Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Vad ska jag kopa? Pro tools m-powered eller..

  1. #1
    gitarrdavid

    Vad ska jag kopa? Pro tools m-powered eller..

    Jag har alltid kort i pro tools och haft tillgang till en bra studio pa musikhogskolan i orebro. Men nu har jag akt till spanien med min flickvan och bor med henne i ett lagom stort rum plus hennes mamma och tva systrar. Darmed har jag ingen studio langre. Inte ens dator.

    Nu har jag sparat lite slantar och vill kopa en bra barbar macdator, ett bra inspelningsprogram, mjukvaror, mickar, synth, ljudkort, osv.

    Jag kommer nog bara behova spela in en kanal i taget.
    Jag spelar gitarr och har en bra sadan, men ingen lada. Sa den och sangen ska jag spela in live, lajna gitarren. Medan trummor och bas ska jag gora med midi, eller sa koper jag en billig bas.

    Musikstilar jag vill gora ar, pop, rock, tyngre rock, lite spaceade ljud, och house.

    Jag tankte lagga ut runt 25 tusen spann, till att borja med.

    Det jag tankt ungefar ar foljande:
    Mac powerbook g4 15 tumm, ozonic, pro tools m-powered ( eller? battre med logic? cubase? Man vill kanske ha battre midi forutsattningar?), mjukvarutrummor eller reason eller andra schyssta plug-ins,?
    Fungerar PT m-powered bra tillsammans med reason?
    Nanting till gitarren, antingen en guitarpod eller mjukvaruforstarkare,? och nan kondensatormick for sang och akustisk gitarr.

    Som ni ser har jag en del fragor.

    Lamna garna lite tips om vad ni tycker jag ska satsa pa, om jag ar helt ute och cyklar? For jag ar nyborjare pa detta, men vill att det ska lata sa bra som mojligt med mina forutsattningar. Tack.

  2. #2
    shylock
    shylock är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av gitarrdavid
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mac powerbook g4 15 tumm, ozonic, pro tools m-powered ( eller? battre med logic? cubase? Man vill kanske ha battre midi forutsattningar?), mjukvarutrummor eller reason eller andra schyssta plug-ins,?
    Om MIDI-hanteringen i ProTools räcker eller inte beror ju helt på vad du har för krav. Om PT har fungerat bra för dig innan så ska det väl gå fint nu också
    Ska du dessutom köra Reason också så kanske du gör det mesta MIDI-relaterade arbetet där? Reason tycker jag funkar finfint till att göra trummor, fuskpianon och mycket annat. Jag tror de flesta ljudkort fungerar bra med Reason, men audio spelar du ju in i PT (eller Cubase, Logic)? Reason kan man köra "rewired" i Cubase och PT, och antagligen Logic också. Det har jag ingen koll på.
    Ska du köra M-powered så tänk bara på att de flesta av M-audios billigare externa ljudkort verkar ha antingen fantom-matning eller MIDI, aldrig både och. Konstigt och tråkigt. Så vill du kunna använda kondingmickar, tänk på att du kommer att behöva fantom-matning. Det går iof att lösa med en extern mixer.

    Vad gäller mikrofon och ev. gitarrpod så är det en kostnadsfråga. Du kan ju köpa datorn och mjukvaran först så ser du hur mycket som blir över av din budget?

    ADK-mickarna är billiga och funkar till sång och lite av varje (jag är nöjd med min adk A-51s). Solid Tube låter bra på sång, särskilt om man gillar ett krispigt och distinkt diskantljud. Sen finns det ju en uppsjö med mickar i olika prisklasser. Man får köpa den man tycker om, eller chansa om man inte vet, nånstans måste man ju börja
    Line6 gör bra hårdvara med förstärkarsimulering. Mjukvara fungerar säkert bra men då får man kanske bråka med latency plus att du måste ha datorn igång när du vill spela/skriva låtar med förstärkarsimulering.

    Glöm inte bort att du ska kunna lyssna på det du gör. Monitorer och/eller hörlurar behöver du också. Aktiva monitorer är smidiga och hyfsat billiga idag.

  3. #3
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Förslagsvis en iBook eller Powerbook med en Mbox 2 till så har du programmet "på köpet" där. Och även en enkel version av Reason kallad Reason Adapted som du kan uppgradera till Reason sedan om du gillar tänket.

    Rekommenderar inte M-Powered. På grund av: M-Audio. Hemska drivrutiner. Stay away. Gå direkt på Digidesign i stället, de har iaf ett gott rykte.

  4. #4
    shylock
    shylock är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av PF
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Förslagsvis en iBook eller Powerbook med en Mbox 2 till så har du programmet "på köpet" där. Och även en enkel version av Reason kallad Reason Adapted
    Just ja, hade nästan glömt att en enklare version av Reason följer med
    Det kanske räcker? En lightversion av Amplitube (förstärkarsimulator i mjukvara) följer också med har jag för mig.
    Dessutom har Mbox2 begåvats med MIDI-interface (saknades på den första Mboxen).

    M-audio är kanske lite billigare men jag håller med PF, Digidesigns prylar känns mer pålitliga. Köper du en Mbox2 så får du med tillräckligt med saker för att kunna börja leka och sedan uppgradera allt eftersom (köpa fullversioner av mjukvara samt investera i den hårdvara du känner att du saknar).

    Kommer du fram till att du vill köra Logic eller Cubase istället så är valet lite svårare, men gillar du PT så verkar Mbox2 väldigt bra (jag kör den första versionen och är nöjd.)

  5. #5
    gitarrdavid
    Det later ju jattebra. Jag ska kolla upp Mbox2 nu pa en gang. Tack sa jattemycket for tipsen.

  6. #6
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Good luck! Känns som en "can't go wrong" med det kit'et tycker jag.

    Vilken Mac lutar det åt?

  7. #7
    gitarrdavid
    Jag vill ju ha en barbar. Sa det blir nog en Powerbook G4 15-tum.
    Nu har jag kollat upp Mbox2, och det verkar ju mycket mumsigt.


    Ar bomb factory plug-insen som medfoljer Mbox2 factory nanting att ha?
    Finns det paketpriser med mac och Mbox 2?

  8. #8
    Don
    Ett litet tips, mbox, den äldre, säljs just nu ut av många handlare.. jag har själv aldrig gillat ljudet i den, sunkiga preamps trots att dom heter focusrite, samt otroligt trista ad/da .. men jag är en nitisk fan vad det gäller ljud, så ta det med en smula salt... (jag har den själv till min mobilrigg, men kör andra grejor via spdif på den, så blir det finfint.. lite som en dongle till protools bara.. )

    playback.fr som är frankrikes tongivande musikbutik i Paris, god service, bra folk och vettig filosofi, säljer mbox för 279eur ... svårslaget ... har även onlineshop med postorder ...

    hej alla förresten, sitter här och nattsurfar lite efter 1 1/2 dygns djuriskt obehaglig och trist matförgiftning!

    god jul!

    ---

    "du är aldrig tuffare än kocken på restaurangen"

  9. #9
    shylock
    shylock är inte uppkopplad

    Senior
    En varning dock - Mbox saknar MIDI-anslutning. Mbox2 har däremot detta.
    Fast det har jag tjatat nog om nu

    Krya på sig Don. God Jul!

  10. #10
    gitarrdavid
    Citat Ursprungligen postat av Don
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ett litet tips, mbox, den äldre, säljs just nu ut av många handlare.. jag har själv aldrig gillat ljudet i den, sunkiga preamps trots att dom heter focusrite, samt otroligt trista ad/da .. men jag är en nitisk fan vad det gäller ljud, så ta det med en smula salt... (jag har den själv till min mobilrigg, men kör andra grejor via spdif på den, så blir det finfint.. lite som en dongle till protools bara.. )

    "

    Hmmm. Ljudet ar ju det viktiga nar man spelar in, man hoppas ju att kanske Mbox2 kan vara battre en Mbox, de har ju olika tillverkare. Forutom midi-anslutningen . Eller?

    Don. Vad hade du tipsat mig om annars? Ljudkort och program som inte kostar skjortan (mellan 5-10 tusen)och ar portabellt..Ska kolla upp playback.fr

  11. #11
    shylock
    shylock är inte uppkopplad

    Senior
    Mbox2 är uppföljaren till Mbox. Alltså samma tillverkare. Men du kanske syftade på vem som tillverkat preamparna?

    Jag hävdar att preamparna på första modellen inte är så tokiga för det priset. Men det kan ju vara en smaksak.

    Jag har kört både ADK och Neumann genom Mbox och tycker det låter helt okey.

    edit: Har du råd att lägga ut 5-10 000kr så är det väl inget snack om saken. Köp en Mbox2! Om du nu vill köra PT...

  12. #12
    Don
    Köp en MBox, det låter okej och jag tror nog att du kommer att uppskatta det, som jag sade, jag är skitgnällig... jag köpte en Metric Halo ULN-2, sedan dess tycker jag att allt annat låter skit...(den kostar ca 10k plus moms...) ..



    ---

    "du är aldrig tuffare än din sista hit"

  13. #13
    gitarrdavid
    Citat Ursprungligen postat av shylock
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mbox2 är uppföljaren till Mbox. Alltså samma tillverkare. Men du kanske syftade på vem som tillverkat preamparna?...

    Det gjorde jag nog, det var iaf nanting.

    Ja fy fan, eftersom jag ar ratt inne pa PT sa kanns det ratt tryggt med en Mbox(2).
    Lite reklam for er som orkar lyssna. http://www.schaferhunds.se/

    Det ar jag och min polare som har lekt manga timmar i Studion....
    Och just idag komm denna "polare" ner hit till Spanien, Och just idag sa gar jag pa semester ett par dar, och just imorgon ska vi satta igang att jamma och gotta oss av musik ( synd att jag inte har Mboxen har och nu). efter att ha jobbat natt 6 dar i rad i receptionen pa ett hotell i Spanien. Det ar darfor jag alltid ar har pa nattetid.
    Langtar lite efter Sverige faktiskt och mammas kottbullar. Tack for tipsen

  14. #14
    champ

    mpow vs mbox

    Väcker tråden till liv pga att jag går i samma tankar.

    Är drivrutinerna (os x) till m?powered så dåliga som beskrivs!? Tycker dom borde ha hunnit uppdatera det nu.

    Vill ha ett mobilt interface för både logic och pro-tools. Tycker mbox2 är lite för stor till måtten, sen har hört att folk med logic har problem med m-box!?


    någon som kör!?

Liknande ämnen

  1. Styr ditt Pro Tools via Iphone eller Ipod Touch
    Av outshape i forum Pro Tools
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-12-11, 13:54
  2. Logic eller Pro Tools
    Av barzini i forum Logic
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-01-17, 14:08
  3. Pro Tools M-Powered (Demo)
    Av paperscratcher i forum Pro Tools
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-01-10, 09:14
  4. Kopa en jomox xbase09?
    Av Harri Habitat i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-03-10, 21:03
  5. Pro Tools M-Powered Now Available
    Av lait i forum Pro Tools
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2005-04-13, 01:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •