Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: ?Tvättning? av liveinspelning

  1. #1
    Adde
    Adde är inte uppkopplad
    Addes avatar
    Senior

    ?Tvättning? av liveinspelning

    Jag spelade in en livespelning med min MD och fick ofrånkomligen med en hel del publik(o)ljud. Har ni några tips på hur jag kan tvätta bort oljudet så mycket som möjligt.

  2. #2
    toandfro
    Om det är en massa skrål och snack i bakgrunden under låtarna så är det nog dessvärre väldigt svårt att göra något åt saken utan att dra ner ljudkvaliteten riktigt rejält.

  3. #3
    Adde
    Adde är inte uppkopplad
    Addes avatar
    Senior
    Det är precis så det är, eller rättare sagt, en brud som skriker alldeles för högt vid alldeles fel tillfälle...jag har försökt att eq:a bort en del men tappar då alldeles för mycket diskant...

  4. #4
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Går det inte att eq:a bara på det stället där hon vrålar? Automatisering rockar!

  5. #5
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    "Sampla" en bit från samma parti tidigare / senare i låten och crossfade:a ihop?

  6. #6
    Adde
    Adde är inte uppkopplad
    Addes avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av jgb
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Går det inte att eq:a bara på det stället där hon vrålar? Automatisering rockar!
    Problemet är att hon vrålar så falskt så det täcker alla frekvenser från 250Hz - 10 kHz på samma gång...

  7. #7
    Adde
    Adde är inte uppkopplad
    Addes avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av PF
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    "Sampla" en bit från samma parti tidigare / senare i låten och crossfade:a ihop?
    Låter intressant men jag har inte gjort det tidigare. Vilka program klarar detta?

  8. #8
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Wavelab, Soundforge, Cool Edit, Awave + 10 till.

  9. #9
    FIKSOFOKSI
    Dessutom så är det jättekul när man väl får till det, ingen kommer veta förutom du att den tjejen skrek så högt och att du tvättade bort henne.


  10. #10
    teddawid
    Citat Ursprungligen postat av PF
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    "Sampla" en bit från samma parti tidigare / senare i låten och crossfade:a ihop?
    Antar att du menar att om det är i en vers hon skriker så tar man samma parti ur versen innan (eller efter) och klipper in och fixar en mjuk övergång med en crossfade?

  11. #11
    FIKSOFOKSI
    Du behöver ju inte ta så stor bit, bara så mycket som det behövs eller så att det går att få ihop det musikaliskt och hyfsat transparent.

    Vågar du inte klippa i prylarna så lägg versen eller refrängen på spåret under och gör som Jgb menade automatisera. Sänk volymen på skrikspåret=rita en kurva ned, Höj på det andra.

    Du kan använda cubase, logic, digital perf. audiodesk också om du har flerkanalsmöjligheter.

  12. #12
    kallback
    även lågt publikrummel som loopas/återkommer vid klipp/X-fadeskarvar kan ge frågetecken kring varför det händer...men det kanske man inte tänker på så mycket som lyssnare egentligen i o f s... men vill man inte ha med rörigt publik skröööl så e det enda raka LINEinspl kanske...(?)

    ~/

    under ett inspelat live-set härom sistens plockade stereo/overhead mickarna upp t.ex. en mkt glad och högljudd skålvrålade~ylarsjungande individ (varför, för vem eller vad som sjöngs går ikke att uttyda) men det får ligga kvar... samma sak med det otaliga och drulliga personeras tappkrossade glaskaskader... : ) livepublik skramlar & låter, så e det och så får det nog också vara...

  13. #13
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Vad är meningen annars med inspelade livespelningar? Klart det ska va lite kaos! Ett skönt garage-alternativ kan ju vara att emulera en kabel som dras ut, sen lite jordbrum osv när nån fumlar efter att försöka sätta i sladden igen osv.. just över skriket dvs.

  14. #14
    FIKSOFOKSI
    publik+line=kaffe
    Man kan ha två minidiscar också, en med mic och en som line'as sen kan man sätta ihop filerna och mixa publiken lågt. Har gjort det på en inspelning, fick klippa isär på nåt ställle och ta bort lite"laddtid" där man bara precis väntar på låten.
    Enklare om det är taktfast musik kanske svårare om det är blurriga arne som gör ambientindustri noiseballader..

    Man måste ha en cue att synka på, som sagt svårt att få det hålla synken i 50 minuter men då bara sätter man på lite kaffe och klipper upp arrangemanget i mindre delar.



    Just det, som OPUS sjunger: LIVE is LIFE och inte playback

  15. #15
    Adde
    Adde är inte uppkopplad
    Addes avatar
    Senior
    Jag testade att skära bort rejält mellan 1000 Hz - 1300 Hz, vilket inte påverkade musiken speciellt mycket medan skriken minskade betydligt. Nästa gång får jag väl be om att få spela in via line in...(dock lite svårt eftersom det rör sig om en DM-spelning )
    (Oops, nu har visst DM lyckats smyga sig in i denna tråd oxå...sorry... )

  16. #16
    FIKSOFOKSI
    Hubba, hubba!!

    jaha, var det Depeche..lite svårt att linea då?

  17. #17
    Adde
    Adde är inte uppkopplad
    Addes avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av FIKSOFOKSI
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hubba, hubba!!

    jaha, var det Depeche..lite svårt att linea då?
    Ville inte precis fråga om det var OK...

  18. #18
    Don
    Citat Ursprungligen postat av Adde
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag testade att skära bort rejält mellan 1000 Hz - 1300 Hz, vilket inte påverkade musiken speciellt mycket medan skriken minskade betydligt. Nästa gång får jag väl be om att få spela in via line in...(dock lite svårt eftersom det rör sig om en DM-spelning )
    (Oops, nu har visst DM lyckats smyga sig in i denna tråd oxå...sorry... )

    HEHEHE!

    Var är filerna?

    =)

    ---

    "du är aldrig tuffare än din sista hit"

  19. #19
    Maxen
    Jag säger bara en sak Soundsoap Me like!
    Fast smaken är väl som baken, delad.

  20. #20
    Adde
    Adde är inte uppkopplad
    Addes avatar
    Senior
    Måste testa Soundsoap. Finns det en friversion med alla funktioner?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •