Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Impedans

  1. #1
    Regenholz

    Impedans

    Hej

    Vad är impedans?

    Hur räkanar man ut det?

    Vad är optimalt, så höga eller låga värden?

    Vad kan man förstå av att veta en produkts impedans?

    Hur påverkar impedansen inspelning, signalvägar, osv osv?

    Många frågor =)

    Tack / Micke

  2. #2
    Richard Olsson
    Impedans är det samma som resistans fast för växelström. Alla ledare har ett visst motstånd (impedans) om det inte är någon konstig ouppnåelig ickeexisterande imaginär supraledare som nästan inte går att uppnå

    Se http://en.wikipedia.org/wiki/Impedance för formler och liknande. Men generellt kan man säga att du sällan behöver räkna på det. Så länge du tänker på att följa en tillverkares rekommendationer (exempelvis rekommenderad högtalarimpedans för en rörförstärkare) så ska det inte vara någon fara. Generellt dock kan man säga att ändrar du impedansen, motståndet, så ändrar du även mängden ström/spänning som kan färdas genom ledaren, således också effekten. Detta är ett proportionerligt samband, där du exempelvis får halv uteffekt i ett slutsteg om högtalaren du kopplar på är dubbel så stor som rekommenderad impedans.

    Impedansen påverkar inte signalvägar annat än att en högohmig ingång inte gärna tar emot en vanlig lineingång och vice versa. Ett exempel är således att du inte kopplar in en elgitarr direkt i ett mixerbord, eller en cd-spelare i en gitarrförstärkare (detta går ju iofs, men ljudkvaliteten blir sällan optimal.)


    Hoppas det var informativt. Fråga gärna mer

  3. #3
    Regenholz
    jätte bra förklarat! tack så mkt!

    Men skulle du kunna förklara varför exempelvis en DI-box är nödvändig om du vill koppla en elgitarr direkt till mixerbordet? Vad gör den med impedansen?

    MVH / Micke

  4. #4
    Richard Olsson
    Citat Ursprungligen postat av Regenholz
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    jätte bra förklarat! tack så mkt!

    Men skulle du kunna förklara varför exempelvis en DI-box är nödvändig om du vill koppla en elgitarr direkt till mixerbordet? Vad gör den med impedansen?

    MVH / Micke
    En DI-box tar in en högohmig relativt svag gitarrsignal för att sedan skicka ut en signal i linenivå (den nivå som ett mixerbord vill ha.) Exakt hur det fungerar elektroniskt kan jag tyvärr inte hjälpa dig med, men det är heller inget man behöver veta för att kunna spela in

  5. #5
    Regenholz
    Okej! Men vilken impedans har linjeingång?
    Och bal, obal har väl olika impedans?

    av ren nyfikenhet.. =)

  6. #6
    Richard Olsson
    Citat Ursprungligen postat av Regenholz
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Okej! Men vilken impedans har linjeingång?
    Och bal, obal har väl olika impedans?

    av ren nyfikenhet.. =)
    Precis som du säger har balanserad och obalanserad linjeingångar ofta olika impedans. Men det finns såvitt jag vet inte någon specifikation på, eller standard för, vilken impedans en viss typ av ingång/utgång ska ha. Generellt dock, verkar impedansen i balanserade lines vara högre.

    Fråga gärna mer, för det av dina frågor jag inte vet svaret på kollar jag upp, och jag lär mig massor

  7. #7
    Regenholz
    Men borde inte balanserade in/utgångar ha lägre impedans?

  8. #8
    Claes
    Claes är inte uppkopplad
    Claess avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Regenholz
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men borde inte balanserade in/utgångar ha lägre impedans?
    Varför det?
    Den enda egentliga skillnaden mellan balanserat och obalanserat, är att man skickar signalen i två trådar i stället för en - och den ena av dem ligger i motfas, så att man på så sätt kan plocka ut en (förhoppningsvis) oförstörd signal i mottagande sida. Det enda balanseringen bidrar till, är nämligen mindre störkänslighet.

  9. #9
    Regenholz
    okej.. ´men ja fick för mej att jag har fått en förklaring om att oblanaserad signal är lägre och därför måste den höjas och då får du mer brus, till skillnad från balanserad som har starkare signal och inte behöver höjas...

    nåt sånt har jag hört.. men ja litar på dej claes =)

  10. #10
    Claes
    Claes är inte uppkopplad
    Claess avatar
    Veteran
    I så fall har nog den som berättade, trott att balanserat automagiskt är synonymt med +4dB-nivå, vilket det alltså inte nödvändigtvis är, även om det är vanligast att det är så...

  11. #11
    Regenholz
    Okej, tack!

    Men då fortsätter jag lite till bara..

    Om man nu tittar i olika produkters spec.. ska man sträva efter låga impedansvärden då?
    Och för att kanske byta ämne en stor smula.. vad betyder all information på specs av en produkt? typ ord som:

    Operating Level 0.775 Vrms (0 dBu) nominal

    Noise Less than -90dBu over 20-20kHz

    Clip point +22.5dBu @ 3% THD, 1kHz, greater than 2kOhm load

  12. #12
    uc.t
    uc.t är inte uppkopplad
    uc.ts avatar
    Veteran
    Kapat tråden lite. Tror inte trådskaparen misstycker
    Har köpt en preamp som på framsidan kan växla mellan Low och High Impedance. (även mic och line)
    Men hur vet jag när jag ska använda vilken?
    Finns någon fingervisning av vilken typ av källa (synth, mikrofon etc.) som har vilken sorts impedance?
    (Har försökt googla, men hittar bara ingående artiklar vad impedance är)

  13. #13
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    High impedans används ofta för gitarrer/basar med passiva mickar (vanligaste sorten)

  14. #14
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Guideline:

    Hög impedans: Högt motstånd, där kopplar du in gitarrer, basar, osv

    Låg impedans: Mikrofoner

    Synthar kopplar du till line.

  15. #15
    uc.t
    uc.t är inte uppkopplad
    uc.ts avatar
    Veteran
    Tack för svaren!

    High impedans används ofta för gitarrer/basar med passiva mickar (vanligaste sorten)
    Gäller detta bara inbyggda mikrofoner i instrument då eftersom...

    Låg impedans: Mikrofoner
    Som tex en SM57? Generellt för alla mickar då?

    Synthar kopplar du till line.
    Impedance switchen påverkar både line och mic

    Från manualen:
    MIC/LINE- There are three dierent input types on the Devil 500. Mic/line switches
    between two of them - the transformer balanced mic or the line inputs. The Little Devil 500 pre is more than just a mic pre. It is processor. Switching to line input processes any line level source such as tape or DAW tracks, buss submixes or the complete stereo buss. For unbalanced sources such as bass and keyboards select the DI input.

    LOW/HIGH (Impedance)- Selects low or high impedance for BOTH mic and line freq response.
    Senast redigerat av uc.t den 2019-01-29 klockan 13:42.

Liknande ämnen

  1. En fråga om impedans!
    Av sebsongs i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-10-14, 12:53
  2. Hörlurar & impedans
    Av PeterH i forum Inspelning
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2006-01-10, 14:59
  3. Impedans
    Av berusad i forum Inspelning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2004-03-30, 18:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •