Resultat 1 till 25 av 25

Ämne: Varför kan jag inte sjunga?

  1. #1
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran

    Varför kan jag inte sjunga?

    Jag är ju förmodligen inte tondöv, men inte f-n kan jag sjunga, knappt en ton. Kan man lära sig sjunga alls?

  2. #2
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Dom säger det. Själv vägrar jag sjunga pga jag hör själv hur usel jag är på att fixa det där med tonerna, då blir det inte direkt roligt att sjunga.

  3. #3
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    platon: Du kan ju alltid börja öva på skalor i duschen, bilen osv. Utöver det så känns det som att olika andningsövningar (som jag tyvärr har noll koll på) borde kunna hjälpa en del.

  4. #4
    Peo
    Peo är inte uppkopplad
    Peos avatar
    Veteran
    Alla kan sjunga men vi har olika förutsättningar för det, men med träning som Volantiz skriver så kan vi öva upp rösten till det bättre.
    Själv unviker jag att sjunga duschen, man får väl tänka på grannarna dom kanske inte uppskattar min skönsång fast dom begriper inte hur bra jag är.

  5. #5
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Alla kan nog lära sej.

    Själv har jag precis noll naturlig begåvning, och när jag började sjunga så begriper jag bara inte hur jag kunde få för mej att fortsätta, så dåligt var det.

    Nu har jag iaf genom enorm envishet kommit dithän att jag kan leva med att höra min egen röst...

    Tricket är att sjunga mycket, då tränar man upp stämbanden och får bättre kontroll över rösten.

  6. #6
    makari
    makari är inte uppkopplad
    makaris avatar
    Veteran
    Nån som har några tips för en som tycker sig kunna träffa tonerna något sånär hyffsat, men tycker sin röst låter alldeles för tunn och mesig.

  7. #7
    sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran
    makari: Fråga Johanna på forumet, hon har råkoll. Grundtipset är att ta rejält med stöd i magen.

    Jag är närmast tondöv så jag kan inte lära mig att sjunga.. men de av er som har gehör behöver ju bara öva. Så, sluta lata er. Sjung!

  8. #8
    deadbeats avatar
    Veteran
    sen är de ju en sak att kunna sjunga och en annan att sjunga bra... jag kan nog hålla ton hyfsat och så, men rösten är ju så tråkig så att de blir trist ändå ... har även jobbat ihop med en del sångfåglar som funkar knallbra i en kör, men solo blir rösterna alldeles för opersonliga... så man kan säkert öva upp sig att sjunga bra, men frågan är väl till vilket sammanhang?!

  9. #9
    Stefan
    Stefan är inte uppkopplad
    Stefans avatar
    Senior
    Hur hittar man sin naturliga röst? Vart börjar man leta?

  10. #10
    indigo
    indigo är inte uppkopplad
    indigos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Stefan
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur hittar man sin naturliga röst? Vart börjar man leta?
    också funderat länge på den den. Ibland sjunger* jag nasalt ibland hest, ibland spottar jag och fräser, ibland blir det jätteamerikanskt och ibland svengelska.
    Ska sångrösten låta liknande som ens tal, tänker en del låter helt annorlunda när dom sjunger. Kan man egentligen hitta sin egna röst om man sjunger på ett annat språk? Tror det var Thåström som sa något i stil med att man bara härmar en massa tuffa ord som man hört.

    *När jag skriver sjunga menar jag att jag kraxar

    Alla kan! Skillnaden är bara hur bra.

  11. #11
    gazt
    gazt är inte uppkopplad

    Veteran
    att hitta sin naturliga röst är en slags mogenhetsrit för vokalister...de måste ge sig ut i ödemarken i 2 veckor utan mat tills de ser det instrument som de senare kommer identifiera sig med...

    (jag har hört att olika indian stammar har snott detta koncept .) .....)

    ...jag blev claves


    hehe


    förlåt att jag blev off topic

  12. #12
    indigo
    indigo är inte uppkopplad
    indigos avatar
    Veteran
    Nej! Nu går det inte alls Aldrig haft någon vidare sångröst men du känns det bara svårt. Tips? Märkt att det känns lite "lättare" att sjunga till ackustisk gitarr istället för syntharna

  13. #13
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Hmmm... hör du när någon liten ton i ett ackord ligger några cent fel och klingar falskt på något sätt? I så fall har du bra musiköra.
    Prova att sjunga i exakt samma ton som en ren ton från något instrument när du övar i lurar. Välj ett ljud som inte dränker dig frekvensmässigt och inte har en massa disharmonier, utan gärna en enkel orgel eller klarinettliknande ljud.
    Om du lyckas träffa mitt på tonen och hålla den där, ändra då tonen en halvton upp eller ner, efter vad som känns bäst och följ efter med stämman. Detta är något jazzmusiker gör ideligen (jag vet bara inte vad det heter), nämligen att spela något på gitarren och nynna med exakt likadant. Det är väldigt bra träning, för man hör ju direkt om man missar tonen man siktar efter.

    Bara min femkrona i debatten.

  14. #14
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran
    cc: Du menar som t.ex. David Gilmour (Pink Floyd) gör i Wish You Were Here? (Vet inte om han gör det på studioversionen men han gör det på PULSE - Live)

  15. #15
    bleep
    bleep är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Det finns nåt spel till Xbox (?) där man ska träffa rätt på vissa toner och ju bättre man sjunger och träffar toner ju bättre går det i spelet. Kanske skulle vara nåt?

    Jag vet knappt vad en Xbox är så jag vet inte vad spelet heter, har bara hört nån bekant prata om det. Det kan ha varit en annan spelkonsol eller mojäng...

    Karaoke! Det kan tyckas vara cheesy men det är grymt skojjigt om det finns musik man gillar. Tyvärr är det ju 99% schlager/tråkpop/gubbrock på köpeskivorna. Men det går att hitta annat på nätet om man vill. Dessutom borde det finnas myyycket kompetens för att göra egna karaokeskivor här på 99musik?

  16. #16
    jagtror99
    jagtror99 är inte uppkopplad
    jagtror99s avatar
    Senior
    du menar singstar till playstation tror jag

  17. #17
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Kollade du hur gammal tråden var, thomas? Hade nästan glömt att jag skrev det där... Vad jag menade då var att man 'scat'ar (kom på ett bättre verb, snälla!) ihop med t.ex en sologitarr i ett jazz set. Dup-de-de-de-de-doeeww, exakt som gitaren spelar - ni måste ha hört sånt nångång...

  18. #18
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av indigo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan man egentligen hitta sin egna röst om man sjunger på ett annat språk? Tror det var Thåström som sa något i stil med att man bara härmar en massa tuffa ord som man hört.
    All respekt åt gamle Thåström, men det där var ett rätt korkat påstående. Innebär i så fall att t ex Björk inte hittat sin röst. Jo, på "Glò-Glí" då...

    Förutom teknik och den biten handlar det så mycket om att våga sjunga också. Bara att tveka på sin förmåga gör att man inte sjunger ut och så låter det mesigt.

    Mitt tips är att vara någonstans där man får vara ifred och ingen hör och helt enkelt sjunga en massa. Testa olika lägen och sätt att sjunga. Är man ovan att sjunga är det ganska klassiskt att man sjunger för vänt.. alltså helt utan stake och mesigt. Ta i och testa gränser. Sjung som ledsen, arg, glad, kåt eller va fan som helst. Spela rollspel med sången. Hitta dina uttryck. Lek.

    Och framför allt: Ha tålamod...

  19. #19
    deleted user
    Oj, det var en gammal tråd...

  20. #20
    Jätten
    Jätten är inte uppkopplad
    Jättens avatar
    Veteran
    Bra tips.

  21. #21
    tommyc
    tommyc är inte uppkopplad
    tommycs avatar
    Veteran
    Jag håller med Skilling, det som ofta är problemet är att man inte vågar att ta i och då blir det svagt, mesigt och osäkert. Att sjunga i bilen på vägen till jobbet är perfekt, då kan man skrika hur mycket man vill utan att störa nån. Lite svårt att göra det hemma i lägenheten. Jag tror man lätt underskattar hur högt och kraftigt man bör sjunga. Hemma i lägenheten känns det inte bra att ta i så mycket, iaf om man vill att det ska låta lite rockigt...

  22. #22
    axelwaad
    axelwaad är inte uppkopplad

    Veteran
    Ett annat tips kanske. Ta ett treklangsackord. Öva sedan att gå från "höga C" ända ner till grundtonen. Gör detta men passera alla toner i C-skalan. Sedan när man känner att det är inövat kan man ju gå vidare med att lägga till färgningar. kanske bess-skalan över C. å sedan vidare.

    Öva att sjunga olika skalor över ackord. Det kan ju vara så att man inte kan spela så bra som man kan sjunga. Och när man övat på detta sätt så låser man upp dom mentala spärrarna att spela på samma sätt som man sjunger.

  23. #23
    plastocid
    plastocid är inte uppkopplad

    Senior
    Hur många (av killarna) här kan ta höga c tror du, axelwaad?

  24. #24
    axelwaad
    axelwaad är inte uppkopplad

    Veteran
    Hur många (av killarna) här kan ta höga c tror du, axelwaad?

    Mm hehe harkel, fel av mig. Vad jag menade var..fan hur skall jag förklara.
    Ja en oktav över grundtonen i ackordet.

  25. #25
    Oberfunker
    Oberfunker är inte uppkopplad
    Oberfunkers avatar
    Veteran
    En del bra tips här.

    ÖVA det är det bästa tipset ... Bara sätt igång och prova / öva. Det finns inget bättre. Och våga. Skicka iväg folket i omgivningen / hyr en egen stuga / stick ut i skogen med en MD och mic eller vad som helst ... se bara till att få vara i fred så blir allting så mycket bättre.

    När man sedan vant sig kan man sjunga i nästan vilka situationer / på olika platser som helst oavsett om man är ensam eller har en enorm publik

Liknande ämnen

  1. Varför Pro och inte Express?
    Av deleted user i forum Logic
    Svar: 55
    Senaste inlägg: 2007-09-11, 19:13
  2. Svar: 24
    Senaste inlägg: 2006-09-29, 15:55
  3. Vet inte varför?
    Av enapa i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 48
    Senaste inlägg: 2006-01-22, 22:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •