Resultat 1 till 24 av 24

Ämne: Vilka studiomonitorer ska jag köpa.

  1. #1
    JoachimR

    Vilka studiomonitorer ska jag köpa.

    Litet rum ca 10m3 och vill veta om jag ska köpa ett par med subbas.
    Har en budget på 6000kr för själva monitorerna.
    Vad ska jag köpa, finns det något begangnat?
    Har ns10 nu som jag slängt ut till stereon.
    JR

  2. #2

    tillfälligt låst - kontakta admin
    Jag har ett par KRK rockit rp-5 som var billiga tyckte jag! (4000:- för paret)

    http://www.krksys.com/v3/rokit_rp5.asp

    Mvh

  3. #3

    Redaktör
    Vi skaffade ett par Event 20/20BAS. De brukar gå runt 4-5000kr begagnade nuförtiden, och de är väldigt bra köp i den prisklassen. Sub skulle jag inte rekommendera i ett så litet rum.

  4. #4
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Sub är aldrig bra utom till party eller små datorsystem och kanske kanske till bilen. Tycker jag.

  5. #5
    JoachimR
    Jag fick info från gamla estrad att mina ns10 ihop med en subba är utmärkt lyssning, också läst på många ställen att det är lätt att hotta upp basen förmycket om man inte har en subba. Därför en ide om dessa. Rätta mig om jag har fel.
    Har någon testat fostex, bheringer mm. Mycket prisvärda, tapco kanske??? nån som vet nått om dessa.
    JR

  6. #6
    AndyL
    Citat Ursprungligen postat av JoachimR
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag fick info från gamla estrad att mina ns10 ihop med en subba är utmärkt lyssning, också läst på många ställen att det är lätt att hotta upp basen förmycket om man inte har en subba. Därför en ide om dessa. Rätta mig om jag har fel.
    Har någon testat fostex, bheringer mm. Mycket prisvärda, tapco kanske??? nån som vet nått om dessa.
    JR
    Ett par moderna aktiva närfältsmonitorer är alltid bättre än NS10!
    Jag var länge motståndare till sub, men har insett att subbar numera
    finns överallt. I bilar, i TV-rum, och vid datorer, så nu tänker jag skaffa
    en bara för att höra vad som händer därnere. Men precis som du skriver
    är det snarare för att höra vad man ska dämpa, än för att det ska låta
    kul i studion. Vissa subbar kan dessutom fås med fotpedal, så att man
    kan stänga av dundret mellan varven...

  7. #7
    Maxen
    Jag rekomenderar starkt Krk rp-5 Dom var ett givet val för mig efter att ha lyssnat på ett antal olika monitorer i den prisklassen. Och vill du ha mer bas så kan du ju spana in storebrorsan till rp-5.

    Ciao

  8. #8
    JoachimR
    Skall kolla och lyssna på krk :kaaaka!: . Ska kolla vad de kostar på musicstore.de Har handlat skitmycket där och de är kanon att ha och göra med....rekomenderas varmt.

    JR

  9. #9
    Claes
    Claes är inte uppkopplad
    Claess avatar
    Veteran
    Jag hade tidigare missuppfattningen att det krävdes ett större rum för att en sub skulle vara meningsfull, men fick lära mig bättre under någon diskussion i ett forum. Följden blev att jag skaffade sub själv också - och nu kan njuta av ett riktigt härligt fullregister-ljud i stället för att behöva nöja mig med bara en del av det.

    Jag förstår inte heller riktigt varför somliga stänger av sin sub under mixning och bara sätter igång den ibland för att kontrollera hur det egentligen låter, men det är ett fenomen som verkar vara vanligt. Hur ofta kopplar man ur diskantelementet eller baselementet i en högtalare egentligen...? Om man har en sub, så ska den självklart vara med alltid, så att man hör hela registret alltid. Låter det illa på något sätt med suben, så är det antingen en dålig sub - eller så är den felplacerad - eller feljusterad i volym, delningsfrekvens eller fas...

    En sub ska dessutom inte bara mullra. Då har man en sub som är direkt olämplig till musik, men säkert ok till en surroundanläggning till hemmabion... En bra sub spelar rent och utan bumlighet, så att man hör vad man sysslar med. När man har justerat in suben rätt, så ska det låta som en helhet - och inte som en sub med sattelliter.

  10. #10
    JoachimR

    Hur bra är Tapco

    Hur bra är tapco högtalana som säljs? Någon som vet. Verkar prisvärda och från bra öron. Mackie är ju väldigt populära och tyvärr dyra...

    JR

  11. #11
    Robban303
    Robban303 är inte uppkopplad
    Robban303s avatar
    Senior
    Vet inte om jag har bra öron men trivs bra med Tapco S-5, jag har också litet rum.

  12. #12
    JoachimR
    Har någon provat tapco med deras subba. Högtalaren skall inte gå längre ned en 60hz enligt spec så jag är lite orolig att man hottar för mycket och får mycket rumble i inspelningen...
    JR

  13. #13
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Jag har ett Maudio LX4 som är rätt okej för de småpengarna som dom kostar, inte på riktigt men inärheten, kan vara värt att kolla på.

    Vad säljer du dina NS10er för??

  14. #14
    JoachimR
    De är lite repiga efter många år men i brukbart skick.
    Skicka ett bud till min internbox.

  15. #15
    CarbonSteel
    CarbonSteel är uppkopplad nu
    CarbonSteels avatar
    Senior
    Någon som vet hur alesis prylar är?
    T.ex M1 active MKII el. M1 active 520.

  16. #16
    segerfalk
    segerfalk är uppkopplad nu
    segerfalks avatar
    Veteran
    10 kubikmeter? Jag hoppas du menar 10 kvadratmeter, annars rekommenderar jag hörlurar (:
    Om du har tur kanske du hittar ett par begagnade genelec 1030, har såna själv och är extremt nöjd.

  17. #17
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Om man vill komma undan riktigt billigt och komplettera ett par befintliga passiva högtalare med en sub, hur kan man göra? Hifi Kit?

  18. #18
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Köpte ett par småtting genelec till jobbet igår, 8020a tror jag dom heter, ska bli gött som aset!! Kommer med lite reflektioner sen..

  19. #19
    defpoint
    defpoint är inte uppkopplad
    defpoints avatar
    Senior
    8020a är precis de jag skulle rekommendera joachimr att ta en titt på.

  20. #20
    Peo
    Peo är inte uppkopplad
    Peos avatar
    Veteran
    Jag köpt ett par Yamaha HS50M nylingen som jag är himla nöjd med.


  21. #21
    zeblar
    zeblar är inte uppkopplad
    zeblars avatar
    Veteran
    8020a är bra! Har ett par och är jättenöjd. Ger en ärlig ljudbild. Fast ska du göra UntzUntz techno behöver du nog köpa till baslådan för 8 papp oxå.

  22. #22
    Audible Beauty
    Audible Beauty är inte uppkopplad
    Audible Beautys avatar
    Veteran
    Fostex.

  23. #23
    verone
    Citat Ursprungligen postat av CarbonSteel
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Någon som vet hur alesis prylar är?
    T.ex M1 active MKII el. M1 active 520.
    När jag testade M1 active MkII tyckte jag att de var väldigt tilltagna i bas och lågmid. Kanske berodde på rummet, kanske berodde på monitorerna. Förutom detta lät de bra och är enligt mig ganska prisvärda numera om man hittar begagnat.

  24. #24
    Angelo
    Angelo är inte uppkopplad
    Angelos avatar
    Senior
    Behringers monitorer är väldigt bra för pengarna. Har suttit och gjort mixar med dem. Ska dem köpas försök få tag i dem äldsta paren som såldes, dem har nämligen bättre element och görs numera med billigare för att Behringer sparar massa stålar på det. Notera att jag själv endast kört med dem nya (sämre) och tycker dem låter bra, i klass med mina Event 20/20 bas i rätt rum.

    Du betalar samma pengar, skillnaden är att då är event 20/20 bas beggade medans Behringers nya.

    Ang Ns10, vissa tekniker (oftast äldre) skulle hellre byta kön än sälja sina par. Monitorer handlar alltid om hur van du är vid dina högtalare. Dem gammla rävarna är så vana vid sina rätt sunkiga Ns10:or att dem knappt behöver kolla mixen i nån annan lyssning.
    Har inte lyssnat in Ns10 själv och därför skiter jag rent av i dem förmodligen för alltid...

Liknande ämnen

  1. 60-100.000:- vilka monitorer skulle du köpa (ett par)?
    Av Angelo i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-03-31, 19:40
  2. Studiomonitorer
    Av SolSkugga i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-01-12, 22:54
  3. Studiomonitorer?
    Av Cytex i forum Inspelning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2004-11-03, 22:08
  4. Svar: 14
    Senaste inlägg: 2004-01-15, 10:55
  5. Studiomonitorer
    Av Distinct Division i forum Inspelning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2003-07-16, 07:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •