Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: 25 år sedan John Lennons död

  1. #1
    encore
    encore är inte uppkopplad
    encores avatar
    Veteran

    25 år sedan John Lennons död

    Idag, den 8 december, är det 25 år sedan John Lennon dödades utanför sitt hem i Dakota Building, New York.


    Den forne Beatles-medlemmen, som sedan blev framgångsrik soloartist, är än idag saknad av många. Jan Gradvall skrev en läsvärd krönika om John Lennon i söndagens upplaga av Sydsvenskan.

    Läs artikeln här.

    Ikväll 20.00 visar TV4 en dokumentär om John Lennons mördare, Mark Chapman. TV4 Fakta ägnar dessutom resten av kvällen åt Lennon-dokumentärer.

    Läs om programmet här.

  2. #2
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Väl jobbat med nyheten Encore, skoj. Tragisk händelse man minns att man uppmärksammade redan som liten, farsan var ju stenhårt beatlesfan. Det smittade ju av sig. Jag tyckte Lennon gjorde en fantastisk platta just innan bortgången, Double Fantasy. Beautiful Boy å Woman är med där t ex. Sedan gjorde han ju dunderbra saker även på beatlestiden. Fotot ser ut att vara från typ tidigt 70-tal?

  3. #3
    encore
    encore är inte uppkopplad
    encores avatar
    Veteran
    Tackar PF. Bilden är från 'Let It Be' tror jag. Själv var jag 'in the make' när det hände, men ändå känns det som att man känner honom på något vis. Låten jag har fastnat för med Lennon just nu är 'Julia' från White Album, vet inte riktigt varför.

    Tycker det här var rätt starka rader från krönikan:

    "När den skottskadade John Lennon kom till sjukhuset i New York, mött av sju kirurger, hade han förlorat 80 procent av sitt blod. Såret har fortfarande inte läkt.

    Journalisten Jeff Giles har i Newsweek (28.11) skrivit en artikel om att sorgearbetet efter John Lennon långt ifrån är över. Lennons närmast sörjande - hans hundratals miljoner närmast sörjande - känner fortfarande bara bitterhet.

    Paul McCartney är miljardär, adlad och universellt hyllad som popgeni. Ändå jämför sig Paul fortfarande med John, skuggboxas med hans spöke, och känner sig övergiven och sviken."

  4. #4
    Olle Truck
    Olle Truck är inte uppkopplad
    Olle Trucks avatar
    Veteran
    Lennons sologrejer höll ju verkligt hög klass. Han var ju verkligen populärmusik. Låtskrivande, röst, texter, personlighet. Ett verkligt direkt uttryck och med något att säga. Det finns inget minnesmärke vid Dakota building, däremot finns det ett "Strawberry Fields" i Central Park tvärs emot.

    What can I say?
    The dream is over,
    Yesterday,
    I was dreamweaver,
    But now I'm reborn,
    I was the walrus,
    But now I'm John,
    And so dear friends,
    You just have to carry on,
    The dream is over.

  5. #5
    toandfro
    Encore - Bilden är väl ifrån bilderna på the white album tror jag.

    Riktigt läskig dokumentär igår måste jag säga, trots att människan var sjuk så tycker jag inte direkt att det ändrar ens bild av Mark Chapman.

  6. #6
    encore
    encore är inte uppkopplad
    encores avatar
    Veteran
    toandro: Ah? Jo, du har rätt!

    Håller med om dokumentären, rätt bra dramaturgi på det hela fram till punkten då han utförde dådet. Det är läskigt att det är omöjligt att värja sig mot psykiskt sjuka som läser in vad de vill eller tror i saker. Läskigt också att höra att Lennons stämband trasades sönder vid skottlossningen. Saker som man tror håller för evigt och inte reflekterar över till vardags kan faktiskt krossas så snabbt. Chapman fick ju som han ville till slut, han blev känd - och gjorde Lennon till ett helgon i samma veva.

  7. #7
    toandfro
    Jo det är sant...undrar om han anser att han nu har blivit någon som folk ser upp till?!

    Jag läste någonstans för länge sen att han hade sagt att så fort han hade blivit frisläppt så skulle han ge sig på de andra Beatlarna också hehe.

  8. #8
    imported_equinoxe
    Dokumentären var intressant men den innehöll en del konstigheter. T.ex. påstods det att John varit hög i sin sängkammare åren innan han släppte sitt sista album 1980. Alla biografier om John hävdar snarare att han jobbat på att hålla sig från droger och istället agerat hemma pappa till Sean och Julian (när Julian var hos honom). Det låter istället som infon hämtats från Goldmanns bok om John som faller på sin totala brist på källkritik.
    Man påstod också att Johns stämband slets sönder av kulorna vilket gjorde att han inte kunde tala. Alla fyra kulorna träffade i bröstkorgen vid lungor och hjärta enligt läkaren själv och om jag återigen minns vad jag läst i böcker skulle tydligen både Yoko och portvakten vid Dakota hört honom säga "- God, I think I've been shot!" eller något liknande.

    Förutom detta var det intressant att höra Chapman själv. Han skulle behöva sitta på sluten psykvård och inte i finkan. Även om han skulle friskförklaras hoppas jag att han aldrig släpps ut. Hemlig identitet eller inte så kommer någon att hämnas Johns död.

    Kul att min favoritbild av honom fick pryda denna tråd. Visst är det White Album porträttet, tagen 1968.

    // equinoxe (stooooor Lennon-fan)

Liknande ämnen

  1. Newtone, vad hände sedan?
    Av MagicC i forum Skivor & artister
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-10-21, 12:03
  2. JAN JOHANSSON - 35 år sedan idag.
    Av PF i forum Skivor & artister
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-12-10, 01:30
  3. Vad hände sedan?
    Av Sumpen i forum Skivor & artister
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-06-08, 09:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •