Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 73

Ämne: Poly pressure...

Superdigital

Poly pressure...

Jag har en fråga... Jag har köpt mig en Korg 707, och den har ju aftertouch vid sidan av anslagskänslighet. Hade ingen synth som hade det innan. Mest tänkt att vara masterklav en vacker dag då jag återvänder från The UK. När jag surfade Vintagesynth.com så kollade jag lite på E-Max. jag har ju en sådan som jag tänkte använda en vacker dag. Då står det så här: Keyboard - 61 notes (with velocity and poly pressure messages).

Poly pressure messages? Är det samma sak som aftertouch? Jag har aldrig funderat på det förrän nu!

PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Stämmer inte. Emax, första, har väl inte ens aftertouch. Emax II har det, men inte polyfonisk sådan. Bara ett fåtal instrument som alls har det, t ex de flesta Ensoniq från SQ80 och framåt. Aftertouch är alltså generellt monofonisk. Väldigt få (både tillverkare och användare) har sett finessen med polyfonisk aftertouch. Fler instrument kan ta emot polyfonisk aftertouch än generera det själva.

Som svar på din fråga också; polyphonic pressure = polyfonisk aftertouch (ordet pressure används också ibland som synes, är dock ett förvirrande uttryck eftersom folk tror det betyder "anslagskänslighet").

Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av PF
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Väldigt få (både tillverkare och användare) har sett finessen med polyfonisk aftertouch. Fler instrument kan ta emot polyfonisk aftertouch än generera det själva.
    Beror på att Ensoniq har (hade?) patent på polyfonisk aftertouch (den mekaniska delen, ta emot midisignalerna går ju alltid), och eftersom det uppenbarligen inte är något som särskilt många efterfrågar så licensierade ingen tekniken...

fredrik_e
    fredrik_e är inte uppkopplad

Senior
    Va e vitsen med aftertouch? tror en kompis till mig har en ensonic med polyfonisk sådan. Blev massa extrabjäfs när man spelade in midi hos honom

PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Kolla gärna sökfunktionen på forumet. Massor av förklaringar på det. Tar en från Makari;

"Anslagskänslig (velocity) innebär att klaviaturet känner av hur hårt man slår ner tangenterna (eller egentligen hur snabbt, men det är samma sak) I princip alla midiklaviatur är väl anslagskänsliga idag så det är väl inget man behöver bry sig om att kolla. Aftertouch (i brist på bättre översättning) innebär att klaviaturet registrerar hur hårt man håller nere tangenterna när man väl har tryckt ner dem. Och datan kan sen användas till att styra valfri parameter. Tex vibrato, då kan man styra vibratot genom att trycka hårdare på tangenterna. Aftertouch är inte så jättevanligt, iaf inte bland billigare klaviatur."

PeterH
    PeterH är uppkopplad nu
    PeterHs avatar
    Veteran
    Sen jag faktiskt börjat nyttja aftertouch (NL3!), har jag kommit till insikten att mono-aftertouch suger... Känns mest användbart om man gnider solon o dyl, och passar inte mej alls.

Poly aftertouch känns dätemot som ett klart mer vinnande koncept.

PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Vet inte det jag, det är väldigt svårt att utnyttja polyfonisk aftertouch så det märks.

Superdigital
    Det finns kul områden för aftertouch, tex om man har som jag en MS20 och en kenton pro 2000. Velocity till LP filter och Aftertouch till HP filter. Eller kanske till MS10 PWM. Hmmmmmm...

Jag blev bara väldigt förvirrad! Har inte haft igång min Emax på rätt många år. Den står mest väldigt stilla.

PeterH
    PeterH är uppkopplad nu
    PeterHs avatar
    Veteran
    Vet inte det jag, det är väldigt svårt att utnyttja polyfonisk aftertouch så det märks
    Nja. Jag gillar att lägga tex dist på aftertouch så att man få det lilla extra när man vill klämma till. Men om man då tex. håller en baston med andra handen så påverkas ju den också. Och det vill man ju inte alltid... (solot i slutet av den här är gjort helt och hållet med aftertouch)

Zwopper
    Zwopper är inte uppkopplad
    Zwoppers avatar
    Senior
    Jag har en Ensoniq SD-1 och har haft ett par VFX-SD, så jag kan intyga att polyAT är ruskigt uttrycksfullt.
    Tänk er att exempelvis lyfta fram en ton i ett flottigt drypande padackord & öppna filtret på bara den specifika tonen med lite extra tryck på tangenten, eller att öka djupet på flangern på en(eller hur många man nu vill) ton/toner med hjälp av lite ökad AT, eller varför inte svepa vågformstabellerna olika mycket på varje ton i ett ackord?! - Ruuuuuskigt uttrycksfullt!

En åktur rekomenderas! - Snarast! -

waveterm
    waveterm är inte uppkopplad
    waveterms avatar
    Veteran
    Jag säger bara - SCI T-8

Det blir liksom inte bättre än så.......

L

Olle Truck
    Olle Truck är inte uppkopplad
    Olle Trucks avatar
    Veteran
    Alla proffsklaviaturer borde ha poly AT... jag fattar inte varför V-Synth, Fantom, Motif, Triton och OASYS inte har det, det är väl en efterfrågan och prisfråga, men dom kostar trots allt en hel del, inte minst OASYS. Padsen på Fantom är visst poly aftertouch dock, vilket Roland ska ha credit för. Själv kör jag Elka MK-88 strictly for the polyaftertouch (och weightingen).

Imported Johannes
    Imported Johannes är inte uppkopplad

Obekräftat konto
    Peter H: min (lilla) erfarenhet av Poly AT är att det är bättre i teorin än i praktiken. En sak att tänka på är att det är ännu fler saker i mekaniken som kan (läs: som alltid kommer att) krångla, och att man oftast måste ställa AT:n känsligare eftersom man inte kan trycka med hela handen, vilket gör saker värre. Särskilt som olika tangenter alltid har olika AT-känslighet... (kanske bättre på moderna keyboards; jag har bara provat EPS16+)

Är det inte en bättre idé att splitta keyboardet till bas- och lead-delar? Kan dock tänka mig att det beror på hur man spelar; är man ordentlig pianist och fyller ut med ackord under melodin i melodihanden är säkert PAT suveränt. När det funkar, och om man har starkt lillfinger...

AT är grymt till att simulera blås! Det är något som verkligen fattas i modern (elektronisk) musik; "gnällande saxofonbändningar" och liknande stämningsskapande grejer.

PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    Vet inte det jag, det är väldigt svårt att utnyttja polyfonisk aftertouch så det märks.
    Håller med den där PF, men å andra sidan har jag inte undersökt saken mer ordentligt. Bör jag undersöka polyAT-saken mer ordentligt?

machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    Ja, om du vill göra Vangelisprylar eller polyblåsgrejer. Till syntfunk klarar man sig bra utan.

Redaktör
    Medalj till dagens trådgrävare: PF!

SteelberryWorker
    SteelberryWorker är inte uppkopplad
    SteelberryWorkers avatar
    Veteran
    Jo, filter freq är väl den mest uppenbara parametern att styra med med poly AT, ala Vangelis (som Machinen säger). LFO mod depth är en annan för PWM och kanske sync 2nd osc freq.

PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    I teorin ja. Men i praktiken? Det där är en hangup för mig. Kan inte föreställa mig någon större sonic experience som talar för varför detta ska vara polyfoniskt. Bättre att splitta klaviaturen och ha ett leadljud med mono pressure som man ekvilibriserar med.

machinepop
    machinepops avatar
    Administrator
    Det blir mer organiskt och fläskigare. Det är väl grejen. Mono-AT är också kul, men på annat sätt och till annat (som skrikig hpf-cutoff t ex).

SteelberryWorker
    SteelberryWorkers avatar
    Veteran
    Jag har bara testat Vangelis typ av brass med poly-AT och det var jädra mäktigt....men det ligger verkligen i spelstilen. Jag har inte fördjupat mig med ännu... står på den långa listan att göra... men visst har du en poäng - teorin kan verka cool men i praktiken eventuellt mindre användbar....
    Jag hade en EPS för massa år sedan och hittade inte nått kul med det då....

Redaktör
    I teorin ja. Men i praktiken? Det där är en hangup för mig. Kan inte föreställa mig någon större sonic experience som talar för varför detta ska vara polyfoniskt. Bättre att splitta klaviaturen och ha ett leadljud med mono pressure som man ekvilibriserar med.
    Jag tycker Roger Linns demo av en Linnstrument-demo visar poängen ganska tydligt:

https://youtu.be/AoAOx97G8ew

Sedan har Linnstrument fler samtidiga parametrar än bara aftertouch, men det ger ju en idé av vad som är möjligt med kontinuerlig kontroll av olika ljudparametrar per tangent. Jag är en usel klaviaturspelare, men jag har testat Touchkeys som hastigast men det gav mig ändå mersmak.

PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Beror nog på vad man gillar för musik :-) I'm too funky for tha sheet

machinepop
    machinepops avatar
    Administrator
    Beror nog på vad man gillar för musik :-) I'm too funky for tha sheet
    Told ya’!

PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Yes!

Vissa drar ju gränsen vid polyfoni eller anslagskänsla så jag drar min vid vanlig hushålls-aftertouch Men EPSen ska testas som controller nån gång, jag lovar, i det där PolyAt-syftet. Väcker tråden igen 2033 så får vi se vad som hänt då.

machinepop
    machinepops avatar
    Administrator
    Vi ses i en funkig poly-AT-framtid!

PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Kommer tapeten finnas kvar?

nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Jag tycker release velocity är mer underskattat än poly AT

jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

Veteran
    Jag kör parafonisk aftertouch på MFB Dominion 1, där pitch bend bara påverkar en oscillator. Keyboardist som leker gitarrist/basist kan man säja. Med poly aftertouch vill jag kunna böja enskilda toner i ackord, eller lägga lite vibrato på dessa. Om jag skulle få mersmak av polytouch, kanske det blir ett Linnstrument i framtiden.
    Senast redigerat av jocks1 den 2019-07-08 klockan 19:30.

PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    (nyhetstips om ingen nämnt detta här innan) Expressive E är ett nytt företag (för mig iaf) som just presenterat stråkmodulerande pluggar ihop med en controller kallad Touché, råkade se detta via youtubereklam men det kanske kan vara grejen. Tycker inte den är vacker dock men har efterfrågat en iPhone / iPad-lösning som gör lite av samma sak.

Clase
    Clase är uppkopplad nu
    Clases avatar
    Veteran
    Då mitt digitalpiano saknar mod wheel så har jag funderat flera gånger på att skaffa en sådan som komplement. Blir nog aldrig av.

För övrigt ska det vara poly aftertouch eller ingen alls.

ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Poly aftertouch var en av de få features på CS-80 som jag verkligen saknar. Himla uttrycksfullt att kunna ta ett helt ackord med padljud och kunna artikulera de individuella tonerna efter att man tryckt ner tangenterna.

Exempel här, strax efter 17 minuter in och ända till slutet:
    https://soundcloud.com/all-things-electric/epos-1#t=17m10s

jocks1

Veteran
    (nyhetstips om ingen nämnt detta här innan) Expressive E är ett nytt företag (för mig iaf) som just presenterat stråkmodulerande pluggar ihop med en controller kallad Touché, råkade se detta via youtubereklam men det kanske kan vara grejen. Tycker inte den är vacker dock men har efterfrågat en iPhone / iPad-lösning som gör lite av samma sak.

Jag har sett stråkdemon när den lanserades. Grymt imponerad av artikulering i stråkljuden

amino
    amino är inte uppkopplad
    aminos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    Jag har sett stråkdemon när den lanserades. Grymt imponerad av artikulering i stråkljuden
    Jo, deras Archéstråkar låter bra och är väldigt uttrycksfulla. Det skall dock tilläggas att de är extremt CPU-krävande. Skulle jag få för mig att använda det i ett projekt så måste nog både projektet vara ganska snällt mot CPU:n och bufferten får justeras upp. Och då har jag ändå en Core i9-9900k.

Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av ricard Visa inlägg
    Poly aftertouch var en av de få features på CS-80 som jag verkligen saknar. Himla uttrycksfullt att kunna ta ett helt ackord med padljud och kunna artikulera de individuella tonerna efter att man tryckt ner tangenterna.

Exempel här, strax efter 17 minuter in och ända till slutet:
    Håller med, det ger en möjlighet till mer expressivt spelande. Men spelar man in i DAW går det ju att fuska genom att spela en ton i taget förstås, men det blir ju inte riktigt samma sak.
    Ska bli spännande att testa The River, den har ju "fusk" poly aftertouch, man kan välja att tex bara senaste eller högsta tonen ska ha aftertouch.

PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Och så kom den där dagen då jag hookade upp EPSen till datorn och tänkte testa, och så stötte jag på patrull när Reason ignorerar polyat fullständigt. Logic Pro 9 då? Ja, där har jag gjort fel när jag installerat Omnisphere så det "finns" inte ens där över huvud taget. GNN! men jag ska testa om jag kan starta omnisphere 2 standalone... ?

PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    OK! Funkar gott stand alone, men då är problemet den gamle harven EPS som har ganska tung aftertouch!

mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    Det funkar finfint på min Mellotron D4000.

Framerate
    Framerate är uppkopplad nu
    Framerates avatar
    Veteran
    OK! Funkar gott stand alone, men då är problemet den gamle harven EPS som har ganska tung aftertouch!
    Ensoniqs AT är ju fiffig, undrar om det är patent som hindrar andra att utveckla den varianten?

Induktiva sensorer som känner av avståndet till metallen i tangenterna.

Då jag hade en EPS 16+ så var jag inne på att bara sätta nya dynor under tangenterna för att få mjukare AT, det borde räcka tycker jag. Mjuk tätningslist eller liknande skulle kunna funka kanske? Ingen elektronik eller specialdelar inblandade i en sådan operation, bara finurlighet och lite trial n error.

machinepop
    machinepops avatar
    Administrator
    Jag har kört poly-AT i kombinationen Chroma och Atari Mega 4ST. Där snackar vi tungt! Men det gick...

SteelberryWorker
    SteelberryWorkers avatar
    Veteran
    CME X-Key är nog enklaste och billigaste sättet att testa poly-AT idag. Lite som att spela på mellanslagstangenten men jag tycker det funkar ändå. Min gamla EPS gav mindre spelglädje faktiskt....

jocks1

Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mad.gibbon Visa inlägg
    Det funkar finfint på min Mellotron D4000.
    Jag förstod det på Firechild, att just Mellotron har bra aftertoch :-) Beatstep är ju även en billig lösning.

machinepop
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    Jag förstod det på Firechild, att just Mellotron har bra aftertoch :-) Beatstep är ju även en billig lösning.
    Fast beatstep är kanske inte för den som vill ha ett klaviatur under fingrarna.

tobbiew
    tobbiew är uppkopplad nu
    tobbiews avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    Behöver iofs inte vara en klassisk klaviatur för att utnyttja den "expression" som poly AT medger, finns ju olika alternativ. Tänker att det beror ju helt och hållet på vilka preferenser man har och de behöver inte alltid vara Vangelis

machinepop
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av tobbiew Visa inlägg
    Behöver iofs inte vara en klassisk klaviatur för att utnyttja den "expression" som poly AT medger, finns ju olika alternativ. Tänker att det beror ju helt och hållet på vilka preferenser man har och de behöver inte alltid vara Vangelis
    Absolut! Jag tänker mer att om man nu vill lira klssiska ackord så är det kanske smidigare med traditionell klaviatur. I övrigt verk beatstep brutalbra till mycket. En vacker dag kanske även den här bakåtsträvaren blir med studio-PC och då känns det som en rimlig grej att investera i, om inte annat för att knacka in trumrytmer.

hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad

Vintage
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    För ett par tusen kr är ju Qunexus ett bra alternativ. Klaviaturlayout, visserligen med gummipads (så ett komplement snarare än ett master keyboard). Det trevliga är att "klaviaturen" kan reagera på många olika sätt - anslag, (poly) pressure och även (poly) bend! Den har också CV-möjligheter och kan vara USB MIDI-host med rätt tillbehör (breakout).

PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Fast väldigt få mjukvaror reagerar alls på aftertouch. Reason ignorerar polyAT helt.

hasse_fx

Vintage
    Fast väldigt få mjukvaror reagerar alls på aftertouch. Reason ignorerar polyAT helt.

Logic X hanterar polyAT, liksom de interna syntarna (t ex Alchemy). Även plugin-syntarna fungerar, t ex Arturia Collection och Omnisphere.

Vad jag märkt så görs det ingen skillnad - reagerar en patch på AT så reagerar den också på polyAT (och då per röst, som det sig bör).

tobbiew
    tobbiew är uppkopplad nu
    tobbiews avatar
    Senior
    Host kanske, men det finns relativt gott om mjukvarusyntar som har stöd för polyAT och det finns work arounds om den host man använder inte inte stödjer det. Ableton stöder ju tyvärr heller inte det. Push 2 har polyAT, vilket gör det märkligt att Ableton inte har stöd, men det kanske kommer i en kommande update. Testade nyss med Arturia Pigments i Komplete Kontrol och det funkar som sig bör både med Push 2 och Beatstep.
    Senast redigerat av tobbiew den 2019-07-14 klockan 15:01.

hasse_fx

Vintage
    Angående HW-syntar: Bl.a. Prophet 08 och Prophet 12 svarar på polyAT. Har för mig att det är rätt många HW-syntar som gör det även om de endast har vanlig AT-klaviatur (en del även trots att de inte har ens "vanlig" AT-klaviatur t ex NL4).

machinepop
    machinepops avatar
    Administrator
    Jag hoppas verkligen mjukvara reagerar. Kan hårdvara så ska väl en mjuk backad av en fet processor fixa det.

PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Har inte med det att göra utan det handlar bara om vad man har ansett vara viktigt att implementera. En av världens dyraste analogsyntar - Jupiter 8 - har ju inte ens anslagskänslighet, exempelvis.

machinepop
    machinepops avatar
    Administrator
    Har inte med det att göra utan det handlar bara om vad man har ansett vara viktigt att implementera. En av världens dyraste analogsyntar - Jupiter 8 - har ju inte ens anslagskänslighet, exempelvis.
    Dyr ja...

Visst har du rätt, väldigt få har ju, men jag som inte kör mjukvarusyntar är mer intresserad av hårda som kan.

PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Då får du nog titta på sådant tillverkat 1995 och framåt. Men en Atari fixar det inte, som du märkt.

tobbiew
    tobbiew är uppkopplad nu
    tobbiews avatar
    Senior
    Ja, fast man kan undra varför vissa tillverkare väljer att inte implementera det på host-nivå. Jag kan förstå att så var fallet för länge sedan när polyAt över midi var problematiskt på hårdvara pga låg bandbredd men nu typ 20 år senare är det märkligt att vissa DAW fortfarande inte har stöd. Speciellt när så många moderna syntar, mjuka som hårda, har stöd för det.

PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Galet många syntar med aftertouch har även alldeles för trög sådan vilket nästan är ännu värre, då det blir som ett "check - det har den" - men den är rätt så värdelös. Yamahas analogmodeller löste det fint på 70-talet men på alla digitala grejer de gjort är den för trög. Möjligen mjuk och följsam på den där dyra silvriga monosynten från ~95, den kom i två modeller kanske? En för runt 45000:- i nypris och den andra typ hälften. Korg Prophecy då? Minns ej Rätt ok och spelbar på D-50, hemsk på Juno 2 och 8P. Alldeles för tung på EPS och S1000KB. Hyfsad på SY77. Lite bättre på Triton. Hyfsad på XP80. Således - viktigare om det är key eller channel aftertouch är: om den alls är användbar.

machinepop
    machinepops avatar
    Administrator
    Sant - jag trodde MiniBruten var trasig först. Jag är nog för van att mosa tangenterna ordentligt.

Min referenspunkt för vanlig AT är Casio FZ-1 och den både fungerar och är skön än idag, åtminstone i min upplevelsevärld.

PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Det är ju bra! Jag hade en effzäta ett tag men kom inte igång att använda den. Vissa prylar har lite hög tröskel - man blir inte inspirerad.

machinepop
    machinepops avatar
    Administrator
    Det är ju bra! Jag hade en effzäta ett tag men kom inte igång att använda den. Vissa prylar har lite hög tröskel - man blir inte inspirerad.
    Nej, det förstår jag. Den var drömmen en gång i världen och jag har haft den sedan '94. Idag är den i princip bara master även om jag har en shitload med diskar i en låda. Jag kan den fortfarande utantill, men skärmen som var så het en gång upplevs ju som löjlig idag.

PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Borde gå att fixa ett nytt lagringsmedium även på den så du kan byta ljud lika snabbt som på en synt & ha alla ljud i internminnet - scsi2sd och liknande har räddat livet på många samplers.

machinepop
    machinepops avatar
    Administrator
    Borde gå att fixa ett nytt lagringsmedium även på den så du kan byta ljud lika snabbt som på en synt & ha alla ljud i internminnet - scsi2sd och liknande har räddat livet på många samplers.
    Jag har sneglat lite på det, men dels har jag massor av andra maskiner och dels verkar just Casios lagringssystem inte nämnas på alla tredjepartslösningar därute så jag har helt fräckt antagit att det är lite esoteriskt.

Liknande ämnen

1. "Sound pressure level meter" i STHLM?
    Av bmeeks i forum Övrig hårdvara
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-04-23, 02:26
  2. Poly 800 ll
    Av ntg i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-03-31, 15:15

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg