Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: XLR (balanced out) > mini (line in) = Inget ljud?

  1. #1
    Harri Habitat

    XLR (balanced out) > mini (line in) = Inget ljud?

    Kopte en preamp och en mic for nagon dag sedan, kopte aven en XLR > mini (3.5mm)-kabel for att koppla preampen fran balanced out till line-in pa min powerbook. Kruxet ar att det inte blir nagon signal. Jag vet att micen funkar eftersom VU-mataren ror sig nar man pratar i den. Alltsa maste det vara nagot med utgangen fran preampen? Vad kan det vara? Har jag kopplat tokigt? Kanske borde anvant line-out utgangen istallet (som inte ar xlr)? Eller ar det kanske kabeln eller preampen som ar trasig?

  2. #2
    android
    android är inte uppkopplad
    androids avatar
    Veteran
    Jo, det vore nog bättre att använda line-out. Som det är nu så försöker du skicka en balanserad signal in i en obalanserad stereokontakt... -Båda har iofs 3 "kablar", men de används inte på samma sätt så det är nog risk för knas.

    Edit: Om det sedan ger såpass mycket knas att det inte blir nåt ljud alls är jag dock inte rätt man att svara på...

  3. #3
    kallback
    jag har ju kört så från min live mixer när jag giggat ute på lokal xlr→phono, det funkar men nån balancerad signal får du ju inte ut → 2mono [XLRhot till PHONOtip \ resten till GND-jord egenlödd konverter] i vilket fall så åk med LINE du om du nu har det som option

  4. #4
    kallback
    sorry tänker fel men rätt ; ]
    mac har ju förmodligen stereoPhono IN ju! men den vill iaf inte ha XLR i mono troligen - om det e en sån konverter du nyttjar

  5. #5
    Harri Habitat
    Nae precis. Men det skumma ar ju att jag inte hor nanting, det ar knapptyst. Inte ens brus. Far springa och kopa en phono>mini efter jobbet.

  6. #6
    kallback
    jag vet att det hände mig också när jag lödde och vände grejjena fel först gällande XLRs COLD \ HOT \ GND tvärDött .. har tyvär glömt hur det ligger till nu då jag fick ordning på det -- och faller lätt i glömska sen när alla funkar lixom:-\ men vill du iaf ha en monoXLR→phono så kan du ju specifikt framlägga vad du e ute efter i butik [om du inte löder nåt själv]


    alltså konverten kan vara för nåt annat?

Liknande ämnen

  1. Inget ljud i Logic?!
    Av sonicciccone i forum Logic
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-01-27, 16:05
  2. Inget ljud i Firefox
    Av android i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-11-18, 13:02
  3. Inget ljud i JX-8P
    Av fregurt i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-08-14, 22:14
  4. Inget ljud ur logic
    Av PoddePod i forum Logic
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-04-06, 17:23
  5. vad betyder "Balanced 1/4" TRS line inputs"
    Av supinum i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-01-28, 19:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •