Resultat 1 till 51 av 51

Ämne: fetaste cubase versionen?

  1. #1
    dogtown

    fetaste cubase versionen?

    vilken är den senaste och bästa version av cubase?

  2. #2
    Dalleponken
    Dalleponken är inte uppkopplad
    Dalleponkens avatar
    Veteran
    Cubase VST 5.1

  3. #3
    toandfro
    Någon som minns Trax?

  4. #4
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    SX3.1.1 är den senaste. Men jag tror 2.0 var lite fetare i basen faktiskt... :rolleyes:

  5. #5
    bitbob
    bitbob är inte uppkopplad
    bitbobs avatar
    Veteran
    Cubase 2.0 till Atari var helt klart bäst... Synd bara att ramminnet alltid tog slut i min maskin...

  6. #6
    Oberfunker
    Oberfunker är inte uppkopplad
    Oberfunkers avatar
    Veteran
    Cubasis på ett AWE 64 Gold?

  7. #7
    Mario
    Mario är inte uppkopplad
    Marios avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av toandfro
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Någon som minns Trax?
    Ja! Jag körde det på min Atari ett tag. Inte så illa tyckte jag då

  8. #8
    Dalleponken
    Dalleponken är inte uppkopplad
    Dalleponkens avatar
    Veteran
    Tentrax hade jag ett program till Atari som hette. Skräddarsydd sequencer för MT-32!

  9. #9
    FIKSOFOKSI
    SX 3 har många bussar

    Men SE (super-edition) är fetare...

  10. #10
    nihad
    ska jag vara helt seriös så säger jag att den fetaste cubaseversionen är nuendo 3

  11. #11
    Dalleponken
    Dalleponken är inte uppkopplad
    Dalleponkens avatar
    Veteran
    Jag kör SE.. Dyrt, men ruggigt fett ljud i den.

  12. #12
    FIKSOFOKSI
    SE för mig också... första SE'n med dongle och allt. Känns vuxet och moget på något sätt..

  13. #13
    Rizzo
    Rizzo är inte uppkopplad
    Rizzos avatar
    Veteran
    På vilket sätt är SE fetare än SX? Ljudmässigt? Är det inte samma ljudmotor i SE, SL och SX?

  14. #14
    Dalleponken
    Dalleponken är inte uppkopplad
    Dalleponkens avatar
    Veteran
    Hörs väl på namnet att Super Edition har det fetaste soundet? :kaaaka!:

  15. #15
    Rizzo
    Rizzo är inte uppkopplad
    Rizzos avatar
    Veteran
    Och SX betyder Super Xtra, och då måste ju den vara fetast
    SE skulle kunna vara Snigeledition oxå, och då kan den ju inte vara så bra

  16. #16
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    För alla som vill ha bit-torrent tips på Cubase berättar vi bara om de fetaste versionerna. Cubase 4 är iaf den mest stabila versionen, det vet alla, och har ett otroligt fett basljud. Fast man ska poängtera att programmet egentligen heter Steinway Cubase så man inte går vilse i programträsket.

  17. #17
    Rizzo
    Rizzo är inte uppkopplad
    Rizzos avatar
    Veteran
    Ah, givetvis! Det är något jag saknar från Cubase 3.552. Basen i mixningen. Den är som bortblåst i SE (Super Edition) eller SL (Super Limiter). SX heter SX, because it SuX! Varningen är utfärdad.

  18. #18
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    3.552 var bra grejer, gjordes många hits med den. Ljuva tider...

  19. #19
    Mårre
    Mårre är inte uppkopplad
    Mårres avatar
    Veteran
    2.0 på Atari tyckte jag var phet!

  20. #20
    Dalleponken
    Dalleponken är inte uppkopplad
    Dalleponkens avatar
    Veteran
    Fast fetast var nog Steinberg Pro-12 på min 14-tums färg-TV jag hade i mitt pojkrum.

  21. #21
    babyarrogant
    babyarrogant är inte uppkopplad
    babyarrogants avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av bitbob
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Cubase 2.0 till Atari var helt klart bäst... Synd bara att ramminnet alltid tog slut i min maskin...
    Vaddå, hadderuinte en 1040?!

  22. #22
    Audible Beauty
    Audible Beauty är inte uppkopplad
    Audible Beautys avatar
    Veteran
    Vad är en dongle?

  23. #23
    Rizzo
    Rizzo är inte uppkopplad
    Rizzos avatar
    Veteran
    Något man kan ha istället för crack.exe.

  24. #24
    odlarn
    odlarn är inte uppkopplad
    odlarns avatar
    Veteran

  25. #25
    fredrik_e
    fredrik_e är inte uppkopplad

    Senior
    cubase VST 3.1 va fetast, de va skönt vintage VST-sound i den. SX 3 låter typ kallt o hårt o digitalt, går inte å använda. windows 95 som cubase VST 3.1 va till lät mkt bättre än XP oxå. Mycke varmare sound.

  26. #26
    Audible Beauty
    Audible Beauty är inte uppkopplad
    Audible Beautys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Rizzo
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Något man kan ha istället för crack.exe.
    Seriöst! Vad är det?

  27. #27
    Claes
    Claes är inte uppkopplad
    Claess avatar
    Veteran
    Vet du inte vad en dongle är, så har du aldrig kört med en laglig version av Cubase...

  28. #28

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av Claes
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vet du inte vad en dongle är, så har du aldrig kört med en laglig version av Cubase...
    Oooh! Jag vet! Det är en slags farthållare som ser till att Cubase inte snurrar på för fort när man gör musik! Som ett DSP-kort, fast tvärtom alltså.

    Andra, bättre program som Live har detta inbyggt i mjukvaran och jobbar alltså långsamt utan att behöva en dongel.

    En mer seriös förklaring: att dongeln är en present från mjukvarutillverkarna för att täppa till tomma USB-uttag i datorn. Om man inte stoppar i en dongel i ett tomt USB-uttag så kan ljud läcka ut där eller så kan datorn släppa in brus via hålet, men det förhindrar alltså en dongel. Detta är viktigare desto dyrare programmet är. Protools tex kräver ett helt PCI-kort för att hålla brus ute.

    </ironi>

  29. #29
    FIKSOFOKSI
    Jag och en kompis k&#246;pte v&#229;ra cubasjar samtidigt, jag k&#246;pte studiocase med SE och fick med en dongle. Men han k&#246;pte bara SE och fick inte med n&#229;n dongle. Har f&#246;r mig att han var tvungen att registrera sig p&#229; Charlie Steinbergs hemsida. Kanske fick han en liten virtuell dongle??

  30. #30
    Dalleponken
    Dalleponken är inte uppkopplad
    Dalleponkens avatar
    Veteran
    Jag har SE och ingen Dongle, inte ens n&#229;gon virtuell s&#229;dan. Tror inte Steinberg bem&#246;dar sig om dongle p&#229; budgetversionen.

  31. #31
    Rizzo
    Rizzo är inte uppkopplad
    Rizzos avatar
    Veteran
    En dongle &#228;r ett h&#229;rdvarul&#229;s. F&#246;rr i tiden satte man den p&#229; parallellporten, men nuf&#246;r tiden &#228;r det en USB-plugg. Den inneh&#229;ller lite nycklar och s&#229;nt som programmet fr&#229;gar efter bara f&#246;r att se att du har en legal version av Cubase.

  32. #32
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    "Förr i tiden satte man den på parallellporten, men nuför tiden är det en USB-plugg"

    Jag har för mig att min första logic-dongel var till seriell port.. men det var väl iofs helt ointressant :hmmm:

  33. #33
    Audible Beauty
    Audible Beauty är inte uppkopplad
    Audible Beautys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Claes
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vet du inte vad en dongle &#228;r, s&#229; har du aldrig k&#246;rt med en laglig version av Cubase...
    Jag har &#228;rligt talat aldrig k&#246;rt med en laglig version av Cubase. Kan bero p&#229; att jag aldrig k&#246;rt Cubase &#246;ver huvud taget, men det kanske inte h&#246;r hit?

    Tycker det finns lite v&#228;l mycket arga toner och omotiverade anklagelser h&#228;r p&#229; forumet f&#246;r tillf&#228;llet.

    Urs&#228;kta att man vill l&#228;ra sig saker man inte kan/vet n&#229;gonting om.

  34. #34
    lasseman.net
    eller så kan man säga såhär: vet du inte vad en dongle är, så har du aldrig skrivit "dongle" på www.google.se

    första träffen förklarar nämligen begreppet i meta-description. man behöver alltså inte ens surfa in på sidan som skriver om det

  35. #35
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage


    "Dongle" = hårdvarunyckel. Användes till Cubase's föregångare Pro-24 och även till Cubase självt redan från Atari-versionen och framåt. Här ovan en skärmdump på hur Cubase såg ut i Atari-miljö, redan år 1990 ungefär. Cubase är lastgammalt. Eller ungefär 17 år gammalt, mer exakt. Cubase kom för övrigt först till Atari, sedan gjordes ngt halvhjärtat försök till en Amiga-version, sedan till Mac (som då hade samma processorarkitektur / Motorola 680xx som Atari och Amiga) och sist till PC. Man gjorde t om försök att göra versioner till SGI och annat om jag inte minns fel. Kodbasen från Atari-versionen användes enl vad jag hört ända fram till VST 5.

  36. #36
    Mårre
    Mårre är inte uppkopplad
    Mårres avatar
    Veteran
    Det var inte ig&#229;r!

  37. #37
    babyarrogant
    babyarrogant är inte uppkopplad
    babyarrogants avatar
    Senior
    Men, j&#228;klar vad likt det &#228;r &#228;nd&#229;. Precis samma uppl&#228;gg. M&#228;ktigt!

  38. #38
    Mårre
    Mårre är inte uppkopplad
    Mårres avatar
    Veteran
    Steinberg borde sl&#228;ppa Atari-skin till SX.

  39. #39
    Dalleponken
    Dalleponken är inte uppkopplad
    Dalleponkens avatar
    Veteran
    Cubase var i stort sett perfekt redan d&#229;. Skulle l&#228;tt kunna s&#228;tta mig med det programmet p&#229; en 20 &#229;r gammal Atari utan att det skulle k&#228;nnas primitivt.

  40. #40
    babyarrogant
    babyarrogant är inte uppkopplad
    babyarrogants avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Dalleponken
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Cubase var i stort sett perfekt redan då. Skulle lätt kunna sätta mig med det programmet på en 20 år gammal Atari utan att det skulle kännas primitivt.
    Äh, det är ju svartvitt ju!

  41. #41
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    En kul grej, som man kan se p&#229; sk&#228;rmdumpen ocks&#229;, &#228;r att Steinberg bytte systemtypsnittet p&#229; Atarin f&#246;r att f&#229; samma look som macens (d&#229;varande) typsnitt.

  42. #42
    babyarrogant
    babyarrogant är inte uppkopplad
    babyarrogants avatar
    Senior
    Ja, jag tyckte att det s&#229;g macigt ut. Atari f&#246;r mig &#228;r bomber...

  43. #43
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Japp, det bombades rätt friskt mellan varven. Men inte Cubase 2.0, det har nästan aldrig kraschat för mig. Förutom en bugg som var riktigt störig; om man hade gjort en part och spelade in något _före_ den parten så... pang. Då hängde den sig fett. Så man lärde sig workaround-lösningen då, att spela in efter... och sedan pussla in den bakom...

  44. #44
    Audible Beauty
    Audible Beauty är inte uppkopplad
    Audible Beautys avatar
    Veteran
    Tack ni som hj&#228;lpte till att f&#246;rklara vad en dongle &#228;r.

    T&#228;nkte inte p&#229; google n&#228;r jag st&#228;llde fr&#229;gan.

    En urs&#228;kt fr&#229;n Claes kanske skulle passa?

  45. #45
    Claes
    Claes är inte uppkopplad
    Claess avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av AudibleBeauty
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack ni som hjälpte till att förklara vad en dongle är.

    Tänkte inte på google när jag ställde frågan.

    En ursäkt från Claes kanske skulle passa?
    Kanske det... Det är vissa saker som känns så otroligt självklara, att man inte tänker på att det faktiskt finns folk som inte känner till det. Jag uppfattade frågan egentligen som lite av ett skämt, eftersom det har varit en massa tjafs om kopior nyligen...

    PF: När ST kom ut, så kallades den ju också allmänt för Jackintosh. Jack Tramiel köpte ju upp Atari en gång i tiden, när han försvann från Commodore - och drog sedan igång utvecklingen av ST - och så var den lik Mac både användarmässigt och utseendet på skärmen...
    Från vissa håll har det ryktats att han tog med sig de ursprungliga Amiga-ritningarna och gjorde alltså den dator som egentligen skulle ha kommit ut under Commodore-namnet - och att Commodore då blev tvungna att snabbt slänga ihop en maskin på samma plattform - men det är obekräftade rykten, som jag inte vet om det finns någon sanning i...

    Fetaste Cubase-versionen är ju SX3, som har så otroligt mycket bra-att-ha-funktioner - och fungerar som en klocka.
    På sitt sätt kan man kanske tycka att den "fetaste" versionen var Cubase Audio till Atari Falcon, eftersom det programmet och den datorn gjorde att både PC och Mac-system i någorlunda rimliga prislägen, fick se sig omsprungna med hästlängder, både i stabilitet och funktionalitet. Vem skulle tänka att något sådant skulle vara möjligt i dag; En 16MHz 68030-maskin med 4MB RAM, som kunde köra hårddiskinspelning med 8 spår, samtidigt som en j-a massa midispår...?
    "Sample accurate synk" mellan audiospåren var det ju aldrig, men det fungerade mycket smidigare än rullband och sådant jobbigt - och gav bättre ljud än allt som fanns under det dubbla i prisläge.

  46. #46
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    "Fetaste Cubase-versionen är ju SX3, som har så otroligt mycket bra-att-ha-funktioner - och fungerar som en klocka."

    Det är ju givet, vi har bara drivit med trådmakaren som ville ha tips till sin blinddate med internets mörkaste vrår.

  47. #47
    Denna tråd gör mig nästan tårögd. Alla dessa dagar inomhus när solen sken och alla var på badstranden, de sena nätterna sittandes, fokuserad och stirrandes timme in och timme ut i det vita skenet av en monokrom ATARI SM124 monitor och klickandes på sin kantiga matchande ATARI mus kontrollerandes Cubase 2.0 i sin fullt minnesexpanderade 4MB ATARI 1040 STE uppkopplad mot en surrandes ATARI MEGAFILE 30 MB hårddisk.

    Att säga att programvaran Cubase redan interfacemässigt vid denna tidpunkt år 1989 var klar är ingen underdrift. Den var verkligen redan då en sann fröjd och en väldigt problemfri och kreativ miljö att föreviga sina allster i. Jag minns också hur craschsäker denna konfiguration var. Även om programvaran någongång hängde sig så gick det ändå att spara undan arbetet innan omstart genom att köra Control+nr kommandon! Därför körde jag ATARI väldigt långt in på 2000-talet då många bråttades i en alltför instabil & tjurig Windows 98/Me eller Apple miljö.

    Idag hör ju crascherna till nästan helt historien då jag kör i Windows XP miljö på min helt underbara SONY VAIO 17" (1920x1200) laptop med E-MU 1616 och Cubase SX3.

    Ibland kan jag faktiskt känna att hade det inte varit för hårddiskinspelningen och alla plugineffekter så hade min gamle trotjänare ATARI fortfarande funnits intregrerad i min studio med säkerhet. Den var faktiskt så förbannat bra rent ut sagt. Kanske före sin tid rent av?

    Så det har slagit mig mer än en gång att bara att plocka ner allting en vacker dag ifrån ATARI-lådan där högt uppe på den övre hyllan i klädkammaren och bara känna in denna nostalgi. Allt finns kvar och så kommer det förbli. Kan inte göra mig av med ett sådant kreativt centralt verktyg som betytt så mycket för min musikaliska utveckling fram tills idag.

    Kort och gott: Cubase 2.0 ihop med ATARI var otroligt fett för sin tid, helt klart. :rolleyes:

  48. #48
    bruksarn
    bruksarn är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Citat Ursprungligen postat av moogpower Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    Ibland kan jag faktiskt känna att hade det inte varit för hårddiskinspelningen och alla plugineffekter så hade min gamle trotjänare ATARI fortfarande funnits intregrerad i min studio med säkerhet. Den var faktiskt så förbannat bra rent ut sagt. Kanske före sin tid rent av?

    Så det har slagit mig mer än en gång att bara att plocka ner allting en vacker dag ifrån ATARI-lådan där högt uppe på den övre hyllan i klädkammaren och bara känna in denna nostalgi. Allt finns kvar och så kommer det förbli. Kan inte göra mig av med ett sådant kreativt centralt verktyg som betytt så mycket för min musikaliska utveckling fram tills idag.

    Kort och gott: Cubase 2.0 ihop med ATARI var otroligt fett för sin tid, helt klart. :rolleyes:
    Bump bump.
    Snubblar in här efter en sökning, och kan bara hålla med. Använde själv C-Labs program och tycker att Creator-konceptet var jäkligt bra. Kan faktiskt inte fatta varför man inte spann vidare på det. Skulle mycket väl kunna tänka mej att köpa ett moderniserat Creator med AU/Vst-stöd. "Allt" fanns ju med redan på 80-talet.

    Så här kunde Creator/notator se ut vid användning:
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	notat1..gif 
Visningar:	108 
Storlek:	16,5 KB 
Id:	24579  

  49. #49
    synthetic
    synthetic är inte uppkopplad
    synthetics avatar
    Veteran
    Gött trådlyft.

    Atari Cubase 2.0 är för jävla bra, saknar massor av trix som gick göra i den, nu sitter man där och svär ibland i SX3.
    Atari Cubase 3.01 (tyckte PF snapshot ser ut att var 3.01) gillade jag inte, körde alltid med 2.0 på en 4Mb STE, där
    fick man aldrig out of memory. Med 1Mb kunde man få det ibland, minns när polaren skulle ladda nån enstaka låt och fick det.
    Dongel på den tiden satt i Cartridge-porten, har min Cubase+Avalon liggandes.

    Roligt, eller rättare sagt surt är att på Cubase Audio Falcon var man tvungen att ha en klock-dongle i för annars samplade
    Cubase i typ 50Khz, med den kunde man köra 44.1, så dem med illegala CAF råkar ut för detta.

  50. #50
    iamrucke
    iamrucke är inte uppkopplad
    iamruckes avatar
    Veteran
    Rätta mig om jag har rätt men jag har hört att fruktiga öglor inte låter lika digitalt och platt i dynamiken som kobajs gör

  51. #51
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av synthetic Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Gött trådlyft.

    Atari Cubase 2.0 är för jävla bra, saknar massor av trix som gick göra i den, nu sitter man där och svär ibland i SX3.
    Atari Cubase 3.01 (tyckte PF snapshot ser ut att var 3.01) gillade jag inte, körde alltid med 2.0 på en 4Mb STE, där
    fick man aldrig out of memory.
    +1

    2.0 bäst, 3.01 sög fett... riktigt knas...

Liknande ämnen

  1. Steinberg Cubase iC - Styr Cubase från din iPhone
    Av Katzenjammer i forum Cubase & Nuendo
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-06-05, 18:46
  2. Fetaste VA synten?
    Av Jony i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 55
    Senaste inlägg: 2007-08-18, 12:09
  3. Fetaste ljudkortet till Imac G5?
    Av Maxwell i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-06-12, 08:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •