Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: OSX, M-audio Delta & Logic 7.1... trassel!!!

  1. #1
    AndersEklöv

    OSX, M-audio Delta & Logic 7.1... trassel!!!

    Hej.

    Jag har en G5a dual 1.8ghz, modellen med PCI-X o 4 minnesslots. Sen har jag problem med mitt M-audio Audiophile 2496 kort som med de senaste drivrutinerna, 2.0.5, bara krånglar under OSX 10.4.3!!!

    LOGIC PRO 7.1 säger efter 2 bars uppspelning att kortet o Logic tappar kontakten och sen fortsätter det så hela tiden. Varannan BAR under uppspelning kommer samma meddelande.

    I användning med Quicktime är det en annan sak, här distar/phasedistar ljudet på ett sätt jag aldrig varit med om på någon dator. När jag sätter ner samplingsraten (i verktygsprogrammet audio & midi inställninar) till 33000hz istället så funkar ljudet perfekt....

    Jag är dock ny på MAC och har alltid kört PC, men det verkar som om det är drivrutinen som krånglar. Jag har dock precis uppgraderat den till den senaste efter att ha kört v.2.0.4 med samma problem. Uppgraderingen skedde in enlighet med M-audios instruktioner.

    Vad kan ha hänt? Blir det bättre av att bara skifta PCI-X slot för ljudkortet, eller måste jag installera om allt?

    Enligt M-audio skall det finnas 2 olika G5:or:

    1 modell med PCI & 4st minnesplatser - denna är inkompatibel med DELTA KORT!!!
    1 modell med PCI-X & 8st minnesplatser - denna funkar fint!!!

    Nåt mer info ger de inte, MEN JAG HAR en modell med PCI-X & 4 minnesplatser!!!

    Konstigt minst sagt...

    Har nån en aning vad mina problem har för grund?

  2. #2
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Du är lurad, Audiophile 2496 i en G5:a är inte alls att rekommendera. T om så att G5:ans eget ljudkort är bättre. M-Audio gör inte bra drivrutiner och i synnerhet inte för Macar. Och ingen bryr sig så mycket eftersom M-Audio är riktig lågbudget, Macarna brukar inte användas i de sammanhangen. Kör på interna ljudkortet och välj senare någon lösning från t ex Motu för högkvalitativt ljud in och ut.

  3. #3
    Martin Pettersson
    Martin Pettersson är inte uppkopplad
    Martin Petterssons avatar
    Veteran
    En väldigt subjektiv åsikt från PF eller? Jag håller inte så mycket koll på ljudkortsfronten så det kanske är många missnöjda M-audio + Mac-ägare? För mig så funkar mitt M-Audio Delta 66 alldeles tillfredställdande, lågbudget till trots. Allt är inte perfekt, men det har inte strulat sedan jag installerade det. Men jag kör G4 så jag kan tyvärr inte hjälpa i ursprungsfrågan.

  4. #4
    Bird
    Inte alls subjektiv. M Audio är definitivt lågbudget, man får vad man betalar för både ifråga om prestanda, byggkvalitet och support. MOTU som PF jämför med är snudd på natt och dag ställt mot M Audios kort och generellt kan man säga att det är först däröver som skillnaden är marginell.
    Att man sedan kan göra briljant musik även med M Audio's kort, det är en annan femma.

    AndersEklöv: Ibland kan det fungera att gå bakåt i M Audio's drivrutinsversioner, kolla vilka alternativ som finns på M Audios website, kryssa även för betaversioner. Om det hjälper att byta kortplats vet jag inte, jag är inte bekant med G5:ans PCI-arkitektur. Men på G4 har det ofta varit en lösning, särskilt om man kör M Audio's kort tillsammans med DSP-kort såsom UAD-1, något som kan vara helt hopplöst att få att fungera.

  5. #5
    Don
    Citat Ursprungligen postat av Bird
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inte alls subjektiv. M Audio är definitivt lågbudget, man får vad man betalar för både ifråga om prestanda, byggkvalitet och support. MOTU som PF jämför med är snudd på natt och dag ställt mot M Audios kort och generellt kan man säga att det är först däröver som skillnaden är marginell.
    Att man sedan kan göra briljant musik även med M Audio's kort, det är en annan femma.
    Ska man slänga ut pengar på ett motu, så rekommenderar jag att istället kika på Metric Halo Mobile I/O ...låter fan så mycket bättre...

    ---

    "du är aldrig tuffare än din sista hit"

  6. #6
    eskimo
    eskimo är inte uppkopplad

    Veteran
    När svängde pendeln? Var inte så jättelänge sen som audiophile var svaret enligt formulär 1A på frågan om vilket ljudkort man skulle köpa för tusen spänn. Ok, det var något år sen, men kortet i sig har ju inte blivit sämre, bara lite till åren.

    Vad är det för fel på byggkvalitén? Jag använde ett delta 1010 förut som verkligen var robust, toppbetyg, elektronikkomponenter kan jag inget om så huruvida det är snålat där kan jag inte svara på.

    Och att jämföra ett kort för tusenlappen mot ett för en nolla till är ju bara löjligt.
    Det känns som hyllningen av m-audio för ett par år sen var lika suddig i kanten som sågningen idag, en i raden av "sanningar" som cirkulerar på forum. Behringer suger, mackie gör proffsprylar, kinamikrofoner är skräp och eskimån snackar skit.

    Anders: hur gammalt är ditt kort? det finns ju före/efter pci-x versioner ute.

  7. #7
    Bird
    Citat Ursprungligen postat av Don
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ska man slänga ut pengar på ett motu, så rekommenderar jag att istället kika på Metric Halo Mobile I/O ...låter fan så mycket bättre...
    Mja, jag håller med om att Metric Halo Mobile I/O både är och låter väldigt bra, men skillnaden i jämförelse med t ex MOTU 828 mkII är inte särskilt stor. Däremot så är skillnaden i pris det dubbla.
    Över tiotusenkronorsstrecket och däromkring så blir skillnaden ofta mer marginell därför att det finns ekonomi för bra A/D-omvandlare. Det är inte ens ovanligt att tillverkarna i de här fallen använder sig av samma kretsar.

  8. #8
    Bird
    Citat Ursprungligen postat av eskimo
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    När svängde pendeln? Var inte så jättelänge sen som audiophile var svaret enligt formulär 1A på frågan om vilket ljudkort man skulle köpa för tusen spänn.
    Det är det kanske fortfarande, edit: beroende på vilka behov man har och vilken maskin man ska använda det till. Jag har inte testat vad som finns i den lägsta prisklassen idag eller just Audiophilekortet, bara en drös med annat från M Audio.

    Citat Ursprungligen postat av eskimo
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad är det för fel på byggkvalitén? Jag använde ett delta 1010 förut som verkligen var robust, toppbetyg, elektronikkomponenter kan jag inget om så huruvida det är snålat där kan jag inte svara på.
    Om man tittar generellt på M Audio's produkter så har de ganska dålig byggkvalitet. Klaviaturerna skickar olika värden med samma anslag på olika tangenter, det är överlag dålig precision och plastigt. Man snålar på områden där de flesta inte bryr sig eller märker någon skillnad, som t ex hörlursutgången på portabla interface som ibland låter alldeles bedrövligt.
    Tidiga MIDI-man interface och Delta-serien håller dock förvånansvärt hög byggkvalitet med breakout-box i metall etc. Sedan dess verkar något ha hänt i fabriken.
    Du nämner Behringer - de har en avsevärt bättre byggkvalitet på sina lågbudgetprodukter.

    Att jämföra med dyrare produkter kan förstås vara missvisande ur kvalitetssynpunkt, men om nu M Audio som PF säger inte lirar bra ihop med G5 så handlar det ju om att få ett fungerande system och då kostar det ibland en slant till.

  9. #9
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    "Ska man slänga ut pengar på ett motu, så rekommenderar jag att istället kika på Metric Halo Mobile I/O ...låter fan så mycket bättre.."

    MOTU-interfacen går att modda för bättre ljud

    "Var inte så jättelänge sen som audiophile var svaret enligt formulär 1A på frågan om vilket ljudkort man skulle köpa för tusen spänn"

    Då fanns det inga alternativ i den prisklassen. Sen ungefär ett år tillbaka så finns det lite olika kort i samma prisklass som är bättre på i stort sett alla plan.

  10. #10
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Själv har jag aldrig rekommenderat det lastgamla 2496-kortet till någon, i synnerhet inte någon som kör Mac. Koppla audio out från en Macs egen ljudutgång och ett 2496; skillnaden i ljudkvalitet är typ obefintlig. Tror inbyggda ljudkortet ger betydligt lägre latency också t om.

  11. #11
    Tobias
    Tobias är inte uppkopplad
    Tobiass avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Jag har haft problem med ljudkort / mac vilka löstes genom att använda 'Audio MIDI Setup' istället för ljudkortets egna inställningsprogram. Sök i Finder så hittar du det. Basic, javisst men det var det som hjälpte mig.

  12. #12
    eskimo
    eskimo är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Själv har jag aldrig rekommenderat det lastgamla 2496-kortet till någon, i synnerhet inte någon som kör Mac.
    tihi: http://www.99musik.com/forum/showthr...highlight=2496

    nåväl, det var väl inte lastgammalt då, och så citerar du med feg framförhållning

  13. #13
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Ähum!

    Fast det var ju sant, till PC-nissar som vill ha nå't enkelt å billigt har jag ju rekommenderat det. Det var så sant så sant. Men jo, lastgammalt var det redan då. Kortet kom väl ungefär 1999 eller ngt sådant.

  14. #14
    eskimo
    eskimo är inte uppkopplad

    Veteran
    Jo, det är helt sjukt hur länge de varit med. Fast jag undrar om de inte uppdaterats längs vägen, pic-x kompatibla har de ju blivit iaf. Kanske har ad/da-omvandlarna bytts någonstans under vägen också.

Liknande ämnen

  1. En fråga om M-audio Delta 1010LT
    Av toka i forum Inspelning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-03-08, 18:41
  2. M-Audio Delta 1010LT och Cubase
    Av plastocid i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-01-27, 19:01
  3. Emu 1820M eller M-audio delta 1010?
    Av tubeglow i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2005-06-23, 21:12
  4. M-Audio Delta 1010LT
    Av recluse i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2003-05-08, 16:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •