Resultat 1 till 60 av 60

Ämne: Att installera Ubuntu

  1. #1
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage

    Att installera Ubuntu

    Okej Zwopper, du har gjort mig nyfiken. Och nu har jag bränt en image på Ubuntu 5.10. Hur gör jag, enklast, snabbast? Jag orkar inte läsa den knastertorra texten på alla htmldokument som ligger på CDn. Linux behöver partitionerna /boot... och vad? Rekommenderade storlekar? Snabbinfo vore kool!

  2. #2
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Pyser iväg med CDn i fickan, target: gammal PC!

  3. #3
    PeterH
    PeterH är uppkopplad nu
    PeterHs avatar
    Veteran
    Har för mej att den sköter sånt tämligen automagiskt.

    Du behöver nog inte mer än en partition hursomhelst, swappartitionen löser den väl på annat sätt numer?

  4. #4
    mechatronic
    det enklaste är att ta bort en partition så det blir ledigt utrymme
    sen kan du välja att använda det största lediga utrymme på disken så sköter ubuntu partitioneringen av det själv.

  5. #5
    Zwopper
    Zwopper är inte uppkopplad
    Zwoppers avatar
    Veteran

    Hakuuna Matata!

  6. #6
    Zwopper
    Zwopper är inte uppkopplad
    Zwoppers avatar
    Veteran
    www.ubuntulinux.se
    Ja, den sköter allt automagiskt, jag rekomenderar Reiser FS istället för EXT3 dock...
    Dessutom rekomenderar jag också: Automatix & Easy Ubuntu

  7. #7
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Wojwoj, jag är igång nu. GJorde typ ingenting. Men det tog en herrans tid att installera. Snyggt är det, påminner inte så lite om MacOS X det här. Ska bara hitta lite kul program...

  8. #8
    Zwopper
    Zwopper är inte uppkopplad
    Zwoppers avatar
    Veteran
    http://www.ubuntulinux.se/node/213
    Slå på "Universe" & "Multiverse" förråden i Synaptic, så kommer det formligen att _välla_ in program!

  9. #9
    Zwopper
    Zwopper är inte uppkopplad
    Zwoppers avatar
    Veteran
    ...om du är GUI-freak, hämta "Gnome Art Manager"!

  10. #10
    Zwopper
    Zwopper är inte uppkopplad
    Zwoppers avatar
    Veteran
    "Welcome to the tribe!"

  11. #11
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Thanks, sitter hemma hos mina föräldrar å klickar runt. Rätt trevligt OS faktiskt. Ganska krävande rent CPU-mässigt, går halvtungt. Men datorn jag har (fått! Tack!!!) är en PIII / 450 så det är klart... Tankar hem lite nya grejer nu, använde helt enkelt Add Applications. Annars är allt på svenska, å ingen konfigurering har jag behövt göra. DVD-filmer verkar den inte vilja spela upp, ska jag pytsa in VLC för det?

  12. #12
    Mosquito
    Mosquito är inte uppkopplad
    Mosquitos avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Ubuntu är ju helt enkelt suveränt, bra os i botten (debian) och lagom mycket program. Det behöver inte vara segt på gamla datorer man kan använda en lite mindre krävande fönsterhanterare, http://xwinman.org vad man förlorar då är ju sånnt som Gnome tar hand om annars.

  13. #13
    Mosquito
    Mosquito är inte uppkopplad
    Mosquitos avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    <DVD-filmer verkar den inte vilja spela upp, ska jag pytsa in VLC för det?>

    Har inte totem stöd för dvd?

  14. #14
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Jo, jag kan typ se mapparna på DVD-skivan men att spela upp funkar inte.

    www.betapet.com funkar inte heller som den ska...

  15. #15
    Zwopper
    Zwopper är inte uppkopplad
    Zwoppers avatar
    Veteran
    ...ssv kör in Automatix & Easy Ubuntu - se tidigare inlägg, så löser det _alla_ beskrivna problem...
    ...& ett par till!

  16. #16
    CarbonSteel
    CarbonSteel är inte uppkopplad
    CarbonSteels avatar
    Senior
    För de som är intresserade att testa ubuntu, men inte vill installera det, finns även en live-cd att tanka (eller beställa gratis).

  17. #17
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    z: ..även prestandan?

    Fluxbox är annars snyggt, snabbt och lättanvänt.. och fungerar jättebra på min 166MHz:are.

  18. #18
    GlobalMotion
    Härligt måste testas! Kanske något för Nano-ITX datorn när jag fått tag på ett sånt mobo.
    Zwopper: Kan ni ta in Nano-ITX och hur mycket kostar det?

  19. #19
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Intryck: Har kört det en stund nu. Det kan inte ALLS mäta sig med t ex MacOS X, detta känns "värre" än Apples beta på OS X. Men jag älskade den, så jag gillar iaf detta, perfekt på en PC man inte har så mkt planer för annars. Men saker funkar inte "out of the box" som på en Mac t ex, så att jämföra med OS X går inte alls. Tycker vår käre Zwopper gjort det några gånger. Det är inte heller lika bra som Windows XP; XP är mkt mer uppvuxet. Flash funkar t ex inte klockrent under Ubuntu (se om Betapet ovan, även sett fler sajter som inte är klockrena). Men... det är kul och det är lite nybyggar/betakänsla på det hela.

  20. #20
    Frebrik
    Frebrik är inte uppkopplad
    Frebriks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Intryck: Har kört det en stund nu. Det kan inte ALLS mäta sig med t ex MacOS X, detta känns "värre" än Apples beta på OS X.
    Du kanske ångrar lite nu att du slängde ut Solaris då...? :kaaaka!:
    Eller var det kanske Win98 som rök?

  21. #21
    Zwopper
    Zwopper är inte uppkopplad
    Zwoppers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av GlobalMotion
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Härligt måste testas! Kanske något för Nano-ITX datorn när jag fått tag på ett sånt mobo.
    Zwopper: Kan ni ta in Nano-ITX och hur mycket kostar det?
    Kasta ett mail till anders@anderssondata.se så ska jag kolla upp priset imorgon.

  22. #22
    Zwopper
    Zwopper är inte uppkopplad
    Zwoppers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Intryck: Har kört det en stund nu. Det kan inte ALLS mäta sig med t ex MacOS X, detta känns "värre" än Apples beta på OS X. Men jag älskade den, så jag gillar iaf detta, perfekt på en PC man inte har så mkt planer för annars. Men saker funkar inte "out of the box" som på en Mac t ex, så att jämföra med OS X går inte alls. Tycker vår käre Zwopper gjort det några gånger. Det är inte heller lika bra som Windows XP; XP är mkt mer uppvuxet. Flash funkar t ex inte klockrent under Ubuntu (se om Betapet ovan, även sett fler sajter som inte är klockrena). Men... det är kul och det är lite nybyggar/betakänsla på det hela.
    ...laddade du ner Automatix & Easy Ubuntu & har fortfarande de här problemen?

  23. #23
    Zwopper
    Zwopper är inte uppkopplad
    Zwoppers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av GlobalMotion
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Härligt måste testas! Kanske något för Nano-ITX datorn när jag fått tag på ett sånt mobo.
    Zwopper: Kan ni ta in Nano-ITX och hur mycket kostar det?
    ...som du sagt själv - dåligt i lager...
    Jag återkommer...

  24. #24
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Frebrik
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du kanske ångrar lite nu att du slängde ut Solaris då...? :kaaaka!:
    Eller var det kanske Win98 som rök?
    Jag körde hårda metoden och formaterade allt. Men det här med Linux kanske inte riktigt är min grej. Att kompilera programmen på maskinen, visst, bra om man kan. Men jag vet inte om jag riktigt är typen för det... Fast gränssnittet ser rätt trevligt ut annars.

  25. #25
    Nospeak
    Kör Ubuntu på min stationära och igår installerade jag Kubuntu på min laptop... Måste säga att KDE versionen är stabilare... Grymt bra distro!
    nån som provat wine+cubase eller fl studio???

  26. #26
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Jag skulle just hitta en kul musikapplikation, och gjorde även så - Ardour. Dock!

    På programmets hemsida står: "If you have not used Linux before, the Ubuntu and Debian distributions are not recommended if audio is your primary goal. These distributions work well for many non-audio oriented users, but they tend to cause many problems (particularly related to initial setup) for users aimed at using applications like ardour."

  27. #27
    Zwopper
    Zwopper är inte uppkopplad
    Zwoppers avatar
    Veteran
    ...jag tog hem Ardour med Synaptic & fick det att funka direkt.
    Installerade du med Synaptic?

  28. #28
    Zwopper
    Zwopper är inte uppkopplad
    Zwoppers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Nospeak
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kör Ubuntu på min stationära och igår installerade jag Kubuntu på min laptop... Måste säga att KDE versionen är stabilare... Grymt bra distro!
    nån som provat wine+cubase eller fl studio???
    Kubuntu är ju Ubuntu med KDE som fönsterhanterare, så hur det skulle kunna vara stabilare förstår jag inte...
    Men en smaksak är det!
    Wine funkar finnemang med mitt Cubasis iaf, har inte provat med Cubase dock.

  29. #29
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Jehopp, det var väl lite skoj att testa Linux en stund iaf. Det gick väldigt segt på den gamla PCn, skulle kunna tänka mig köra det på en snabb maskin om jag sattes in i hur Wine funkar så man kan köra windowsapplikationer. Nu formateras DG, den gamle, en finfin Dell Dimension XPS 1450 (note to self: sök på nätet om denna modell). Den kommer att husera Win 98 som väl är det gränssnitt som får maskinen att kännas minst långsam. Gissar jag?

  30. #30
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Hehe, att se 98:an igen känns som att resa bakåt i tiden. Den är trygg och fulsnygg som en Volvo 740...

  31. #31
    barsnpipes
    barsnpipes är inte uppkopplad
    barsnpipess avatar
    Senior
    drog precis ner ubuntu dvdn och testade att köra live. kuligt, har inte kört linux på ett tag nu! är inte överdrivet förtjust i gnome dock..

  32. #32
    CarbonSteel
    CarbonSteel är inte uppkopplad
    CarbonSteels avatar
    Senior
    Va? Gnome rockar. KDE är i mitt tycke tristare.

  33. #33
    barsnpipes
    barsnpipes är inte uppkopplad
    barsnpipess avatar
    Senior
    hihi

    gillar inte KDE heller!

    fast nu har jag glömt av vad min favorit-wm heter!

  34. #34
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Och nu vet jag inte vad jag ska göra med datorhärket! Welcome to Winblows 98, courtesy of driver hell. Hittade ju inte ett skvatt och kändes totalt oinspirerande på exakt alla vis. Nepp. Något annat öde måste vänta denna dator. Alltså inte den jag skriver på nu (bärbar) utan en gammal stationär.

  35. #35
    Mårre
    Mårre är inte uppkopplad
    Mårres avatar
    Veteran
    PF: win2k för tusan gubbar.

  36. #36
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Näej! Finns det inget linux som funkar skitbra på en PIII? Som även kan köra win-applikationer med Wine? Kom igen nu haXX0rs!

  37. #37
    Mårre
    Mårre är inte uppkopplad
    Mårres avatar
    Veteran
    Vad är det för fel på w2k? Jag kör det på min laptop från anno dazumal å det funkar hyvens.

  38. #38
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Det är väl inga direkta fel på det men det är bara så... gammalt, ospännande och träigt.

    Körde precis hem detta förresten, en gratisapp för att man ska slippa Windows fula startmeny i XP; http://winmac.emuunlim.com/ - kör OS8-looken å den är kanon!

  39. #39
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Testar PCLinuxOS nu. Snyggt, allt körs från en CD.

  40. #40
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Går mkt lättare på burken än Obonto det här, installerar nu så får vi se. Kan någon vänlig själ förklara Wine? Because I'd like to have a bottle. Lugna bara lugna, PF ska inte nörda sönder hela nördd... f'låt lörddagen. Ska gå ut nu snart. Seså seså.

  41. #41
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    "Gnome rockar. KDE är i mitt tycke tristare"

    Gnome är inte en fönsterhanterare.. ifall någon nu skulle ha fått för sig det.
    (jag gillar inte heller KDE.. stor och plottrig prestandakäkare det där)

    "Kan någon vänlig själ förklara Wine?"

    Det är en windows-emulator.. fungerar inte helt långt från classic-mode i osx rent användarmässigt.
    PCLinuxOS.. låter som något en pensionärsförening sattit ihop

  42. #42
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Vad för info saknar du? I stort sett alla distributioner fungerar likadant.. men med olika paket och olika konfigutationsverktyg.. bara till att välja smak! Jag rekommenderar att testa Mandrake eller SuSE istället (de två som brukar rekommenderas oftast här på forumet om man bortser från ubuntu).

    Hur fungera PCLinuxOS annars? Den vet jag inget om.. lite smått "olinuxaktigt" namn hur som helst.

  43. #43
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    http://www.pclinuxonline.com/pclos/

    Det kommer på en image som är körbar från CD. Sedan kan man välja att installera därifrån om man tycker det funkar bra. En GUI-stödd installation alltså, som med OS X ungefär. Jag bara plockade hem något på måfå för att se om maskinen kunde kännas lite rappare än med Ubuntu. Och det gör den iaf.

    Screendumps -> http://www.tuxmachines.org/gallery/pclos92f

    Att Wine är en windowsemulator vet jag ju, det jag undrar är hur man får den att funka, ska den ha bibliotek etc från en riktig Windows-skiva eller är hela emulationen gjord med "free software"? Jag tog hem Wine med Ubuntu men OSet kunde ändå inte förstå vad det skulle göra med en .exe-fil.

  44. #44
    Helix
    Helix är inte uppkopplad
    Helixs avatar
    Veteran
    Jag kör också Ubuntu i skolan, trode aldrig jag skulle göra det men nu använder jag hellre det än Windows 2003 när jag arbetar i plugget. Allt man behöver för kontors och internetarbete finns och det är helt gratis.. Hur bra som helst..

  45. #45
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Japp, på en modern dator är det schysst. På en äldre PC är det lite för segkört bara. Kanske kör in Ubuntu till slut i alla fall, får se, ska labba lite med det här PCLinuxOS nu. Sista build på detta OS är 20 nov 2005 vilket känns schysst. Nytt sa räven.

  46. #46
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Äh, va tusan. Ubuntu fick det bli i alla fall!

    Kan man nu få DVDn att spela DVD-film blir jag glad. För det kan den inte.

  47. #47
    Zwopper
    Zwopper är inte uppkopplad
    Zwoppers avatar
    Veteran
    PF: Installera Easy Ubuntu & Automatix - se länkar ovan...

  48. #48
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Blockout är nog dock det bästa med Linux Ubuntu running här nu, senaste versionen och 15 år senare & 303 st trådar kan smältas in i denna.

  49. #49
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Snygg gravplundring!

  50. #50
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Tog ett tag att installera!

    Funkar DVDer nuförtiden tros?

    Får testa sen.

  51. #51
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Spoiler: ja.

  52. #52
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	wsl.png 
Visningar:	10 
Storlek:	136,6 KB 
Id:	92123

    Måste ju slå ett slag för något som inte fanns 2005.. WSL !

    Hela userland från din favvo linuxdistro, frankensteinad ihop med ditt windowsskrivbord. Ett smidigt sätt att komma åt linuxappar som ffmpeg och sox utan att behöva köra en separat burk för dessa.

  53. #53
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Jag sitter i WSL varje dag på jobbet. Funkar strålande.

    Kod:
    $ uname -a
    Linux SSE-L-5ZQQRQ2 4.4.0-17134-Microsoft #1130-Microsoft Thu Nov 07 15:21:00 PST 2019 x86_64 x86_64 x86_64 GNU/Linux

  54. #54
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Nu har jag lekt med Haiku full install och sedan blev det facepalm på att wifi inte stöddes på mitt realtek nånting och nu är jag tillbaka via Linux Mint Labbmiljö var ordet, haha.

  55. #55
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Bagatell men ändock:

    Om jag i Ubuntu markerar flera filer och högerklickar så är det som i macOS dvs den frågar om jag vill skapa en mapp för dessa filer. Excellent.

    Detta finns inte i Linux Mint. Går det att ordna?

    Jag läste just att Ubuntu är mer "Macigt" och Mint är mer "Windowslikt", verkar ju ligga något i det.

    Ubuntu kanske ligger lite före på nya implementationer?

  56. #56
    Göran
    Göran är uppkopplad nu
    Görans avatar
    Moderator
    Ja Mint bygger ju på Ubuntu, så självklart uppdateras den före Mint.

    Fördelen med både Ubuntu och Mint är att man kan välja vad man vill ha för progran som tex filhanterare eller texteditor. I Mint med Cinnamon så får man med Nemo, och i den Ubuntu jag har har man lagt med Nautilus och jag kan i alla fall inte få upp 'Skapa mapp' med högerklick.

    Vilken filhanterare har du?

    Här är också en lista på 20 stycken till:
    Senast redigerat av Göran den 2020-02-23 klockan 11:29.

  57. #57
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Du kan ändra på precis allting i varenda GNU/Linuxdistribution som finns. Gillar du inte inloggningshanteraren? Jamen byt då. Eller ta bort den helt. Desktopmiljön? Utbytbar den också. Kerneln då? Jo, även den kan bytas ut. Nerpå detaljer som vilket system som startar upp och håller liv i bakgrundsprocesser, eller vad som ska hantera nätverksinställningar.

    Inget av detta är sannolikt av intresse för dig, så länge det funkar och gör vad du förväntar dig. Just detta är lite av Ubuntus grej. Före Ubuntu behövde du bry dig om ovanstående, mer eller mindre. Dock kvarstår möjligheterna fortfarande, bara att de inte är obligatoriskt längre.

  58. #58
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Helt införstådd med detta tack Jag körde på Ubuntu ändå, det känns mer smooth än Mint out of the non-existing box. Mint är dock roligare rent estetiskt.

  59. #59
    Göran
    Göran är uppkopplad nu
    Görans avatar
    Moderator
    Omväxling förnöjer.

    Jag stoppade just in Kubuntu (jepp, inget skrivfel...) med Plasma 5 på denna laptopen.
    Det har ju blivit riktigt bra och jäkligt snyggt, och mycket resurssnålare än vad jag minns.

    Tror det hamnar på kontorsdatorn med. :-)

  60. #60
    Panyxd
    Panyxd är inte uppkopplad
    Panyxds avatar
    Veteran
    Igår morse behövde jag en smidig laptop för allmänt arbete när jag var ute i fält och dundrade in Lubuntu på ett SD-kort i en HP Mini 5103.

    Smärtfri installationsfri upplevelse, laddade ner .iso, snabbformaterade SD-kort, skrev .iso genom Win32DiskImager, kontrollerade att netbookens BIOS hade "rätt" bootordning o.s.v.

    Bootade in i Lubuntu, trådat nät funkade direkt, men inget WiFi - så jag öppnade terminalfönster och slängde hastigt in "sudo apt-get update && sudo apt-get install firmware-b43-installer" och kopplade upp mig mot WiFi och allt flöt på optimalt - likaså även när jag sedan var strandad en halv miljard mil hemifrån i arbetsmiljön.

    Tror jag kommer köra live från SD-kortet i fortsättningen med och enbart använda interna disken (70gb) för dokumentlagring/nedladdningsplats.

    edit:

    Innan nyttjade jag AntiX på burken men hade inte orkat komma ihåg lösenordet eller varför jag behövde ett lösenord på en till mestadels airgappad netbook. Tyckte att det var lite lustigt med en revolutionär "Antifa"-linux där releasen var uppkallad efter/till minne av Heather Heyer som olyckligtvis gick bort i samband med Charlottesville-incidenten. Det lustiga här är alltså den djupa ideologiska investeringen underättad en höger/vänsterdikotomi - och inte missödet.

    För att inte helt släppa den där åskådningsvibben kopplad till NetBooken lät jag det leva kvar i form av att nyttja en NVA-väska som laptopbag, allt som allt en trevlig kombination till syvende och sist.

    edit:

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	NVA5103.jpg 
Visningar:	12 
Storlek:	139,0 KB 
Id:	92297
    Senast redigerat av Panyxd den 2020-02-27 klockan 06:54. Anledning: Visuell referens.

Liknande ämnen

  1. Musikprog till Linux (Ubuntu)?!
    Av Bigstone i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2012-06-18, 00:42
  2. Ubuntu: k3b dödar min dvd.
    Av pdn i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-10-06, 07:45
  3. Nu är jag less på windows...welcome ubuntu...
    Av Dúnadan i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-08-17, 23:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •