Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Intressanta former för musikskapandet

  1. #1
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage

    Intressanta former för musikskapandet

    I en tid när vi flummar ut å pratar om mycket annat känner jag att... ey. Fokus. Kul om forumet kan ha stenhård fokus på musikproduktion. Helst. Liksom. Så jag slänger ut en fråga - eller frågor vi äskat förr men ändå - diskutera tråden med dessa typer av frågeställningar som bas - typ: "Hur tycker du musikskapande fungerar bäst? När skapar du som bäst? Varför? Vilka verktyg föredrar du? Berätta om din process. Och hur går det just nu, mycket pulande med musik dessa (för många) lediga dagar? Har du lärt dig något nytt instrument? Kan du spela ditt instrument?". Berätta hur ni vill men håll er till musikproduktion. 99% musikproduktion.

    "99musik - 99% musikproduktion"

    Själv har jag påbörjat att koppla upp mina syntar i en liten hörna här på jobbet, här där jag sitter. Så när jag blickar från datorskärmen ser jag en stapel rackmoduler på varann; S1100 EX, S1100, JV1080, TX81Z, VZ8M, N1R och en Behringer 1602 överst. Har påbörjat en ny KFK-låt med Atarin som sequencer och 1080 som enda ljudkälla hittills. Har just fått härska över en Digidesign Mbox som jag ska lira in ljud med. Ska bygga ljudbanker till nya ReFills också är det tänkt.

  2. #2
    en David
    en David är inte uppkopplad

    Senior
    Jag jobbar bäst om jag måste göra något, och jag vet vad man ska ha det till. Med andra ord så vill jag gärna ha ett tema att arbeta efter, helst tidspress. Annars blir det bara att jag plinkar lite.

    Göra musik gör jag helst med en gitarr, eller vid ett piano. Eller ett rhodes. Dessutom är det omöjligt att jobba annat än på natten...

    I övrigt anser jag att allt man pratar om är musikproduktion... En rolig offtopic-tråd kan ju inspirera till ljuv musik?

  3. #3
    Mårre
    Mårre är inte uppkopplad
    Mårres avatar
    Veteran
    Jag jobbar bäst när jag e sugen eller intoxinerad. Natten funkar alltid bäst. Ibland enbart Nord Modular, ibland enbart MPC å ibland allt ihop (dock mer å mer sällan nuförtiden). Undviker oftast datorn (om jag inte leker runt lite i Reason).

  4. #4
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Försöker att alltid ha en färdig låt, text och hela rasket, innan jag drar igång synthparken. Annars blir det bara nån trist 4-takters loop.

    Önskar att jag hade en vilja att göra instrumental musik, hade vart kul att bara sitta och laja med balla ljud ibland. Men det är väldigt otillfreställande att göra nåt som man inte ens själv går igång på...

  5. #5
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran

    mytt set

    Jätte bre idee PF! strålande! jag delar mer än gärna med mig! särskillt nu efter att ha varit rätt aktiv här i snart ett år.

    Jag jobbar på det så kallade brazillianska viset. Jag har ingen musikalisk teori alls; kann inte läsa eller skriva toner. Men jag har ett hjärta som bulltar snett till fel artiga noter. Det vill säga att jag är mästare på att få den senaste falska noten att tonas in med hjälp av nästa.

    Mitt musik intresse började med trumman, vilket nog är en bra sak i och med att det (med basen) är lite utav en modern låts hjärta. Jag spelade i ett år på kurs 1989 och flera år i band. Men det var ju sång som var grejen. Inte mindre har detta gjort att jag alltid börjar med trumma och bass när jag skriver en låt.

    En viktig detalj i mitt skapandet är att jag alltid har brottom. När jag får fram 3 eller 4 noter som jag tycker passar ihop i en slinga så där riktigt bra, får jag en slags döds ångest ā la: "det här är för bra för att vara sant, jag dör nog snart". När jag skrev crack my bitch up tex, var jag klar kl.0400 på morgonen. Så jag gick ut. Men jag lämnade en lapp till mina sambos som beskrev hur dom kunde hitta låten i min dator ifall jag inte skulle komma tillbaka.

    Det låter säkert lite löljligt och självsäkert på samma gång, men jag ser det mest som kerosen till en jetmotor. Jag behöver tro sten hårt på något jag gör för att det ska funka som jag vill. så det är omöjligt för mig att jobba med folk som har självförtroende besvär, det slutar antingen illa, eller för tidigt.

    En annan sak jag practicerar mycket är mental projection. Jag simulerar i min fantasi diversa vänners och ovänners åsikt och mätter effekten, styr den, finschysterar den. Eftersom jag så långt som jag kann minas funderar över mäniskors kommunications sett, sinnen och känslor, är dett någonting jag är mycket duktig på. Det är oxå det som gör att jag utan problem kann hoppa över till en ny style. För jag förstår ganska bra vad folk ser för kvalitéer i just den musiken. Jag är vänn med nazister och kommunister.

    Att skriva låtar till andra utan att berätta att det är till dom är en bra sak att öva detta på. Spela upp den för personen och observera väl reaktionen. Det är oftast en treff om du verkligen har inkluderat det som formar ditt och den andra personens gemensammaliv.

    Musik är kommunication. Musik är ett språk. Men ett språk som tallar mest till organen än hjärnan. Visst är öronen kopplade till hjärnan. Men det är där jag tror många missar något: Man lyssnar inte bara med öron. Hjärnan är vibrations isolerad. den flyter i vädska och kalkylerar (eller vad den gör) medans hela överkroppen dallrar till en feting bass. Jag har vallt hjärtat som favorit, men använder även njurar för till exempel mer bråkiga låtar, underlivet för mer sexiga.

    Har ni någonsin märkt hur man tex i duschen kann göra en liten liten ton med munnen, som sen resonerar så starkt att hela badrummet dallrar? Resonans thats right. Våran kropps arkitektur har oxå en resonans freqvens. I och med att allas våra kroppar har förhållande proportioner tror jag man kann säga att dessa freqvenser är väldigt lika för oss alla. Hitta dom harmonierna som ekar på rätt platts i kroppen för dess budskap, så har du gjort en hit.

    Tekniskt så använder jag en väldigt minimal uppsettning. Jag har inget klaviatur sen january 2005. Men det finnms ju tonvis med mus-vänliga sequencers som sedan går att styra med ett vanligt tanjent bord. Men jag längtar efter det.... det har iaf turen att få vara i sverige det......

    Enbart digitalt i min studio. Faktiskt vill jag tilläga "tyvär"; en ekonomi fråga mer än ett val. Men alla ouppfylda drömmar ger extraknäck och motivation. Reason och vst i cubase. Jag hatar att klippa samplingar för det tar för lång tid innan man hör resultatet och frustrerar mig, förhindrar min egna väl etablerade process. Så med tiden har jag blivit ganska duktig på razorblade-configurations av synthar och trummaskiner (virtuellla så klart, men principen är ju väldigt lik). Fast jag har börjat bli lite sugen. Omväxlings behov liksom.....

    Det var nog det....
    hoppas det hjälper någon.

    /reSEt

  6. #6
    lasselus avatar
    Redaktör
    Jag har märkt att jag jobbar bäst när jag egentligen inte har tid...

  7. #7
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    "Jag jobbar bäst om jag måste göra något, och jag vet vad man ska ha det till. Med andra ord så vill jag gärna ha ett tema att arbeta efter, helst tidspress."

    Det där är rätt skoj, kan vara kul att få göra sådana små önskemål också då. Jag vill i så fall att du gör ett tema till en tänkt TV-serie som ska gå i 8 avsnitt med början i februari. Vi måste få in ditt bidrag senast om en vecka. TV-serien heter "Sjuka grannar", är en svart komedi och handlar om livet i en fastighet där folk inte kan komma överens.

  8. #8
    en David
    en David är inte uppkopplad

    Senior
    PF: Ska ordnas! Men tyvärr är jag "hem-hemma" nu, åker tillbaka till staden där jag kan spela in nästa helg, förmodlingen. Så jag antar din utmaning med deadline måndag den 9:e januari!

  9. #9
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Haha! Kul! Du får äran att straffa mig med ett liknande krav då!

  10. #10
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    PF: Göra färdigt Mauro Fridh-låten?

  11. #11
    Merth
    Merth är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Jag gör musik när jag inte alls borde göra det som t ex nätterna innan ett viktigt prov. Då blir det i regel som bäst, ungefär som jag ska ha en anledning att skjuta fram pluggandet eller att strunta i det helt. Jag kan helt plötsligt få melodisnuttar i huvudet som jag tar ut på piano. Därefter använder jag reason för att få ut mina idéer snabbt i sequencern, för när jag får en idé måste jag "skissa" ner den direkt för att inte glömma bort den.

    Därefter när min kreativa timme är över försöker jag arrangera låten, bygga upp den i sequencern, från en massa loopar till ett sammanhängande stycke. Det kan ta riktigt lång tid innan man blir nöjd om man blir det överhuvudtaget. Ibland kan projektet behöva ligga och mogna till sig ett tag innan jag tar itu med det igen med fräscha öron.
    Nästa del är att byta ut vissa mjukvaruljud mot hårdvara, behövs inte alltid men med basar så känns det obligatoriskt. Sista delen är mixning/mastring, gillar inte riktigt den delen efterson jag inte är så påläst i det ämnet och att jag alltid behöver ta bort en massa kompression och då låter det så platt.

  12. #12
    en David
    en David är inte uppkopplad

    Senior
    PF: Jag vill höra dig göra en riktigt skitig och skrikig låt. Tänk på allt som gör dig förbannad och omvandla det till musik!

  13. #13
    deleted user
    -Skapar bäst: När jag är ensam
    -Varför?: Kan inte koncentrera mig när andra springer runt i lägenheten.
    -Verktyg: Ableton Live, diverse pluggar, Reason och finkalibrerad hårdvara.
    -Process: olika men ofta gör jag en skräploop med något av ovanstående verktyg, plockar in den i Live där jag gör något helt annat av den och bygger vidare med effekter och annat kul.
    -Hur går det just nu?: Trögt.

  14. #14
    imported_Thomas Kahn
    Jag skulle vilja jobba mer strukturerat än jag gör.
    Som det är nu drar jag igång syntarna och datorn och börjar ofta med en melodi som blir lead. Sedan lägger jag bas och trummor på den. Har jag tur kan jag få ihop en vers och en refräng, men sedan tar det oftast stopp rent kreativt och kunskapsmässigt. Då förlänger jag versen och refrängen med lite variationer i ljuden för att få till något som är runt 3 minuter, men det blir sällan bra och känns inte som en riktig låt.

    Drömmen vore att ha tid och kunskap att skapa proffsiga arrangemang.

    En grej som jag tycker är viktig för att hålla ordning är att varje låt har en egen katalog på datorn. Där stoppar jag alla eventuella samplingar som används, själva låtfilen (ibland i olika versioner) och de inspelningar jag gör + MP3:or jag släpper på nätet. Utöver det skulle jag vilja ha en textfil med anteckningar för viktiga inställningar på syntarna, men det blir sällan att jag har en sådan vilket kan bli lite bökigt när jag ska återskapa ett visst ljud på en synt som saknar minne för patcher.

    Numera har jag två barn och ett krävande jobb så det blir kanske 2-3 dagar om året som jag har tid att sitta i studion, men tidigare när jag var ungkarl och pluggade så arbetade jag bäst på morgonen. Jag kunde ta frukost framför syntarna, sörpla te och leka fram lite slingor. Framåt lunch fick jag oftast dåligt samvete och satte igång och plugga eller tog en promenad för att få lite frisk luft. Det brukade vara bra för att få lite nya idéer och vila öronen. Till eftermiddagen var jag tillbaka framför syntarna för att arbeta vidare och oftast slutade det med en sen kväll/natt där jag stupade i säng med låten ringandes i öronen.

    Något som har stulit tid från själva musicerandet de senaste åren är dessutom det faktum att jag har börjat intressera mig för hårdvaran och satt upp en liten lödhörna i studion. Inte så att jag anser att det är mindre kreativt att sitta och pyssla och löda, men det blir definitivt färre låtar gjorda på det sättet.

  15. #15
    shylock
    shylock är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Mårre
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Natten funkar alltid bäst.
    Det där stämmer så bra. Just därför försöker jag hitta någon annanstans att förlägga musikskapandet. Grannarna blir inte överlyckliga när man börjar spela in sång och rap klockan fyra på morgonen :/

    Citat Ursprungligen postat av reSet
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En viktig detalj i mitt skapandet är att jag alltid har brottom. När jag får fram 3 eller 4 noter som jag tycker passar ihop i en slinga så där riktigt bra, får jag en slags döds ångest ā la: "det här är för bra för att vara sant, jag dör nog snart". När jag skrev crack my bitch up tex, var jag klar kl.0400 på morgonen. Så jag gick ut. Men jag lämnade en lapp till mina sambos som beskrev hur dom kunde hitta låten i min dator ifall jag inte skulle komma tillbaka.

    Det låter säkert lite löljligt och självsäkert på samma gång, men jag ser det mest som kerosen till en jetmotor. Jag behöver tro sten hårt på något jag gör för att det ska funka som jag vill.
    Det hörs i dina låtar! Att du vet att det är skitbra så du kan släppa loss helt. Känsla! Låtarna utstrålar helt rätt attityd

    Själv saknar jag just nu, rent praktiskt, möjlighet att arbeta impulsivt - kan man inte sätta igång precis när känslan kommer så är det lätt att det rinner ut i sanden.

  16. #16
    Galactus
    Jag gillar att gå upp tidigt på morgonen och sitta och arbeta hela dagen (om jag kan). Börjar med att brygga en kanna kaffe och så tittar jag ut genom fönstret på alla morgontrötta grannar...sen kör jag. Oftast har jag en idé om ett speciellt ljud eller bara ett beat som jag försöker skapa och sen brukar det rulla på. tex kan jag tänka typ -"idag ska jag göra ett stenhårt knastertorrt trumbeat" och när jag har gjort det så får man känna sig fram vad som kommer att passa till. Andra gånger kan jag vakna med en helt färdig låt i huvudet men den kommer aldrig ut som jag tänkt den.

  17. #17
    Arete
    Arete är inte uppkopplad
    Aretes avatar
    Veteran
    Min personliga inställning är att ingen musik kan skapas innan kl.12 på natten :-)

  18. #18
    Rizzo
    Rizzo är inte uppkopplad
    Rizzos avatar
    Veteran
    Jag jobbar bättre under tidspress, kommer på de bästa melodierna och tricksen när jag sitter och jammar med mig själv och det jag precis har spelat in. Tiden kan vara när som helst på dygnet, men det är nog ingen hemlighet att jag jobbar bäst då det är mörkt ute.

    Oftast börjar jag med att peta ihop en trumrytm efter att jag har bestämt mig för en musikstil (italo-disco, goatrance, flumelektro osv). Därefter blir det oftast pads, sedan bas och melodivariationer.

    Sequencern är Cubase SX, effekterna är UAD-1-pluggar i massor och favoritverktyget är en Modular G2.

    Andy Gray har avslöjat ett av sina favoritknep i FutureMusic, och det är ett knep jag följer - nämligen; process, process, process

Liknande ämnen

  1. problem med musikskapandet i allmänhet
    Av oooood i forum Komposition & textförfattande
    Svar: 154
    Senaste inlägg: 2020-04-26, 09:32
  2. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-04-02, 19:42
  3. Intressanta artiklar i Ny Teknik
    Av false messiah i forum Allmänt om musik
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2004-04-30, 16:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •