och för sig en ljudförbättring, men ljudet, vågformen, blir inte bättre.

    /seb

  6. #6
    jonluh042
    Jag har köpt en sån här preamp på ebay som de diskuterar i denna tråden http://forum.allaboutcircuits.com/sh...685#post127685. Finns bild och schema.

    Den ska funka som phono preamp, men jag vill använda den som som mikrofon-preamps. Är det möjligt att bygga om den? Phantom-power kan jag ju fixa på annat sätt när det behövs.

    Den har balanserade utgångar.

  7. #7
    Zimmerman
    Dessa grejer är jag nöjd med. Spelar in mest akustisk gitarr och sång med detta.

    Mickförstärkare: Presonus TubePre (ca. 1500 kr) (jag gillar ruffigt ljud - fettar till sången - uppvuxen på 70-talet :-)
    Kompressor: Presonus Comp16 (ca. 1500 kr)
    Mikrofon: Neumann KM184 (ca. 5-6000 kr)

    Neumann-micken bytte jag till mig fördelaktigt för många år sedan. Hade jag inte den skulle jag köpa en:

    TSM MT47 Valvstudio Microphone (ca. 3000 kr)
    Senast redigerat av Zimmerman den 2009-03-19 klockan 10:42.

  8. #8
    henkebarn
    Citat Ursprungligen postat av Zimmerman Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Dessa grejer är jag nöjd med. Spelar in mest akustisk gitarr och sång med detta.

    Mickförstärkare: Presonus TubePre (ca. 1500 kr) (jag gillar ruffigt ljud - fettar till sången - uppvuxen på 70-talet :-)
    Kompressor: Presonus Comp16 (ca. 1500 kr)
    Mikrofon: Neumann KM184 (ca. 5-6000 kr)

    Neumann-micken bytte jag till mig fördelaktigt för många år sedan. Hade jag inte den skulle jag köpa en:

    TSM MT47 Valvstudio Microphone (ca. 3000 kr)

    Intressant! Jag är inte uppvuxen på 70-talet, men jag har ljudideal som härör därifrån

    Jag är ute efter ett nytt ljudkort, en preamp, en kompressor och jag ska köpa minst en ny mick snart.

    Mikrofonerna blir nog en Röde NT2A och eventuellt ett par matchade NT5. Ljudkortet blir nog ett Apogee Duet. Men så vill jag ju ha en go kompressor och en go preamp! Och det är en helt ny värld för mig. Jag ser gärna att de ligger kring 3000 kronor styck, för det blir mycket pengar i slutändan och så jävla rik är jag inte.

    Dina tips är välkomna, men har du fler tips än de du nämnt? Någon annan?

  9. #9

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av henkebarn Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mikrofonerna blir nog en Röde NT2A och eventuellt ett par matchade NT5. Ljudkortet blir nog ett Apogee Duet. Men så vill jag ju ha en go kompressor och en go preamp! Och det är en helt ny värld för mig. Jag ser gärna att de ligger kring 3000 kronor styck, för det blir mycket pengar i slutändan och så jävla rik är jag inte.
    Jag skulle strunta i kompressorn. Spelar du in med 24bit så behöver du inte kompressorn för att få in vettigt nivå på signalen. För samma pengar eller mindre får du bra pluginkompressor, som då går att använda på hur många spår du vill.

  10. #10
    henkebarn
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag skulle strunta i kompressorn. Spelar du in med 24bit så behöver du inte kompressorn för att få in vettigt nivå på signalen. För samma pengar eller mindre får du bra pluginkompressor, som då går att använda på hur många spår du vill.
    Förvisso. Man kan lägga lite extrea på preampen istället.
    Något tips på någon preamp du tycker om? Själv kommer jag använda den för inspelning utav akustisk gitarr, sång, lite slagverk och eventuellt elektrisk gitarr också. Ge gärna tips på vad du tycker om och varför, jag vet ju att det är en smaksak

  11. #11
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Le Honk! Jag får hem ett gäng med Neve-kloner (1073,1081,1084) om några veckor. Jag köpte ett antal extra för att sälja, det kanske kan vara någonting för dig?

  12. #12

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av henkebarn Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Förvisso. Man kan lägga lite extrea på preampen istället.
    Något tips på någon preamp du tycker om? Själv kommer jag använda den för inspelning utav akustisk gitarr, sång, lite slagverk och eventuellt elektrisk gitarr också. Ge gärna tips på vad du tycker om och varför, jag vet ju att det är en smaksak
    Jag håller mest på med elektronisk musik så jag måste erkänna att jag inte är någon vidare kännare av preampar, men Neve (och kloner) som segerfalk nämner funkar väl till det mesta. Fast en original-1073 är förmodligen aningen över din budget.

  13. #13
    Zimmerman
    Idag - sedan måååånga år - använder man inte compressor för att kunna spla in med hög nivå. Compressor är en effekt idag. Ett överkomprimerat piano låter helskönt t.ex. :-D. Jag spelar alltid in min ak-gura med extrem compression - jag gillar det soundet.
    När det gäller sång så kan man nog lugnt säga att ALL sång i hela världen hela tiden alltid - inom populärmusik - spelas in med fet till extrem compression.


    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag skulle strunta i kompressorn. Spelar du in med 24bit så behöver du inte kompressorn för att få in vettigt nivå på signalen.

  14. #14
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Eller komprimerar man i efterhand?

  15. #15

    Redaktör
    Reverb är också en effekt idag, men de flesta spelar ändå in utan det på insignalen.

    Visst, det går att spela in komprimerat, men det finns ingen större anledning till det. Det är flexiblare och ger oftast bättre resultat att komprimera i efterhand, oavsett om vi pratar hårdvara eller mjukvara. Däremot så använder många säkert lättare hårdvarukompression när de spelar in för karaktär, men då pratar vi om folk som kan sin utrustning utan och innan och som använder prylar som kostar mer än de 3000kr som det talades om här.

  16. #16
    Gilbert 2
    Gilbert 2 är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Zimmerman Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Idag - sedan måååånga år - använder man inte compressor för att kunna spla in med hög nivå. Compressor är en effekt idag. Ett överkomprimerat piano låter helskönt t.ex. :-D. Jag spelar alltid in min ak-gura med extrem compression - jag gillar det soundet.
    När det gäller sång så kan man nog lugnt säga att ALL sång i hela världen hela tiden alltid - inom populärmusik - spelas in med fet till extrem compression.
    Va? Skulle säga precis tvärt om att man nuförtiden spelar in rent (utan kompressor) för att i mixläge kunna välja hur mycket man vill komprimera sönder saker. Att man sen har kompressor (och reverb) i lyssningen är en annan sak men de printar man inte.

Liknande ämnen

  1. Söker ljudkort/preamp
    Av Dinos i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-02-11, 17:02
  2. Ljudkort med EN BRA preamp...?
    Av Jony i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-11-13, 20:44
  3. Behöver er hjälp, ljudkort, preamp osv..
    Av Jeppo i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-02-16, 08:19
  4. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-08-23, 16:36
  5. kabel från preamp till ljudkort....
    Av Victor i forum Inspelning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2003-08-14, 09:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •