Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: MIDI-Input problem, alla kanaler aktiveras på alla spår!!!???

  1. #1
    DigitalVishnu

    MIDI-Input problem, alla kanaler aktiveras på alla spår!!!???

    What the hell??? Nu är jag sådär efter igen, tänker jag. Jag kan näst intill ingenting om Midi... eller? Jag som trodde att jag börjat fatta lite.

    Jag har 2 datorer, en MAC med logic på och en PC med Cubase SX o ett par pluggar. Jag sitter och scorar i LOGIC och skickar MIDI till PCn via de inbyggda midiinterfacen på ljudkorten. När jag sätter på Monitoring (eller Rec-knappen) o tar in Realtids-midi på MIDI-kanalerna i Cubase så kommer allt som spelas på alla kanaler i logic in på alla kanaler i Cubase alla midispår. Alla kanaler spelar alla kanaler fast än att de alla har var sitt kanalnummer som överensstämmer med deras instrument/ljud...

    Är det förresten rätt uppfattat att man inte kan ta in midi i CUBASE SX 2.2 utan att ha ett midispår med MONITOR/REC-knapparna aktiverade? Som det är nu får jag inte det i alla fall.

    Det kan ju finnas nåt i preferences som är inställt fel, kanske skall jag klicka av "sysex" nånstans... men jag vet ju inte vad sysex betyder... kanske inte nån bra idé...

    Kan nån snälla veta lösningen på problemet, det känns som nåt som ligger framför näsan på mig... men jag är för trött för att fatta det...

    HJÄLP!

  2. #2
    DigitalVishnu
    OBS: jag gjorde ett test med en gammal version av Gigastudio för att testa om alla PC-program agerade lika dant. Detta för att utesluta LOGIC som en del av problemet. Gigastudio gjorde som det skulle, det tog enbart emot den aktiva kanalens midi-information. Så problemet ligger i CUBASE.

  3. #3
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Svårt att veta vad du menar, men om du vill spela in midi på ett spår i Cubase så kan du dumpa in en hel låt där om du sätter midikanalen till "Any". När materialet sedan är inspelat kan du markera allt och separera det till individuella spår baserat på midikanal-data.

    Sysex är i korthet ljudinställningar till syntar, effektenheter mm.

  4. #4
    Don
    Citat Ursprungligen postat av DigitalGanesha
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    What the hell??? Nu är jag sådär efter igen, tänker jag. Jag kan näst intill ingenting om Midi... eller? Jag som trodde att jag börjat fatta lite.

    Jag har 2 datorer, en MAC med logic på och en PC med Cubase SX o ett par pluggar. Jag sitter och scorar i LOGIC och skickar MIDI till PCn via de inbyggda midiinterfacen på ljudkorten. När jag sätter på Monitoring (eller Rec-knappen) o tar in Realtids-midi på MIDI-kanalerna i Cubase så kommer allt som spelas på alla kanaler i logic in på alla kanaler i Cubase alla midispår. Alla kanaler spelar alla kanaler fast än att de alla har var sitt kanalnummer som överensstämmer med deras instrument/ljud...

    Är det förresten rätt uppfattat att man inte kan ta in midi i CUBASE SX 2.2 utan att ha ett midispår med MONITOR/REC-knapparna aktiverade? Som det är nu får jag inte det i alla fall.

    Det kan ju finnas nåt i preferences som är inställt fel, kanske skall jag klicka av "sysex" nånstans... men jag vet ju inte vad sysex betyder... kanske inte nån bra idé...

    Kan nån snälla veta lösningen på problemet, det känns som nåt som ligger framför näsan på mig... men jag är för trött för att fatta det...

    HJÄLP!
    Om du bara är ute efter att använda din cubasedator som vst-host, kan jag rekommendera v-stack (steinberg) eller annan vst-host istället ... då får du en "vst-container" utan sequencer och allt annat lull-lull ...

    använder du cubase till mer än det, så lyssna inte på mig..

    =)

    ---

    "du är aldrig tuffare än Wilson Pickett"

  5. #5
    DigitalVishnu
    Ok nu fattar jag, jag hade ett midi-track i CUBASE för varje kanal midi. Dessa gick alla till en o samma VST instrument som då spelade upp allt från alla midi-kanaler med alla ljud.

    När jag sedan bara hade ett MIDI-Track i Cubase och satte midi-kanalen till "All" så kan jag med ett midispår nå alla kanaler i ett Mjukvaruinstrument.

    ETT MIDI-TRACK PER VST INSTRUMENT ÄR LÖSNINGEN ALLTSÅ! TACK FÖR HJÄLPEN PF.

Liknande ämnen

  1. warpa alla spår?
    Av outshape i forum Ableton
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2009-07-21, 21:50
  2. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-07-14, 16:40
  3. Midi lägger sig i alla spår
    Av jazzfreaket i forum Cubase & Nuendo
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-04-08, 16:11
  4. alla dessa spår med ljud
    Av peter ripa i forum Cubase & Nuendo
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-03-16, 23:26
  5. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2004-09-28, 21:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •