Resultat 1 till 24 av 24

Ämne: Digitala Trummor

  1. #1
    CarbonSteel
    CarbonSteel är inte uppkopplad
    CarbonSteels avatar
    Senior

    Digitala Trummor

    Hej hej...
    Jag är sugen på att köpa digitala trummor. Inte några svindyra, då jag har "riktiga" också. Tänkte ha de till att lägga trummor på mitt / bandets låtar. Så det behöver inte vara något avancerat set. Eftersom man lirar in midi går det ju dessutom justera lite efteråt. Men nu till frågan. Vilket set är billigt och hyfsat bra. ION har tydligen fått sådär kritik? Såg även att de hade ett billigt set på musikbörsen. Eller ska man köpa ett begagnat?

  2. #2
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Det ser ut att vara begagnat eller triggmickar på de riktiga trummorna som gäller om man vill ha nåt riktigt spelbart under 10papp.

  3. #3
    CarbonSteel
    CarbonSteel är inte uppkopplad
    CarbonSteels avatar
    Senior
    Ahh... triggmickar. Vad kan det kalaset gå loss på. Vad behöver jag?

  4. #4
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Det billigaste är att göra sådana själv. Piezoelement kan man tjacka på elaffärer.. de löder man ihop med vanligt telekablage. Sen så behöver man nåt med triggingångar.. t.ex. en akai s1000 (har jag för mig) eller nån alesistrumma.

  5. #5
    CarbonSteel
    CarbonSteel är inte uppkopplad
    CarbonSteels avatar
    Senior
    Går det trigga hihat och cymbaler med de också? Eller ska det vara olika känslighet på mickarna?

  6. #6
    slicky
    Eastone PDK-8 är ett helt ok digitaltrumset.. använder ett själv.. kanske inte den bästa spelkänslan men det sköter sitt jobb.. kostar 4500:-

  7. #7
    Bobbski
    Bobbski är inte uppkopplad
    Bobbskis avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av slicky Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Eastone PDK-8 är ett helt ok digitaltrumset.. använder ett själv.. kanske inte den bästa spelkänslan men det sköter sitt jobb.. kostar 4500:-
    Har du provat något mer i den prisklassen och hur står det sig mot dem?
    Jag kan inte spela alls men börjar bli lite sugen på ett digitalt set. Antar att jag inte skulle bry mig det minsta om känslan då jag väldigt sällan ens rört ett riktigt trumset, och jag skulle förmodligen välja att trigga ett externt samplingspaket (Stormdrum) framför de som skulle följa med burken i fråga.

  8. #8
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Jag har ett Roland TD-6. Det bästa och roligaste köp jag gjort i mitt liv. Ljudmodulen är otroligt enkel att använda, utan att sakna något speciellt och den presterar allt från riktigt bra akustiska trumljud till technotrummor, percussion m.m. Jag betalade 6 eller 7kkr beggat, finns säkert billigare idag.

  9. #9
    slicky
    Citat Ursprungligen postat av Bobbski Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har du provat något mer i den prisklassen och hur står det sig mot dem?
    Jag kan inte spela alls men börjar bli lite sugen på ett digitalt set. Antar att jag inte skulle bry mig det minsta om känslan då jag väldigt sällan ens rört ett riktigt trumset, och jag skulle förmodligen välja att trigga ett externt samplingspaket (Stormdrum) framför de som skulle följa med burken i fråga.

    ah, ja.. så använder jag mitt... kör det via midi till AD.. funkar fin fint..
    jag har inte provat några andra i den prisklassen.. (finns det ens några?)
    provade ett för 6-7000.. där var bättre slagkänsla i det.. helt klart..
    men jag klarar mig fint på mitt.. FÖRUTOM, att hihaten knäcktes.. för jag slog förhårt på den.. och.. själva hihat padsen verkar inte kunna känna av slag över 8on delar.. det är dom enda nackdelar jag hittat.. men vem behöver spela disko musik.. jag är oxå nybörjare.. när jag kan spela bättre så blir det väl att uppgradera...

    baskaggen låter ganska mycket.. så man får lägga något under den.. jag lade ett liggunderlag.. det dämpar så att ljudet inte går ner till mina grannar iaf..

    åk till någon musik affär som har lite digitala trumsett och prova

  10. #10
    CarbonSteel
    CarbonSteel är inte uppkopplad
    CarbonSteels avatar
    Senior
    Dags att väcka denna tråden till liv igen. Någon som provat detta set:
    http://www.musicstore.de/is-bin/INTE...mpTo=OfferList

  11. #11
    Mårre
    Mårre är inte uppkopplad
    Mårres avatar
    Veteran
    Frågan är om inte Fame och Medeli ger ut samma produkter? Jag funderade på DD-602 men köpte istället ett DD-505 (Medeli). När jag språkade med MB på telefon visade det sig att Medeli haft ett DD-602 men som nu utgått. Tydligen hade det varit mycket strul med "skinnen" (dålig kvalitet).
    Har inte monterat DD-505 än. Har sedan tidigare ett Roland TD-3 (eller vad det heter) och det tycker jag e ganska trist.

    (inte jag personligen har dessa. jag jobbar som bl.a. musiklärare på en skola.)

  12. #12
    Mårre
    Mårre är inte uppkopplad
    Mårres avatar
    Veteran
    http://www.musikpartner.dk/produkter...d=3&proid=1999

    Hmm...varför ge ut under två namn? Medeli verkar vara ett kinesiskt företag och Fame tyskt. 10 spänn på att kineserna gör grovgörat och tyskarna bara sätter sitt namn på!
    Nån som sätter emot?

  13. #13
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    502:an köpte vi in till ena bandet förrut.. men det gick knappt att spela på.. speciellt inte om man lirat mycket på riktiga trummor innan.. skar sig totalt (själv så såg jag bara att inspelningarna vart skitkassa.. och det är inte vanligt då man sitter å spelar in en väldigt bra trummis). Roland TD3 är ganska så många steg bättre. Den nyare TD3KW är ännu ett stort steg upp och verkar vara det billigaste paketet som man verkligen kan lira ordentligt på (om man inte är så kräsen då). Nästa steg upp är väl då den nya TD6KX som kom för bara några veckor sedan.

    ..men jag lirar inte sånt själv. Jag bara hänvisar vidare mina erfarenheter av vad trummisar babblat om då de sitter å testar olika trumset.
    Senast redigerat av Volantiz den 2007-07-06 klockan 10:20.

  14. #14
    CarbonSteel
    CarbonSteel är inte uppkopplad
    CarbonSteels avatar
    Senior
    Okej, jag tackar för svaren. Får satsa på ett Roland set när det blir aktuellt. Och du säger att Fame/Medeli seten är svårlirade om man är van vid analoga set, så det är väl bara att inse att man får spara till ett lite bättre set.

  15. #15
    ThA bALd
    ThA bALd är inte uppkopplad
    ThA bALds avatar
    Senior
    Köp absolut inga billiga dom triggar inge bra Roland eller Yamaha ska man ha

  16. #16
    CarbonSteel
    CarbonSteel är inte uppkopplad
    CarbonSteels avatar
    Senior
    Okej, vilka yamahaset är ok? De har ju ett budgetset "Yamaha DTXplorer" för 7000 nytt. Men det går att hitta för runt 5000 SEK begagnat. Är det något att satsa på? Jag har ju kvar mitt gamla analoga set också. Så ett digitalt set skall bara vara som komplement (till mer synthbaserad musik).

  17. #17
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Prislyftet på +2000:- för ett TD3KW kändes hur prisvärt som helst då man jämförde dem brevid varandra. Kanske ta en sväng till närmsta stora musikbutik å testa själv?

  18. #18
    CarbonSteel
    CarbonSteel är inte uppkopplad
    CarbonSteels avatar
    Senior
    Jo, det kan ju faktiskt vara idé att åka och testa.

  19. #19
    I.R.
    I.R. är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av CarbonSteel Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Okej, vilka yamahaset är ok? De har ju ett budgetset "Yamaha DTXplorer" för 7000 nytt. Men det går att hitta för runt 5000 SEK begagnat. Är det något att satsa på? Jag har ju kvar mitt gamla analoga set också. Så ett digitalt set skall bara vara som komplement (till mer synthbaserad musik).
    Jag är ingen trummis, men när jag provade DTXplorer så blev jag nästan lyrisk. Det lät så himla bra! Aldrig mer analogt, det var vad jag tänkte. Och det tänker jag fortfarande. Ett analogt trumset är svårmikat, svårrattat, svår-allting. Det finns en massa öronfarliga ljud och det låter ofta skit. In med digitalt - plötligt har man trummorna på en regel, portabelt, lättriggat... och spela på det går så klart (och det är inte bara jag som tycker det utan folk med betydligt mer trumvana). Så för mig som arrangerar spelningar i liten lokal så är de analoga rena självplågeriet i jämförelse, både ljudmässigt och riggmässigt.

    Däremot verkar alla säga att Medeli är skräp.

  20. #20
    moenia
    moenia är inte uppkopplad
    moenias avatar
    Veteran
    Annars säljer jag mitt Roland TD-3KV för 5000 kr. Något av intresse?

  21. #21
    DrEnte
    DrEnte är inte uppkopplad
    DrEntes avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Kinor7 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Annars säljer jag mitt Roland TD-3KV för 5000 kr. Något av intresse?
    vad är det för skillnad mellan de olika modellerna?
    dtxplorer, dtxpress, td-3 osv osv?

    har en polare som ville kränga ett ca 5 år gammalt sparsamt spelat dtxpress till mig.
    men... vilket av ovanstående är "bäst"? jag är ingen trummis osv...
    mkt skillnad på modulerna osv? är en 5 år gammal modul helkass?

  22. #22
    tronman
    google är nog din vän i det här fallet. läs en massa användaromdömen så får du någon slags hum om olika fabrikats styrkor och svagheter samt skillnader på äldre och nyare modeller.

    Citat Ursprungligen postat av DrEnte Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    vad är det för skillnad mellan de olika modellerna?
    dtxplorer, dtxpress, td-3 osv osv?

  23. #23
    baart
    Citat Ursprungligen postat av Kinor7 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Annars säljer jag mitt Roland TD-3KV för 5000 kr. Något av intresse?
    har du det fortfarande?

  24. #24
    sticks
    Nåt som är en nackdel med dom digitala trummor jag har prövat är att de bara har två lägen på anslagskänsligheten; tyst och HÖGT! Ganska irriterande IMO. Men jag kan tyvärr inte säga vad det var för märke jag provade, men kolla det här innan köp.

Liknande ämnen

  1. Problem med digitala trummor, MIDI & Mac OS X
    Av cherbst i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-07-30, 16:00
  2. Fotpedal för digitala trummor
    Av Lofi i forum Slagverk
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-02-24, 15:11
  3. Digitala utgångar?
    Av Real Parakeet i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-02-18, 18:02
  4. Digitala gitarrer!
    Av Martin Pettersson i forum Stränginstrument
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2004-09-28, 20:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •