Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 97

Ämne: Lära sig trummor som vuxen

  1. #1
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran

    Lära sig trummor som vuxen

    Jag är lite sugen på att lära mig trummor. Är av årsmodell 81 och antar att min inlärningsförmåga passerat bäst föredatum. Ska jag köra på ändå eller är det bara slöseri med tid?

    Tänker kanske inte att jag kommer bli någon speed metaltrummis, utan det är väl mer för att sitta på mitt rum och spela in lite gubbrock som jag kan spara för att lyssna på när jag sen sitter i min ensamhet på hemmet och tynar bort.

    Nämen... En sak till. När jag gör musik är trummor en av de grejer jag ser som nödvändigt ont. Lyckas aldrig programmera trummor så att det låter bra. Det tror jag beror på att jag inte har någon känsla för hur en trummis arbetar. Det finns väl, förmodar jag, mönster man lär sig när man nöter trummor, och detta är något jag har på känn skulle kunna komma väl till pass när jag komponerar musik.

    Om jag nu ska skaffa trummor så är det digitala som gäller. Antingen typ ett Roland TD* som ser ut som ett trumset, eller en sån där bärbar sak med trumpaddor på som man lägger på bordet, i stil med Alesis Compactkit. Eller kanske bygga egna trumpaddor.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	TD1KV-large.jpg 
Visningar:	89 
Storlek:	61,6 KB 
Id:	80266
    Roland TD-1KV

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	alesis_compact_kit_7_compactkit_7_pad_portable_tabletop_1209856.jpg 
Visningar:	76 
Storlek:	85,2 KB 
Id:	80265
    Alesis Compactkit 7

    Är det någon här som har erfarenheter av liknande äventyr och har något att dela med sig av? Tar tacksamt emot såväl pepp som realism.

  2. #2
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Pad-trummis sedan slutet 80-talet. Började med helt kit (dvs blanda in fötterna) efter 50 fyllda... Så det går! Får man till koordinationen OCH oberoendet mellan armar och ben så är man snabbt en hyfsad smör&bröd-trummis. Givetvis hjälper det om man tycker det är skitkul dessutom

  3. #3
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Tack!

  4. #4
    Ambulansen
    Ambulansen är uppkopplad nu
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Klart det går! Ös på.

  5. #5
    itsalwaysyou
    itsalwaysyou är inte uppkopplad

    Senior
    Självklart går det att lära sig. Låt det ta sin tid och ha så kul du kan. Öva strukturerat och varva med "lek". Typ 15 min övningar och 15 min lek. Börja med "rocktakt": åttondelar på hihat, bastrumma på 1 och 3, virvel på 2 och 4. Lågt tempo. Jättelågt. Tills det sitter.

  6. #6
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Sådan rocktakt behärskar jag rätt bra när jag trummar på knäna och stamp i golvet. Tror mig ha rätt bra taktkänsla och jag förstår skrivna notvärden.

    Men ok, bra att ni anser att det finns hopp. Då kommer frågan till val. Om vi tar de konkreta varianterna som står i första posten, Roland TD-1KV och Alesis Compactkit 7. Inget av dem lär kännas som ett riktigt trumset, men det är å andra sidan inte säkert att jag någonsin kommer spela på ett sådant. Båda verkar ha bra anslagskänsliga paddar. Vinner jag något på att ha den golvstående varianten? Eller är det rent av lättare att spela på bordsmodellen då det är kortare avstånd mellan paddarna?

    Bara att gå in i en butik och prova sägs det... Men som fullkomlig novis tror jag inte att jag får ut så mycket av det. Vet ju inte hur det ska kännas eller hur man som användare av respektive set utvecklas med det.

  7. #7
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Det kritiska för e-trummor är hihat. Om sådan är viktig faller de billigaste alternativen. Bäst är sådana med någorlunda riktigt hihatställ, därefter de med pad+expression-pedal.

    När jag använde små pads lade jag upp en hel karta med enbart hihat med olika öppningsgrad. Men då behöver man multitracka.

  8. #8
    Sventumba
    Sventumba är inte uppkopplad

    Senior
    Det är klart att det är lönt kör på bara. Man kan köpa begagnat och fixa till. Jag byggde om padsen på mitt gamla billiga Medeli set med en skiva av liggunderlag istället för en smal gummimatta och sen mesh skinn på det. Det blev helt ok i alla fall om man jämför med hur hårda dom var att lira på innan.

    Ett Trumset som jag har kan inte kosta många ören idag.

  9. #9
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Nubina: En Medeli som ser ut som den Alesis i förstaposten? Den finns brandad i femtihundra olika namn så det är nog samma.

    Tycker hihaten låter bra av det jag sett på youtube. I denna hör man hihaten ganska tydligt i början:


    https://youtu.be/mYV_oUVrYx4

    Å andra sidan kostar Roland TD-1KV under 5000 nytt.


    https://youtu.be/KkLwmkGz1Ko

  10. #10
    Hultberg
    Hultberg är inte uppkopplad
    Hultbergs avatar
    Senior
    Det är väl aldrig slöseri med tid att lära sig något nytt, och framför allt inte om man har roligt under tiden.
    Jag började spela elbas när jag var 33-34 (är 41 nu). Jag vet vet att jag inte är/kommer att bli bra, men det struntar jag i eftersom jag tycker det är så förbaskat roligt att spela. För mig är det både njutning och avslappning att sätta sig ner och spela en stund.
    Så kör på!

  11. #11
    moderskeppet
    moderskeppet är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Jag tog mig an samma äventyr för fyra år sedan. Jag köpte ett Roland kit som var rätt likt vanliga trummor och satte igång.

    Några bas-saker för att lyckas:

    * Öva hellre 10 minuter om dagen än ett tillfälle i veckan.
    * Skaffa en "lärare". Jag valde Drumeo.com med en grundkurs där

    Om du är lite halvakademiskt lagd får du väldigt mycket inspiration i Dan Coyles bok The Talent Code. I den förstår du skillnaden på träning som ger effekt och den som bara fördriver tid.
    http://danielcoyle.com/the-talent-code/

  12. #12
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Mesh-trummor ger bäst känsla i och lite dyrare. Roland-kitet har en mesh-virvel (viktigast).

  13. #13
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av moderskeppet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    * Skaffa en "lärare". Jag valde Drumeo.com med en grundkurs där
    [lånar tråd]
    Vilken av deras produkter? Är du nöjd?
    [/lånar tråd]

  14. #14
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det kritiska för e-trummor är hihat. Om sådan är viktig faller de billigaste alternativen. Bäst är sådana med någorlunda riktigt hihatställ, därefter de med pad+expression-pedal.

    När jag använde små pads lade jag upp en hel karta med enbart hihat med olika öppningsgrad. Men då behöver man multitracka.
    Jag vet inte joheys budget, men jag har sett att Roland TD12 har börjat krypa ner till 10 - 12 k beg och det är verkligen ett rejält kit, ink en bra hihat. Kostade drygt 30 k när det kom! Ljuden kanske inte är state-of-the art, men jag tycker t.o.m. de nyaste/dyraste jag testat får stryk av t.ex. BFD3 och jag tror de flesta som triggar trummor i inspelningssammanhang använder ett rejält trumbibliotek i datorn, istället för kittets egen ljudmodul. Kräver förstås ljudkkort med låg latency, men min poäng är att man kanske inte ska foka alltför mycket på att få en superduperljudmodul till kittet. Och för att öva och ha kul och för den del även spela live, så funkar t.ex. en TD12-modul fint.

  15. #15
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Tar gärna emot tips på begagnade intressanta objekt, gärna inom 10 mil från Södertälje.

    Har inte fastställt någon budget. Såhär tänker jag dock. Jag vill köpa det billigaste tänkbara som duger till en enda sak. Att få mig att veta om jag vill och kan lära mig spela trummor. Jag ska ha det kvar i ett-två år och därefter göra mig av med det. Sen ska jag antingen skaffa de grejer jag då vet att jag vill ha, eller ingenting, beroende på utfall.

  16. #16
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Vet inte om Max fortfarande har sitt 2box-kit till salu fortfarande.

    Edit - de var sålda, tyvärr...

  17. #17
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tar gärna emot tips på begagnade intressanta objekt, gärna inom 10 mil från Södertälje.

    Har inte fastställt någon budget. Såhär tänker jag dock. Jag vill köpa det billigaste tänkbara som duger till en enda sak. Att få mig att veta om jag vill och kan lära mig spela trummor. Jag ska ha det kvar i ett-två år och därefter göra mig av med det. Sen ska jag antingen skaffa de grejer jag då vet att jag vill ha, eller ingenting, beroende på utfall.
    Om du vill ha ett riktigt billigt kit skulle jag rekommendera att du letar efter ett Roland TD3, det finns olika versioner, men köp ett med mesh-skinn på virveln åtminstone, precis som hasse_fx säger. Det är mer likt "the real thing" och ger ganska annorlunda respons än gummipads. Och om du sen köper ett bättre kit, så lär det vara mesh på alla pads. Tyvärr är hihaten en fast pad och inte särskilt expressiv och TD3-modulen kan visserligen använda en mer realistisk hihat om jag inte minns fel, men kommer inte att ge mer än helt stängd/helt öppen hihat ändå.

    Jag vet inte om det finns några billigare kit än beggade Roland TD12 och 2-box (som hasse_fx nämnde) som kan ta en mer realistisk hihat-pad och dessutom utnyttja lägena mellan stängd och öppen? Jag ser en viss risk med att börja lära sig trummor med en orealistisk hihat, om man sen vill gå vidare, eftersom det är så annorlunda.

    Jag skulle hursomhelst inte rekommendera TD1 etc, eftersom man inte kan justera hur padsen sitter, det blir lätt ett ergonomiskt problem.

  18. #18
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    TD4 är väl en nyare version av TD3 och minst lika bra skulle jag tro. Men förmodligen lite dyrare.

  19. #19
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Läste just att man kan använda en VH-11-hihat fullt ut med TD4. Det var på ett forum, så jag skulle inte svära på det. Men om det stämmer, så skulle jag sikta på ett TD4 plus en beggad VH-11. VH-11 monterar man på ett vanligt hihat-stativ och är grymt mycket mer realistisk än en fast pad. Dyr ny, men går ju säkert att hitta beggad också.

  20. #20
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    TD4 finns två stycken på blocket, fast inte riktigt i närheten. Men tack för tipset iaf!

  21. #21
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Det finns uppenbarligen ganska många olika TD4. Minst en modell (TD4KP) liknar TD1 med sina mer fast monterade pads. Det gäller uppenbarligen att kolla detaljerna. Men jag tror råden kan kokas ner till att du allra minst bör sikta på en virvel med mesh-skinn, möjligheten att justera padsens placering främst i sidled, men även i höjdled (detta är dock begränsat med de flesta kit), samt att det är klart att rekommendera en hihat som inte bara ger fullt stängd och fullt öppen. Samt att Roland samt Drumit 2box är "trygga val".

  22. #22
    Ambulansen
    Ambulansen är uppkopplad nu
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Jag (77:a) började med trumset för inte många år sen. Jag kanske är särskilt konstig, men jag tycker rak rock-fyra är det absolut svåraste. Har hittills inte kunnat prestera ett sånt spår som jag sparat. Däremot reggae, jazzig 7/8, afrikansk on-beat går utmärkt. Men jag borde kanske testa tipset att spela sådär långsamt och länge. Vill verkligen kunna!

    Tycker dessutom att det är ljusår mellan vad jag kan spela med händer på knän/fötter på golv jämfört med på kit med pinnar/kagge med fotpedal. Det är väl nåt med pinnarna.

    Kit är svårt.

  23. #23
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Att spela långsamt och enkelt är ofta svårare än att spela fort och komplicerat. Rytmen måste sitta tajt i huvudet mellan slagen, när det inte är så många slag att slå. Jag känner faktiskt mer än en gammal hardcorepunktrummis som utan vidare sätter sjutakt i vansinnestempo, men som inte fixar en vanlig enkel rocktakt i 110 bpm.

  24. #24
    Ambulansen
    Ambulansen är uppkopplad nu
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Det jag inte fattar är varför vanlig one-dropreggae är lättare. Det är ju nästan samma beat, inverterat.

  25. #25
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Har du provat att inte sitta uppochner när du spelar?

  26. #26
    konfisK
    konfisK är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har du provat att inte sitta uppochner när du spelar?
    De gånger jag har testat digitala trummor och jag har ogillat dem, tror jag att det har berott på något av det här:
    * padsen är felinställda/för dålig känslighet (går nog ofta att fixa i mjukvara)
    * ljuden motsvarar inte känslan när jag slår

    Båda varianterna ger ju följden av att det inte känns som att man spelar "på riktigt", så jag tycker nog att både ljud och (tillräcklig) kvalitét är viktiga om du ska använda kitet till att avgöra om trummor är något för dig...

    Jag hade valt nord drum, eftersom det är kul ljud, som enligt många beter sig som man förväntar sig när man slår på dem. Detsamma kände även jag när jag testade. Om du ska spela in rock/pop-trummor tycker jag att du ska skaffa billiga riktiga trummor för typ 1500kr och försöka gömma dig nånstans när du spelar.

    edit: ...om priset är viktigt

  27. #27
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Nu vet jag inte om Ambulansens problem med fyrtakt har med digitaltrummor att göra.

    Men eftersom det var jag som drog upp otillräckligheter i ljudmoduler, så vill jag poängtera att jag tycker Rolands moduler, åtminstone från den generation som TD3, TD12 och TD20 tillhör (och senare) har utmärkt följsamhet till hur man spelar. (Det är faktiskt huvudskälet till att jag inte rekommenderar Yamaha, åtminstone inte deras billigare kit. De har inte alls samma följsamhet.)

    Problemet med Rolands ljud beror nog faktiskt på samma sak som gör dem så följsamma: de modellerar ljudet istället för att använda feta multisamplingar. Det ger stor kontroll över hur ljuden svarar på speltekniken, men samtidigt blir ljudet lite, hm, odetaljerat. Det är inget stort problem live eller när man övar, men ett riktigt fett multisamplat VST-kit, med mappning anpassad till e-trummor, som t.ex. BFD3, låter klart mer realistiskt. Så jag och många med mig gillar att använda ett Roland-kit till att trigga ett dylikt kit via en dator. Kräver dock som sagt ett ljudkort med riktigt låg latency och dessutom en ganska kraftfull dator.

    Men visst vinner akustiska trummor, även enkla. Om man inte har grannar...

  28. #28

    Veteran
    Jag som inte har plats för riktiga trummor försöker lira med den här


    https://youtu.be/gA_NTuxhaZQ

  29. #29
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Köp riktiga trummor, även digitala funkar. Överlappet mellan att slå på plastknappar och spel på riktigt är ganska litet faktiskt, speciellt för fötterna.

  30. #30
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Skulle det vara bortkastad tid att köpa ett Alesis DM6? Finns på blocket för 1800 kr. Jag förstår att det inte är ett trumset i toppklass, men skulle det funka att lära sig spela trummor på, för att sedan uppgradera till ett exklusivare Roland eller dylikt?

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	9288533864.jpg 
Visningar:	71 
Storlek:	29,2 KB 
Id:	80276

  31. #31

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mesh-trummor ger bäst känsla i och lite dyrare. Roland-kitet har en mesh-virvel (viktigast).
    Kan absolut inte lira trummor på riktigt men känslan är viktig när jag sitter och testar med digitrummor. Det jag blir mest störd på är kass hihat och virvel. Resten blir som det blir, men virvel och hihat blir avgörande för hur det känns att lira.
    Roland TD1KV verkar vara ett kap i sammanhanget i mina ögon, men man måste nog testa för att vara säker. Att köpa trummor som inte ger feeling är som att köpa en gura som inte går att intornera.

  32. #32
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag skulle aldrig köpa det till nån jag tyckte om åtminstone.

    Jag kan inte svära på att jag testat exakt den modellen, men jag har testat ett antal Alesis, Medeli, Millenium etc i de lägre prisklasserna och de har alla haft massa problem. Ruttna ljud, rutten spelkänsla i padsen (och definitivt inga multizoner för realistisk teknik), veka och svajiga stativ.

    Jag testade de här märkena framförallt när de först började släppa kit, så kanske är de värsta grejerna åtgärdade i senare modeller. Jag vet också att de släppt en del lite mer seriösa modeller, men då är de dyrare förstås. Men de kit jag testat skulle jag mer klassa som dåliga leksaker än som vettiga nybörjarinstrument.

    Ett tips är att du försöker ta dig till 4sound Slagverket i sthlm. De brukar ha ganska många olika e-kit uppställda för test. Man kan stänga dörren om sig, så man behöver inte skämmas inför personalen. Fast det är bra att välja en tid när tioåringarna gått hem från svängen de tar på vägen hem från skolan. Annars kan man få köa...

    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skulle det vara bortkastad tid att köpa ett Alesis DM6? Finns på blocket för 1800 kr. Jag förstår att det inte är ett trumset i toppklass, men skulle det funka att lära sig spela trummor på, för att sedan uppgradera till ett exklusivare Roland eller dylikt?

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	9288533864.jpg 
Visningar:	71 
Storlek:	29,2 KB 
Id:	80276

  33. #33
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag surfade runt lite på det här specifika kittet och givetvis finns det tre olika DM6... Alla tre versionerna får hursomhelst hyggliga recensioner, även om många av dem känns som att de utgår från pressreleasen eller är skrivna av personer som mest har erfarenhet från andra kit i samma prissegment. Det är tyvärr ofta svårt att hitta professionella recensioner av de allra billigaste prylarna.

  34. #34
    moderskeppet
    moderskeppet är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    [lånar tråd]
    Vilken av deras produkter? Är du nöjd?
    [/lånar tråd]
    Jag tyckte det funkade. Jag fick ge upp av tidsbrist, men körde Successful Drumming. Pedagogiken var bra.

  35. #35
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Finns ett till synes shyst set på Thomann. Millenium MPS-750. Helt galet billigt för ett set med meshpads på snare och tre toms (dual zone), symbaler med dual zone plus en till zone på riden och möjlig uppgradering till hihat på ställ. Kick med riktig pedal (ingår i priset).

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	mps750.jpg 
Visningar:	59 
Storlek:	35,5 KB 
Id:	80317
    499 EUR

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	mps750mine.jpg 
Visningar:	65 
Storlek:	41,5 KB 
Id:	80318
    619 EUR

    Det verkar som att folk är relativt nöjda med hårdvaran, och att det mest är modulen man har sparat in på. Jag nöjer mig med något som låter ok vid spontan övning och som jag kan köra med VST om jag behöver något som låter bättre. Men priset känns ändå helt galet tycker jag. Är det någon mer catch med detta?

  36. #36
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Nej. Gå inte på de här billiga digitala seten. Men man har väl inget val kanske. De bra kostar ju en arm och två fötter.

  37. #37
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Talar du verkligen till en nybörjare nu, som aldrig har spelat på ett akustiskt trumset? En som kommer lägga hela sin fokus på att lära sig grundläggande rytmmönster? Jag kan inte riktigt förstå varför det inte skulle gå med mindre än ett 20000-kronorsinstrument.

    Just nu väger det mest mellan ovanstående MPS-750 och TD-1KV. Den förstnämnda verkar ju ge mer för pengarna, men den sistnämnda kanske håller högre kvalitet.

  38. #38
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Som av en händelse fick jag medlems-sms från Clasohlson om 20 % på ett köp idag. I deras sortiment finns Alesis Crimson II som verkar ha fått bra betyg runt om på nätet. 2000 kr rabatt är ju alltid något, så nu är detta beställt.

  39. #39
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Det där kittet verkar ju på papperet betydligt bättre än de Alesis-kit jag testat, vi får hoppas att det är det i verkligheten också. Men det är väl ingen som pratat om 20 k? Beggade TD12 och Drumit5 kan man hitta för 10 - 12 k beg och de vet jag är bra, t.o.m. riktigt bra, "bra" som i "håller måttet även i lite mer seriösa sammanhang".

    Nåja, nu är det detta du beställt och om det bara håller vad det lovar när det gäller mekanisk stadighet och spelkänsla, så är det förmodligen ett bättre val än ett nytt TD-1 åtminstone. Bara att få en 12-tums virvel är riktigt najs. Och mesh-skin över hela linjen är också en stor bonus.

  40. #40
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Det verkar förresten som att bastrumpedal inte ingår. (Inte ovanligt att det är så.) Bra att kolla upp innan, jag vet ju att jag skulle dött lite om jag fick hem feta kittet bara för att upptäcka att jag inte kan använda det fullt ut förrän 4sound öppnat nästa dag...

  41. #41
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Jag tror jag förhastade mig lite när jag beställde detta kit. Ska nog se om det är skickat än eller om jag kan avbeställa. Det är säkert jättebra, men det verkar ju sjukt stort! Jag kommer få möblera hela huset efter det känns det som.

    Jag noterade att bastrumpedal inte ingår. Rätt beiget att det inte finns i Clasohlsons sortiment. Känns som de inte riktigt vet vad de säljer.

    Storleksmässigt är 1K*-kiten helt klart en fördel. Känner på mig att jag är på väg tillbaka till ritbordet.

  42. #42
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Som alltid när man börjar med något nytt ... förköp dig inte på premiumutrustning!!!

    Börja enkelt, skulle det visat sig sedan att du spelat trummor tio timmar de senaste tio åren så var investeringen inte så farlig. Köper du ett premiumset för 20 tusen riksdaler blir det mindre roligt. Lika väl som man inte köper en stradivarius till en nybörjare.

  43. #43
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Lite exakt så jag tänker... Ibland. Mitt första instrument jag köpte var en akustisk gitarr för 4000 kr. Jag har ägnat den tio gånger mer tid än alla andra mina instrument tillsammans.

    Edit: Crimsonsetet avbeställt. Det hade inte skickats än.
    Senast redigerat av johey den 2018-03-08 klockan 08:26.

  44. #44
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Som alltid när man börjar med något nytt ... förköp dig inte på premiumutrustning!!!

    Börja enkelt, skulle det visat sig sedan att du spelat trummor tio timmar de senaste tio åren så var investeringen inte så farlig. Köper du ett premiumset för 20 tusen riksdaler blir det mindre roligt. Lika väl som man inte köper en stradivarius till en nybörjare.
    Ännu ett skäl att börja med beg, då får man tillbaka mer eller tom allt av pengarna. Ang premiumutrustrning vs icke-premium: nej, man behöver inte det värsta direkt (eller nånsin, värstingdigitalkitten ligger väl runt 60 k). Men köper man skräp som nybörjarinstrument så riskerar man att man tröttnar för att det inte är kul, att det blir svårare att lära sig än nödvändigt och att man lär sig en del saker som är ren kompensation för brister i instrumentet och som direkt ställer till det när man skaffar något bättre. När vi pratar trummor så är det ju dessutom nåt som ska palla att man bankar på och de billigaste kitten brukar både ha problem med hållbarhet och med att saker rör på sig en massa för att stativ etc inte håller bra kvalitet. Så mitt råd kvarstår: köp ett begagnat kvalitetskit (vilket inte är lika med proffskit, det kan vara ett enkelt Roland t.ex.).

    De som saluför digitaltrummor är ju inte dumma tyvärr, så de brukar se till att lägga in lite lagom frustrerande begränsningar i varje segments modeller, så att man ska drivas mot de mer avancerade grejerna. Inte mycket att göra åt tyvärr, annat än att vara medveten om. Man får bara fundera ordentligt på vilka kompromisser man är beredd att göra.

    När det gäller storleken på kitten, så är trumset med nödvändighet ganska utrymmeskrävande. Det är nog bra om du kan ta en sväng till 4sound Slagverket på söder, så får du nog en bättre känsla för storleken. 1-kitten är ju klart minst, men samtidigt upplever jag dem som "trånga" att spela på, för en vuxen. De är nog mest tänkta för kids, rent ergonomiskt. Men de är inte så dåliga att jag skulle avrekommendera dem om man inte får plats annars. Även här bör det finnas en hygglig begagnatmarknad.

  45. #45
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Kollar man på begagnatmarknaden kan man förstås ha tur emellanåt, men under den tid jag spanat tycker jag mer det verkar som att nypriserna på digitala trumset faller snabbare än begagnatpriserna. Säljarna utgår ifrån vad de själva gav iställetför vad priset är idag, samtidigt som i synnerhet modulerna verkar bli bättre för varje iteration. Går ju exempelvis köpa ett nytt TD-11-kit för samma pris som flera begagnade TD-9-kit som rasslat förbi.

  46. #46
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Sen kvarstår frågan. Är TD-1 skräp? Även om det saknar grejer som fullstora kit har och det är i mindre format så verkar väl ändå de grejer som hänger med vara i hyfsad kvalitet?

  47. #47
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sen kvarstår frågan. Är TD-1 skräp? Även om det saknar grejer som fullstora kit har och det är i mindre format så verkar väl ändå de grejer som hänger med vara i hyfsad kvalitet?
    Nej, det är inte skräp. Det är bara väldigt basic. Det jag främst håller emot det är dock inte att det är basic, utan att det ergonomiskt är lite trångt för en vuxen. Sen verkar senare versioner ha lite större möjligheter att flytta på pads än de tidiga, men det är en bedömning jag gör utifrån bilder, så det kan vara fel.

    Beteckningarna på Roland-kitten kan f.ö. vara väldigt förvirrande, TD-6 och TD-10 tillhör t.ex. tidigare generation än närmaste motsvarigheterna TD-3 och TD-12 - ingen tydlig logik där! Dessutom finns många av kitten i en mängd olika versioner, t.ex. med väldigt olika kombinationer av gummipads och mesh-pads. Så man får tyvärr läsa upp sig en del per kit. Det är lite som att försöka jämföra mobilabonnemang...

  48. #48
    Robotruck
    Robotruck är inte uppkopplad
    Robotrucks avatar
    Senior
    Behöver du så många delar? Själv funderar jag på att köpa virvel och en baskagge och använda en riktig hihat.
    Roland ska släppa nya pads i år btw.

  49. #49
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag är lite sugen på att lära mig trummor. Är av årsmodell 81 och antar att min inlärningsförmåga passerat bäst föredatum. Ska jag köra på ändå eller är det bara slöseri med tid?
    Hela grejjen med att man inte kan lära sig något ju äldre man blir är bara en myt grundad i lathet. Kör på! Jag är äldre än dig och läser på universitetet. Det går rent av lättare för mig än många av 25-åringarna

    Utrustningsmässigt är jag lite på samma linje som robotruck. Behöver du så många? Ska du trumma pukfills? Jag skulle istället ha investerat i en bra virvel, kagge, hihat och komplettera med en såndär multi-pad grej med 4-6 pad ytor för resten.

  50. #50
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Ett liv utan pukfills är ju inget liv.
    Allt beror ju på syftet. Vill man "lära sig spela trummor" är nog en ganska traditionell uppsättning trummor/pads att föredra. Vill man bara få det att svänga på inspelningar kan det räcka med bara en hihat.
    Senast redigerat av slirak den 2018-03-08 klockan 13:10.

  51. #51
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Jag bygger gärna mitt andra trumset från grunden, men inte mitt första.

  52. #52
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    När det gäller TD-1, så rekommenderar jag väldigt varmt att du satsar på modellen med minst mesh-pad på virveln. Finns även med mesh-skinn på pukpadsen ser jag och det är klart trevligare, men det är tveklöst viktigast på virveln.

  53. #53
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Finns uppenbarligen olika varianter på hagarna också. Och med eller utan pad för bastrumman (modellerna utan bastrumpad har en pedal som i princip är en footswitch). Det finns dessutom med olika sorters bastrumpad. Jisses vilken röra!
    Men åtminstone TD-1KPX verkar ju gå att fälla ihop mellan sittningarna, om det är lika enkelt som det verkar kan det ju vara kanon om man har det trångt. Å tredje sidan är priset för ett nytt sådant inte jättelångt från vad beggade TD-12 börjat gå för...

  54. #54
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Finns ett TD-12 för 10k i Knivsta. Kanske över din budget, men grymt kit till grymt pris (har ett själv, gav 31 k...), om det är i bra skick. Finns på fb-gruppen Musikprylar Köpes / Säljes / Bytes / Skänkes.

  55. #55
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Tack! TD-12 låter stort, men det är ett bra uppslag. 10k är mer än jag tänkt mig, men det går ju alltid skramla.

  56. #56
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Framförallt är det ganska brett. Jag har klämt ihop det så mycket det går i princip och då upptar det en yta på 145 x 70 cm, mätt från de kanter och hörn som sticker ut mest. Golvytan är aningen smalare, eftersom cymbalpads och ljudmodulen sticker ut utanför golvytan. Sen måste man ju få plats att sitta också, så man behöver mer än 70 cm djup med människokroppen inräknad.

  57. #57
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Hittar inte annonsen. Antingen rotar jag i fel grupp eller så är den borta.

  58. #58
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran

  59. #59
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Tackar!

  60. #60
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Sök på Roland i den gruppen, så hittar du även enklare kit.

Liknande ämnen

  1. Syntorial - för den som vill lära sig syntes
    Av deleted user i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2015-03-22, 15:25
  2. Midifrågor från en nybörjare som vill lära sig.....
    Av pumahane999 i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-09-01, 14:58
  3. Lära sig komprytm??
    Av robbie i forum Stränginstrument
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-09-02, 02:15
  4. Lära sig att få till bra trummor ?
    Av Haplo i forum Allmänt om musik
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-08-08, 01:42
  5. Lära sig fm?
    Av drdreas i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-01-18, 05:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •