Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Ska jag köpa Live?

  1. #1
    star-affinity
    star-affinity är inte uppkopplad
    star-affinitys avatar
    Börjar bli varm i kläderna

    Ska jag köpa Live?

    Tänkte spela in akustisk gitarr, sång och ha en del mjukvaruinstrument som trummaskin och synthar. Tycker Live verkar rätt trevligt. Vad rekommender ni? Tracktion? Reason? Någon kombination? Ska man kanske gå på någon Logic-version (Express) med en gång?

    Kör Mac.
    Tacksam för svar.

  2. #2
    Clase
    Clase är uppkopplad nu
    Clases avatar
    Veteran
    Ska du spela in saker så går reason bort. Den hanterar inte inspelning.

    Själv kör jag med Ableton live 4 och är jättenöjd. Impulse och simpler som följer med är utmärkta för trummor (om man har rätt samplingar, vilket det vimlar av på nätet) och lite till. Sedan så tilltalar designen och interfacet på Live mig väldigt mycket också. Inga pop-up (förutom vst-syntarna, men de måste inte ploppa up för editering). Jag spelar själv in gitarr och sång stundtals och editering av audiospår går ypperligt bra, när man fattar hur det funkar, vilket tog mig ungefär 1 dag att klura ut och få in på rutin.

  3. #3

    Redaktör
    Jag tror Tracktion, Logic Express eller någon av de mindre Cubase-versionerna är bättre val än Reason eller Live om du mest ska spela in musik (snarare än att göra den i datorn). Reason har framförallt inga möjligheter att spela in ljud, så det är besvärligt att få in sång och gitarr. Däremot kan man använda det som ett extra rack syntar i andra program via Rewire. Live är väldigt processorhungrigt på Mac, men kan du leva med det är det ett i mina ögon ypperligt program. Det följer med en väldigt enkel trummaskin och sampler, men i övrigt inga mjukvaruinstrument men det finns en hel del bra att ladda hem gratis.

    Tracktion är ett bra val, det är enkelt utan att vara för begränsat. Det följer med en hel del pluggar (rätt många gratispluggar, men ändå..) och är lättanvänt. Logic Express är snäppet vassare i fråga om ljudhantering och pluggar, men är trots namnet inte helt logiskt att använda: premierar du användarvänlighet över funktioner är Tracktion ett bättre val. Cubase kan jag för lite om för att säga något om, men folk verkar gilla det.

    Det finns demoversioner på alla de här programmen, så det är bara att plocka hem och se vilket som passar dig bäst.

  4. #4
    Dalleponken
    Dalleponken är inte uppkopplad
    Dalleponkens avatar
    Veteran
    Cubase SE kostar bara 1400 och har allt du behöver om du har tajt budget. Resultatet blir lika proffsigt som på vilken kommersiell CD som helst förutsatt att du kan lira.

  5. #5
    star-affinity
    star-affinity är inte uppkopplad
    star-affinitys avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Tack för era svar!
    Känner mig dock inte mycket klokare.
    Det är förstås flera program som är bra. Får se hur jag gör.

  6. #6
    Don
    Citat Ursprungligen postat av star-affinity
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack för era svar!
    Känner mig dock inte mycket klokare.
    Det är förstås flera program som är bra. Får se hur jag gör.
    Vad är dina huvudsakliga behov? Hur brukar du jobba? Vill du sitte o pilla i datorn med midi och grejor, eller är du mer "sätt upp en mik och plugga in o veva igång" ?

    dvs. spelar du mest in akustiskt eller är det elektroniska det primära i ditt skapande?

    ---

    "du är aldrig tuffare"

  7. #7
    eskimo
    eskimo är inte uppkopplad

    Veteran
    Ladda hem lite demos och känn dig för.
    I dina skor hade jag valt Logic Express.

  8. #8
    star-affinity
    star-affinity är inte uppkopplad
    star-affinitys avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Jag tänkte nog att det skulle bli mest elektroniskt ändå. Vill kunna pilla en del med ljud och grejor. Men det aukustiska får inte glömmas (sång och gitarr). Vill också kunna dra in samplingar och ljud "utifrån".

    Logic, ja... har inte testat det så mycket.

  9. #9
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Vad kör du för Mac? Det är ju bara att dra igång GarageBand så har du allt redo och klart. När du växt ur det programmet kan du köpa Logic Express och flytta ditt projekt vidare dit. Säker på att du inte har iLife installerat? Köp det annars. Har just kommit i ny version >> http://www.apple.com/se/ilife/

  10. #10
    star-affinity
    star-affinity är inte uppkopplad
    star-affinitys avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Jo, GarageBand har jag redan trixat en del med. Men det känns lite begränsat vad gäller externa grejor som trumm-maskin och tjocka synthar och sånt. Eller? Kanske bara jag som inte vet hur man gör.

    Har en rätt gammal Mac (G4 867 MHz) så GarageBand pallar inte så mycket.Fast Logic lär inte bli så mycket bättre då. Har fått för mig att Live orkar lite mer, men det kanske inte stämmer. Får väl köpa ny dator först. En iMac är ju tyst och fin. Synd bara på ljudkortet som sitter i G4:an...

    Inte mycket pengar över till musikprogram efter datorköp.

  11. #11

    Redaktör
    Logic är definitivt processorsnålare än Garageband. (Garageband har dessutom en massa hyss för sig med effekter på varje ljud och så.) Min nuvarande dator är en Powerbook G4/1GHz och för inte allt för ambitiösa arrangemang i Live räcker den bra.

    Men som sagt, plocka hem demoversionerna. Mycket handlar om tycke och smak i de här sammanhangen - alla program som nämnts (utom Garageband) är kompetenta och fullt tillräckliga att göra hela låtar i utan större kompromisser.

  12. #12

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av Dalleponken
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Cubase SE kostar bara 1400 och har allt du behöver om du har tajt budget. Resultatet blir lika proffsigt som på vilken kommersiell CD som helst förutsatt att du kan lira.
    ...och mixa, producera och mastra. Men det är ju petitesser.

  13. #13
    David Lennartsson
    David Lennartsson är inte uppkopplad
    David Lennartssons avatar
    Senior
    Logic Express.

    Jag köpte det ganska nyligen, roligt att använda Logic igen. Det är ett oerhört komplett paket man får tycker jag.

    Logic är ett av de snällaste programmen jag testat vad gäller processor, men kan ju lätt "frysa" spåren också för att frigöra mer kraft. Vad gäller effekter så ingår många av de som var toppeffekterna i Logic Platinum.

    Ladda hem demon och prova iaf. Kom ihåg att du får det för halva priset om du är student, dvs runt 1 500:- från AppleStore.

    Nu lät jag nästan som en försäljare, men jag blev väldigt glad av att testa Logic igen. JAg använder det parallellt med ProTools LE som också är väldigt bra.

Liknande ämnen

  1. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-04-08, 17:02
  2. Köra Live.. live..?
    Av Analog i forum Ableton
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-02-25, 09:05
  3. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-05-05, 10:51
  4. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-02-16, 15:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •